Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CV omschakelen van mazoet naar gas of warmtepomp

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: CV omschakelen van mazoet naar gas of warmtepomp

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Ja veel beloven en weinig geven etc ... Ik heb ik 2011 mijn 45 jaar oude maar nog perfect werkende (haha) stookolieketel vervangen door een Top HR condenserende en wat weet ik nog allemaal aan predikaten, gasketel met een bijna garantie op factuur, zeker 30% energiewinst, 109% rendendement weet u wel, schoon aan de haak en met verduiveld lastig in te stellen WAR. Omdat ik dat soort verkoopspraatjes niet geloof heb ik slaafs elke dag om 22 uur mijn gasverbruik opgeschreven en dat gedurend DRIE JAAR, en al deze rommel in grafieken uitgezet en verbanden proberen te zoeken met dag/nacht buitentemperaturen inclusief graaddagen, de hele reutemeteut ... koekoek man ... in een warme winter 12% winst .. in een gemiddeld "koude" .. 6% ... maar mensen kunnen niet rekenen, helaas ... Leuk idee om een gasketel te vervangen voor zeg 5k euro als men voor 25k euro isolatiewerken moet doen om die 30% winst te halen, een kost die men trouwens nooit meer recupereert zelfs al haalt men die twijfelachtige 30%! (Zelfs al halveert mijn energierekening dan kost het mij nog 41 jaar om dat zogezegd af te schrijven ...)
    Dan is je stookcurve wel heel slecht afgesteld.

Er zijn nu eenmaal gelovers en niet-gelovers, maar die 45 jaar oude stookolieketel is een ramp voor je EPC.
    Geen enkele immo is nog happig om een huis te verkopen met een score boven 300.
    Renoveer maar eerst zeggen ze.

Zoals al gezegd een serieus argument voor TS om de prijs naar beneden te krijgen.

PS: de verhouding van een deel van het welstellend en (in hun ogen) weldenkend publiek met zijn verwarmingsketel is dermate gestoord dat ik hierover niet verder wens te discussieren uit vrees de forumregels te overtreden .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Dan is je stookcurve wel heel slecht afgesteld.

Er zijn nu eenmaal gelovers en niet-gelovers, maar die 45 jaar oude stookolieketel is een ramp voor je EPC.
      Geen enkele immo is nog happig om een huis te verkopen met een score boven 300.
      Renoveer maar eerst zeggen ze.

Zoals al gezegd een serieus argument voor TS om de prijs naar beneden te krijgen.

PS: de verhouding van een deel van het welstellend en (in hun ogen) weldenkend publiek met zijn verwarmingsketel is dermate gestoord dat ik hierover niet verder wens te discussieren uit vrees de forumregels te overtreden .
      FYI ... mijn stookcurve is nagenoeg perfect afgesteld, ik heb over de jaren een paar duizend combinaties geprobeerd (alsof daar met een soort AI thermostaat nog veel aan te klooien valt) ... de dagtemperatuur blijft binnen een paar tienden van een graad op 20,5°C staan ... helaas is de ketel net iets te zwaar gedimensioneerd, gebaseerd op de voorgaande, maar hij pendelt zelden of nooit ... maar met een oude huis kan men van een ezel geen koerspaard maken, ergo ik kan mijn muren niet uitbreken en hermetsen voor een optimaal verwarmingsprotocol ... maar er worden net iets te veel sprookjesverhalen over verteld, die gebruikers niet nameten als ze dat al willen of kunnen.
      En al de discussies over die EPC zijn leuk maar gezien het patrimonium aan stokoude huizen in België moet men eigenlijk de helft van de bestaande woningen plat gooien want die voldoen niet aan de norm, eigenlijk zijn het er waarschijnlijk 75% want zelfs die van 10 jaar oude zijn nog nauwelijks conform, maar zo kan men wel bezig blijven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Ja veel beloven en weinig geven etc ... Ik heb ik 2011 mijn 45 jaar oude maar nog perfect werkende (haha) stookolieketel vervangen door een Top HR condenserende en wat weet ik nog allemaal aan predikaten, gasketel met een bijna garantie op factuur, zeker 30% energiewinst, 109% rendendement weet u wel, schoon aan de haak en met verduiveld lastig in te stellen WAR. Omdat ik dat soort verkoopspraatjes niet geloof heb ik slaafs elke dag om 22 uur mijn gasverbruik opgeschreven en dat gedurend DRIE JAAR, en al deze rommel in grafieken uitgezet en verbanden proberen te zoeken met dag/nacht buitentemperaturen inclusief graaddagen, de hele reutemeteut ... koekoek man ... in een warme winter 12% winst .. in een gemiddeld "koude" .. 6% ... maar mensen kunnen niet rekenen, helaas ... Leuk idee om een gasketel te vervangen voor zeg 5k euro als men voor 25k euro isolatiewerken moet doen om die 30% winst te halen, een kost die men trouwens nooit meer recupereert zelfs al haalt men die twijfelachtige 30%! (Zelfs al halveert mijn energierekening dan kost het mij nog 41 jaar om dat zogezegd af te schrijven ...)
        Ook mijn ervaring na het vervangen van een 20 jaar oude gas wandketel (relatief teveel kosten voor herstelling) door een HR+ ketel. Geen enkel verschil in gasverbruik in m³, in tegendeel zelfs een stijging. En 5 jaar later hebben ze die HR+ ketel afgekeurd en heb ik die moeten vervangen door een condensatieketel met modulerende blabla en buitenvoeler. Voorlopig niets te zien in verbruik op de 3 jaar dat die er nu staat. Beter gezegd, niets dat niet kan toegeschreven worden aan zachtere winters.

En dat verbruik zou moeten dalen want aan het huis en de thermostaat instellingen is niets veranderd. Dus er zijn evenveel Joule in het water van de radiatoren nodig voor dezelfde temp in de kamer voor hetzelfde resultaat. Alles bijeen 10000 euro kosten (2x ketel + installatie) voor niets.

Het enige dat een merkbare besparing heeft opgeleverd is het plaatsen van dubbel glas 20 jaar geleden. Dat was een grote verandering, van enkel glas in slecht sluitende chassis naar dubbel glas 1.1. Het dak isoleren (11cm pir/pur of zoiets) bracht meer comfort in de winter maar van besparing niet veel gemerkt. Wel veel minder comfort in de zomer.

Comment

Working...
        X