Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stekkerdozen met rand en penaarde, wat mag in België?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Stekkerdozen met rand en penaarde, wat mag in België?

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    De stekker die in het stopcontact moet, die heeft dat al. [emoji6]
    Dus ook niets te veranderen.
    Helemaal correct aangevuld
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
      Helemaal correct aangevuld
      Dan doet die Europese stekker waarvoor hij gemaakt is .

Comment

De stekker die in het stopcontact moet, die heeft dat al. [emoji6]
        Dus ook niets te veranderen.
        Niet altijd hoor !
        Ik heb 25 jaar geluid en licht verhuurd voor professionele evenementen
        Soms werkte ik samen met een Nederlands bedrijf als ik in Nederland moest zijn bij bepaalde artiesten of festivals
        Sommige van die Nederlandse verdeelblokjes hebben aan de stekkerzijde (dus einde van de kabel) geen gat voor de penaarde maar enkel randaarde.
        Dus hun verdeelblokjes konden ze niet bij ons in de verdeelblokjes of verlengkabels steken, omgekeerd was dat uiteraard geen enkel probleem omdat bij ons de verdeelblokjes beide hebben.
        Ondertussen zijn we al vele jaren verder en zouden die (denk ik) ook al moeten aangepast zijn.

ps. dit bedoel ik dus

Probeer dit maar in een Belgisch stopcontact te krijgen

grts
        Sieg
        Last edited by Sieg; 18 december 2019, 22:06. Reden: foto toegevoegd
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Niet altijd hoor !
          Ik heb 25 jaar geluid en licht verhuurd voor professionele evenementen
          Soms werkte ik samen met een Nederlands bedrijf als ik in Nederland moest zijn bij bepaalde artiesten of festivals
          Sommige van die Nederlandse verdeelblokjes hebben aan de stekkerzijde (dus einde van de kabel) geen gat voor de penaarde maar enkel randaarde.
          Dus hun verdeelblokjes kon ik niet bij ons in de verdeelblokjes steken, omgekeerd was dat uiteraard geen enkel probleem omdat bij ons de verdeelblokjes beide hebben.
          Ondertussen zijn we al vele jaren verder en zouden die (denk ik) ook al moeten aangepast zijn.

grts
          Sieg
          Het gaat vooral om de vraag van TS en hij heeft aangegeven dat betreffende stekkerdozen wel en penaarde hebben, ook op de voorbeeldfoto’s te zien.

En heden moeten alle stekkers de Europese vorm hebben.
          Dat de oudere geen gaatje hadden ga ik ook niet betwisten ... maar verkeerd aansluiten kan/kon dan ook niet want het past(e) niet in het stopcontact. [emoji16]
          Die hebben hier ook bestaan die ronde, zelfs volledig zonder aarding.

Edit:
          Deze ook nog vaak gezien ... ook een probleem die stekkers bij een geaard stopcontact. [emoji6]
          Last edited by VerSeg; 18 december 2019, 22:11.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Het gaat vooral om de vraag van TS en hij heeft aangegeven dat betreffende stekkerdozen wel en penaarde hebben, ook op de voorbeeldfoto’s te zien.

En heden moeten alle stekkers de Europese vorm hebben.
            Dat de oudere geen gaatje hadden ga ik ook niet betwisten ... maar verkeerd aansluiten kan/kon dan ook niet want het past(e) niet in het stopcontact. [emoji16]
            Die hebben hier ook bestaan die ronde, zelfs volledig zonder aarding.

Edit:
            Deze ook nog vaak gezien ... ook een probleem die stekkers bij een geaard stopcontact. [emoji6]
            De steker in uw voorbeeld mag in NL niet gebruik worden: is levensgevaarlijk. De pennen dienen gedeeltelijk geisoleerd te zijn omdat je die aan kunt raken. Deze zijn wel veilig:https://www.allekabels.nl/stekker/12...t-stekker.html
            Overigens staat België zowat alleen met hun penaarde: https://www.startpagina.nl/v/elektro...ker-nederland/. Nederland richt zich op de Duitse norm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
              De steker in uw voorbeeld mag in NL niet gebruik worden: is levensgevaarlijk. De pennen dienen gedeeltelijk geisoleerd te zijn omdat je die aan kunt raken. Deze zijn wel veilig:https://www.allekabels.nl/stekker/12...t-stekker.html
              Dat betreft vooral de platte stekkers, daar zou men eventueel de pennen kunnen aanraken.
              Bij de ronde is dat al heel wat anders, ook in Nederland zijn daarbij de pennen niet (altijd) deels geïsoleerd.

Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Overigens staat België zowat alleen met hun penaarde: https://www.startpagina.nl/v/elektro...ker-nederland/. Nederland richt zich op de Duitse norm.
                Nou dat zou ik toch ook niet durven zeggen, in Duitsland, Frankrijk, Spanje, enz... wordt overal met hetzelfde systeem als België gewerkt bij elke nieuwe installatie (je link spreekt over een negen jaar terug)
                Dat is gewoon de Europese norm geworden, ook in Nederland vind je dat soort aansluitingen meer en meer
                Behalve dan in de goedkope winkels en goedkope online zaken, daar vind je nog het oude systeem
                Maar er blijven uitzonderingen ook uiteraard zoals Groot Brittannië met een compleet andere aansluiting

grts
                Sieg

Comment

Probeer dit maar in een Belgisch stopcontact te krijgen

grts
                  Sieg
                  Dat probleem had ik vroeger als er een reparatie vanuit Nederland terug naar de fabriek kwam.
                  Maar dan heeft een van onze Nederlandse klanten voor een degelijk "Nederlands stopcontact" gezorgd (zo'n spatwaterdicht stopcontact met een afdekklepje) en daar heb ik dan een verlengkabel/adapter mee gemaakt zodat ik de Nederlandse stekker er niet meer af moet halen voor ik aan de reparatie kan beginnen.

De kabels met aangegoten stekker die wij zelf aan onze machines zetten zijn wel compatibel met rand en penaarde.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Nou dat zou ik toch ook niet durven zeggen, in Duitsland, Frankrijk, Spanje, enz... wordt overal met hetzelfde systeem als België gewerkt bij elke nieuwe installatie (je link spreekt over een negen jaar terug)
                    Dat is gewoon de Europese norm geworden, ook in Nederland vind je dat soort aansluitingen meer en meer
                    Behalve dan in de goedkope winkels en goedkope online zaken, daar vind je nog het oude systeem
                    Maar er blijven uitzonderingen ook uiteraard zoals Groot Brittannië met een compleet andere aansluiting

grts
                    Sieg
                    Bij ook bij nieuwe (huis) installaties wordt in Nederland absoluut niet met pen aarde gewerkt. In de NL bouwmarkten worden die ook niet verkocht en dat heeft niets met goedkoop te maken.
                    Hier een overzicht hoe de normen zijn in diverse Europese landen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Landen...n_-frequenties

Comment

Hier in Spanje wordt ook overal randaarde gebruikt.

Comment

Bij ook bij nieuwe (huis) installaties wordt in Nederland absoluut niet met pen aarde gewerkt. In de NL bouwmarkten worden die ook niet verkocht en dat heeft niets met goedkoop te maken.
                        Hier een overzicht hoe de normen zijn in diverse Europese landen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Landen...n_-frequenties
                        Eigenaardig, want ik woon net aan de grens en heb veel vrienden in Nederland
                        En bij hen toch ook penaarde
                        Tevens ga ik ook een paar keer per jaar op vakantie in Nederland, en bijna in alle vakantiehuizen penaarde
                        In ieder geval ben je beter af met ons systeem van stekkers want die hebben beide, dus ook geen problemen ;-)

Met het goedkope bedoelde ik de opname die Verseg heeft laten zien en die jij geqoute hebt

grts
                        Sieg

Comment

Working...
                        X