Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cardoen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Cardoen

    Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
    de realiteit is dat :
    1. er is geen enkele wettelijke bepaling die verplicht dat een tweedehandswagen een zekere leeftijd of km stand moet hebben ;
    2. de meeste wagens die in aanmerking komen voor dergelijke handel, zijn wagens die verkocht worden aan verhuurbedrijven die dan grote volumekortingen krijgen ;
    3. deze huurwagens dienen effectief verhuurd te worden gedurende een aantal maanden (drie bvb.) en naargelang het land worden er wel controles uitgevoerd ;
    4. door het feit dat de verhuurbedrijven grote volumekortingen krijgen en daarnaast de wagens nog verhuren kunnen ze deze terug op de markt brengen als tweedehandswagens aan een "kleine" prijs... meestal worden deze wagens uitgevoerd naar andere landen (in Duitsland bvb. worden dit jahreswagen ingevoerd vanuit een ander land of door de duitse dealers8/verhuurders zelf op de markt gezet) ;
    5. Daarnaast verplichten de importeurs/fabrikanten aan hun concessies om een bepaald volume wagens te verkopen per jaar ; indien de concessiehouder riskeert om niet aan het vereiste volume te komen kan hij overgaan tot "solderen" van wagens (omdat hij anders riskeert zijn concessie te verliezen) ;
    6. de importeurs moeten op jaarbasis een bepaald volume halen (wat eveneens geldt voor de fabrieken) ; indien deze volumes niet gehaald worden is het mogelijk dat de importeur/fabrikant via marketingtechnieken kortingen toekent om toch aan dat volume te geraken...dit is ook een mogelijkheid om bvb. de nummer 1 positie in een land te behalen ;
    7. Hoe langer hoe minder echter worden er fabrieksstocks op de markt gezet wegens "onverkoopbaar" via de normale markt aan bodemprijzen (de fabrieken echter fabriceren hoe langer hoe minder stockwagens maar fabriceren "op bestelling") ;
    8. er is nog steeds een prijsverschil tussen de landen (Europese en andere) wat deze handel ook nog aantrekkelijker maakt (bvb. in Duitsland kostte een nieuwe wagen 25 % en meer dan in België...dus een jahreswagen was aantrekkelijk...) ;

    dus : Cardoen en Dex bvb. verkopen enerzijds nieuwe stockwagens die "onverkoopbaar" bleken in het land van oorsprong en/of overstocks en daarnaast ook nog tweedehandswagens...maar daar valt echter wel te bezien of de opgegeven km-standen effectief met de werkelijkheid overeenstemmen (in sommige landen is een carpass bvb. niet verplicht). Er zijn nog een aantal andere mogelijkheden maar verhuurbedrijven zoals Hertz, Sixt, enz... zijn rendabel o.a. door deze handel in "tweedehandsvoertuigen".
    Importformaliteiten

    Bij aankomst in België moet u eerst naar het douanekantoor. U hebt een correcte aankoopfactuur en het buitenlandse inschrijvingsbewijs nodig. In ruil voor 3 eurocent (in pasmunt) krijgt u het vignet 705, dat u kleeft op de aanvraag tot inschrijving, ook bekend als het roze formulier. Wie een nieuwe wagen koopt in België, betaalt 21 procent btw. De Belgische btw-wetgeving beschouwt de wagen als nieuw als de levering plaatsvindt binnen de zes maanden na de eerste ingebruikname of als er maximaal 6.000 kilometer op de teller staat op het tijdstip van de levering.

    Gaat het om een nieuwe wagen, dan betaalt u in het land van aankoop de prijs zonder btw. Op het moment dat u de auto in België invoert, betaalt u hier de 21 procent Belgische btw. Koopt u een niet-nieuwe wagen, met meer dan 6.000 kilometer en/of met een levering meer dan zes maanden na de eerste ingebruikname, dan betaalt u de btw van het land van aankoop. U hoeft die enkel te betalen als u de auto bij een professionele verkoper koopt. U bent geen btw verschuldigd als u de wagen bij een buitenlandse particulier koopt.

    Comment


    • #17
      Re: Cardoen

      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Importformaliteiten

      Bij aankomst in België moet u eerst naar het douanekantoor. U hebt een correcte aankoopfactuur en het buitenlandse inschrijvingsbewijs nodig. In ruil voor 3 eurocent (in pasmunt) krijgt u het vignet 705, dat u kleeft op de aanvraag tot inschrijving, ook bekend als het roze formulier. Wie een nieuwe wagen koopt in België, betaalt 21 procent btw. De Belgische btw-wetgeving beschouwt de wagen als nieuw als de levering plaatsvindt binnen de zes maanden na de eerste ingebruikname of als er maximaal 6.000 kilometer op de teller staat op het tijdstip van de levering.

      Gaat het om een nieuwe wagen, dan betaalt u in het land van aankoop de prijs zonder btw. Op het moment dat u de auto in België invoert, betaalt u hier de 21 procent Belgische btw. Koopt u een niet-nieuwe wagen, met meer dan 6.000 kilometer en/of met een levering meer dan zes maanden na de eerste ingebruikname, dan betaalt u de btw van het land van aankoop. U hoeft die enkel te betalen als u de auto bij een professionele verkoper koopt. U bent geen btw verschuldigd als u de wagen bij een buitenlandse particulier koopt.
      dit heeft toch helemaal niets te maken met de vraag van TS...verwees naar Cardoen...en wat u vermeldt van btw heeft ook niets te maken met een wettelijke bepaling aangaande km-stand en/of leeftijd...dit heeft enkel te maken met BTW wetgeving.
      nikon coolpix s9100

      Comment


      • #18
        Re: Cardoen

        Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
        dit heeft toch helemaal niets te maken met de vraag van TS...verwees naar Cardoen...en wat u vermeldt van btw heeft ook niets te maken met een wettelijke bepaling aangaande km-stand en/of leeftijd...dit heeft enkel te maken met BTW wetgeving.
        .

        Als je een auto invoert die al ingeschreven is geweest, kan je hem als tweedehands een lagere waarde toekennen waardoor er minder BTW moet betaald worden.

        Comment


        • #19
          Re: Cardoen

          ik heb mijn hyundai gekocht enkele jaren geleden ,bij Cardoen 30% goedkoper ,ik ben naar een hyundai dealer die 100 m verder woonde geweest om te onderhandelen ,ik heb daar een uur gezeten om hem toch de kans te geven ,maar uiteindelijk moest hij toegeven niet aan deze prijs te kunnen tippen . Hij zij vriendelijk ga hem vlug daar kopen en je bent altijd hier welkom voor de service .
          de uitleg van de verkoper was toen ik vroeg hoe het komt dat een auto met 0 km op teller bij hen 2de hands wordt verkocht ,zijn uitleg was dat dit door het bepalend succes was van de auto fabrieken , constant wordt een cijfer gegeven wie het meest aantal auto's aan de man brengt , als ze zien dat ze te ver achter zouden geraken op de ranglijst doen ze een grote stockverkoop waardoor hun cijfers kunstmatig hoger in de wereldranglijst komt te staan wat goed is voor positieve reclame voor hun automerk . oa cardoen koopt die dan op . Natuurlijk was ik mijn 5 jaar garantie kwijt die je normaal bij Hyundai wel hebt ,voor mij was dit 2 jaar . Ik kon kiezen tussen 3 verschillende luxe's ,dus anders dan bij je automerk waar het meestal met opties gaat .
          ik deed welgeteld 7000€ profijt wat toch niet niks is en....... ik ben heel erg tevreden op elk vlak ,de auto en ook de eerlijkheid bij de verkoop ,er waren geen adertjes onder het gras de prijs online was de prijs die ik betaalde , ook mocht ik eerst een testrit maken die mij direct overtuigde . Of het verhaal van de verkoper waar is laat ik in het midden ,maar ik vermoed dat hij eerlijk was .
          o ja een klein nadeel is dat ik jaarlijkse keuring heb terwijl je anders 4 jaar kan wachten

          Comment


          • #20
            Re: Cardoen

            Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
            o ja een klein nadeel is dat ik jaarlijkse keuring heb terwijl je anders 4 jaar kan wachten
            Wanneer je zo een auto koopt, moet hij inderdaad naar de keuring, want het is verkoop van een tweedehands.
            Daarna moet hij pas terug naar de keuring op 4 jaar na de eerste inschrijving. Je hebt bij Cardoen toch geen nieuwe auto van 4 jaar oud gekocht ?
            Zelfs in dat geval moet je maar om de 2 jaar gaan tenzij er zware defecten werden vastgesteld of meer dan 100.000 km op de teller staat.
            Indien er een trekhaak op staat, moet hij natuurlijk elk jaar naar de keuring vanaf de aankoop.
            Eén van mijn nieuwe importauto's had een afneembare trekhaak voor 1500kg. Die heb ik bij de eerste keuring laten herkeuren naar 500kg.
            Dan moest ik niet elk jaar naar de keuring.
            Last edited by notex; 28 november 2020, 21:08.

            Comment


            • #21
              Cardoen

              Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
              Natuurlijk was ik mijn 5 jaar garantie kwijt die je normaal bij Hyundai wel hebt ,voor mij was dit 2 jaar . Ik kon kiezen tussen 3 verschillende luxe's ,dus anders dan bij je automerk waar het meestal met opties gaat .
              ik deed welgeteld 7000€ profijt wat toch niet niks is en....... ik ben heel erg tevreden op elk vlak ,de auto en ook de eerlijkheid bij de verkoop ,er waren geen adertjes onder het gras de prijs online was de prijs die ik betaalde , ook mocht ik eerst een testrit maken die mij direct overtuigde . Of het verhaal van de verkoper waar is laat ik in het midden ,maar ik vermoed dat hij eerlijk was .
              o ja een klein nadeel is dat ik jaarlijkse keuring heb terwijl je anders 4 jaar kan wachten
              Dat de prijs uiteindelijk 30% lager lag dan de catalogusprijs, daar zal weinig twijfel over bestaan.
              Maar of het nog zoveel verschil is met de prijs die men bij een dealer kan bekomen is iets anders, al is de ene dealer uiteraard ook de andere niet.
              Hyundai doet heel vaak acties en gooit dan met hoge kortingen, daar de korting van de dealer nog bij en het verschil is enorm.
              Vermoedelijk heb je het nooit nodig gehad, maar drie jaar waarborg weggooien is op zich ook een verlies ... vooral als er zich wel eens een probleempje zou voordoen.
              Afhankelijk hoe lang men met een wagen rijdt, kan de restwaarde ook een stuk lager liggen als men die zelf al tweedehands kocht (ook met 0km).
              Om de totale winst te rekenen moet men het totaalplaatje bekijken en dat zou wel eens heel anders kunnen zijn dan oorspronkelijk gedacht.
              Wij hebben ook al een Hyundai gehad en tussen twee officiële dealers zat er 8.000€ verschil, tegenover de catalogusprijs was dat uiteraard nog veel meer en kwam dat ook neer op een 30%.
              Geen import van buitenlandse dealer, geen gedoe met keuring of garantie.
              Het loont altijd om meer dan één garage te doen. [emoji6]
              En uiteraard zijn dat heel goede wagens, ik kan daar geen negatieve punten op geven. [emoji106]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #22
                Cardoen

                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                Wanneer je zo een auto koopt, moet hij inderdaad naar de keuring, want het is verkoop van een tweedehands.
                Mits Cardoen een professionele verkoper is ... dan zou hij in principe voor de eerste keuring moeten zorgen.
                Onder particulieren is het eigenlijk ook de verkoper dat dit moet doen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #23
                  Re: Cardoen

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Mits Cardoen een professionele verkoper is ... dan zou hij in principe voor de eerste keuring moeten zorgen.
                  Onder particulieren is het eigenlijk ook de verkoper dat dit moet doen.
                  Dat was ook zo de wagen was gekeurd [emoji6]

                  Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

                  Comment


                  • #24
                    Re: Cardoen

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Dat de prijs uiteindelijk 30% lager lag dan de catalogusprijs, daar zal weinig twijfel over bestaan.
                    Maar of het nog zoveel verschil is met de prijs die men bij een dealer kan bekomen is iets anders, al is de ene dealer uiteraard ook de andere niet.
                    Hyundai doet heel vaak acties en gooit dan met hoge kortingen, daar de korting van de dealer nog bij en het verschil is enorm.
                    Vermoedelijk heb je het nooit nodig gehad, maar drie jaar waarborg weggooien is op zich ook een verlies ... vooral als er zich wel eens een probleempje zou voordoen.
                    Afhankelijk hoe lang men met een wagen rijdt, kan de restwaarde ook een stuk lager liggen als men die zelf al tweedehands kocht (ook met 0km).
                    Om de totale winst te rekenen moet men het totaalplaatje bekijken en dat zou wel eens heel anders kunnen zijn dan oorspronkelijk gedacht.
                    Wij hebben ook al een Hyundai gehad en tussen twee officiële dealers zat er 8.000€ verschil, tegenover de catalogusprijs was dat uiteraard nog veel meer en kwam dat ook neer op een 30%.
                    Geen import van buitenlandse dealer, geen gedoe met keuring of garantie.
                    Het loont altijd om meer dan één garage te doen. [emoji6]
                    En uiteraard zijn dat heel goede wagens, ik kan daar geen negatieve punten op geven. [emoji106]
                    Zodra een wagen 2dehands wordt vervalt de keuring van 4 jaar. En die garantie, ik redeneer een jonge nieuwe wagen heeft nog zelden zware mankementen, en zeker in ons geval als je maar 10000 km op een jaar doet, daarom heb ik ook voor benzine gekozen, beter voor de motor als je weinig km doet, de wagen had ook effectief amper 12 km, ik heb hem nu 3 jaar en nooit problemen intussen 35000km, gewoon onderhoud en terug verder, dus ik heb idd wel het gevoel een goede koop te hebben gedaan. Ik heb hem ook zoals gezegd 30%goedkoper op de catalogus prijs aangekocht, dat voordeel zal ik ook hebben bij een eventueel verkoop, want een wagen wordt ook op waarde geschat volgens catalogus prijs [emoji6]
                    En gedoe was er ook niet, gewoon gaan afhalen en betalen [emoji4][emoji6]

                    Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
                    Last edited by bopatje; 29 november 2020, 09:23.

                    Comment


                    • #25
                      Cardoen

                      Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                      En die garantie, ik redeneer een jonge nieuwe wagen heeft nog zelden zware mankementen, en zeker in ons geval als je maar 10000 km op een jaar doet, daarom heb ik ook voor benzine gekozen, beter voor de motor als je weinig km doet, de wagen had ook effectief amper 12 km
                      Eigenlijk is dat net omgekeerd hé, wie weinig km doet riskeert juist meer buiten garantie. [emoji6]
                      Men heeft verschillende mogelijke problemen ...
                      - Fabricagefout dat zich meteen laat merken => uiteraard geen probleem wat garantie betreft.
                      - Een probleem dat pas na een tijd opduikt, hoe minder men rijdt, hoe langer het duurt voor men het merkt => twee jaar garantie kan al door zijn, met vijf jaar toch iets meer kans.
                      - Een probleem dat opduikt binnen de garantieperiode bij iemand dat heel veel km doet => zelfs tijdens garantie mogelijks al een probleem wegens normale slijtage dat ze misschien gaan aankaarten.
                      Langs de andere kant heb je een merk gekocht waar zelden problemen mee zijn, daar hopen we alvast allemaal op. [emoji106]
                      En die 12 km op de teller bij levering is hetzelfde als 0 km bij sommige andere wagens.
                      Normaal kan geen enkele wagen 0 km hebben want er is altijd al wat mee gereden geweest.
                      Bij sommige wagens met digitale teller kan de garage de teller eenmalig op 0 zetten voor levering, dit kan ook maar tot een bepaald aantal km en daarna niet meer.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Cardoen

                        Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                        Zodra een wagen 2dehands wordt vervalt de keuring van 4 jaar.
                        Hoe bedoel je ? De auto gaat naar de eerste keuring als je hem koopt (bijvoorbeeld met 10km en een maand voordien ingeschreven)
                        Dan moet de auto 4 jaar na de eerste inschrijving (niet jouw aankoopdatum) terug naar de keuring.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Cardoen

                          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                          Hoe bedoel je ? De auto gaat naar de eerste keuring als je hem koopt (bijvoorbeeld met 10km en een maand voordien ingeschreven)
                          Dan moet de auto 4 jaar na de eerste inschrijving (niet jouw aankoopdatum) terug naar de keuring.
                          Zo was het gewoon bij mij, wagen had 12km verschillende delen waren nog overtrokken met zelfklevende folie dus duidelijk was ik de eerste eigenaar, of eigenlijk liever was Cardoen dat, maar ik moest wel het jaar erna terug naar de keuring. Dus ja zo kan ik het weten. Niet dat ik dat een probleem vond, want dat weegde niet op tegen het profijt dat ik had gedaan bij de aankoop. En nu nog heel tevreden van mijn aankoop.
                          O ja sorry voor de late reactie [emoji6]

                          Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

                          Comment


                          • #28
                            Re: Cardoen

                            Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                            Zo was het gewoon bij mij, wagen had 12km verschillende delen waren nog overtrokken met zelfklevende folie dus duidelijk was ik de eerste eigenaar, of eigenlijk liever was Cardoen dat, maar ik moest wel het jaar erna terug naar de keuring. Dus ja zo kan ik het weten. Niet dat ik dat een probleem vond, want dat weegde niet op tegen het profijt dat ik had gedaan bij de aankoop. En nu nog heel tevreden van mijn aankoop.
                            O ja sorry voor de late reactie [emoji6]

                            Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
                            In principe moet men met een tweedehansvoertuig elk jaar naar de autokeuring, dat heeft niets te maken met het ogenblik dat de wagen "tweedehands" werd.
                            nikon coolpix s9100

                            Comment


                            • #29
                              Re: Cardoen

                              Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                              In principe moet men met een tweedehansvoertuig elk jaar naar de autokeuring, dat heeft niets te maken met het ogenblik dat de wagen "tweedehands" werd.
                              Ik heb 2 nieuwe auto's ingevoerd (Polen en Tsjechië) met slechts enkele kilometers op de teller. Deze werden beide gekeurd (met gerageplaten) vlak na het importeren. Volgende keuring was op de eerste auto 4 jaar na de eerste inschrijving.

                              De tweede auto had een inklapbare trekhaak voor 1750kg en moest normaal elk jaar naar de keuring. Daarom de 1750kg bij de keuring laten veranderen naar 750kg. Deze auto moest ook pas 4 jaar na de eerste inschrijving terug gekeurd worden.

                              Tweedehandsauto van 2 jaar oud met 30.000km ingevoerd vanuit Duitsland. Gekeurd bij import. Volgende keuring 2 jaar later (4 jaar na eerste inschrijving).

                              Indien de auto bij de 4-jaar-keuring geen gebreken heeft en minder dan 100.000 km, moet hij pas op 6 jarige leeftijd terug naar de keuring.

                              Als je het niet gelooft : https://www.vlaanderen.be/technische...nische-keuring
                              Daar wordt nergens gezegd dat tweedehandsauto's vanaf nieuw elk jaar naar de keuring moeten.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Cardoen

                                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                                .

                                Als je een auto invoert die al ingeschreven is geweest, kan je hem als tweedehands een lagere waarde toekennen waardoor er minder BTW moet betaald worden.
                                Op voorwaarde dat die meer dan 6.000 km heeft en minstens zes maand oud is.
                                Dat is inderdaad een vastgelegde bepaling. [emoji6]


                                Bij §4 te lezen voor wie interesse heeft.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X