Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Western Digital interne harde schijven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Western Digital interne harde schijven

    Ik zou een paar schijven willen vervangen en zou voor Western Digital gaan zoals er nu inzitten
    Maar ik zie dat er tegenwoordig zoveel verschillende zijn, blue, red, red pro, black, gold ...
    Welke zou nu eigenlijk het beste zijn om intern te gebruiken in de pc ?
    Dus het gaat over interne schijven, D, E, F en G, ik zou nu wel overschakelen op 4Tb per schijf
    Maar door al die verschillende kleuren weet ik het ook niet meer, zou wel voor 7200rpm gaan omdat dit toch sneller werkt bij het bewerken van foto's en video's
    Iemand een idee of maakt het eigenlijk gewoon niet uit ?
    Ik zie dat de red schijven worden aangeraden voor NAS, wil dat dan zeggen dat je die niet gewoon kunt gebruiken in de pc ?
    Anders zou ik waarschijnlijk voor RED Pro 7200rpm schijven gaan omdat de pc hier toch dagelijks van s morgens tot s avonds aan staat, wat denken jullie ?

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

  • #2
    Re: Western Digital interne harde schijven

    Misschien heb je hier wat aan?

    https://hddmag.com/western-digital-h...ors-explained/
    Geyst

    Comment


    • #3
      Re: Western Digital interne harde schijven

      Het is niet omdat je PC de hele dag aanstaat dat je schijven ook de hele dag moeten draaien.
      Schijven voor NAS zijn o.a. hierop berekend en niet op regelmatig starten en stoppen wat in een personal computer voor de levensduur en het energieverbruik belangrijk is.
      Denk ook aan het geluid.

      Lees EN schrijfsnelheid zijn het belangrijkst, met goede 7200rpm schijven haal je voor elk meer dan 200MB/s.
      Ik heb sinds een jaar of twee een Seagate Barracuda PRO 8TB (blijkt al niet meer te bestaan)
      Werkt snel met Lightroom, geen nood aan snelle voorvertoningen ed.

      WD Red PRO doet 217 MB/s in lezen en schrijven, op dat punt is het zeker OK.
      Last edited by palombian; 12 augustus 2020, 17:32.

      Comment


      • #4
        Re: Western Digital interne harde schijven

        In mijn pc zaten aanvankelijk twee 1 TB drives in RAID met een SSD voor het OS en de programma's. Dat waren blauwe WD drives en de eerst was al stuk na een maand of zes. Een paar maand later kreeg ook de andere blauwe WD kuren. Blijkbaar kunnen drives er niet tegen als ze in RAID (mirror) tegelijkertijd draaien, de trillingen in sync (resonantie) maakt ze stuk. Daarvoor dienen dus die rode WD 2TB drives. Ik heb de blauwe destijds vervangen door de rode en sinds een jaar of zeven probleemloos in RAID.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #5
          Re: Western Digital interne harde schijven

          Als die schijven vooral moeten dienen voor bijvoorbeeld de opslag van je foto's, dan zullen zelfs de goedkopere niet gemakkelijk kapot gaan, want dan moeten ze alleen werken terwijl dat fotobestand op een of andere manier wordt gebruikt of als er nieuwe bij op gezet worden.
          Voor systemen waarbij er continu data van de schijven wordt gehaald en weggeschreven kan je die goedkopere schijven best niet gebruiken omdat die daar niet voor gebouwd zijn.
          Via de link die hier boven gepost is kan je eigenlijk gemakkelijk bepalen welk type harde schijf het best geschikt is voor wat je ze wil gaan gebruiken.
          Hier worden de grote harde schijven alleen gebruikt om foto's op te slaan, en hier worden die in ieder geval niet continu geopend of terug weggeschreven, daarom heb ik voor de goedkopere blauwe versie gekozen.
          De schijf die hier het meeste moet werken is de "C" en dat is een SSD die er origineel in mijn Medion pc zit (die is nu 6 jaar oud), ik zorg er wel voor dat die SSD niet te vol staat, want als die te vol staat dan gaat die naar het schijnt veel minder lang mee.

          Als je voor hetzelfde budget kan kiezen voor twee goedkope in plaats van één dure, dan is voor back-up een tweede schijf altijd veiliger dan één dure schijf, want als die ene schijf kapot gaat dan ben je alles kwijt.
          Dat geldt natuurlijk voor schijven die vooral voor opslag worden gebruikt, als de schijf continu moet "werken" dan kies je voor de schijf die veel data moet kunnen verwerken best een duurder exemplaar.
          Last edited by Black B@ndit; 12 augustus 2020, 19:55.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Western Digital interne harde schijven

            Iedereen bedankt voor de info

            Oorspronkelijk geplaatst door Geyst Bekijk bericht
            Bedankt voor de link, dit brengt inderdaad wat duidelijkheid.

            Na wat wikken en wegen (en lezen) ga ik toch voor de Gold schijven gaan, 4Tb per stuk en 7200rpm met het grootste cachegeheugen.
            Scheelt amper enkele euro's op een schijf en die zijn blijkbaar bij de beste.

            Toch even uitleggen hoe mijn "systeem" eigenlijk werkt
            - C schijf = een SSD, gebruikt voor het besturingssysteem en de progs
            - D schijf = Documenten en mails
            - E schijf = RAW foto's 1
            - F schijf = RAW foto's 2
            - G schijf = RAW foto's 3
            - H partitie van G = Afgewerkte foto's

            Alle bovenstaande schijven worden meerdere keren per week weggeschreven naar dezelfde hoeveelheid back-up HD schijven, behalve de C schijf (vind ik persoonlijk het minst belangrijk, bij een crash is het enkel nieuwe progs installeren.
            Tevens wordt er ook om de veertien dagen nog eens een back-up gemaakt naar dezelfde hoeveelheid portable HD schijven, die schijven worden buitenshuis bewaard.

            Dus qua back-up zit ik wel redelijk safe, het enige probleem is dat de schijven die nu in de pc zitten elk amper 1Tb zijn en dus goed vol beginnen lopen, daarmee wil ik ze vervangen door 4x 4Tb schijven

            Hopelijk nu wat duidelijker hoe mijn systeem werkt

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Western Digital interne harde schijven

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Iedereen bedankt voor de info


              Bedankt voor de link, dit brengt inderdaad wat duidelijkheid.

              Na wat wikken en wegen (en lezen) ga ik toch voor de Gold schijven gaan, 4Tb per stuk en 7200rpm met het grootste cachegeheugen.
              Scheelt amper enkele euro's op een schijf en die zijn blijkbaar bij de beste.

              Toch even uitleggen hoe mijn "systeem" eigenlijk werkt
              - C schijf = een SSD, gebruikt voor het besturingssysteem en de progs
              - D schijf = Documenten en mails
              - E schijf = RAW foto's 1
              - F schijf = RAW foto's 2
              - G schijf = RAW foto's 3
              - H partitie van G = Afgewerkte foto's

              Alle bovenstaande schijven worden meerdere keren per week weggeschreven naar dezelfde hoeveelheid back-up HD schijven, behalve de C schijf (vind ik persoonlijk het minst belangrijk, bij een crash is het enkel nieuwe progs installeren.
              Tevens wordt er ook om de veertien dagen nog eens een back-up gemaakt naar dezelfde hoeveelheid portable HD schijven, die schijven worden buitenshuis bewaard.

              Dus qua back-up zit ik wel redelijk safe, het enige probleem is dat de schijven die nu in de pc zitten elk amper 1Tb zijn en dus goed vol beginnen lopen, daarmee wil ik ze vervangen door 4x 4Tb schijven

              Hopelijk nu wat duidelijker hoe mijn systeem werkt

              grts
              Sieg
              Mooi systeem met super backup

              Ik werk momenteel met 6TB WD Red in mijn PC met regelmatige backups via losse harddisks + Sharkoon SATA QuickPort XT USB 3.0

              Comment


              • #8
                Re: Western Digital interne harde schijven

                Jij hebt blijkbaar een grote kast, Sieg.
                Maar je 6 SATA connecties zitten vol.
                Ik vraag me af of 8TB tegenwoordig van prijs/Mb niet vergelijkbaar is, dan heb je nog reserve.

                Comment


                • #9
                  Re: Western Digital interne harde schijven

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Jij hebt blijkbaar een grote kast, Sieg.
                  Maar je 6 SATA connecties zitten vol.
                  Ik vraag me af of 8TB tegenwoordig van prijs/Mb niet vergelijkbaar is, dan heb je nog reserve.
                  Neen hoor Jan, er zitten in totaal een 8 tal sata connectors en dan nog enkele aparte
                  Plaats genoeg over ;-)
                  En de kast is gewoon een normale kast, je moet rekenen dat er ook nog twee Blue Ray lezers/schrijvers inzitten (die uiteraard de laatste jaren amper nog gebruikt worden)
                  Tevens nog een multi kaartlezer.
                  Dus als ik ooit die er uitgooi heb ik weer enkele sata poorten vrij, maar ik heb geen extra poorten nodig
                  Maar het gaat niet over wel of geen vrije sata poorten hé Jan, want de huidige HD's worden vervangen door grotere met meer opslag
                  Het was in ieder geval een duur systeem bij aankoop vele jaren geleden, voordeel is dat het steeds aan te passen is tegenover dat kant en klare spul

                  grts
                  Sieg
                  Last edited by Sieg; 14 augustus 2020, 15:53.
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment

                  Working...
                  X