Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wagen aankoop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wagen aankoop

    Misschien niet direct het besteof betere forum voor dergelijke vraag, maar ik waag mij er toch aan.
    VOlgend jaar (ja, binnen 3 dagen dus) moet ik een nieuwe of tweedehandswagen aanschaffen. Ik wil effen voorbereid zijn en niet een kat in zak moeten kopen wegens dwingende redenen....
    1) Ik, we doen maximaal 10.000 km op jaar basis en dit jaar is dat amper een 1000-tal km.
    2) We doen geen lange afstanden
    3) Helemaal geen grote wagen. We zijn met z'n 2 en dus een autobus voor 30 man is niet nodig

    Diesel is sowiezo al uitgesloten, rest nog de benzinewagen of een electrische wagen. Is hybride een optie ?
    Qua merken en garages zit ik in een soort comfortzone. Nagenoeg alle merken zijn berijkbaar op een afstand van minder dan 10 km.
    Probleem bij eventueel bezoeken is het huidige COVID19-verhaal en je krijgt vaak uitleg met oogkleppen gericht naar de spraak van de klant.

    Iemand die zich competent voelt in het aangeven van informatie, ideeën ?

    Dank
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: Wagen aankoop

    Ik vermoed dat je niet overdreven veel geld wil uitgeven voor 10.000km per jaar, zeker als je dit jaar nog maar 1000 km hebt gereden.
    Hybride zal niet meteen voordeliger uitkomen, zeker als je de auto heel weinig gebruikt (de hogere aanschafprijs zal je dan nooit terugverdienen).

    Met een tweedehands van een paar jaar oud kan je geld uitsparen, vooral de eerste jaren is de waardevermindering van een auto het grootst.
    Maar op een nieuwe krijg je dan weer minstens 2 jaar garantie (bij heel wat merken krijg je een langere garantie).

    Het is moeilijk te voorspellen hoe de autobelastingen zullen evolueren, en dan is er nog een verschil tussen de Vlaamse, Brusselse en Waalse belastingen.
    Dat maakt het nog moeilijker om te bepalen wat de beste keuze is als het "jaarbudget" belangrijk is (afschrijving, belastingen, verzekering, onderhoud...).

    Ben je tevreden met een simpelere auto waarmee je ook overal geraakt, of wil je meer betalen voor luxe?
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Wagen aankoop

      In het verleden wel een paar keer zwaar problemen gehad met tweede hands ...
      Nu, indien we voor nieuw kiezen is dit heel waarschijnlijk de laatste keer dat we dit doen. Hopen toch een 10-tal jaar of meer ermee weg te kunnen. Nieuw heeft voordeel dat je gedurende 4 jaar geen controle hebt en ook nog je garantie. Met tweede hands koop je vaak iets wat een ander echt kwijt wil en de reden is vaak niet echt doorgegeven.
      Tweede hands kan goed zijn, vooral als je de voorgeschiedenis kent van de wagen. Maar die krijg je vaak vertekend. Ik ben nog maar weinig vendors tegengekomen die ook maar iets negatiefs vertellen over hun product, laat staan dat een tweede hands vendor dat doet.
      En we wonen in Vlaanderen ...
      Waar we zeker op rekenen is baanvastheid en rijzekerheid en bij eventuele panne geen stoet van Echternach eer de boel terug draaiende wordt aan normale prijs.
      We hebben ooit een wagen gehad (2-deurs) waar de klinken braken (blijkbaar waren die klinken uit zamak gemaakt). Nergens over heel België waren die klinken nog te vinden, ook niet op autokerkhoven .... Ik wil je de foto's besparen hoe we een paar maand het hebben uitgehouden met een hoop ellende. Nochthans een gekend merk.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Wagen aankoop

        Als je lak hebt aan smalende opmerkingen en toch een bedrijfszekere goedkope auto wil, kijk dan eens naar een Dacia Sandero. Nog een maand salonvoorwaarden en 5 jaar garantie.

        Comment


        • #5
          Wagen aankoop

          Ge hebt het merendeel zelf al beantwoord ... tweedehands vertrouw je niet echt.
          Blijft dus nieuw of via een handelaar tweedehands/demo wagen welke evenveel of meer garantie biedt dan sommige nieuwe.
          Diesel valt weg geef je ook al aan ... hybride is ook niet interessant als je soms lange tijd niet rijdt.
          Dan zal het beginnen zijn met welk type wagen, welk merk je voorkeur heeft en het budget.
          Veel slechte wagens bestaan er niet meer en in geval van is een goede service belangrijker dan de rest.
          En goede service hangt grotendeels af van je eigen garage, merk heeft daar wat minder mee te maken.
          Merk 1 kan in de ene gemeente een correcte klantgerichte dealer hebben en in een andere gemeente de grootste foefelaar.

          Een voorbeeld ... Hyundai, geen te dure wagens door de steeds hoge kortingen, betrouwbaar en deftig afgewerkt, 5 jaar waarborg ... maar zoals met alles, ieder zijn goesting. [emoji6]
          De knoop moet je uiteindelijk zelf doorhakken.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Wagen aankoop

            Misschien kan deze info je helpen kiezen:


            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              Wagen aankoop

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              In het verleden wel een paar keer zwaar problemen gehad met tweede hands ...
              Nu, indien we voor nieuw kiezen is dit heel waarschijnlijk de laatste keer dat we dit doen. Hopen toch een 10-tal jaar of meer ermee weg te kunnen. Nieuw heeft voordeel dat je gedurende 4 jaar geen controle hebt en ook nog je garantie. Met tweede hands koop je vaak iets wat een ander echt kwijt wil en de reden is vaak niet echt doorgegeven.
              Tweede hands kan goed zijn, vooral als je de voorgeschiedenis kent van de wagen. Maar die krijg je vaak vertekend. Ik ben nog maar weinig vendors tegengekomen die ook maar iets negatiefs vertellen over hun product, laat staan dat een tweede hands vendor dat doet.
              En we wonen in Vlaanderen ...
              Waar we zeker op rekenen is baanvastheid en rijzekerheid en bij eventuele panne geen stoet van Echternach eer de boel terug draaiende wordt aan normale prijs.
              We hebben ooit een wagen gehad (2-deurs) waar de klinken braken (blijkbaar waren die klinken uit zamak gemaakt). Nergens over heel België waren die klinken nog te vinden, ook niet op autokerkhoven .... Ik wil je de foto's besparen hoe we een paar maand het hebben uitgehouden met een hoop ellende. Nochthans een gekend merk.
              Mooi, zuinig, automaat, bijna nieuw, goed uitgerust, betrouwbaar en betaalbaar, een voorbeeld.
              Last edited by Guest42; 30 december 2020, 17:16.

              Comment


              • #8
                Re: Wagen aankoop

                Jaarlijks publiceert TUV in Duitsland het veel bekeken TUVreport:https://www.tuv.com/germany/de/lp/tuv-report.html
                Hier kan je zien welke wagens boven- of ondergemiddeld presteren inzake pannes. Kan een bijkomend hulp zijn in het bepalen van je keuze.
                Persoonlijk zou ik voor benzine kiezen.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Wagen aankoop

                  Is pariculier Leasen geen optie?
                  http://www.smuttynose.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wagen aankoop

                    Most reliable cars in the UK: https://www.youtube.com/watch?v=iY-M4G3jf94

                    Blijkbaar is er om een of andere reden een groot verschil als het over de betrouwbaarheid van bepaalde auto's gaat, afhankelijk van het land waar ze rondrijden.
                    Misschien rijden ze met lichte wagens continu volgas over de Duitse snelwegen, waardoor die sneller defect raken?
                    In Engeland staat bijvoorbeeld de Dacia Sandero bij de meest betrouwbare wagens (vierde plaats), terwijl die in Duitsland bij de minst betrouwbare staat.
                    Ik vermoed dat die kleine motortjes dus niet geschikt zijn om er continu heel snel mee te rijden, en dat die wel betrouwbaar zijn als je er de snelheidslimieten mee aanhoudt die in alle andere Europese landen van toepassing zijn.

                    Dit zijn de 15 minst betrouwbare wagens in Engeland: https://www.youtube.com/watch?v=x3CaP6aXruk&t=1s
                    En hier zie je de betrouwbaarheid van de verschillende automerken (niet per model dus) in Engeland: https://www.youtube.com/watch?v=sUIK7K_q8eY
                    Last edited by Black B@ndit; 30 december 2020, 19:15.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wagen aankoop

                      Ik volg mee, aangezien ik volgend jaar in pensioen ga en dus een pak minder kilometers ga doen, denk ik er ook aan om eventueel over te schakelen naar electrisch of hybride....
                      Ik doe nu ongeveer 25.000 km per jaar verwacht dat dit zal terugvallen naar maximum 10.000
                      Ik rij met een Golf Variant benzine/ CNG... ondertussen 5 jaar oud en deze zal dus ongeveer 125.000 km gedaan hebben wanneer ik op 1 juli op pensioen ga. Bij de aankoop destijds heb ik rekening gehouden met de aanwezigheid van een CNG station op mijn route naar het werk, het feit dat dit op mijn weg lag ( moest er zelfs totaal niet voor omrijden ) heeft de doorslag gegeven om de aankoop te doen, natuurlijk is het ook heel goedkoop rijden, waar ik vroeger met een diesel aan bijna 200€ per maand zat, is het nu amper 90 à 100€.
                      Wanneer ik stop met werken is het dichtsbijzijnde CNG station 9 km van mijn woonplaats......
                      Het goedkoopste is natuurlijk gewoon met deze wagen blijven rijden maar ne mens wil ook al eens iets nieuws he....
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wagen aankoop

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Blijkbaar is er om een of andere reden een groot verschil als het over de betrouwbaarheid van bepaalde auto's gaat, afhankelijk van het land waar ze rondrijden.
                        Misschien rijden ze met lichte wagens continu volgas over de Duitse snelwegen, waardoor die sneller defect raken?
                        In Engeland staat bijvoorbeeld de Dacia Sandero bij de meest betrouwbare wagens (vierde plaats), terwijl die in Duitsland bij de minst betrouwbare staat.
                        Ik vermoed dat die kleine motortjes dus niet geschikt zijn om er continu heel snel mee te rijden, en dat die wel betrouwbaar zijn als je er de snelheidslimieten mee aanhoudt die in alle andere Europese landen van toepassing zijn.
                        Wat vooral een rol speelt bij de beoordeling is met wat men gaat vergelijken en wat men gewoon is en welk het budget is.
                        Men neemt er ook de prijs van een herstelling bij ... het spreekt vanzelf dat een herstelling op een wagen van 80K duurder zal zijn dan op een wagen van 16K.
                        Maar als men de evenredigheid ook eens bekijkt, dan geeft dat al een ander resultaat.

                        Stel dat men op een wagen van 16K een 800€ kosten heeft ... dan is dat 5% van de aankoopprijs.
                        Als men daarentegen 2000€ kosten heeft op een wagen van 80K, dan is dat 2,5%.

                        Buiten dit is er ook de verwachting dat men heeft ... bij een goedkope wagen gaan de,mensen al niet,zo snel klagen, ze aanvaarden al sneller dat iets niet,perfect is.
                        Bij dure wagens zijn mensen ook veeleisender en het minste dat er iets is dan laten ze het veel sneller herstellen.
                        Dan is er vooral ook de manier van rijden.

                        Het is heel moeilijk om daaruit een besluit te trekken.
                        De ene heeft veel pech met zijn Fiat of Dacia, de andere met zijn BMW of Mercedes.
                        Echt slechte wagens zijn er niet zoveel en gelukkig beginnen meerdere merken veel langere garanties te geven ... niet dat men hoopt deze nodig te hebben, maar het stelt kopers toch wat gerust. [emoji6]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wagen aankoop

                          Wat wil je ? Mensen leren gewoon niks uit de statistieken. Ik ga weeral de drup in mijn nek krijgen om dit te zeggen (gebeurt al eens meer hier) maar als steevast dezelfde merken als betrouwbaarst en onbetrouwbaarst uit de bus vallen dan moet je niet klagen als je de statistieken negeert.
                          Mijn Nissan Patrol is nu 21 jaar en ik durf zeggen dat hij serieus tegen zijn tanden heeft gehad in die 200 000 km, en niet het minst in ruw terrein, ik zou niet weten wat er ooit is aan kapot gegaan buiten het normale onderhoud en een barst in mijn voorruit. Mijn Audi A3 nadert de 300 000. Enig defect was een lekkende turbo.
                          Maar ik zal elke keer wel "geluk" hebben gehad denk ik zeker ? En neen, ik ga geen merken aanvallen, dat lijkt me hier een linke boel.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wagen aankoop

                            Ik vraag me nog altijd af wat het nut van een niet plug-in hybride is?
                            Je hebt 2 motoren, een flink duurdere aanschafprijs....en je maakt je electriciteit met... je brandstof.
                            Plug in hybride daarentegen begrijp ik heel goed. Daar kan je een voordeel mee doen.
                            Persoonlijk zou ik gewoon zo goedkoop mogelijk kopen, alles veranderd zo snel...Ook de aanschaf-formules (private lease / leenauto's), misschien hoeven we zelfs geen auto meer te bezitten in de toekomst ;-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wagen aankoop

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              Ik vraag me nog altijd af wat het nut van een niet plug-in hybride is?
                              Je hebt 2 motoren, een flink duurdere aanschafprijs....en je maakt je electriciteit met... je brandstof.
                              Plug in hybride daarentegen begrijp ik heel goed. Daar kan je een voordeel mee doen.
                              Persoonlijk zou ik gewoon zo goedkoop mogelijk kopen, alles veranderd zo snel...Ook de aanschaf-formules (private lease / leenauto's), misschien hoeven we zelfs geen auto meer te bezitten in de toekomst ;-)
                              Een "stekkerloze" hybride slaat vooral remenergie op om die later weer te kunnen gebruiken.
                              Dat helpt een beetje om de auto terug op gang te krijgen, en daardoor wordt er een klein beetje brandstof bespaard.
                              Maar of je daarmee de hogere aanschafprijs ooit kan terugverdienen, dat is inderdaad een andere zaak...
                              Ik ken er die met zo'n hybride rijden, en als ik er wat op let dan verbruikt mijn auto zonder al die dure technologie ongeveer even veel als die Auris en die Prius.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X