Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lampiris

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lampiris

    Deze morgen een mail gekregen van LAMPIRIS.
    Daarbij was een nieuw contract om naar hen over te schakelen .
    Alle gegevens van adres enz kloppen. Er staat zelfs het serienummer van mijn kWh meter op.
    Hoe komen die aan al die gegevens ?
    Zij zouden me overschakelen op 100% groene stroom.
    Het enige dat niet klopt is mijn jaarlijks kWh verbruik dat ze opgeven. Dat is maar 1400kWh.
    Mijn dochter en kleindochter wonen in ons huis en verbruiken 4500kWh/jaar.
    Ik heb al naar hen gebeld dat ze niets mogen tekenen als de Lampiris vertegenwoordiger langskomt, want ik heb niets aan Lampiris gevraagd.

    Edit
    Raadsel opgelost. Lampiris verkopers zijn in de straat deur aan deur geweest. Aan de buurman werd gevraagd of hij nog meer mensen in de buurt kende die misschien geïnteresseerd waren. Dan heeft hij mijn naam en email adres opgegeven. Nu weet ik waar die 1400kWh vandaan komen. Hij heeft bijvoorbeeld
    in de woonkamer een klein ledspotje hangen terwijl wij boven de eettafel 500W halogeenverlichting hebben.
    De gegevens zijn blijkbaar geen geheim. De verkopers kunnen per adres op hun tablet zien bij wie je bent aangesloten, enz.
    Last edited by notex; 28 oktober 2020, 17:01.

  • #2
    Re: Lampiris

    Mijn inziens is dat een inbreuk op de AVG wetgeving.
    Verkopers horen niet zomaar toegang te hebben tot die data zoals het nummer van uw meter. Ze mogen die zelfs niet hebben als je vroeger klant was bij hen.
    Ook niet slim van uw buurman om uw email en naam door te geven aan een vreemde.

    Comment


    • #3
      Re: Lampiris

      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
      Mijn inziens is dat een inbreuk op de AVG wetgeving.
      Verkopers horen niet zomaar toegang te hebben tot die data zoals het nummer van uw meter. Ze mogen die zelfs niet hebben als je vroeger klant was bij hen.
      Ook niet slim van uw buurman om uw email en naam door te geven aan een vreemde.
      Een serienummer van een meter is geen persoonlijk gegeven hé, dat zijn gegevens van apparatuur dat niet eens eigendom is van de klant.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Lampiris

        Misschien moeten we toch maar 's vragen aan de GBA wat ze daarover denken.

        Comment


        • #5
          Re: Lampiris

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Een serienummer van een meter is geen persoonlijk gegeven hé, dat zijn gegevens van apparatuur dat niet eens eigendom is van de klant.
          Mijn inziens wel. Want het is blijkbaar bekend bij wie het toestel staat. Op welk adres en zo wie daar woont. Dus het nummer is te herleiden naar uw persoon.
          Net zoals een telefoonnummer.

          ALLES wat kan leiden naar uw persoon valt onder de wet bescherming persoonsgegevens.

          Zo bekijk ik het. Maar ik ben geen expert in deze materie. Just my 2 cents.

          Comment


          • #6
            Re: Lampiris

            Ik ken de juiste reglementering betreffende privacy in België niet, maar onlangs ging ik in Spanje naar een andere provider voor mijn gsm abonnement.
            Ik moest enkel mijn telefoonnummer geven en mijn naam en adres kwam op zijn scherm. Ik sta nergens in een telefoonboek.
            Ik kreeg onmiddellijk een nieuwe simkaart en even later was ik aangesloten op de nieuwe provider met nummerbehoud.
            Onbeperkt bellen en sms binnen Spanje + 8Gb data @ 8€/maand. In België bij Orange 20€ voor onbeperkt bellen + 8Gb data.
            Last edited by notex; 29 oktober 2020, 00:37.

            Comment


            • #7
              Lampiris

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Mijn inziens wel. Want het is blijkbaar bekend bij wie het toestel staat. Op welk adres en zo wie daar woont. Dus het nummer is te herleiden naar uw persoon.
              Net zoals een telefoonnummer.

              ALLES wat kan leiden naar uw persoon valt onder de wet bescherming persoonsgegevens.

              Zo bekijk ik het. Maar ik ben geen expert in deze materie. Just my 2 cents.
              Elke gas- en elektriciteitsmeter heeft een EAN identificatienummer bestaande uit achttien cijfers. De eerste twee cijfers zijn identiek voor heel België (54).

              Het toestel (meter) is echter eigendom van de maatschappij, ze lokaliseren en verwerken gegevens van wat hen toebehoort.

              Vergeet niet dat hier de buurman de resterende info gaf. [emoji6]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Lampiris

                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                ... ging ik in Spanje naar een andere provider voor mijn gsm abonnement.
                Ik moest enkel mijn telefoonnummer geven en mijn naam en adres kwam op zijn scherm.
                Dat is idd merkwaardig. Ik vermoed dat in het kader van anti-fraude en anti-terrorisme wetgeving de persoonsgegevens gekoppeld aan een gsm centraal bewaard worden in Europa.
                Echter doet dat geen afbreuk dat de data zonder meer te consulteren is door een verkoper. Echter omdat u data aanleverde was een opzoeking mogelijk (natrekken van uw identiteit).
                Ik herhaal dat ik geen juridisch expert ben in deze maar mijn inziens ligt dit ook niet voor de hand.

                Gelijkaardig is bv het opvragen van persoonsgegevens in het kader van een parkeerretributie op basis van een nummerplaat. Ik herinner mij dat er aan die wetgeving veel is geknutseld bij invoering.
                Er zijn daar ook rechtszaken rond geweest met succes op basis van de privacywet. Onze gegevens kunnen niet zomaar door een private instantie opgevraagd worden naar willekeur.

                Comment


                • #9
                  Re: Lampiris

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Elke gas- en elektriciteitsmeter heeft een EAN identificatienummer bestaande uit achttien cijfers. De eerste twee cijfers zijn identiek voor heel België (54).

                  Het toestel (meter) is echter eigendom van de maatschappij, ze lokaliseren en verwerken gegevens van wat hen toebehoort.

                  Vergeet niet dat hier de buurman de resterende info gaf. [emoji6]
                  Dat is mij bekend VerSeg.

                  Maar die data hoort in handen te zitten van de distributiebeheerder. Het is ook eigendom van de distributiebeheerder en je hebt ook een contract voor distributie met hen dat ze die info mogen beheren.
                  Echter mag die data niet zomaar beschikbaar zijn mijn inziens bij een private speler zoals die leurder.
                  Het is pas als je ook een contract hebt met de leverancier dat die ook over die data mag beschikken om de overeenkomst te kunnen uitvoeren.
                  Mogelijks was die mens al klant bij Lampiris en heeft Lampiris die data niet gewist. Dit is een inbreuk op de privacywet wat ze houden data langer dan nodig is voor de uitvoering van hun overeenkomst.
                  Alternatief zit er een fout bij de distributiebeheerder die de data van al zijn klanten zomaar beschikbaar heeft gesteld aan een private speler (Lampiris)
                  Ook dat is niet ok mijn inziens en een inbreuk op de privacywet.

                  Ook de buurman is in fout. Zelf ga ik NOOIT private data van andere mensen overmaken aan vreemden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lampiris

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Dat is mij bekend VerSeg.
                    Mogelijks was die mens al klant bij Lampiris en heeft Lampiris die data niet gewist. Dit is een inbreuk op de privacywet wat ze houden data langer dan nodig is voor de uitvoering van hun overeenkomst.
                    Ik heb nog nooit een een contract bij Lampiris gehad en ben al van 1974 bij dezelfde leverancier.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lampiris

                      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      Ik heb nog nooit een een contract bij Lampiris gehad en ben al van 1974 bij dezelfde leverancier.
                      Ja dan lijkt het mij niet ok dat ze over die data beschikken. Ik zou dit doorspelen aan de bevoegde autoriteit.

                      Het doet mij ook wat denken aan misbruiken van inschrijvingen van voertuigen in de tijd. (oude privacywet)
                      Ik kreeg van bepaalde automerken reclame in de bus dat wel erg persoonlijk was terwijl ik totaal geen connectie had met dat merk.
                      De aanbiedingen waren dermate gepersonaliseerd dat ze zelfs wisten met welke wagen ik reed.

                      Nu onder de nieuwe wet is dat al een pak beter maar zo te zien nog steeds bedrijven die het niet serieus nemen.
                      Zware boetes lijken mij op zijn plaats om dit te voorkomen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lampiris

                        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                        Nu onder de nieuwe wet is dat al een pak beter maar zo te zien nog steeds bedrijven die het niet serieus nemen.
                        Zware boetes lijken mij op zijn plaats om dit te voorkomen.
                        Ik denk er vooral veel mensen zijn die nooit kliene lettertjes lezen en "ok" klikken op websites.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lampiris

                          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                          Het doet mij ook wat denken aan misbruiken van inschrijvingen van voertuigen in de tijd. (oude privacywet)
                          Ik kreeg van bepaalde automerken reclame in de bus dat wel erg persoonlijk was terwijl ik totaal geen connectie had met dat merk.
                          De aanbiedingen waren dermate gepersonaliseerd dat ze zelfs wisten met welke wagen ik reed.
                          Nu onder de nieuwe wet is dat al een pak beter maar zo te zien nog steeds bedrijven die het niet serieus nemen.
                          Zware boetes lijken mij op zijn plaats om dit te voorkomen.
                          Ik heb al een paar auto's geïmporteerd vanuit het buitenland (omdat die daar tot 10.000€ goedkoper waren). Telkens kreeg ik binnen de maand na inschrijving een brief van de Belgische invoerder met de vraag of ik een zomeronderhoud wou laten doen, of een set winterbanden wou kopen of een onderhoudscontract wou afsluiten.
                          Die lijsten van de DIV zijn blijkbaar ook geen geheim.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lampiris

                            Mij lijkt dit allemaal een kwestie voor deze dienst:


                            Ik zou er kort spel van maken. Dit soort misbruiken moet ophouden.

                            Comment


                            • #15
                              Lampiris

                              Weer veel geklaag voor niets me dunkt.
                              Het ter beschikking stellen van het aansluitingsnummer en adres ten behoeve van de leveranciers zoals Lampiris, Eneco, Engie, ... zijn gegevens nodig “voor de normale werking” van hun diensten en daar valt weinig of niets tegen te doen.
                              Verder staat het o.a. op de website van Fluvius duidelijk vermeld waarvoor ze het gebruiken.
                              Hoe gaat Fluvius om met jouw persoonsgegevens? Je vindt de antwoorden hierop in het privacybeleid van Fluvius.


                              Er is een oplossing en dat is geen klant meer zijn (geen aansluiting) en vragen om de gegevens te wissen die niet wettelijk bijgehouden moeten worden. [emoji23]

                              Het enige dat niet OK is, dat is het van deur tot deur gaan om een contract aan te smeren.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X