Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring met geluidwerende ramen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Iemand ervaring met geluidwerende ramen

De geluidsisolatie van een beglazing is een producteigenschap die men meet volgens internationale normen. Het symbool is: Rw+Ctr : dat is de geluidsisolatie voor wegverkeer als geluidsbron. Het wordt uitgedrukt in decibel (dB). Hogere waarden duiden op een betere geluidsdemping. Hier
    https://www.wtcb.be/homepage/index.c...rt=475&lang=fr
    vind je meer informatie en voorbeelden van de geluidsisolatie Rw+Ctr van beglazingen met verschillende samenstellingen.
    Ook voor het geheel: het venster (dat is het raam + de beglazing) geven fabrikanten van ramen de geluidsisolatie Rw+Ctr van de combinatie van een bepaald raamprofieltype met een bepaalde beglazing.
    Over het algemeen zijn moderne ramen, ook opendraaiende, voldoende luchtdicht dat het de moeite loont om er goede geluidsisolerende beglazing in te plaatsen, dit wil zeggen: er treedt nauwelijks verlies aan geluidsisolatie op voor het geheel (raam+beglazing) ten opzichte van de beglazing alleen.
    De montage blijft natuurlijk belangrijk: men kan geluidsisolatie verliezen door slechte aansluitingen, rolluikkasten,...
    Maar ook daar zijn bouwrichtlijnen voor:
    https://www.wtcb.be/homepage/downloa...14.pdf&lang=nl
    en de vakman zou door zijn opleiding en bijscholing voldoende op de hoogte moeten zijn van de plaatsingsvoorschriften, zeker omdat ook voor energiezuinigheid het luchtdichte bouwen belangrijk is.

Comment

Iedereen hartelijk bedankt voor de bruikbare tips. Ik heb er heel wat van opgestoken.

Peter

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Comment

Beste BD-ers,

Eindelijk is de beslissing in een finaal stadium gekomen. Ik heb verschillende informaties ingewonnen bij verschillende leveranciers, die elk andere glascombinaties voorstellen.
        Aangezien mijn hoofddoel, het beperken van het geluid van buitenaf is, neigt mijn voorkeur naar de grootste (meeste in Db) sterkste isolatie.

Nu vertelt één leverancier mij, dat ik moet opletten om niet te veel akoestisch te isoleren omdat dit de binnenakoestiek "zou verergeren". Met andere woorden men zou zo veel isoleren dat de interne geluiden een onnatuurlijk effect zouden hebben, storend zouden werken.

Ik vind dit eigenaardig, maar ik weet dat er nogal wat technisch onderlegde personen op het forum zitten, vandaar mijn vragen :
        1. is dit probleem reëel ?
        2. heeft iemand hiermee ervaringen ?
        3. bestaat hiervoor een norm ?

Alvast bedankt om mee te denken.

Vriendelijke groeten

Peter

Comment

Niet uit het oog te verliezen, hoe meer het glas isoleert of dempt hoe slechter de GSM ontvangst zal zijn.
          Groeten Andre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Andrevl Bekijk bericht
            Niet uit het oog te verliezen, hoe meer het glas isoleert of dempt hoe slechter de GSM ontvangst zal zijn.
            Klopt voor de volle 100%. Bij onze zoon is het zo, en het gevolg is dat hij slechts echt heel goede ontvangst heeft buiten.
            Telefoneren bij hem binnen gaat, mits wat haperingen, nog redelijk, maar Whatsapp videobellen... echt een ramp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
              Klopt voor de volle 100%. Bij onze zoon is het zo, en het gevolg is dat hij slechts echt heel goede ontvangst heeft buiten.
              Telefoneren bij hem binnen gaat, mits wat haperingen, nog redelijk, maar Whatsapp videobellen... echt een ramp.
              Whatsapp is toch via internet of ben ik mis ? dus niets met glas te maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                Nu vertelt één leverancier mij, dat ik moet opletten om niet te veel akoestisch te isoleren omdat dit de binnenakoestiek "zou verergeren". Met andere woorden men zou zo veel isoleren dat de interne geluiden een onnatuurlijk effect zouden hebben, storend zouden werken.

Ik vind dit eigenaardig, maar ik weet dat er nogal wat technisch onderlegde personen op het forum zitten, vandaar mijn vragen :
                1. is dit probleem reëel ?
                2. heeft iemand hiermee ervaringen ?
                3. bestaat hiervoor een norm ?
                Wel als je minder geluid van buiten hoort, dan ga je de geluiden binnen "beter horen". Nu worden die misschien weggedrukt door het buitengeluid. Ik hoor bvb de klok in mijn hal ook meer 's nachts dan overdag. De geluidssterkte telt logaritmisch. Hierdoor is krijg je dat om iets boven een ander geluid te horen die al snel alle 2 even luid moeten zijn. Dus je gaat dan waarschijnlijk sneller de ventilator van je pc horen of de staande klok in de hal of een druppelende kraan of de waterleiding als het water loopt. Ook zou het kunnen dat je nu beter gaat horen wat de geburen allemaal doen als je er hebt. "Tokkelgeluiden" planten zich op een andere manier voort. Dus je gaat die misschien de trap horen oplopen wat je vroeger niet hoorde (het geluid was er wel maar niet te onderscheiden boven het lawaai dat langs de rmen kwam).

Je gaat zeker in het begin moeten wennen aan de "nieuwe" natuurlijke geluiden van je huis. Dat was hier ook toen we van slechtsluitend enkel glas naar goedsluitend dubbel glas gegaan zijn. Maar dat went na een tijd. De vraag is wat je het ergste gaat vinden.

Ik herinner me van tijdens mijn studies dat als je héél lang in de dode kamer bleef bij akoestiek dat je dan je eigen hart hoorde bonzen. Maar dat de isolatie daar is echt extreem en je moet er al behoorlijk lang inblijven stilzitten. Dus of dat zo'n probleem in praktijk met geluidsisolerend glas is durf ik niet zeggen.

Maar ik moet zeggen met het lawaai dat die onozelaars aan de overkant van het straat hier maken dat een nucleaire bunker nog niet genoeg dempt.

Comment

Meer en meer smartphones kan men instellen op bellen via WiFi, als de provider dit ondersteunt dan is dat een prima oplossing. [emoji6]

Whatsapp kan inderdaad ook via WiFi, indien aanwezig en geconfigureerd uiteraard.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Dat heeft veel meer te maken met dat type glas waar een "metaalfolie" op is dan of het dubbel of driedubbel glas is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Dat heeft veel meer te maken met dat type glas waar een "metaalfolie" op is dan of het dubbel of driedubbel glas is.
                      Een Hard Coating (metal coating buitenkant dubbel glas pos.1) of een Soft Coating (binnenkant in positie 2 of 3 normaal pos.3) op glas is maar een paar micron dus daar gaat het niet aan liggen.

Maar even dit meegeven voor wie met een smartphone werkt kan je dit downloaden. AGC Glass Measuremt app waarmee je dit dikte van je bestaand dubbel glas kan meten en ook zien of er een coating
                      op het glas aanwezig is. Ook nog de AGC Acoustic dB meter en AGC glascalculator.

Als je eens een idee wil hebben en weet welke dikte je dubbele beglazing heeft kan je simpel het gewicht er van berekenen. een dikte van 1mm en br. 100 cm en h. 100 cm weegt 2,5kg.
                      Dus bv. buitenruit 6mm binnenruit 5mm =11mm. br. 250cm h. 160cm komt neer op 110 kg. App te vinden via GlassWeight.
                      Last edited by Felix69; 15 december 2021, 00:35.

Comment

Zware gordijnen een optie.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          Zware gordijnen een optie.
                          grt,bouk.
                          Of verhuizen indien die lawaaihinder (ernstige) gevolgen heeft voor je gezondheid. Waar wij wonen is het dag en nacht muisstil, er passeren misschien 2 à 3 wagens (dan nog van buren) op een dag.
                          Ik zou echt niet meer kunnen wennen aan lawaai dat van buiten komt. Zelfs in onze woning maken wij geen luide muziek. Sommigen vinden echter dat de buren ook moeten meegenieten van hun genre muziek... begrijp die mensen niet echt, tenzij ze hardhorig zijn natuurlijk.

Comment

Uiteindelijk werden vorige week de ramen geplaatst : het werden pvc-ramen van Schüco Thermo 7 classic met beglazing 66.2-15-44.2 die werden geplaatst door R2Projects uit Dendermonde. (Ug-waarde 1.0W/m2K, Sprimoglass Ultra One)

Uitstekende service en de geluidsreductie is wat we ervan verwachten. De meeste andere leveranciers (Belisol, Profel, Abihome) vonden de gekozen beglazing overdreven, maar aangezien geluidsreductie het belangrijkste was, zijn we met R2Projects in zee gegaan.

Ik bedank iedereen voor zijn waardevolle raadgevingen.

Vriendelijke groeten

Peter

Comment

Uiteindelijk werden vorige week de ramen geplaatst : het werden pvc-ramen van Schüco Thermo 7 classic met beglazing 66.2-15-44.2 die werden geplaatst door R2Projects uit Dendermonde. (Ug-waarde 1.0W/m2K, Sprimoglass Ultra One)

Uitstekende service en de geluidsreductie is wat we ervan verwachten. De meeste andere leveranciers (Belisol, Profel, Abihome) vonden de gekozen beglazing overdreven, maar aangezien geluidsreductie het belangrijkste was, zijn we met R2Projects in zee gegaan.

Vriendelijke groeten

Peter
                              Bedankt voor de update!
                              Hebben ze ook de muren naast het kozijn moeten aanpakken? Daar vermoed ik dat dat bij mij ook een zwakke schakel is.

Comment

Vriendelijke groeten

Peter
                                Hopelijk hebben jullie geen planten aan de ramen staan Peter ;-)

grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
                                X