Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft nog een boiler met warm water in de keuken? Hoe loskoppelen en afsluiten?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wie heeft nog een boiler met warm water in de keuken? Hoe loskoppelen en afsluiten?

Mijn ex kocht een boiler voor in de keuken, moesten we eens gewoon de schotels moeten doen, maar stond nooit aan, daar de vaatwas toch atijd gebruikt werd.
    Vandaag had ik een verstopping en met zo'n luchtdrukpistool opgelost, maar ik merkte dat er toch water in mijn kast liep.

Ik zag dat het water kwam uit een geribbeld buisje die van de wasbak gesplitst werd naar de boiler, met een metalen spanner met schroef aan.
    Dit kan ik precies niet meer aanspannen en daar loopt het water dus uit.

Ik was eerst van plan de boiler gewoon los te koppelen en weg te doen, maar er loopt daar nog zo'n metaal achtig fijn buisje, als ik die uit boiler neem stroomt het water eruit.
    Deze levert dus water naar de boiler.

Aan de muur hangt een kraantje met blauw kleur, ik probeerde die te sluiten, maar het water bleef eruitstromen.
    Misschien heeft deze kraan ook iets met de vaatwas te maken.

Onder mijn wasbak is er dus een wit koppelstuk naar de boiler toe met een witte geribbelde buis die eindigt in de boiler (met dat metalen stukje met schroef die dus lekt).
    Daar zou ik moeten kijken voor een recht stuk van de wasbak naar beneden zonder splitsing naar de boiler.

Hoe moet je een boiler precies afsluiten dat er geen water meer uitloopt en hoe kun je de vaatwasleidingen dan herkennen dat je daar niets afsluit?
    Loodgieters zijn niet goedkoop en wil dit wel eens zelf proberen, ik heb dit nog nooit gedaan, misschien zijn hier kenners?

Re: Wie heeft nog een boiler met warm water in de keuken? Hoe loskoppelen en afsluite

Een foto zegt meer dan woorden...

Comment

Re: Wie heeft nog een boiler met warm water in de keuken? Hoe loskoppelen en afsluite

Ik denk ook dat we met een foto veel verder komen.
      Het is tenslotte een fotoforum e (grapje)
      Nee, doe die foto maar. Dan zal veel wel duidelijk worden.

Comment

De koord/metaalachtige buis links is dus deze waar constant water in de boiler stroomt
        De 4e witte geribbelde buis is deze waar water uitkomt als ik teveel water in mijn wasbak laat lopen, zit precies geen gat in ofzo en zou toch moeten goed vastzitten met die klem/schroef?

Rechts dus nog een stopcontact en volledig rechts een blauw kraantje, zie geen verschil als ik deze open of toe draai mbt tot het water van die koordachtige buis die blijft stromen, misschien is dat kraantje voor de vaatwas ofzo.
        Heb geen idee welke van die andere kabels voor mijn vaatwas zou zijn.
        Last edited by CanonYouCan; 22 januari 2021, 12:09.

Comment

Ik snap het niet zo goed (en ja, ik heb net zoiets zitten onder mijn afwasbak), die boilers hebben enkel twee wateraansluitingen : één voor aanvoer van koud onder druk en één voor afvoer van warm, tegenwoordig ook met zo'n flexibel maar kan ook koper zijn (of een geplooid blinkend metalen buisje), al de buizenrest is volgens mij afvoer. Maar wat ik wél raar vind is die shellkraan-ogende (dat driehoekige kraantje met die blauwe cirkel in het midden) precies twee aansluitingen heeft. Neem me niet kwalijk als ik dat zeg maar het ziet er mij een behoorlijke knoeiboel uit. Voor mij heb ik enkel een shellkraan met aansluiting in de muur, toedraaien en klaar, afkoppelen. Maar goed, dat lost jouw probleem niet op natuurlijk. Tweede vraag die ik me stelde (foto rechts) : die dubbele knelkoppeling die de "blauwe geribbelde darm" de witte afvoer invoert is echt vragen om problemen. Geert wat denk jij ?

Comment

Klopt iets niet in dit verhaal.
            1) op de boiler heb je warm (rode ring) die met een flexibel naar vermoedelijk de kraan is gekoppeld.
            2) een koperen buis die recht naar boven achter de wasbak verdwijnt. Ik vermoed dat daar een aftakking zit om koud water naar de kraan te brengen en koud naar de boiler. Dus daar zit ergens een verdeler of splitter (T-stukje)

Op de muur een stopkraantje voor het koude water dat met een flexibel naar de koud-waterkraaningang loopt. Normaliter zit daar ergens het hierboven gemeld T-stukje tussen. Als je die kraan dicht draait mag er normaal geen water uit de koud-waterkraan lopen. En ook niet naar de boiler.
            Het warme water zou normaliter ook niet meer mogen lopen. Let wel dat kan een tijdje duren omdat je boiler onder druk stond (metaal) en gelijdelijk aan naar normale druk krimpt. Krimpen is waterverlies.

EN nu komt de moelijkheid.
            1) wanneer je stopkraanjte niet goed werkt (verkalking waardoor je de doorgang niet meer 100% kan sluiten) zal je lek hebben. Maar, ik hoop voor U dat er ergens tussen de koudwater-kraan en je boiler nog ergens voorzien is in een stop. Indien niet zal je daar en vooral in moeten voorzien en dit steeds zo dicht bij het verdeelpunt. Flexibels hebben geen eeuwig leven en die zijn vaak de eerste plaats om moeilijk traceerbare lekken te vinden.
            Je kan er desnoods een stop-element op zetten.
            Houd rekening indien het om een mengkraag gaat dat bij de minste draai om warm water te hebben (dus kraan niet volledig op koud) je een open kanaal genereert naar je boiler toe. Koud water komt dan uit de warmwater-leiding. Oplossing is hier om het aansluitpunt van warm op de kraan ook af te sluiten. Ook hier weer zo dicht mogelijk bij de kraan.

Alle kalkaanslag die in de kraan, kranen aanwezig is, zal er veelal voor zorgen dat je geen 100% afsluiting kan maken. Ik gebruik alle stopkraantjes 2x per jaar juist om ervoor te zorgen dat ze soepel blijven draaien en dat ze dienen waarvoor ze werden geplaatst.
            Flexibels zijn hendige dingen in het plaatsen, maar zijn de eerste bron voor problemen achteraf. Teveel getorst, te hete temperatuur, ... Ook is de opstelling heel wat chaotiser maar het installeert snel.
            Mits wat teken en maatwerk kan je een beter overzicht houden met maatwerk-koppeling en is koper een meer langhoudbare oplossing. Voor de eenvoud heb ik thuis dan nog eens alle buizen voorzien van een blauwe of rode keefband zond de buis. Net en overzichtelijk.

Nu, sorry, maar wat ik zie baart me echt zorgen ... Zie ik het verkeerd of niet ? Ik heb de indruk dat je koude water ook rechstreeks op de toevoer van je wasmachnie staat ? Het heeft een tijdje geduurt, maar de 2 stopkraaantjes zijn wel degelijk 2 verschillende stopkraantjes en dus, ergens zou je eens moeten proberen een soort buizenschema te maken. Niet zoals in de kas, maar logisch. een rode lijn van de boiler naar de kraan (melding indien een mengkraan of gescheiden kaarn), hetzelfde met koud water (blauw) waar je ook alle aftakking op zet en een kruisje waar de stopkraan zich bevindt. stopkraan ook melden op je rode lijn en steeds bij de plaats waar dit zich bevindt. Wat blauwe lijn betreft moet het wel de volledige lijn zijn tot aan de hoofdingang koudwater in je kast, en eventueel alle aftakkingen erop tot aan hun eindpunt koppeling. Vergeet daar dan ook niet het stopkraantje indien er een is.

Dan pas kan, kunnen we eventueel inschatten wat er loos is en hoe je het systeem kan verwijderen op correcte manier.
            Last edited by Wim.Vanmaele; 22 januari 2021, 14:17.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

Comment

Volgens ik een beetje kan inschatten is die boiler verkeerd aangesloten denk ik.
              Als ik mij niet vergis zit de toevoer op de warme kant.

Het is sowieso een aanpassing op de aanpassing van de aanpassing geweest zo te zien.
              En dan krijg je een beetje een mengeling van verschillende systemen.

De fotos geven al wat zicht op de situatie maar het is een beetje raden wat er vanboven zit en hoe dat loopt in die wand.

Heb je geen handige Harry tussen je vrienden, buren, familie?

De reden dat ik het zeg is dat dit soort constructies meestal wat moeilijker aan te pakken zijn. Gemakkelijk kans op lekken door de mengeling van verschillende systemen.
              Dat koperleidingje kan je niet eenvoudig afsluiten.
              Die boiler er uit halen is peanuts.
              Maar je moet ZOWEL de toevoer als de uitgang afsluiten. Anders komt het koud water via de kraan terug naar beneden. Staat uw kast zo onder water.

Comment

De boiler is inderdaad omgekeerd aangesloten.
                Dat er na de blauwe afsluitkraan nog een vertakking is naar een ander toestel (waarschijnlijk de kraan van de spoelbak) maakt het ook niet gemakkelijk (maar lig daar nu niet van wakker).

Ik heb al meer lekken gezien wanneer deze boilertjes met koperen leidingen waren aangesloten dan met flexiebels. Zeker als ze los in het kastje staan.
                Op die overloop van de spoelbak staat geen druk, lijkt me geen probleem op zich, desnoods klemcollier losdraaien, klein stukje van de flexiebel afsnijden en opnieuw monteren.

Om de boiler goed aan te sluiten:
                - zie waar de starre koperen buis heengaat, waarschijnlijk is die hogerop aan de flexiebel van de kraan aangesloten (warme kant)
                - koop in dat geval een flexiebel om de flexiebel van de warme kant van de kraan aan de RODE aansluiting van de boiler te koppelen (waarschijnlijk alletwee 3/8, mannetje ene kant en vrouwtje andere kant en lang genoeg).
                - verwissel de ander flexiebel van plaats (blauw=ingang koud water)

Voor je begint sluit de hoofdkraan af en zet je afwasbakkraan open tot het water uit de leidingen is gelopen. Er gaat nog een beetje uitkomen als je losschroeft, leg een dweil in het kastje.
                De aansluitingen van de boiler zijn bovenaan, er kan niets uitlopen.

You Can learn plumbing too .

Comment

Ik kan niet opmaken dat die boiler verkeerd is aangesloten. De 2 foto's zijn uit een compleet ander standpunt genomen. De twee foto's zijn geen aanvulling. Ik zie links de flexibel van warm naar de rechterbovenkant gaan ... Daar zie ik predies een elleboog of is het een t-stukje ...
                  Op de tweede foto zie je enkel een stopkraan Daar merk ik een doorloop naar boven (flexibel en waar die naar toe gaat is gissen (koud water kraan ...). Je merkt er wel een gestuurde waterafsluitkop voor de wasmachine .... Maar waar komt daar het water vandaan ? Ik veronderstel dat die koppeling waterleiding stopkraan en dan verdeling uit de muur komt ? Kapwerk en opvullen met isolatieschuim doet me dat vermoeden maar geen zekerheid.
                  Ik hoop enkel dat dit geen product geweest is van een loodgieter.
                  PS. Ik heb meer moelijkheden gehad met waterdicht krijgen flexibels dan met koper hoor. Wanneer je koper gebruikt zoals het moet en plaatst zoals het moet is er geen probleem. Let wel, ik soldeer voor zover ik kan die leidingen. Ellebogen, T-stukken en eventueel koppelingen. Bij gebruik van zilver-soldeer en een goede kleine brander en net opkuisen koper krijg je mooie en waterdichte lassen. Kost iets meer, maar properder en werkzekerder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Voor je begint sluit de hoofdkraan af en zet je afwasbakkraan open tot het water uit de leidingen is gelopen. Er gaat nog een beetje uitkomen als je losschroeft, leg een dweil in het kastje.
                    De aansluitingen van de boiler zijn bovenaan, er kan niets uitlopen.

You Can learn plumbing too .
                    Euh, indien je vergeet de kranen dicht te draaien, indien je afsluikraan niet 100% dicht is, kan en je hebt een bovenverdieping waar ook waterleiding ligt moet je wel oppassen. Als je de hoofleiding daar die naar boven loopt niet kan afsluiten kan er een pak meer water in je keukenkast lopen dan wat je denkt, vermoedt. Water loopt nu eenmaal van het hoogste het laagste punt en werkende in je keukenkast denk je daar soms niet aan.

Comment

Wie heeft nog een boiler met warm water in de keuken? Hoe loskoppelen en afsluiten?

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Geert wat denk jij ?
                      Wat ik denk Paul, is dat hier tussen al de geleerden er geen enkele is die het heeft over de overdrukgroep die aangesloten is op de afvoer.
                      Daar zit ook een afsluitkraan op, poepsimpel werkje waar weer bladzijden vol over zullen geschreven worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Wat ik denk Paul, is dat hier tussen al de geleerden er geen enkele is die het heeft over de overdrukgroep die aangesloten is op de afvoer.
                        Daar zit ook een afsluitkraan op, poepsimpel werkje waar weer bladzijden vol over zullen geschreven worden.
                        Ik denk dat ik je gelijk ga geven hierin.

Comment

Ik heb nu het eerste kraantje aan de muur dichtgedaan en de 2 waterafvoer kabels van de boiler losgemaakt, het water loopt niet meer uit de 2 kabels en de boiler is losgekoppeld.
                          Ik startte net de vaatwas en was eerst koud water en daarna warm, gelukkig heb je geen boiler nodig voor een vaatwas en verwarmt die het water vanzelf.

Wat ik nu wel merk is als ik water van de kraan in mijn wasbak laat lopen dat dit direct door het fijne kraantje loopt die ik vastheb op de eerste foto hieronder, en kan deze kabel precies niet afsluiten, hoe zou ik dit doen?

Dit begint bij een plastic witte kabel en daaraan hangt deze metalen kabel en hing eerst vast aan de boiler.

Ook is er dus nog de dikke witte afvoerbuis waar een splitsing naar de boiler was, daar zit nu een opening in, want die dop is open (zie foto 3), gezien daar de witte geribbelde buis naar de boiler in zat.
                          Daar gaan ze wel zo'n dop die dicht is van verkopen in de gamma zeker. Want als het water vd vaatwas wordt geleegd stroomt dit daardoor anders

Update : het is gelukt voorlopig, afgesloten met enkele doppen, was nog niet makkelijk te vinden in de Gamma/Brico .
                          Last edited by CanonYouCan; 23 januari 2021, 18:38.

Comment

Er is eingelijk nog een probleem : nu alles waterdicht is met die 2 doppen op de warm en koudwater leiding van de verwijderde boiler, is de druk mega laag.
                            Als ik de kraan laat lopen wordt één van die leidingen precies eerst met water gevuld, dan wordt het water geblokkeerd door de dop en keert dan terug.
                            Zou dit makkelijk op te lossen zijn ? Aan het kraantje heb ik al gedraaid, open en meer dicht, maar verandert niets.

Comment

Ik versta niet wat je bedoelt met "één van die leidingen precies eerst met water gevuld, dan wordt het water geblokkeerd door de dop en keert dan terug".

Het buisje dat je in je hand hebt zal de warmwateraansluiting zijn van de keukenmengkraan. Als je die in de middenstand openzet is het logisch dat het koude water langs daar naar buiten loopt.

Het (afsluit)kraantje heeft misschien een dopje van plastiek dat zot draait. Haal dat er eens af en probeer met een tang of sleutel om het meer open te draaien.

Waarom heb je de boiler eigenlijk weggehaald ?

Comment

Working...
                              X