Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jodium tabletten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Jodium tabletten

over de houdbaarheid van de jodiumtabletten: vermoedelijk zijn ze nog goed na 20 jaar. Sciensano controleert regelmatig de tabletten op hun werking. Ik ga ervan uit dat als zij merken dat de werkzaamheid achteruit gaat ze de bevolking aanzetten tot het afhalen van nieuwe tabletten.
    (hoewel in een land als België ik er niet stom van zou staan als na een probleem met een reactor plots naar boven zou komen dat Sciensano al langer wist dat de tabletten niet meer goed waren... )
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      En heb je ook gezien dat op het doosje staat dat 40+ers ze niet zomaar mogen gebruiken, maar dat ze eerst een arts moeten raadplegen?
      Ook...
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
        de (niet radioactieve) jodium zet zich vast in je schildklier, waardoor het op dat moment radioactieve jodium uit de omgeving geen kans meer heeft zich vast te zetten op jouw schildklier.
        Inderdaad. Heel veel mensen denken dat het de problemen "geneest", niet dus, vandaar mijn opmerking.

Comment

het verhinderd idd gewoon erger... de schildklier is erg gevoelig aan straling...

verwacht inderdaad niet dat je met zo enkele pillen even de brand van Tsjernobyl gaat blussen zonder last te hebben van de straling
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
            het verhinderd idd gewoon erger... de schildklier is erg gevoelig aan straling...

verwacht inderdaad niet dat je met zo enkele pillen even de brand van Tsjernobyl gaat blussen zonder last te hebben van de straling
            Ja, ze doen mij denken aan de atropine(?) spuit in het leger, een barbaars stukje uitrusting dat men met een dikke naald dwars door de kleding kon toedienen/inspuiten in geval van een zenuwgas aanval ... de instrukteur merkte op dat je dan niet stierf van het zenuwgas maar enkel verlamd bleef ... ik denk niet dat hij er het cynisme van inzag

Comment

Er is straling en straling. Probleem van radioactief jodium is dat het enkel gevaarlijk is als het binnen in je opstapelt. En de schildklier doet juist dat. Straling zoals in Tjernolyl is iets anders, dat is veel gamma, die gaat gewoon door alles heen, krijg je brandwonden en vernietigt beenmerg en zo. 2 totaal verschillende dingen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Er is straling en straling. Probleem van radioactief jodium is dat het enkel gevaarlijk is als het binnen in je opstapelt. En de schildklier doet juist dat. Straling zoals in Tjernolyl is iets anders, dat is veel gamma, die gaat gewoon door alles heen, krijg je brandwonden en vernietigt beenmerg en zo. 2 totaal verschillende dingen.
                Ja, als je in de fase bent dat je die pillen moet nemen wegens kernramp, neem afscheid en geniet van het uitzicht.
                Of begin de andere kant uit te rijden tot je tank leeg is.
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Och... de kans dat ik ooit jodiumtabletten nodig zal hebben is kleiner, veel kleiner dan dat ik ooit van straat zal geraken. Zelfs de Lotto winnen zal nog sneller gebeuren. 2x achter elkaar de Lotto EN de Euromillions. Ze zouden beter het geld van die pillen in fusie geïnvesteerd hebben. Dat zou tenminste een verschil gemaakt hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Och... de kans dat ik ooit jodiumtabletten nodig zal hebben is kleiner, veel kleiner dan dat ik ooit van straat zal geraken. Zelfs de Lotto winnen zal nog sneller gebeuren. 2x achter elkaar de Lotto EN de Euromillions. Ze zouden beter het geld van die pillen in fusie geïnvesteerd hebben. Dat zou tenminste een verschil gemaakt hebben.
                    Of in moderne kerncentrales. De huidige technologie is meer dan 60 jaar oud. De pc was zells nog niet uitgevonden toen. Go figure
                    Elk vliegdekschip (US) draait op kernenergie. Niemand heeft een probleem..
                    Moderne kleinschalige centrales op basis van Thorium bieden de oplossing. Doen we niet,
                    Ok.
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Jodium is flauwekul, zorg dat je altijd kleding draagt met een loodde binnenvoering: het enige wat je enigszins beschermd tegen straling.
                      Last edited by Binnenuit; 15 maart 2021, 11:33.

Comment

Jodium beschermd 0.0 tegen straling. Jodium is er om besmette deeltjes in de atmosfeer (radioactief jodium) te beletten zich vast te zetten in de schildklier. Groot onderscheid tussen besmetting en bestraling.
                        Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Zoals al gezegd is : ze verzadigen de schildklier met niet-radioactieve I zodanig dat die het niet nodig vindt om de radioactieve variant uit de natuur op te nemen (zoals al een paar keer gezegd is). Uit het hoofd : die I-isotoop is een betastraler met een halveringstijd van 8 dagen, dus die verdwijnt realtief snel uit de omgeving. Als ik even zwijg over protonenstraling, neutrinos en de extreem gevaarlijke neutronenstraling geeft het gros van de radioisotopen ofwel alfa, beta of gamma. Alfa zijn deeltjes met een vrij hoge beschadigende (de term is ioniserende) werking maar ze hebben een heel klein doordringend vermogen (blad papier is voldoende om ze tegen te houden). Je kan je er dus vrij makkelijk tegen beschermen, je moet er alleen voor zorgen dat ze niet in je longen terecht komen (masker), alfa's kan je zelf niet inademen, wat je inademt is stof dat die alfa's uitzendt, het mag ook niet in je voedsel komen. Beta's (ook deeltjes) scoren op de twee vlakken matig, de schade is minder maar ze zijn meer doordringend, die gaan door je kleren en de buitenste huidlagen. De grootste smeerlapperij zijn de gamma's (geen deeltjes maar elektromagnetische straling), de schade heeft te maken met de frequentie van de straling maar wordt door de band beschouwd als erg gering, probleem is : omwille van hun doordringend vermogen is het enorm moeilijk om je er tegen te beschermen, ze komen bij wijze van spreken langs alle kanten binnen om schade aan te richten, tot aan de diepste organen, dus een masker is maar een lapmiddel daartegen. Gamma's zijn dus familie van licht, UV, Röntgenstraling, radarstraling en nog veel meer, hun energie (frequentie) bepaalt de graad van de schade. Om je te schermen tegen gamma's van buitenuit mag je al beginnen denken aan een serieus loden harnas (10 cm is genoeg), niet haalbaar dus, een halve meter beton is ook goed. Voor alfstralende producten volstaat het om het potje dicht te houden zodat alles in het potje blijft. Hopelijks schept dit wat duidelijkheid, de realiteit is complexer maar dit is een beetje de essentie. Zoals iemand hier zei : brandwonden zijn dus best mogelijk maar ze komen altijd na langere termijn, ik heb hier van iemand van de medische staf van het leger ooit een boek gekregen over de werking van de geneeskundige dienst in geval van rampen of oorlogen, met de symptomen tussen dosis (nog zo'n ingewikkeld iets met al, die eenheden), symptomen en levensverwachting (in het boek spreken spreken ze over periode van ongeschiktheid tot het gevecht) na bestraling. Als je de straling meteen voelt als "een warme gloed" is het al te laat, je hebt nog enkele dagen om je testament te maken, het sterftecijfer bedraagt 100%. Mijn periode bij het INW (instituut voor nucleaire wetenschappen) was niet bepaald mijn favoriete, om het licht uit te drukken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            Jodium beschermd 0.0 tegen straling. Jodium is er om besmette deeltjes in de atmosfeer (radioactief jodium) te beletten zich vast te zetten in de schildklier. Groot onderscheid tussen besmetting en bestraling.
                            Zeer juist. Een korte samenvatting staat hierboven.

Comment

Working...
                            X