Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat groeit er in mijnen hof? ;)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wat groeit er in mijnen hof?

Les, had je nu paddo's als thema gekozen - dan hadden wij met z'n allen veel foto's kunnen insturen - en je zou nadien nog lekker veel gezwam krijgen. ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
      Hey juppekes.

Waarom niet zelf composteren?
      Ik doe dit wel en ben zo al mijn tuinafval kwijt en het jaar daarop heb ik een hele hoop mooie compostaarde die ik dan gebruik om de bloempotten op het terras te vullen.
      En doordat die bloempotten meestal maar een jaar ik gebruik zijn vliegt die gebruikte aarde weer op de composthoop om zo het jaar daarop gemengd te worden met de nieuwe compost.
      Ik gebruik wel twee compostbakken, die zijn ongeveer 70cm op 110cm en 170cm hoog, opgebouwd in ringen van 21cm hoog.
      Dat is gemakkelijk om te vullen of te ledigen, gewoon ringen bijplaatsen of wegnemen.
      En met die twee bakken kan het afval een jaar composteren vooraleer te zeven.
      Zeven gebeurd met een zeef van 5x5mm en al wat er niet doorgaat vliegt op de hoop voor volgend jaar.
      Bij mij vliegt alles in op de hoop, keukenafval, gemaaid gras, takkenafval uit de hakselaar, en alles wat in de tuin gesnoeid of afgesneden wordt.
      Wat je wel hebt is dat in de bloempotten, die je vult met die compostaarde, wel wat bloemen en/of onkruid groeit die er niet moet zijn.
      Vroeger, in een vorige woning met een veel grotere tuin, waarvan ook een stuk groentetuin was, deed ik dat wel: een echte mesthoop, ook met mest van de kippen die ik hield, en die mesthoop keerde ik regelmatig om, en kon ik effectief in de groentetuin gebruiken.
      Nu, in m'n nieuw leven is de tuin heel wat kleiner, en m'n vrouw en ik heel wat ouder. Ik maai de gazon nog, maar van gazongras kun je niet echt goeie compost maken. Dat gaat dus maar op een hoopje achter de met klimop begroeide muur achteraan het huis (noorderkant). Klimop en de enkele bomen en struiken snoeien doet een professionele tuinman, want dat kunnen we zelf niet meer. We moeten die mannen zelfs laten komen om af en toe te wieden!
      Wel, zoals hoger gezegd, neemt ie op het einde van het jaar, na de winterbeurt in de tuin, alle snoeisel mee, en ook het hoopje verrot gras en allerlei plantenafval...
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Je kan alle paddenstoelen eten hoor, geen probleem.
        Sommigen echter maar één keer
        Die kende ik, maar er is een variante op :
        Er zijn veel minder giftige paddenstoelen dan eetbare, dus heb ik de giftige van buiten geleerd. Als ik er ene zie die die ik niet ken is hij dus eetbaar

Maar ik blijf het bepaald gek vinden dat heel veel mensen een aangeboren schrik hebben voor giftige paddenstoelen terwijl er maar een paar écht dodelijk zijn.

Comment

Je kan alle paddenstoelen eten hoor, geen probleem.
          Sommigen echter maar één keer
          Bij twijfel ... altijd schoonmoeder eerst bedienen. [emoji23]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            Die kende ik, maar er is een variante op :
            Er zijn veel minder giftige paddenstoelen dan eetbare, dus heb ik de giftige van buiten geleerd. Als ik er ene zie die ik niet ken is hij dus eetbaar
            da's een goeike om te onthouden paul

grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Bij twijfel ... altijd schoonmoeder eerst bedienen. [emoji23]
              Groene knolamaniet-pizza....van Casa di Alfa
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

Comment

Groene knolamaniet-pizza....van Casa di Alfa
                Klinkt alvast goed, maar laat toch maar eerst uw schoonmoeder proeven. [emoji23]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Working...
                X