Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grasmachine Aspen4,voor de techneuten.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Grasmachine Aspen4,voor de techneuten.

Aspen 4T is zeker de beste oplossing voor kleinere motoren zoals tuinmachines !! En als er te kiezen valt tussen 95 & 98 oktaanbenzine neem ik altijd 98 okt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
      Wat zou het beste zijn voor de winterstop in de tuin ? Gewoon alle benzine uit de tank verwijderen of ook de benzine uit de carburator laten leegdraaien ?
      Tot nu toe doe ik einde seizoen de benzine uit de benzinetankjes .
      Alles droog laten zorgt ook voor problemen, beter is Aspen erin doen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        bij Honda doen ze er misschien wel de olie in, maar voor het transport zullen ze er zeker geen brandstof in gieten).
        Uiteraard omdat dit bij wet verboden is om brandstoffen tussen ander transport te hebben. [emoji6]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
          Aspen 4T is zeker de beste oplossing voor kleinere motoren zoals tuinmachines !! En als er te kiezen valt tussen 95 & 98 oktaanbenzine neem ik altijd 98 okt.
          Voor mijn bosmaaier (2T) neem ik al een een tijd Stihl brandstof (wel duur maar werkt idd zuiniger), in mijn zware Eliet hakselaar (4T) gaat er octaan 98. Carburatorvlotters laat ik voor een lange stop altijd leegdraaien.
          Mijn Pioneer P40 kettingzaag (zo maken ze ze niet meer) draait al sinds ik getrouwd ben (1982) op een zelfgemaakt 2-taktmengsel waar vroeger iedere brommer op liep.
          Aspen is ongetwijfeld beter maar onmisbaar ?????
          @Geert : ik zie geen enkele reden waarom ethanol glasvezel zou aantasten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            Alles draait hier trouwens op 98,de wagen van m'n vrouw omdat hij geen Euro 95 kan verteren.Vroeger reed hij op 95.En m'n eigen wagen,kan 95 verteren,maar verbruikt dan duidelijk meer dan met 98.
            Eigenlijk qua onkost komt het eigenlijk op het zelfde neer.Het hoger verbruik wordt gecompenseerd door de lagere prijs,en omgekeerd.
            Als het klopt zoals je aangeeft dat je auto 20% méér verbruikt met 95 tegenover 98, dan is deze duidelijk ook niet geschikt voor 95 octaan,
            heb twee maal de test gedaan, en ik kan totaal geen verschil zien.

Comment

Heb vroeger hier iets over geopend.
              In mijn garage zeiden ze ook dat er waren die meer verbruik hadden.(????)
              Daarom even de invoerder (D'Ieteren) gecontacteerd,die er niet direct een antwoord kon opgeven.
              Kwam er eigenlijk op neer:als je je beter voelt met Euro 98,rij dan met 98,als je goed voelt bij Euro 95,rij dan met euro 95.Dus doe wat je wilt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                Heb vroeger hier iets over geopend.
                In mijn garage zeiden ze ook dat er waren die meer verbruik hadden.(????)
                Daarom even de invoerder (D'Ieteren) gecontacteerd,die er niet direct een antwoord kon opgeven.
                Kwam er eigenlijk op neer:als je je beter voelt met Euro 98,rij dan met 98,als je goed voelt bij Euro 95,rij dan met euro 95.Dus doe wat je wilt.
                Hier ook van D’Ieteren zelf het antwoord gekregen dat 95 goed is volgens specificaties maar dat de meeste sportievere motoren toch betere prestaties hebben met 98.
                En er is wel degelijk een verschil merkbaar en ook in verbruik ... wel geen 20%. [emoji6]
                Maar zoals vaak zullen er ook wel weer reacties komen dat dit niet kan. [emoji6]
                Iedereen doet en gelooft wat hij wil, zal er geen last van hebben. [emoji23]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Een hele goede vergelijking kan je vinden op https://www.spritmonitor.de/ waar automobilisten het verbruik ingeven van hun wagen. Je kan er heel specifiek gaan zoeken op merk en type wagen, aandrijving maar ook verschillende brandstoffen met elkaar vergelijken. Voor mijn auto is 95 net iets zuiniger (gemiddeld 0.1 l/100 km) zelfs dan 98.
                  Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    Een hele goede vergelijking kan je vinden op https://www.spritmonitor.de/ waar automobilisten het verbruik ingeven van hun wagen. Je kan er heel specifiek gaan zoeken op merk en type wagen, aandrijving maar ook verschillende brandstoffen met elkaar vergelijken. Voor mijn auto is 95 net iets zuiniger (gemiddeld 0.1 l/100 km) zelfs dan 98.
                    Men zou dezelfde bestuurder op dezelfde rit in dezelfde omstandigheden moeten kunnen vergelijken om mogelijks het verschil te zien.
                    Voor dezelfde wagen met dezelfde motor zie ik tot meer dan 4 liter verschil ... dat verschil komt vooral van de rechtervoet en zeker niet door een verschil in brandstof. [emoji6]

Als ik dezelfde wagen neem als de onze, dan zie ik daarop 8,2 liter als laagste ... op snelweg kunnen wij zelfs op 6,8 liter komen en dan is dat nog niet op echte lange afstanden.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Exact dezelfde rit onder exact dezelfde omstandigheden zal zonder technische hulpmiddelen en een afgesloten parcours onmogelijk zijn. Maar als je heel veel chauffeurs heel veel kilometers volgt kom je ook tot een nauwkeurig gemiddelde, dat lees je in de rechterkolom af. Natuurlijk heb je momenten dat je veel of weinig verbruikt, dat wordt al afgevlakt doordat de verbruikscijfers opgegeven worden tussen tankbeurten dus stukjes autoweg met 6,8 liter over enkele kilometers zal je niet direct terugvinden in jouw verbruik op een hele brandstoftank. Het stelling was ook niet "wat is het laagste verbruik" van een bepaalde wagen, maar verbruikt men met gewone benzine 95 meer of minder dan benzine 98.
                      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Een tijdje geleden zag ik dat er tijdens de wintermaanden een andere soort benzine uit de pomp komt, en die zorgt voor een hoger verbruik: https://auto-en-vervoer.infonu.nl/au...de-winter.html
                        Daardoor wordt het nog een stuk moeilijker om benzinesoorten te vergelijken, het verschil in verbruik testen tussen bijvoorbeeld 95 en 98 door er mee te rijden in het dagelijks verkeer is zo goed als onmogelijk, want zelfs al rij je dagelijks dezelfde weg naar het werk, dan zijn er nog een aantal factoren die het verbruik kunnen beïnvloeden (bandenspanning, temperatuur, luchtvochtigheid, verkeersdrukte, wind, luchtdruk, en waarschijnlijk nog andere...).
                        Zolang het verbruik niet getest wordt in "laboratoriumcondities" zal je altijd verschillen zien.

Bij die "spritmonitor.de" zie je ook heel grote verschillen per tankbeurt voor dezelfde wagen (waar waarschijnlijk zelfs altijd dezelfde persoon achter het stuur zit), de omstandigheden zijn dus nooit 100% hetzelfde.
                        Er zijn dus veel teveel andere factoren om na één tankbeurt "vast te stellen" dat een auto bijvoorbeeld met 95 een stuk meer verbruikt dan met 98.

En het blijft nog altijd zo dat wanneer een automotor door de fabrikant ontworpen is om te draaien op benzine met een bepaald oktaangetal, dat die niet zuiniger wordt, en ook niet meer prestaties levert wanneer er benzine met een hoger oktaangetal wordt getankt.
                        Een motor met een hoge compressieverhouding heeft benzine met een hoger oktaangetal nodig, anders gaat die kapot doordat de benzine al begint te ontbranden vooraleer de bougie een vonk geeft, daardoor krijgen de zuigers eerder een ontploffing te verwerken in plaats van een gecontroleerde verbranding (het is nog altijd een verbrandingsmotor en geen ontploffingsmotor).
                        Brandstoffabrikanten hebben er dan weer baat bij om iedereen de duurst mogelijke brandstof te laten tanken, want daar verdienen ze veel meer aan. Daarom worden de duurdere brandstoffen aangeprezen als een "wondermiddel", en er zijn nog altijd heel veel automobilisten die zich daardoor laten vangen, en die tanken dan de duurste brandstof in de hoop dat ze daardoor geld uitsparen, maar de enige die daar beter van worden zijn de fabrikanten en verkopers van brandstoffen.
                        De brandstof die vermeld is op de binnenkant van de tankklep, dat is de brandstof die volgens de fabrikant voldoet aan de eisen om de motor niet te beschadigen, als daar 95 op staat, dan heeft het geen zin om 98 te tanken, als daar 98 op staat dan heb je geen andere keuze omdat het mogelijk is dat de motor kapot gaat als er benzine met een lager oktaangetal wordt gebruikt (alle recente benzinemotoren zijn uitgerust met een klopsensor, die gaan dan niet meteen kapot, maar dan kan het verbruik wel hoger worden en kunnen de prestaties wat verminderen).

En we waren hier begonnen met een vraag over de brandstof voor een grasmachine, dat soort motor wordt ook nog gebruikt voor generators en een heleboel andere toepassingen (pompen, hakselaars en andere machines).
                        Van dat soort motor zijn er wereldwijd miljoenen in gebruik (verschillende merken en types samengeteld), en volgens mij zal meer dan 95% daarvan op gewone benzine draaien in plaats van op Aspen benzine die de verkopers van grasmaaiers hier aanbevelen omdat ze daar nu eenmaal veel meer aan kunnen verdienen dan wanneer de klant met zijn jerrycan naar de benzinepomp gaat (er zijn landen genoeg waar zo'n generators draaien en waar ze die dure Aspen brandstof onmogelijk kunnen betalen).
                        Honda (en ook alle andere fabrikanten van dat soort motor) ontwerpt zo'n motor om die te laten werken op benzine die wereldwijd beschikbaar is, die kan ook werken op de veel duurdere Aspen brandstof, maar eigenlijk is dat geldverspilling.
                        Als je bijvoorbeeld voor noodgevallen een generator hebt staan die misschien ooit wel eens zal moeten draaien, dan is een voorraadje Aspen wel een goede investering als je die voor een heel lange tijd wil kunnen stockeren.
                        Een jerrycan benzine zou je dan elk half jaar moeten verversen (in de tank van de auto gieten om dan weer verse benzine in de jerrycan te doen), maar dat wordt dan wel eens vergeten en dat kan voor problemen zorgen op het ogenblik dat je de generator dan dringend nodig hebt.

Zolang je je aan de aanbevelingen van de fabrikant houdt zal dat soort motor nooit kapot gaan door die te laten werken op gewone benzine.
                        Vooral als die motortjes voor langere periodes niet worden gebruikt kan Aspen brandstof startproblemen voorkomen, maar ik heb vroeger altijd het gras afgereden met grasmaaiers met benzinemotors (thuis hadden we een heel grote oppervlakte gazon), en ik kan mij eigenlijk niet echt herinneren dat ik ooit een probleem heb gehad dat ik zo'n motor na de winterstop niet meer gestart kreeg (soms duurde het wat langer, maar starten deden die uiteindelijk allemaal).
                        En wat de ethanol in Euro 95 / E10 betreft, de fabrikanten van dat soort motor zullen daar de laatste jaren ook al wel rekening mee gehouden hebben bij het ontwerp van het brandstofsysteem (zo is bijvoorbeeld de brandstoftank al lang geen metalen tankje meer, er zit overal een plastieken tankje op), in de VS wordt er al veel langer ethanol toegevoegd aan benzine, en Honda maakt liever motortjes die voor alle afzetmarkten hetzelfde zijn in plaats van een heleboel verschillende.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Het stelling was ook niet "wat is het laagste verbruik" van een bepaalde wagen, maar verbruikt men met gewone benzine 95 meer of minder dan benzine 98.
                          Ook dat valt moeilijk uit zo’n tabel te halen ... men kan evengoed 100 mensen hebben die 98 tanken omdat ze sportief rijden en de beste benzine willen en 100 die 95 tanken omdat ze altijd traag rijden en het goedkoopste willen.
                          Ook de gereden kilometers zeggen niets ... de ene doet alle dagen snelweg maar mogelijks altijd in de file, de andere steeds secundaire wegen maar zonder file.
                          Het enige wat men kan afleiden is waar het gemiddeld verbruik ligt.
                          De enige echte mogelijkheid om het verschil te kennen is uw eigen ervaring ... voelt men een verschil in rijden en ziet men op een gemiddeld gebruik een verschil ja of neen en dat hoeft zelfs bij hetzelfde type wagen niet altijd hetzelfde te zijn ... een minimaal verschil in afstelling kan al voor een verschil zorgen.

En uiteindelijk was de stelling ... welke benzine mag in een grasmaaier. [emoji16]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            1) Een motor met een hoge compressieverhouding heeft benzine met een hoger oktaangetal nodig, anders gaat die kapot doordat de benzine al begint te ontbranden vooraleer de bougie een vonk geeft, daardoor krijgen de zuigers eerder een ontploffing te verwerken in plaats van een gecontroleerde verbranding (het is nog altijd een verbrandingsmotor en geen ontploffingsmotor).

2)Honda (en ook alle andere fabrikanten van dat soort motor) ontwerpt zo'n motor om die te laten werken op benzine die wereldwijd beschikbaar is, die kan ook werken op de veel duurdere Aspen brandstof, maar eigenlijk is dat geldverspilling.
                            1) Het gaat hem hier wel over motoren die zowel 95 als 98 mogen hebben, de kans dat die met 95 kapot gaan is dan ook zo goed als onbestaande.
                            Motoren die enkel 98 mogen hebben, daar staat dat wel duidelijk vermeld op de tankdop en in de handleiding.

2) Op al die jaren (+-30) twee kaar een probleem gehad na de winter met een toestel.
                            Ene keer doordat er een residu in de carburateur gekomen was en ene keer doordat we die leeg weggezet hadden en de droogte ergens voor problemen had gezorgd.
                            Die twee herstellingen hebben meer gekost dan wat we ooit bijbetaald zouden hebben aan Aspen.
                            Ja het is duurder, maar je bent ook altijd zeker van een heel vlotte werking en ook van zuiverheid van de brandstof.
                            Na meer dan 20 jaar benzine overgestapt op Aspen.
                            Aan de pomp is men nooit zeker dat de brandstoffen perfect zuiver zijn.
                            Ja, een filter kan veel helpen. [emoji6]
                            En de verkoper van Honda laat de keuze aan de klant, hier wordt alvast niet aangedrongen op Aspen. [emoji6]
                            Het meeste verdienen ze toch op onderhoud en herstellingen.
                            Last edited by VerSeg; 14 april 2020, 10:34.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Ik heb net even in de manual van mijn Honda gekeken en daar is staat dat er max 10% methanol mag inzitten.

Maar zoals eerder al geschreven hier, in de winter vervliegt er methanol + andere producten waardoor er residu achterblijft.

Met mijn 2 vorige grasmachines heb ik 30 jaar met gewone benzine gereden en nooit problemen gekend.
                              Maar toen was de benzine nog zuiver en kon die gerust een winter blijven staan.

Nu wordt dat afgeraden en ben ik ook overgestapt op Aspen.

mvg
                              nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Ik volg Bart volledig.
                                Wat wil nu het toeval ? Net een week geleden kreeg ik van mijn zoon een messengerfilmpje door : de Opel Ascona 20.D die in een van zijn garages staat heeft zeker 20 jaar niet meer gedraaid (mijn vader is in 2010 gestorven en was daarvoor 10 jaar compleet blind, dus reed niet niet meer), zware batterij er aan en na 15 s draaide die als vanouds. Over sedimentatie en veroudering van brandstof gesproken..... ze was dik 20 jaar oud.
                                Waarmee ik niks wil afdoen van de kwaliteiten van Aspen.

Comment

Working...
                                X