Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Urbex op één in iedereen beroemd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Urbex op één in iedereen beroemd

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Nu is het zoals bij de klein kinderen ... Ik heb iets, en als je iets van me wil moet je iets anders geven wat ik nog niet heb of je krijgt het niet.
    Die mentaliteit is op alle vlakken in vlaanderen zo. Bij modelbouw is het nog erger "ik heb/weet iets en jij mag het lekker niet zien/weten". Informatie delen is daar gewoon onmogelijk. Ok, het is niet 100% maar wel heel erg.

    Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
    Deel van het fenomeen urbex is dat het spannend is, eigenlijk verboden of toch op het randje van de illegaliteit.
    Het is simpelweg verboden en strafbaar. Of je iets beschadigt of niet, een eigendom betreden zonder toestemming van de eigenaar is strafbaar.

    Dat eigenaars dit niet toestaan is ook eenvoudig: zij zijn verantwoordelijk en aansprakelijk als er iets gebeurt. Dus als ze iemand binnenlaten en een of andere idioot stuikt van de trappen, dan is de eigenaar verantwoordelijk. We zijn zo ooit met een groep EN toestemming iets gaan bezoeken en fotograferen. Maar die man was duidelijk: "als je je been breekt draag ik je buiten en ik ken je niet".

    Comment


    • #17
      Re: Urbex op één in iedereen beroemd

      Tja Wim, persoonlijk heb/had ik ook geen last met het delen van locaties, maar enkel met mensen die ik ken.
      Dat geldt voor urbex maar dat geldt ook bepaalde reisbestemmingen. Ik ben al ruim 25 jaar aan het zoeken en heb intussen een hele lijst met buitengewoon mooie blokhutten in Zweden, bovendien gratis. Hang dat aan de grote klok en binnen de kortste keren slaat de multiplicatorfactor van internet toe. Ik was een tijdje lid van een Zweden forum en plaatste af en toe een foto van zo'n prachtige hut, binnen de kortste keren kwam die vraag : "waar zijn die hutten ?" waarop ik beleefd antwoord dat ik daar uren, dagen, maanden, jaren tijd heb in gestoken en dat ik die niet zomaar geef aan iemand die ik van haar noch pluimen ken. 10 Minuten later kende ik ze al : een heftige scheldpartij naar mijn hoofd... sprak Nederlands maar het was geen Vlaamse ..... Altijd hetzelfde gedonder met die "assertieve" mensen. Dat was meteen het afscheid van het forum, ik weet niet als ze me zullen gemist hebben maar ik durf te zeggen dat ik zééééééér veel weet van Zweden dat ze wél mogen weten.
      Nog een schrijnend vb maar dan over urbex : ik krijg via BD een PB naar de locatie van een exclusief kasteel om met zijn terminaal zieke zoon (nierkanker) een laatste fotoshoot te gaan doen. Verdacht want ik wist dat het kasteel vol stond met waardevolle dingen, dus ik stel een paar vragen en bij iedere vraag viel hij dieper door de mand : zijn naam Diego Dezaers bestaat niet als naam, hij kende de naam niet van de behandelende oncoloog, vraag naar urbexfoto's leverde kwalitatief erbarmelijke ondingen op enz enz... dus ik weiger. Tijd nadien een smalende reactie in de trend van "zie je wel, ik win altijd", hij had de locatie gevonden. Ik volg nog één urbexforum en via daar vernam ik een tijd geleden dat hij veroordeeld was voor diefstal van 7000€ via een "gevonden" bankkaart op een locatie.
      Nog een voorbeeld : Grotagjá is een bekende warmwatergrot op IJsland maar te heet om in te baden. Iemand heeft blijkbaar aan de internetklok gehangen dat er een derde ingang is waar het water wél aangenaam is. Het duurde niet lang voordat de landeigenaars lucht kregen van misbruik (zeepresten, achtergelaten vuil, het gebruik als toilet...). Binnen de kortste keren hing er een stevig hekken.... afgelopen.
      Ik weet het wel ik weet het wel, de meesten zijn niet zo maar het zijn die verdomde oneprocenters hé ?

      Comment


      • #18
        Re: Urbex op één in iedereen beroemd

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

        Het is simpelweg verboden en strafbaar. Of je iets beschadigt of niet, een eigendom betreden zonder toestemming van de eigenaar is strafbaar.

        Dat eigenaars dit niet toestaan is ook eenvoudig: zij zijn verantwoordelijk en aansprakelijk als er iets gebeurt. Dus als ze iemand binnenlaten en een of andere idioot stuikt van de trappen, dan is de eigenaar verantwoordelijk. We zijn zo ooit met een groep EN toestemming iets gaan bezoeken en fotograferen. Maar die man was duidelijk: "als je je been breekt draag ik je buiten en ik ken je niet".
        Daarin heb je gelijk. Dat van die strafbaarheid is juridisch veel ingewikkelder, ik heb ooit meegewerkt aan een mastersproef criminologie en ik heb ooit de vraag gesteld aan een rechter die naast me zat op een communiefeest.
        De wetgeving daaromtrent is in ieder land anders, tot in het absurde toe. Bij ons hebben ze het over inbreken of insluipen, maakt nog een verschil bij dag of bij nacht. Ik zie het zo : de eerste is altijd een inbreker (ik heb indertijd genoeg sporen daarvan gezien), degene die iets meepakt pleegt diefstal, degene die iets vernielt maakt zich schuldig aan vandalisme. Geen compassie daarmee, 100% mee eens.

        Comment


        • #19
          Re: Urbex op één in iedereen beroemd

          Ben geen “urbex fotograaf”, maar het zou mij wel kunnen boeien mocht het niet zo overhyped zijn. Dat gedoe met locaties wisselen vind ik ronduit idioot, het toont dan weer maar eens dat mensen van alles een competitie moeten kunnen maken.

          Dat gezegd zijnde, snap ik perfect dat de pioniers in dit genre - die dikwijls knappe beelden toonden - met lede ogen hebben moeten aanschouwen dat de massa met minder scrupules de boel kwam verzieken.

          Dus, vind het bottom line goed dat ze de locaties vrijgeven. Als ze er morgen inkom voor zouden vragen zullen de beelden dezelfde zijn maar de interesse een pak lager vermoed ik.

          Grtz Gert
          Feedback is the breakfast of the champion

          website

          Comment


          • #20
            Re: Urbex op één in iedereen beroemd

            @pre : je zit midden in de roos en je hebt de hebt de term "overhyped" correct gekozen.
            Ik ben in de zomer van 2005 begonnen en heb het idd zien hypen, je hebt helemaal gelijk in je visie. Van in het begin heb ik me meermaals geërgerd hoe er bij huizen en boerderijen in de kasten werd gerommeld voor de "compleet niet-geënsceneerde" foto. Ik voelde me meerdere keren bijna beschaamd in hun plaats. Industrie kon me minder schelen. Maar wie denkt dat de boer bij zijn vertrek naar het rusthuis het trouwkleed van zijn vrouw aan de kast hangt, zijn oude schoenen er onder zet en de deur vervolgens niet sluit mist wel iets in zijn bovenkamer.
            Ik heb echt beschamende toestanden gezien.

            Comment

            Working...
            X