Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Momentsleutel klikt niet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Momentsleutel klikt niet

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Voila, bandencentrales met een iso certificaat “moeten” volgens deze regels werken, of ze dat doen is bij sommigen een ander verhaal...
    Trouwens ik heb nog nooit een boulonneuze gezien waar je koppel in Nm kan op instellen, hoogstens de slagkracht en hoe langer je trekt hoe vaster.
    Enige manier om het koppel perfect te weten is voor de gewone mens een momentsleutel en voor bandwerk de echte elektrisch koppel gestuurde aandraaiers zoals ze in assemblage fabrieken gebruiken, daar heb ik nog NOOIT een boulonneuze zien gebruiken.
    Deze link is voor serieuze zware slagmoersleutels . Daarin wordt overal gesproken over Nm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Deze link is voor serieuze zware slagmoersleutels . Daarin wordt overal gesproken over Nm.
      https://www.radtorque.eu/tools/pneum...olting-series/
      Dat ze dat koppel kunnen halen volledig akkoord, maar geef mij documentatie van slagmoersleutels
      die tot op pakweg 5 Nm vóòr instelbaar zijn succes notex.

Comment

Dat ze dat koppel kunnen halen volledig akkoord, maar geef mij documentatie van slagmoersleutels
        die tot op pakweg 5 Nm vóòr instelbaar zijn succes notex.
        Zeker mee eens maar ik denk dat er hier toch wel meer zijn die koppel (moment) verwarren met impact, Geert.
        Om een stom voorbeeld te geven : als je met dezelfde hamer even hard op dezelfde nagel blijft kloppen dan gaat hij steeds dieper de balk in en kost het steeds meer moeite (energie dus) om hem er weer uit te trekken.

Comment

Bij sommige persluchtslagmoersleutels zit er aan de luchtinlaat een schroef (of een kraantje) waarmee het luchtdebiet kan verminderd worden, daardoor wordt ook de kracht verminderd (het toerental verlaagt, en tegelijk vermindert ook het koppel), maar dat wil daarom nog niet zeggen dat het koppel daarmee correct in te stellen is.
          Ik heb een accuslagmoersleutel waarbij ik het koppel ook kan instellen (100Nm, 150Nm, 200Nm, 300Nm en 400Nm) maar daar vertrouw ik niet op als ik de wielen van mijn auto wissel.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Bij sommige persluchtslagmoersleutels zit er aan de luchtinlaat een schroef (of een kraantje) waarmee het luchtdebiet kan verminderd worden, daardoor wordt ook de kracht verminderd (het toerental verlaagt, en tegelijk vermindert ook het koppel), maar dat wil daarom nog niet zeggen dat het koppel daarmee correct in te stellen is.
            Eerlijk gezegd : ik ken geen andere slagmoersleutels, zelfs mijn goedkoop pneumatisch beiteltje heeft dat.

Comment

Momentsleutel klikt niet

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Om een stom voorbeeld te geven : als je met dezelfde hamer even hard op dezelfde nagel blijft kloppen dan gaat hij steeds dieper de balk in en kost het steeds meer moeite (energie dus) om hem er weer uit te trekken.
              Maar als je de slag van de hamer beperkt tot de diepte dat de nagel mag gaan ... dan mag je nog 100 keer kloppen en zal de nagel niet dieper gaan.
              Het voorbeeld dat jij geeft is een hamer zonder beperking en daar gaat het NIET om bij de slagmoersleutel die beperkt is.
              Uw hamer komt overeen met een slagmoersleutel zonder beperking.

Voorbeelden ... ik zeg niet dat dit goede of de beste zijn. [emoji6]

Set professionele slagmoersleutel uit composiet 1/2 met 10 slagdoppenTroeven:Dubbelslagsysteem met snelle werkingComposiet handvat3-standen (moment instelbaar)Geschikt voor:Los- en vastdraaien van wieldoppenLossen van vastgeroeste moeren en boutenHard aanspannen van moeren en boutenGeleverd met:Slagvaste koffer10 slagdoppen1 verlenging1 inline olievernevelaarTip: Controleer of u over ...

Zelfs al kies je bijvoorbeeld ene beperkt tot op één waarde van bijvoorbeeld 90Nm en de rest met de momentsleutel ... dan zit je nog steeds niet met een slagmoersleutel die alles kapot trekt.
              Last edited by VerSeg; 7 januari 2021, 20:06.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Ik vermoed dat als Hilti zo'n moment slegmoersleutel heeft die zelfs de data logt voor certificatie van ankerbouten in constructies dat ze wel een simpelder model hebben om je wielen vast te zetten https://www.hilti.co.uk/content/hilt...ue-system.html Tijd om de 19-de eeuw achter ons te laten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Zelfs al kies je bijvoorbeeld ene beperkt tot op één waarde van bijvoorbeeld 90Nm en de rest met de momentsleutel ... dan zit je nog steeds niet met een slagmoersleutel die alles kapot trekt.
                  Wat ik dus zeg in #29 Freddy, maar jammer genoeg bij veel bandencentrales niet gevolgd.
                  Echte koppel moer spanners bestaan natuurlijk ook maar nog niet gezien bij bandencentrales, enkel bij firma’s en op automaten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Eerlijk gezegd : ik ken geen andere slagmoersleutels, zelfs mijn goedkoop pneumatisch beiteltje heeft dat.
                    een professionele slagmoersleutel heeft achteraan een instel knop waarmee je het aanhaal moment instelt, losschroeven gebeurt steeds op volle kracht
                    D 7500 > 16/85 > 70/300>105
                    https://www.behance.net/joscaeymae0afa
                    Grt. Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Josca Bekijk bericht
                      een professionele slagmoersleutel heeft achteraan een instel knop waarmee je het aanhaal moment instelt, losschroeven gebeurt steeds op volle kracht
                      https://www.ateshop.nl/chicago-pneum...utel-p-49.html
                      Ja, en?
                      Leg uit hoe je deze bv. op 110Nm instelt, ben benieuwd.......

Comment

Ja, en?
                        Leg uit hoe je deze bv. op 110Nm instelt, ben benieuwd.......
                        Dat doe je met een momentmeter, als je zo'n momentsleutel vaak gebruikt moet je dat hebben.

Maar met een sleutel die een minimum van 135 Nm heeft gaat het héél lastig zijn om 110 Nm in te stellen...

Comment

Working...
                        X