Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

autobatterij...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • autobatterij...

    3.5 jaar geleden doe ik mijn dan 11 jaar oude VW golf V TDI 90 pk weg, en koop een nieuwe Honda Civic 1.6dtec.
    Je denkt dan : Honda, betrouwbaar merk we zijn weer vertrokken voor een tijdje. Een tijdJE blijkt inderdaad te kloppen :

    Vorige week wil het ding niet meer starten : is duidelijk de batterij (een Varta EFB) die dus na 3.5 jaar (en amper 59700 km.) de geest heeft gegeven (op 60.000 km. moest de auto binnen voor onderhoud...).
    De wagen doet (ook met de corona) nog regelmatig zijn snelwegkilometers, dus in principe zijn de omstandigheden ideaal om toch min. de normale 5 jaar te halen.
    Mijn VW golf heeft me 1 keer in de steek gelaten, ook met een platte batterij : maar wel na 8 jaar en 100.000 km. Ik rij nu dus wat meer met de auto dan toen (ongeveer 20.000 km./jaar).

    De garage doet me de volle pot betalen : dat die batterij het veel te vroeg heeft opgegeven is niet belangrijk. En de manier waarop ze je antwoorden was evengoed ondermaats.
    Nu : er zijn nog Honda-garages, dus dat onderhoud van 60.000 km. gebeurt in elk geval elders.

    Dan schrijf je een mailtje naar de invoerder van Honda : dit is hun letterlijk antwoord :

    We vinden het jammer dat u het gevoel heeft gekregen dat u niet klantvriendelijk werd behandeld. Wij nemen dit ook op met de dealer.
    Wat de tussenkomst/terugbetaling betreft, wij kunnen geen tussenkomst geven.
    De factuurprijs lijkt ons ook correct.
    Een batterij voor een wagen met start-stop functie is sowieso duurder dan een wagen zonder. Het is dan nog eens een dieselmotor en batterijen van diesels zijn zwaarder (dus ook duurder) dan een benzine motor.
    Wij willen u ook mededelen dat Honda zijn batterijen ook gewoon aankoopt bij een batterijleverancier en dat dit los staat van de degelijkheid van het merk.
    Wat de levensduur betreft van de batterij hangt alles af van het gebruik , rij je veel korte afstanden, weerinvloeden, veel/weinig km’s, …


    Het komt er dus op neer dat het normaal is dat een wagen met start/stop ding maar 3.5 jaar en amper 60.000 km. kan rijden zonder dat het ding in panne staat.
    Onderdelen die in een Honda zitten en voor problemen zorgen zijn ook het probleem niet voor Honda : de klant zal wel braaf betalen, zo zijn we het toch gewoon, meneer...

    Nog ervaringen met die start/stop toestanden die blijkbaar zorgen voor super kort uithoudingsvermogen van je batterij ?
    Groeten,

    Polleke

  • #2
    Re: autobatterij...

    Op internet vind ik op veel plaatsen dat de gemiddelde levensduur van een autobatterij zo'n 4 jaar is.
    Dus 3,5 jaar lijkt kort, maar zo afwijkend is dit niet.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: autobatterij...

      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
      Op internet vind ik op veel plaatsen dat de gemiddelde levensduur van een autobatterij zo'n 4 jaar is.
      Dus 3,5 jaar lijkt kort, maar zo afwijkend is dit niet.
      Mijn eigen ervaringen waren +/- 8 jaar (2 verschillende auto's). Met die start/stop had ik wel verwacht dat het korter ging zijn, maar minder dan de helft vind ik toch wel opvallend.
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: autobatterij...

        Je kan gewoon pech hebben gehad met de batterij. Als je een nieuwe batterij koopt kreeg je daar vroeger slechts twee jaar garantie op en dan nog proportioneel. Als ze na 23 maanden stuk ging kreeg 1/24ste korting op de nieuwe.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: autobatterij...

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Met die start/stop had ik wel verwacht dat het korter ging zijn, maar minder dan de helft vind ik toch wel opvallend.
          Hangt ervan af hé, wie veel stopt en die moet alle twee minuten starten dan is dat niet hetzelfde als iemand waarbij die maar één keer per rit moet herstarten. [emoji6]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: autobatterij...

            Lijkt me volkomen normaal. Mijn batterij is bijna steeds na 4 jaar eraan. En dat is zonder start-stop, wat een batterij nog zwaarder belast. Moderne wagens hebben ook een groter sluipverbruik dan oudere wagens. Die elektronica die wordt niet uitgezet, de blijft in "sleep" nog verbruiken. En ik rijd elke werkdag 2 ritten van 35km (1h ongeveer), in het weekend soms ook. Start-stop is goed voor het milieu, maar rotslecht voor de batterij en motor. Maar ja, als de CO2 cijfers er maar goed uit zien.

            Met die lockdown gaan er nog veel meer batterijen sneuvelen.

            Comment


            • #7
              autobatterij...

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Lijkt me volkomen normaal. Mijn batterij is bijna steeds na 4 jaar eraan. En dat is zonder start-stop, wat een batterij nog zwaarder belast.
              Altijd na vier jaar?
              Ik denk dat het ongeveer 25 jaar geleden is dat een batterij het eens begeven heeft na 3,5 jaar en toen heeft de garage die gratis vervangen wegens abnormaal snel defect ... toen was er maar één jaar waarborg op de meeste wagens.
              Een wagen (diesel) verkocht na meer dan tien jaar met de originele batterij en die wagen reed niet echt veel, er wel altijd voor gezorgd dat ze nooit te veel leeg raakte.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: autobatterij...

                De levensduur van een loodaccu wordt korter als er veel korte afstanden worden gereden (dan wordt de accu niet genoeg geladen), als de auto lang stil staat waardoor de accu te diep ontladen is (het "corona-effect" waar veel auto's nu last van hebben), te hoge temperaturen zijn ook slecht, als je op een hete zomerdag in de file staat loopt de temperatuur van de accu flink op als die naast de motor zit (bij sommige auto's zit die achteraan, dan is dat minder problematisch als het warm is).

                De alternator kan ook een te hoge spanning leveren als de spanningsregelaar defect is, dikwijls wordt de laadspanning niet gecontroleerd als de accu wordt vervangen, maar als de laadspanning te hoog of te laag is, dan gaat de nieuwe accu ook heel snel kapot.

                Ik rij nu heel weinig kilometers met de auto, daarom sluit ik elke week de lader aan tot de accu terug 100% geladen is (op dit ogenblik is de lader aangesloten).
                Daarmee voorkom ik dat de accu te diep ontladen wordt, en zou die normaalgezien langer heel moeten blijven.
                Dat deed ik vroeger ook als ik in de zomer meer met de motor reed dan met de auto, en tijdens de wintermaanden was het de motoraccu die geregeld geladen werd.
                Bij moderne auto's is dat eigenlijk nog meer een probleem, de elektronica blijft continu een beetje stroom verbruiken, en daardoor zal de accu na een paar weken al zover ontladen zijn dat ze sneller verslijt.
                Sulfatering is dan het probleem, er wordt een soort "isolatielaag" op de loodplaten gevormd waardoor de capaciteit van de accu vermindert, die sulfatering is onomkeerbaar, die gaat niet weg door de accu terug te laden.

                Een auto-accu is een "startaccu", en die kan niet tegen diep ontladen, die blijft het langst heel als de lading tussen 80 en 100% blijft.
                Door de auto een paar weken stil te laten staan is het best mogelijk dat de lading gezakt is naar 50% of minder, daardoor zal de accu minder lang meegaan.
                Met een accu die 50% geladen is zal de motor nog wel starten, en dan denk je dat er geen probleem is, maar als die spanning een hele tijd zo laag blijft, dan gaat de accu dus een heel stuk minder lang mee.

                Het start-stop systeem dat nu veel toegepast wordt om een heel klein beetje brandstof te besparen zal ook niet goed zijn voor de levensduur van de accu (de hoeveelheid brandstof die daarmee wordt uitgespaard is niet genoeg om er een nieuwe accu mee te kunnen kopen). Dat systeem zit er alleen maar op om de auto volgens de "testcyclus" iets betere cijfertjes te geven, dat is belangrijk omdat autofabrikanten binnenkort boetes moeten betalen als hun auto's teveel verbruiken.
                En heel wat automobilisten duwen de koppeling in om te voorkomen dat de motor uitvalt aan de lichten (bij een handgeschakelde versnellingsbak), daar door slijt het druklager van de koppeling veel sneller, en dat is ook een heel dure reparatie.
                Last edited by Black B@ndit; 19 mei 2020, 20:48.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: autobatterij...

                  Ik heb vorige zomer de accu van de auto van mijn vrouw vervangen na 7 jaar. Wagen staat op straat en ze doet altijd korte ritten. Accu was op (1 cel kapot).
                  Voor de winter (die er geen was) preventief die van de mijne vervangen na 8 jaar (start-stop AGM accu).

                  Beide auto's hebben door de lockdown 6 weken stilgestaan, ik heb de spanning gemeten (12,30V dus nog 60%) en ze startten nog met de eerste draai
                  (als extra "bewijs" ging mijn auto al in start-stop aan het tweede rood licht een kleine km verder, dat gebeurt alleen wanneer de spanning voldoende is).
                  Het is vroeger nog gebeurd dat we 4 weken op reis waren en één of alle twee zolang stil stonden, blijkbaar heeft dat de levensduur niet erg verminderd.
                  Last edited by palombian; 19 mei 2020, 21:35.

                  Comment


                  • #10
                    Re: autobatterij...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    En heel wat automobilisten duwen de koppeling in om te voorkomen dat de motor uitvalt aan de lichten (bij een handgeschakelde versnellingsbak), daar door slijt het druklager van de koppeling veel sneller, en dat is ook een heel dure reparatie.
                    Kan ik op mijn wagen gewoon uitschakelen en doe ik ook als ik moet aanschuiven of in de file sta.
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                    Comment


                    • #11
                      Re: autobatterij...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                      Kan ik op mijn wagen gewoon uitschakelen en doe ik ook als ik moet aanschuiven of in de file sta.
                      Na het starten is dat het eerste knopke dat ik indruk. [emoji6]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        autobatterij...

                        Bart, TS heeft het wel niet over een standaard batterij maar over een EFB en daar zijn de karakteristieken toch iets anders van.



                        Een AGM is op dat gebied nog beter. [emoji6]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: autobatterij...

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Bart, TS heeft het wel niet over een standaard batterij maar over een EFB en daar zijn de karakteristieken toch iets anders van.



                          Een AGM is op dat gebied nog beter. [emoji6]
                          Met al die technologie zou die accu dan toch langer dan 3,5 jaar heel moeten blijven.
                          In het filmpje zie ik dat er een "mengelement" in zit dat gebruik maakt van de bewegingen van het voertuig om het zuur goed gemengd te houden, met zo'n accu ben je dan verplicht om sportief te rijden zodat het zuur in de accu goed gemengd blijft?
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: autobatterij...

                            Dag,
                            "pech" bestaat nog hé...
                            Ik heb drie Honda's gehad: twee op LPG en één op diesel: de eerste heeft 185000 km gebold, de tweede 275000 km, en de laatste 175000 km. Nooit een batterij moeten vervangen.
                            Zo zie je maar....

                            mvg
                            Filip

                            Comment


                            • #15
                              Re: autobatterij...

                              Batterijen voor auto's met start-stop systemen zakken snel in prijs.
                              Verleden maand nog een nieuwe gekocht voor de auto van mijn vrouw (bij Winparts aan halve prijs)
                              Binnenkort zullen de niet start-stop batterijen volgens mij zelfs van de markt verdwijnen denk ik.
                              Kenmerken van een start-stop batterij zijn dat deze méér en dunnere loodplaten hebben, om het vervormen
                              te tegen te gaan is er op die platen een soort glasvezel gekleefd.
                              Dunnere en méér platen, dus een grotere oppervlakte betekend een kleinere inwendige weerstand waardoor
                              je een kleinere spanningsval hebt bij het starten, dus maximaal vermogen op je starter.
                              Bij Winparts kost zo een Varta batterij een dikke 130€ verzending inbegrepen, reken in een garage minstens het dubbele.

                              Comment

                              Working...
                              X