Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ongewone activiteit ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Ongewone activiteit ...

    Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
    U kan snel van provider veranderen en het nummer meenemen. Dan zal uw probleem ook opgelost zijn.
    Stel dat het dan echt iemand of iets is dat zijn “telefoonnummer” opbelt ... dan zal het niet opgelost zijn omdat het nummer hetzelfde blijft. [emoji849]

    Maar de kans is klein dat het dat is omdat het zich enkel in de wagen voordoet als die verbonden is.
    Mocht het echt aan het nummer of Sim-kaart liggen, dan zou het probleem zich thuis ook voordoen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #17
      Re: Ongewone activiteit ...

      @nabi

      Dat het de GPS is die aanstaat heeft met dit alles in sé niets te maken.
      Ik merk dat het navigatiesysteem in de auto onderbroken wordt door een binnenkomend telefoontje van 1sec.
      Als het radioscherm in beeld is wordt dat ook op dezelfde manier onderbroken.
      Met de GPS zelf heeft het dus niets te maken (het is het Ford navigatiescherm dat regelmatig een update krijgt in de garage en Android auto is uitgeschakeld).
      Als ik de telefoon (Samsung s8+) loskoppel doet het probleem zich niet meer voor, maar zie ik op mijn telefoonscherm ongewone activiteiten (scherm licht kort op zoals bij een binnenkomende oproep).
      Als ik Android Auto gebruik (via USB-kabel) en Sygic, Google Maps of Waze gebruik werken die correct. Ik heb nog niet getest of het probleem zich dan ook voordoet, maar vermits het op de telefoon zelf ook gebeurd denk ik dat het daar niets mee te maken heeft.
      Het gebeurt "op verplaatsing" en niet thuis. Ik ben nog niet zo ver van huis geweest, over welke afstand het precies gaat weet ik dus niet.
      De wagen geeft ook geen enkel foutcode in het systeem, daar ligt het dus ook niet aan.
      Vermits we geen volledig nummer te zien krijgen kan het nummer dus niet geblokkeerd worden en het staat ook niet in de belgeschiedenis.

      @mutley69
      Overstappen is geen optie, we zijn naar Orange overgestapt omwille van problemen met andere providers en we zijn tevreden van de service van Orange.

      @VerSeg
      Ik heb de gsm al helemaal ontkoppeld en opnieuw toegevoegd, hetzelfde.
      Als ik hem niet meer verbind met de wagen, dan is het probleem weg in de auto, maar is het probleem op de gsm zelf (oplichtend scherm alsof er een oproep of bericht binnenkomt).
      Morgen heb ik een nieuwe nummer - en dus nieuwe simkaart - en kan het één en ander gaan uitproberen. Het oude nummer ga ik als prepaid gebruiken in een andere, oudere telefoon en dan zien we verder.

      Allemaal bedankt om mee te denken ...
      Ik houd jullie verder op de hoogte.

      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7III, Sony A7II, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #18
        Ongewone activiteit ...

        Misschien toch eens kijken naar dit.
        Google says Ford is already aware of the broken calls on Android Auto, and while its software engineers are investing, a workaround is available


        Ik beweer niet hetzelfde probleem te zijn, maar misschien ook ergens een bug?
        Last edited by VerSeg; 25 april 2021, 12:10.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Ongewone activiteit ...

          Nog misschien iets ... je hebt toch geen app op uw smartphone staan dat iets bedient (in huis) wanneer je vertrekt?
          Bijvoorbeeld locatie gestuurde apps/lichten, ...

          Wat als je in je smartphone data en gps even afzet en enkel telefonie toelaat ... dan sluit je iets dergelijk mogelijks ook al uit.
          Zelfs een eventueel gehackte app is dan niet meer verbonden.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Re: Ongewone activiteit ...

            Hallo VerSeg,

            Bedankt voor de informatie.
            Het gaat hier meestal om het niet correct verbinden met Sync3 (het systeem in onze Kuga).
            Als ik "gewone" oproepen krijg in de auto, dan is er geen probleem.
            De Samsung S8+ verbindt ook dadelijk met sync3 en dat blijft een zeer stabiele verbinding.
            Wat betreft een app die dingen in huis bedient, die staat er niet "nieuw" op. Google Home staat er al heel lang op om de verbinding met de chromecast te maken.

            Ik heb dus wel Android auto geïnstalleerd, maar gebruik het (voorlopig) niet veel.

            Alweer bedankt voor het meedenken!
            Morgen, met een nieuw nummer, weet ik hopelijk meer en als het oude nummer dan op mijn oude gsm staat, dan zien we ook wat daar gebeurt.
            Dat is een oude Nokia met bluetooth en kan ik dus ook verbinding maken met de auto ... (hoop ik)

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7III, Sony A7II, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #21
              Re: Ongewone activiteit ...

              Dag Jacques, ik denk ook dat dit geen hacking betreft, meer nog ik denk zelfs dat het gewoon niets met je gsm te maken heeft.
              Vaak zit er toch in de wagen enige connectie, zelfs zonder sim-kaart.
              Ik krijg bijvoorbeeld op mijn GSM bericht als mijn wagen onvergrendeld is, in de wagen zit geen sim-kaart en ik ben veel te ver verwijderd van de wagen voor een bluetooth verbinding. Ik kan dan mijn wagen vanop afstand met mijn gsm vergrendelen.
              Ik heb begrepen dat het probleem zich enkel voordoet in de wagen. Heeft het mischien te maken met een slecht functionnerende ecall-verbinding in de wagen ? (dit werkt zonder sim-kaart en is standaard verplicht in wagens)

              Sukses

              Peter

              Comment


              • #22
                Re: Ongewone activiteit ...

                Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                Dag Jacques, ik denk ook dat dit geen hacking betreft, meer nog ik denk zelfs dat het gewoon niets met je gsm te maken heeft.
                Vaak zit er toch in de wagen enige connectie, zelfs zonder sim-kaart.
                Ik krijg bijvoorbeeld op mijn GSM bericht als mijn wagen onvergrendeld is, in de wagen zit geen sim-kaart en ik ben veel te ver verwijderd van de wagen voor een bluetooth verbinding. Ik kan dan mijn wagen vanop afstand met mijn gsm vergrendelen.
                Ik heb begrepen dat het probleem zich enkel voordoet in de wagen. Heeft het mischien te maken met een slecht functionnerende ecall-verbinding in de wagen ? (dit werkt zonder sim-kaart en is standaard verplicht in wagens)

                Sukses

                Peter
                Dag Peter,

                Maar bij mij zijn er soms wel een aantal cijfers van het nummer te zien voor 1 sec ... Maar nooit een volledig nummer.
                En onze wagen heeft alleen "contact" als de motor draait en de Ford app effectief aan staat. Hij kan dus niet "zomaar" bellen ...

                Jaja
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7III, Sony A7II, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                Comment


                • #23
                  Ongewone activiteit ...

                  Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                  Dag Peter,

                  Maar bij mij zijn er soms wel een aantal cijfers van het nummer te zien voor 1 sec ... Maar nooit een volledig nummer.
                  En onze wagen heeft alleen "contact" als de motor draait en de Ford app effectief aan staat. Hij kan dus niet "zomaar" bellen ...

                  Jaja
                  Wat de verbinding betreft ... die app van Ford maakt inderdaad enkel contact met de wagen als de app actief staat en het contact op staat.
                  Maar uw smartphone heeft wel contact met de wagen van zodra de Bluetooth verbinding actief is en telefoneren zou inderdaad wel kunnen.
                  Die e-call is ook wel iets dat via de smartphone loopt zonder actieve app op de smartphone, maar die kan ook alleen maar uitgaande verbindingen maken.

                  Het betreft hier zogezegd inkomende gesprekken, dus geen van bovenstaande zou dat mogen zijn.

                  Hopelijk wordt het snel opgelost, maar ik denk nog steeds dat het eerder een verkeerde weergave gaat zijn en er niet echt een effectieve verbinding is.
                  Uitgaande calls zou je anders ook wel snel merken aan je factuur.

                  Misschien nog iets dat je zou kunnen bekijken ... er is toch geen enkele andere app dat op dat moment iets ontvangt?
                  Bijvoorbeeld een WhatsApp, Messenger of wat ander bericht ook dat binnen komt.

                  Als ik op mijn GSM naar mijn camera’s thuis kijk, dan probeert die het geluid via de wagen te spelen en dan komt op het display “oproep van ... mijn eigen nummer”. [emoji848]
                  Da’s ook niet correct, maar dus ook een foutieve weergave.

                  Het zijn maar hints hé ... geen zekerheden. [emoji6]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Ongewone activiteit ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Wat de verbinding betreft ... die app van Ford maakt inderdaad enkel contact met de wagen als de app actief staat en het contact op staat.
                    Maar uw smartphone heeft wel contact met de wagen van zodra de Bluetooth verbinding actief is en telefoneren zou inderdaad wel kunnen.
                    Die e-call is ook wel iets dat via de smartphone loopt zonder actieve app op de smartphone, maar die kan ook alleen maar uitgaande verbindingen maken.

                    Het betreft hier zogezegd inkomende gesprekken, dus geen van bovenstaande zou dat mogen zijn.

                    Hopelijk wordt het snel opgelost, maar ik denk nog steeds dat het eerder een verkeerde weergave gaat zijn en er niet echt een effectieve verbinding is.
                    Uitgaande calls zou je anders ook wel snel merken aan je factuur.

                    Misschien nog iets dat je zou kunnen bekijken ... er is toch geen enkele andere app dat op dat moment iets ontvangt?
                    Bijvoorbeeld een WhatsApp, Messenger of wat ander bericht ook dat binnen komt.

                    Als ik op mijn GSM naar mijn camera’s thuis kijk, dan probeert die het geluid via de wagen te spelen en dan komt op het display “oproep van ... mijn eigen nummer”. [emoji848]
                    Da’s ook niet correct, maar dus ook een foutieve weergave.

                    Het zijn maar hints hé ... geen zekerheden. [emoji6]
                    Beste VerSeg,

                    Zolang het niet met zekerheid vaststaat wat het is zijn het uiteraard hints
                    Buiten mijn telefoon (oproepen + sms) zijn er geen andere verbindingen met de Kuga.
                    WhatsApp en Messenger zouden dan "iets" moeten tonen in hun geschiedenis, en dat is ook niet het geval.
                    Het geluid via de GSM wordt inderdaad via sync3 van de wagen afgespeeld, maar dat geeft geen "onderbreking" in sync3 behalve voor de telefoon en sms.

                    In de Orange App is ook geen enkele ongewone activiteit waar te nemen, noch voor telefoonverkeer, noch voor dataverkeer.
                    En zo blijven e op zoek naar "hints".

                    Maar, alweer bedankt voor het meedenken,
                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7III, Sony A7II, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #25
                      Ongewone activiteit ...

                      Heb je ooit al een update gedaan van die Sync?
                      Via WiFi duurt dat een eeuwigheid vind ik, downloaden en via USB installeren gaat heel wat beter al is dat ook niet altijd even vlot.
                      Heb zo het idee van ... als het werkt, afblijven. [emoji23]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Ongewone activiteit ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Heb je ooit al een update gedaan van die Sync?
                        Via WiFi duurt dat een eeuwigheid vind ik, downloaden en via USB installeren gaat heel wat beter al is dat ook niet altijd even vlot.
                        Heb zo het idee van ... als het werkt, afblijven. [emoji23]
                        Dag Verseg,

                        De update van sync laat ik in de garage doen, net zoals de kaarten van de GPS (bij het jaarlijks onderhoud).
                        Ze melden daar zelf dat er een update is, en dat de wagen dan best een ganse dag daar blijft.
                        Je vindt heel wat op Youtube betreft sync3 en de werking ervan, wan van Ford zelf komt er (helaas) niet zoveel.
                        De FordApp heeft een update gehad (schijnt het), maar die werkt ook maar gedeeltelijk zoals het hoort. Kortom, het kan veel beter.
                        De automatische updates heb ik dan ook maar uitgezet, da's één en al frustratie
                        Maar voor de rest van Ford en Garage Morren geen klachten.

                        Jaja
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7III, Sony A7II, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #27
                          Re: Ongewone activiteit ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                          Dag Verseg,

                          De update van sync laat ik in de garage doen, net zoals de kaarten van de GPS (bij het jaarlijks onderhoud).
                          Ze melden daar zelf dat er een update is, en dat de wagen dan best een ganse dag daar blijft.
                          Je vindt heel wat op Youtube betreft sync3 en de werking ervan, wan van Ford zelf komt er (helaas) niet zoveel.
                          De FordApp heeft een update gehad (schijnt het), maar die werkt ook maar gedeeltelijk zoals het hoort. Kortom, het kan veel beter.
                          De automatische updates heb ik dan ook maar uitgezet, da's één en al frustratie
                          Maar voor de rest van Ford en Garage Morren geen klachten.

                          Jaja
                          Ooit eens via WiFi de Sync proberen updaten en na twee uur nog maar aan 1% gedownload ... die servers voor OTA updates kunnen dat blijkbaar niet al te goed aan.
                          Via PC downloaden ging dan wel vlotter, maar voor men kan vinden hoe dit te doen. [emoji849]
                          Niet echt goed gedocumenteerd waar en hoe je dat kan vinden.
                          Op zich niet zo erg, updates doet men ook niet alle dagen. [emoji6]

                          Verder vind ik het gebruik wel goed meevallen, alles wijst zich heel goed uit en werkt al bij al vlot.
                          GPS-kaart is misschien wat simplistisch van uitzicht, maar werkt wel correct.
                          Is ook een van de enige wagens waar stembediening nog redelijk werkt ... al gebruik ik dat niet zoveel.
                          De app op de smartphone heb ik eens getest, maar op zich niet veel nut aan.
                          Nadeel is dat die app altijd opgestart moet zijn om ook maar iets te registreren.
                          En zoals u ook altijd tevreden geweest van Ford. [emoji106]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Ongewone activiteit ...

                            Update:

                            Vandaag mijn nieuwe simkaart aangekregen - maar nog niets mee gedaan.


                            We moesten vandaag vanuit Hasselt in St-Truiden zijn, en dus nog maar eens wat tests gedaan ...
                            En ja hoor, bij ons in de buurt alweer hetzelfde, 1sec-oproepen zonder nummerherkenning.
                            Een paar kilometer verder plots niks oproepen meer ... en dat de hele tijd tot even voorbij St-Truiden.
                            Bij ons in de buurt staat een GSM-mast en in de buurt van St-Truiden, waar het opnieuw begon stond ook een mast.
                            Of het één met het ander te maken heeft, geen idee.

                            Ter plaatse in St-Truiden eens even alles nagekeken.
                            De Samsung s8+ verwijderd uit het systeem van de auto en opnieuw geïnstalleerd.
                            So far, so good ... Geen oproepen meer ... tot even later.
                            Eens alle opnieuw bekeken en op de GSM stond de app Sygic nog actief, iets van "NEC (of iets dergelijks) actief en het schermpje van de GSM lichtte geregeld op.
                            Dan maar Sygic (die ik vorige week had opnieuw had geïnstalleerd) van de Samsung gezwierd.

                            Rarara ...
                            Gedurende de hele rit naar huis, en hier in de buurt geen enkele ontraceerbare oproep meer gekregen ...
                            Alles zou dus te maken kunnen hebben met de App Sygic die op één of andere manier ongevraagd een aantal dingen doet in de auto.

                            Dan maar Orange teruggebeld en alles uitgelegd.
                            Daar vond de medewerker die ik nu aan de lijn had dat de andere college wel heel voorbarig was geweest met mijn nummer als gehackt" te bestempelen.
                            Mijn 0475-nummer had ik nog niet gedesactiveerd en wordt "in ere hersteld".
                            Mijn nieuwe nummer ga ik in gebruik nemen als "reserve" op mijn oude Nokia.
                            Hopelijk nu eind goed, alles goed.

                            Gelukkig ben ik niet te voorbarig geweest door mijn 0475-nummer al op te zeggen.
                            Dat kan nu gewoon in dienst blijven

                            Op naar de volgende update ...
                            Jaja
                            Last edited by jaja; 26 april 2021, 18:56.
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7III, Sony A7II, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                            Comment


                            • #29
                              Re: Ongewone activiteit ...

                              Da's toch goed nieuws.
                              Ik begrijp dat sygic een navigatie-app is. Persoonlijk kan ik enkel maar waze ten volle aanraden (en het data verbruik is echt miniem).

                              Groetjes en blij te horen dat het opgelost is.

                              Peter

                              Comment


                              • #30
                                Re: Ongewone activiteit ...

                                Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                                Da's toch goed nieuws.
                                Ik begrijp dat sygic een navigatie-app is. Persoonlijk kan ik enkel maar waze ten volle aanraden (en het data verbruik is echt miniem).

                                Groetjes en blij te horen dat het opgelost is.

                                Peter
                                Dag Peter,

                                Ik hoop dat het opgelost is
                                Sygic is idd een (gratis) navigatieApp, en een héél goede met gratis kaartupdates.
                                Ik had tot voor kort de speciale versie voor in de Auto die via Adroid Auto werkte, maar deze wordt niet langer ondersteund.
                                De nieuwe versie kan zo via Android Auto gebruikt worden, maar heeft enkel 2D navigatie in de gratis versie.
                                Dat dat de boosdoener zou zijn zou mij nooit opgevallen zijn, maar er verscheen nu een berichtje dat Sygic een bepaalde verbinding bleef behouden.
                                Waze heb ik ook via Adroid Auto, maar de navigatie van Ford voldoet ook prima, net zoals Google Maps trouwens.
                                Die laatste is in het buitenland mijn favoriet. Naam van een restaurantje ingeven in Saint Tropez, en ju, hij stuurt er je dadelijk naartoe (toen het nog mocht )

                                Belangrijkste is dat ik mijn "oude" nummer kan behouden, want daar raak je na al die jaren toch een beetje aan gehecht.

                                Jaja
                                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7III, Sony A7II, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                                Comment

                                Working...
                                X