3.5 jaar geleden doe ik mijn dan 11 jaar oude VW golf V TDI 90 pk weg, en koop een nieuwe Honda Civic 1.6dtec.
Je denkt dan : Honda, betrouwbaar merk we zijn weer vertrokken voor een tijdje. Een tijdJE blijkt inderdaad te kloppen :
Vorige week wil het ding niet meer starten : is duidelijk de batterij (een Varta EFB) die dus na 3.5 jaar (en amper 59700 km.) de geest heeft gegeven (op 60.000 km. moest de auto binnen voor onderhoud...).
De wagen doet (ook met de corona) nog regelmatig zijn snelwegkilometers, dus in principe zijn de omstandigheden ideaal om toch min. de normale 5 jaar te halen.
Mijn VW golf heeft me 1 keer in de steek gelaten, ook met een platte batterij : maar wel na 8 jaar en 100.000 km. Ik rij nu dus wat meer met de auto dan toen (ongeveer 20.000 km./jaar).
De garage doet me de volle pot betalen : dat die batterij het veel te vroeg heeft opgegeven is niet belangrijk. En de manier waarop ze je antwoorden was evengoed ondermaats.
Nu : er zijn nog Honda-garages, dus dat onderhoud van 60.000 km. gebeurt in elk geval elders.
Dan schrijf je een mailtje naar de invoerder van Honda : dit is hun letterlijk antwoord :
We vinden het jammer dat u het gevoel heeft gekregen dat u niet klantvriendelijk werd behandeld. Wij nemen dit ook op met de dealer.
Wat de tussenkomst/terugbetaling betreft, wij kunnen geen tussenkomst geven.
De factuurprijs lijkt ons ook correct.
Een batterij voor een wagen met start-stop functie is sowieso duurder dan een wagen zonder. Het is dan nog eens een dieselmotor en batterijen van diesels zijn zwaarder (dus ook duurder) dan een benzine motor.
Wij willen u ook mededelen dat Honda zijn batterijen ook gewoon aankoopt bij een batterijleverancier en dat dit los staat van de degelijkheid van het merk.
Wat de levensduur betreft van de batterij hangt alles af van het gebruik , rij je veel korte afstanden, weerinvloeden, veel/weinig km’s, …
Het komt er dus op neer dat het normaal is dat een wagen met start/stop ding maar 3.5 jaar en amper 60.000 km. kan rijden zonder dat het ding in panne staat.
Onderdelen die in een Honda zitten en voor problemen zorgen zijn ook het probleem niet voor Honda : de klant zal wel braaf betalen, zo zijn we het toch gewoon, meneer...
Nog ervaringen met die start/stop toestanden die blijkbaar zorgen voor super kort uithoudingsvermogen van je batterij ?
Je denkt dan : Honda, betrouwbaar merk we zijn weer vertrokken voor een tijdje. Een tijdJE blijkt inderdaad te kloppen :
Vorige week wil het ding niet meer starten : is duidelijk de batterij (een Varta EFB) die dus na 3.5 jaar (en amper 59700 km.) de geest heeft gegeven (op 60.000 km. moest de auto binnen voor onderhoud...).
De wagen doet (ook met de corona) nog regelmatig zijn snelwegkilometers, dus in principe zijn de omstandigheden ideaal om toch min. de normale 5 jaar te halen.
Mijn VW golf heeft me 1 keer in de steek gelaten, ook met een platte batterij : maar wel na 8 jaar en 100.000 km. Ik rij nu dus wat meer met de auto dan toen (ongeveer 20.000 km./jaar).
De garage doet me de volle pot betalen : dat die batterij het veel te vroeg heeft opgegeven is niet belangrijk. En de manier waarop ze je antwoorden was evengoed ondermaats.
Nu : er zijn nog Honda-garages, dus dat onderhoud van 60.000 km. gebeurt in elk geval elders.
Dan schrijf je een mailtje naar de invoerder van Honda : dit is hun letterlijk antwoord :
We vinden het jammer dat u het gevoel heeft gekregen dat u niet klantvriendelijk werd behandeld. Wij nemen dit ook op met de dealer.
Wat de tussenkomst/terugbetaling betreft, wij kunnen geen tussenkomst geven.
De factuurprijs lijkt ons ook correct.
Een batterij voor een wagen met start-stop functie is sowieso duurder dan een wagen zonder. Het is dan nog eens een dieselmotor en batterijen van diesels zijn zwaarder (dus ook duurder) dan een benzine motor.
Wij willen u ook mededelen dat Honda zijn batterijen ook gewoon aankoopt bij een batterijleverancier en dat dit los staat van de degelijkheid van het merk.
Wat de levensduur betreft van de batterij hangt alles af van het gebruik , rij je veel korte afstanden, weerinvloeden, veel/weinig km’s, …
Het komt er dus op neer dat het normaal is dat een wagen met start/stop ding maar 3.5 jaar en amper 60.000 km. kan rijden zonder dat het ding in panne staat.
Onderdelen die in een Honda zitten en voor problemen zorgen zijn ook het probleem niet voor Honda : de klant zal wel braaf betalen, zo zijn we het toch gewoon, meneer...
Nog ervaringen met die start/stop toestanden die blijkbaar zorgen voor super kort uithoudingsvermogen van je batterij ?
Comment