Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mono of driefase net.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: mono of driefase net.

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Wel ik kan aan mijn net in huis al lang niet meer aan uit. Voor zover ik begrijp heb ik een (oud!) net 3x 230 net zondermeer, geen aarding en geen "neuter" maar 230 tussen elk paar ... kan dat? Aansluiting van een 3 fasen kookplaat met neuter en aarding gaf nogal wat kopbrekerij ... schijnbaar mag men dan de "neuter" aan een van de fase punten leggen? kan dat zoiets?
    Dat was vroeger (50-60? jaar geleden) misschien vooruitstrevend maar nu weet ik het zo niet ...
    Was bij mijn moeder ook zo. En bij mijn weten ook nog nadat Electrabel de kabels in straat vernieuwd gheeft (en onder de grond gestoken). De nieuwe kast met meter die ze geplaatst hebben was wel al voorzien van een nulleider. Die nulleider kwam binnen en werd niet doorverbonden naar de installatie. Dat is daarna nooit meer veranderd.

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    De chauffagist heeft - en niet alleen bij ons - een scheidingstransformator moeten bijplaatsen achter het stopkontakt. Hij zal daar wel meer over geweten hebben.
    Omdat dat ding meer stroom verbruikte dan de hele ketel heb ik het er een paar jaar later eens tussenuit gehaald
    Ben niet goed mee hoe een scheidingstransfo meer kan verbruiken dan een ketel. Een transfo heeft een heel gering eigenverbruik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Was bij mijn moeder ook zo. En bij mijn weten ook nog nadat Electrabel de kabels in straat vernieuwd gheeft (en onder de grond gestoken). De nieuwe kast met meter die ze geplaatst hebben was wel al voorzien van een nulleider. Die nulleider kwam binnen en werd niet doorverbonden naar de installatie. Dat is daarna nooit meer veranderd.
      ....
      Idem ditto hier, vroeger een eeuwenoude 3 dradige luchtlijn (afzonderlijke draden) waar de isolatie in flarden vanaf hing, sloegen tegen de kap van de straatverlichting bij de minste bries, dan een gevlochten "tres" dan alles onder de grond maar nog steeds 3 fasen in driehoek zonder "neuter" of aarding. Vroeger stond er hier een paal met een dikke trafo er bovenop maar die is dus ook "verdwenen". Die nieuwe kasten die ze dan geplaatst hebben heb ik nog niet van nabij bekeken. Maar er is in die jaren dat ik hier woon nooit wat "veranderd" aan de installatie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        De voorziening voor een 3 maal 400 volt net zal er wel zijn Spanik, maar die mannen houden dat waar kan wat tegen.
        Bij mono afnemers is dat geen probleem, maar als ze iemand met een driefasen (3 X 230) omschakelen naar een 3 X 400 volt net
        en er ligt geen nulleider, dan is de elektriciteitsmaatschappij verantwoordelijk voor de bijkomende kosten.
        Mijn vader had een naaiatelier achter het huis, alles draaide er op 3 X 230 volt (toen nog 220) en er lag geen nul mee naar het atelier
        op een bepaald moment wou de maatschappij de ganse wijk naar 3 X 400 volt zetten, er moest dus ofwel een nul komen, dus een heel nieuwe kabel,
        maar dat zou voor hun een dure grap worden, (kast aanpassen en een nieuwe ondergrondse kabel van 40 meter en 5 X 16mm.....)
        Wat hebben ze gedaan, ze hebben een transfo van 20 Kva vóór de teller gezet, verbruik van die transfo was dus voor hun.
        Toen wij 9 jaar geleden dat huis te koop hebben gezet, (er was toen dus geen atelier meer) waren zij er als eersten bij om dat te komen wijzigen.
        de transfo weg, en in het atelier was enkel nog mono, wel met ons toestemming, dan was die eventuele kabel met nul op kosten van de koper,
        stond wel duidelijk op papier.

Comment

Meestal is de reden waarom er niet wordt overgeschakeld omdat een of ander bedrijf een heleboel machines heeft draaien op 3x230V.
          Dat kunnen ook winkels zijn, bijvoorbeeld in een slagerij zijn het dan de koelinstallaties die op drie fasen draaien.
          Als daar driefasige hermetische koelcompressors voor worden gebruikt dan is het onmogelijk om die om te schakelen (ik heb toch nooit hermetische koelcompressors gezien waarbij dat mogelijk was).
          En dan wordt het een dure zaak om de hele koelgroep te vervangen op kosten van de elektriciteitsleverancier.
          In dat geval kunnen ze inderdaad een extra transformator plaatsen, maar dat kost ook geld.

Ik werk bijna 40 jaar in hetzelfde bedrijf, op onze vorige locatie draaide alles op 3x230V, daar moesten we een transformator gebruiken om de grotere persluchtdrogers te testen nadat ze in elkaar gezet waren.
          Heel af en toe moesten we toen nog een persluchtdroger op 3x230V opbouwen (die kon dan rechtstreeks in het 3x230V stopcontact), maar meer dan 99% van de driefasige persluchtdrogers was voor klanten die 3x400V hadden in hun bedrijf.
          Meer dan 20 jaar geleden zijn we verhuisd, en er zijn nog een aantal machines in gebruik die toen mee verhuisd zijn, daar zie je dat er nog extra transformators ingezet zijn om ze te laten werken op 3x400V (meestal voor de stuurspanning, de motoren zelf waren al geschikt voor 230/400V en de wikkelingen zijn dan in ster geschakeld in plaats van driehoek).
          Als er alleen maar woningen aangesloten zijn op een cabine, dan zal de elektriciteitsleverancier er zo goed als altijd voor kiezen om van 3x230V over te stappen naar 3x400V als er aanpassingen moeten gebeuren aan het stroomnet, tenzij er een verbruiker tussen zit waardoor de kosten van de omschakeling hoger oplopen dan het voordeel dat een 3x400 net oplevert ten opzichte van 3x230V.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            In sommige koelmodules die wij op het werk maken zit een fasebewakingsrelais dat verhindert dat de scrollcompressor en de pompen kunnen draaien als de fasen fout aangesloten zijn (een scrollcompressor kan er niet goed tegen om in de verkeerde richting te draaien, en zo'n compressor is vrij duur, die pompen mogen ook zeker niet voor een langere periode in de verkeerde richting kunnen draaien).
            In een maritieme koelcontainer zit een fasebewaker die één van de twee voedingsrelais aanstuurt zodat de motoren steeds de juiste fasevolgorde krijgen. De fasevolgorde van het net speelt dan geen rol.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              In een maritieme koelcontainer zit een fasebewaker die één van de twee voedingsrelais aanstuurt zodat de motoren steeds de juiste fasevolgorde krijgen. De fasevolgorde van het net speelt dan geen rol.
              Dat is ook een mogelijkheid, zeker voor een koelcontainer die dikwijls opnieuw aangesloten moet worden is dat de beste oplossing.
              Voor een koelmodule die ergens vast geplaatst wordt is het goedkoper om die gewoon niet te laten opstarten als de fasen verkeerd aangesloten zijn, als je daar twee relais extra in moet steken dan maakt dat de machine alleen maar duurder.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Dat is ook een mogelijkheid, zeker voor een koelcontainer die dikwijls opnieuw aangesloten moet worden is dat de beste oplossing.
                Voor een koelmodule die ergens vast geplaatst wordt is het goedkoper om die gewoon niet te laten opstarten als de fasen verkeerd aangesloten zijn, als je daar twee relais extra in moet steken dan maakt dat de machine alleen maar duurder.
                De prijzen van een nieuwe 20-voet koelcontainer met Carrier koelgroep beginnen bij ongeveer 18.000€. Dan maakt die 75€ extra voor een 12kW contactor en een paar stukjes draad niet veel uit. Er is maar 1 extra contactor nodig. Die andere zit er toch al in om de compressor te starten.

Comment

Working...
                X