Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hydrofoorpomp vervangen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hydrofoorpomp vervangen

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Ik ook niet Paul om Farad te meten heb je al wat nodig hé, hou het dus maar bij µf en daar heb ik wel een paar meters voor
    die tot een paar honderd µf kunnen meten, meestal staat op zo een pomp iets van om en rond de 20µf.
    alle elektrolytische condensatoren hebben de eigenschap in waarde te verminderen door de tijd of ze gaan lekken en verminderen in capaciteit.
    Wel opletten dat je een 400 volt startcondensator gebruikt en niet ene uit een of andere lamp, die zal namelijk in de fik gaan.
    Persoonlijk heb ik er de laatste jaren reeds een drietal vervangen op die pompjes, het komt dus geregeld voor en in het bijzonder
    op pompjes waar de condensator in de aansluitdoos is ingebouwd, ik vermoed door de warmte van de motor.
    Bij VDC in Roeselare te koop voor een paar euro.
    Ik vond niet meteen de microfarads op mijn toetsenbord Geert, vandaar.
    Last edited by opapol; 19 maart 2020, 16:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      Ik heb in alle geval geen enkele multimeter die Farads aankan... maar het is al een tijd geleden dat ik er ene heb gekocht. Maar ik heb met condensatoren toch al andere zottigheden meegemaakt, ik heb er zo ooit twee gehad die ontploft zijn, één van mijn schuurmachine en één van de draaibank. Ik kon geen hand meer voor mijn ogen zien. Gebeurde zonder enige aanleiding.
      Ik heb hier een ampéretang (Uni-T 210E) die ook condensators kan meten van 2nF tot 20mF, (nog veel meer dan µF dus - ik moest ook even zoeken naar de "µ" toets ), en een multimeter (Uni-T UT191T) die condensators kan uitmeten van 1pF tot 60mF.
      En in mijn werkbak zit nog een oude Fluke 11 (meer dan 20 jaar oud, maar die werkt nog perfect) en daarmee kan ik ook zonder problemen condensators van elektromotoren uitmeten (welk meetbereik die heeft voor condensators, dat weet ik niet meer).
      Vroeger moest je een heel dure multimeter kopen als je er condensators mee wou kunnen uitmeten, maar nu zijn multimeters met die functie bijna standaard, alleen met de goedkoopste multimeters kan je geen condensators uitmeten.

Ik heb ooit ook een startcondensator van een koelgroep zien ontploffen (bij het monteren van het afdekkapje van de startinrichting was een stekkertje van een van de verbindingen aan het startrelais omgeplooid waardoor die condensator continu stroom kreeg, en dat soort condensator kan daar dus niet tegen).
      Alles lag vol met in olie gedrenkte papiersnippers, en er kwam ook een flinke rookwolk uit tijdens de explosie.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Bij Philips Roeselare maakten wij in de topjaren dagelijks zo een 5 miljoen condensatoren Paul, ik heb er
        op de testbanken dus veel zien aan flarden vliegen, de afzuiging deed de rest....

Comment

Op een normaal klavier (dus geen smartphone) net links van de Enter-toets, zelfde toets als Ł.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
            Op een normaal klavier (dus geen smartphone) net links van de Enter-toets, zelfde toets als Ł.
            option toets en m toets op een Apple klavier.
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Allen bedankt voor de steun & de welgemeende goede raad; hoogstwaarschijnlijk ga ik de pomp helemaal vervangen door een nieuwe en dat kan mij een hele hoop miserie besparen in de toekomst.

Mvg
              Maurits

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                Allen bedankt voor de steun & de welgemeende goede raad; hoogstwaarschijnlijk ga ik de pomp helemaal vervangen door een nieuwe en dat kan mij een hele hoop miserie besparen in de toekomst.

Mvg
                Maurits
                Als het voor op een filterput is kan ik je aanraden er terug een te nemen met een drukvat er onder Maurits
                en niet ene met presscontrol zonder vat, presscontrol is enkel goed op een regenput.

Comment

Als het voor op een filterput is kan ik je aanraden er terug een te nemen met een drukvat er onder Maurits
                  en niet ene met presscontrol zonder vat, presscontrol is enkel goed op een regenput.
                  Het zal er wel eentje worden kompleet met expansievat ; drukregelaar en pomp ; ofwel een DAB ofwel een Metabo ; van zodra de Coronastorm gaat minderen kan ik aan de slag !

Vriendelijke groeten
                  Maurits W

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                    Het zal er wel eentje worden kompleet met expansievat ; drukregelaar en pomp ; ofwel een DAB ofwel een Metabo ; van zodra de Coronastorm gaat minderen kan ik aan de slag !

Vriendelijke groeten
                    Maurits W
                    Als West-Vlaanderen niet te ver weg is zeker eens info nemen bij ELGB, ik denk dat je nergens goedkoper DAB zal vinden.

Comment

Als West-Vlaanderen niet te ver weg is zeker eens info nemen bij ELGB, ik denk dat je nergens goedkoper DAB zal vinden.

Bedankt voor de tip ; ga ik zeker doen !

Comment

Working...
                      X