Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Differentieel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Differentieel

Meer over de mogelijke netten en waar gebruikt vind je hier

Mvg
    nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
      Mijn eerste werkgever waar ik ben beginnen werken, augustus 1969 was een aannemer van elektriciteitswerken. Boven en ondergrondse leidingen voor het laagspanningsnet. Bij luchtlijnen werd om een bepaalde afstand de nul aan de aarde gelegd. Bij houten palen een koperen leiding met krammen tegen de paal nagelen en boven werd die draad verbonden met de nul, beneden met een aardpen. Bij betonnen palen was een aardgeleider ingewerkt in de paal die boven en onderkant een eindje uit de paal kwam. Bij ondergrondse leidingen wordt (werd?) in iedere verdeelkast de nul ook met een aardpen verbonden. Nul ligt dus altijd aan de grond, of er nu een beveiliging tussen staat of niet gaat daar niets aan veranderen. Er zijn wel andere types van netwerken, maar die zijn mij hier in Limburg onbekend. Hier "overal" 3F + nul. Bij mijn dochter die in het Gentse woont is er geen nul, enkel 3F.
      Klopt, sommige steden of delen van gemeenten zijn nog voorzien van 3 X 230 volt zolang die netten niet overbelast geraken zullen ze dat zo houden omwille van de kosten, overal een ondergrondse nul voorzien kost wat hé.
      Wat je zegt van die palen is nog steeds zo voor verlichtingspalen.
      Bij ons is het net ondergronds, maar aan de andere kant van de straat is dat nog bovengronds, maar blijkbaar wordt ons ondergronds net gevoed door de ander kant van de straat.
      Jaren geleden ging de nul hier plots aan het zweven, ik mat hier schommelingen tussen 180 en 280 volt, meteen de maatschapij gebeld, bleek dat er aan de overkant de N was losgekomen, hebben ze hersteld, maar de week erna zijn ze hier overal binnenshuis bij ieder huis de N aan de aarding komen koppelen, zelfs bij sommigen nieuwe aardingen komen indrijven.
      Vandaar dat wij nu met een geaarde nul zitten.
      Een paar jaar later werden alle bovengrondse leidingen aan de overkant van de straat vervangen, maar de geaarde nul is gebleven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Klopt, sommige steden of delen van gemeenten zijn nog voorzien van 3 X 230 volt zolang die netten niet overbelast geraken zullen ze dat zo houden omwille van de kosten, overal een ondergrondse nul voorzien kost wat hé.
        Wat je zegt van die palen is nog steeds zo voor verlichtingspalen.
        Bij ons is het net ondergronds, maar aan de andere kant van de straat is dat nog bovengronds, maar blijkbaar wordt ons ondergronds net gevoed door de ander kant van de straat.
        Jaren geleden ging de nul hier plots aan het zweven, ik mat hier schommelingen tussen 180 en 280 volt, meteen de maatschapij gebeld, bleek dat er aan de overkant de N was losgekomen, hebben ze hersteld, maar de week erna zijn ze hier overal binnenshuis bij ieder huis de N aan de aarding komen koppelen, zelfs bij sommigen nieuwe aardingen komen indrijven.
        Vandaar dat wij nu met een geaarde nul zitten.
        Een paar jaar later werden alle bovengrondse leidingen aan de overkant van de straat vervangen, maar de geaarde nul is gebleven.
        Zou men dan niet kunnen overwegen om bv in elk stopcontact, verlichtingspunt, elektrisch toestel,.... de nul met de aarde te verbinden? Want als de nul wegvalt achter de het punt waar de nul geaard is, val je terug in hetzelfde probleem.
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
          Zou men dan niet kunnen overwegen om bv in elk stopcontact, verlichtingspunt, elektrisch toestel,.... de nul met de aarde te verbinden? Want als de nul wegvalt achter de het punt waar de nul geaard is, val je terug in hetzelfde probleem.
          Als je dat gaat doen gaat je differentieel overuren maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Als je dat gaat doen gaat je differentieel overuren maken.
            Inderdaad, even niet nagedacht. Differentieel dan maar afschaffen. Heeft generaties goed gegaan zonder. 😎
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Stopcontacten zijn vervangen en momenteel draait alles al 24u weer normaal. Bedankt voor alle tips, zeer nuttig allemaal!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kineb Bekijk bericht
                Stopcontacten zijn vervangen en momenteel draait alles al 24u weer normaal. Bedankt voor alle tips, zeer nuttig allemaal!
                Zijn er andere aanpassingen gedaan waardoor er in de toekomst geen water meer in de stopcontacten kan lopen?
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Ik heb iets soortgelijks voor.
                  Heb al één stopkontakt vervangen dat duidelijk nat was van binnen.
                  Men wees mij erop dat het ook kondens kan zijn, je moet in die waterdichte opbouwdozen onderaan een clip wegbreken voor een drainage.
                  Nu gebeurt het alleen nog bij hevige slagregen, er zijn dus nog lekken.
                  De dompelpomp in de regenwaterput staat er ook op, maar zo te zien ligt de fout niet daar.
                  Ik ga in de eerste plaats de tuin op een aparte 30 mA verliesstroomschakelaar zetten zodat in huis geen toestellen uitvallen.
                  Waterdichte opbouwdozen openbreken om condens tegen te gaan lijkt me niet de juiste manier van werken te zijn.
                  Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Working...
                  X