Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flam gashaard valt steeds uit..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Flam gashaard valt steeds uit..

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Sorry Bart, maar als die kachel nu goed is tot 4 februari, dan hebben ze ofwel gefoefeld
    of is het vervangen van die sensor helemaal niet nodig, een bende foefelaars als je het mij vraagt,
    de eerste kan het niet herstellen en de tweede lost het op met niets.
    Een thermokoppel kan je niet overbruggen daar deze een stroompje aflevert.
    Tja, don't shoot the messenger..

    Ik ben zelf zeer benieuwd naar de offerte.
    Ik hoop alleen maar dat er niets van de beveiligingsfuncties werd overbrugd.

    Vanavond de kindjes naar ginder brengen en gelijk eens de schoonvader ondervragen. Ik heb daar enkele weken geleden ook een Co melder zien staan. (Boven op een kast). Ik zal deze straks eens rond de stoof plaatsen.
    Ik zal ook vragen of ik de stoof eens mag uit en aan schakelen, iets wat ons dus niet goed gelukt is vorige week.

    Groeten!

    Comment


    • #32
      Re: Flam gashaard valt steeds uit..

      Een CO melder zet je inderdaad best niet boven op een kast, tenzij het een lage kast is, want CO is zwaarder dan lucht (tegen dat de melder alarm slaat is het dan waarschijnlijk al te laat...).
      (Een rookmelder moet wel zo hoog mogelijk gemonteerd worden.)

      Ik denk dat het zeker geen slecht idee is om de CO melder dichter bij de kachel te plaatsen (en te controleren of de batterijtjes niet aan vervanging toe zijn), als er dan toch een probleem is dan hoor je dat goed op tijd.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #33
        Re: Flam gashaard valt steeds uit..

        Zonet terug thuis..
        Het thermokoppel zou stuk zijn en moet vervangen worden.
        De technieker heet het sturingsbakje losgemaakt en achterin met een priem in het bakje blijven drukken op een knopje zodat de stoof voorlopig kon blijven branden.
        De CO melder stond op advies van de technieker reeds bij de stoof.

        Of er iets van de beveiliging overbrugd werd wisten ze niets en is niks gezegd.

        Ik laat weten wat er op de offerte staat binnenkort.

        Comment


        • #34
          Re: Flam gashaard valt steeds uit..

          Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
          De technieker heet het sturingsbakje losgemaakt en achterin met een priem in het bakje blijven drukken op een knopje zodat de stoof voorlopig kon blijven branden.
          .....
          Of er iets van de beveiliging overbrugd werd wisten ze niets en is niks gezegd.
          Vermits die thermokoppel een beveilkiging is en die nu niet aangesloten is....

          Ik snap niet dat een technieker van gaskachels dat niet bij heeft. Dat is zoiets als een elektricien die geen zekeringen bij heeft. Of een glazenier zonder stofverf (ok, dat is al een tijdje geleden). Een politieker die geen leugen achter de hand heeft.

          Comment


          • #35
            Re: Flam gashaard valt steeds uit..

            Bij den Hubo: https://www.hubo.be/nl/p/saninstal-t...el/431192.html
            Ik heb er daar zelf ooit eentje gekocht.

            Maar je zou inderdaad toch verwachten dat een technieker die aan gaskachels werkt een paar van die universele thermokoppels in zijn bestelwagen zou hebben liggen...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #36
              Re: Flam gashaard valt steeds uit..

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Vermits die thermokoppel een beveilkiging is en die nu niet aangesloten is....
              Waar lees je dat de thermokoppel nu niet aangesloten is?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #37
                Re: Flam gashaard valt steeds uit..

                Ik denk dat de technieker de veiligheidsthermostaat bedoelt.
                Die moet je inderdaad manueel resetten door een knopje in te drukken (meestal verborgen achter een gaatje).

                Een gasklep kan niet geopend blijven als het thermokoppel niet aangesloten is.
                De spanning die wordt afgegeven door het thermokoppel, trekt magnetisch een zuigertje aan om de gastoevoer te openen.

                Comment


                • #38
                  Re: Flam gashaard valt steeds uit..

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Een CO melder zet je inderdaad best niet boven op een kast, tenzij het een lage kast is, want CO is zwaarder dan lucht (tegen dat de melder alarm slaat is het dan waarschijnlijk al te laat...).
                  (Een rookmelder moet wel zo hoog mogelijk gemonteerd worden.)

                  Ik denk dat het zeker geen slecht idee is om de CO melder dichter bij de kachel te plaatsen (en te controleren of de batterijtjes niet aan vervanging toe zijn), als er dan toch een probleem is dan hoor je dat goed op tijd.
                  Ik denk dat je verwart met CO2... CO is zelfs een ietsiepietsie lichter (1,25 g/l tegenover 1,29 g/l voor lucht) maar dat is het spreken niet waard. Het is trouwens vrij eenvoudig om onder dezelfde omstandigheden van p en T (druk en temp) de dichtheid van een gas te berekenen. Het volstaat om de som te maken van alle atoommassa's in de formule en te delen door 22,4. Dit is dan wel bij 0°C en de standaard luchtdruk. Lucht is iets moeilijker omdat lucht geen formule heeft, een mengsel is van O2 en N2, er moet dus een gemiddelde worden gemaakt waar je de % van de aanwezige gassen laat doorwegen (in dit geval 21% O2 en 79% N2). Voor CO2 kom ik op 1,96 g/l. Belangrijker om te beseffen is dat de CO-sensor een beperkte levensduur heeft. Maar om te illustreren welk geniepig gas het is : vele jaren geleden is de CO-melder bij ons eens afgegaan, hels lawaai. Mijn dochter, toen een jaar of 10-14 pakte hem op en ging ermee naar de kamer ernaast om van het lawaai af te zijn, om maar te zeggen ..... Aardgas is ook zo'n smeerlappeke maar daar doen ze een ander gas bij om het tenminste te kunnen ruiken. Maar wat ik niet wist is dat een rookmelder op propaan reageert (geen fout). Tijdens een recente koude periode was bij mijn zoon de ontspanner bevroren, midden in de nacht ging een rookmelder af. Terwijl er helemaal geen rook was. Gelukkig had Nils de tegenwoordigheid van geest om geen lichten aan te steken.... Het had een drama kunnen zijn...

                  Comment


                  • #39
                    Re: Flam gashaard valt steeds uit..

                    Ik heb wat meer informatie gezocht, het maakt inderdaad niet veel uit op welke hoogte een CO melder wordt geplaatst (en dat wist ik dus niet).
                    In het filmpje op deze website krijg je meer uitleg: https://support.brandbeveiligingshop...laatsen-video-

                    Als een rookmelder ook reageert op propaan, dan moet er waarschijnlijk al een redelijke concentratie zijn tegen de grond, want propaangas is wel degelijk zwaarder dan lucht, en rookmelders hangen meestal zo hoog mogelijk.
                    In dat geval kan het kleinste vonkje inderdaad heel ernstige gevolgen hebben.
                    Aardgas zal wel eerder tegen het plafond gaan hangen.

                    Propaan (R290) en isobutaan (R600a) worden al een tijdje gebruikt voor kleine koelsystemen (koelkast, diepvriezer...), in die brandbare koelmiddelen zit dan geen geurstof, maar de hoeveelheid koelmiddel is wel heel beperkt waardoor het brand en explosiegevaar heel klein wordt (toch als het apparaat in een voldoende grote ruimte wordt gebruikt).
                    Binnenkort wordt er bij ons op het werk een vulinstallatie geplaatst om koelsystemen te vullen met die brandbare gassen (daar komt iets meer bij kijken dan bij de vulsystemen die we nu gebruiken...).
                    De meeste koelmiddelen die tot nu toe werden gebruikt branden niet, maar die hebben bijna allemaal een heel groot "Global Warming Potential" (GWP), dat zijn dus heel sterke broeikasgassen en een aantal daarvan mogen in de toekomst niet meer worden gebruikt.
                    Voor sommige koelmiddelen zijn er wel alternatieven met een lager GWP dan bijvoorbeeld R134a of R404A (R404A is het koelmiddel met het hoogste GWP) en die minder brandbaar zijn dan propaan en butaan, maar het GWP van die vervangende koelmiddelen is toch nog altijd een stuk hoger dan dat van propaan en butaan. Daarom zullen zowat alle kleine koelinstallaties in de toekomst op propaan of butaan moeten werken.
                    Tot voor kort werd in elke auto-airco R134a gebruikt, maar ook daar zijn ze overgestapt naar andere koelmiddelen (die "minder brandbaar" zijn dan propaan en butaan, maar in bepaalde omstandigheden zijn ze toch brandbaar).
                    Het maximale vulgewicht van R600a en R290 zou waarschijnlijk in de toekomst ook opgetrokken worden naar 600gram zodat de wat grotere apparaten ook op propaan of butaan zouden kunnen werken.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #40
                      Re: Flam gashaard valt steeds uit..

                      Omdat CO inderdaad niet veel verschilt van lucht ga je die best op "long hoogte" zetten. Dus 1.2m tot 1.5m of iets lager in de slaapkamer.

                      Een rookmelder die afgaat op propaan lijkt me echt wel sterk. De oude radioactieve al zeker niet. Gewone optische rook detectoren werken met backscatter en met een optisch doorzichtig gas zoals CO gaan die ook niet op reageren. Misschien dat een IR transmissie detector iets "ziet" maar zelfs dan. Een thermische brand detector ziet zeker geen propaan. (heb 4 jaar in detectie van brand en gassen gewerkt)

                      Normale detectoren van brandbare gassen werken met verhitte bolletjes, eentje met katalysator en eentje zonder. Maar die zien geen rook. CO is ook brandbaar trouwens, maar je bent al lang vergiftigd voor het gevaarlijk wordt.

                      En de tijd dat er mercaptaan aan aardgas werd toegevoegd is ondertussen ook al lang voorbij. Was nochtans veel "beter" om te ruiken. Wat ze er nu aan toevoegen is waardeloos als je van in het begin in een kleine lek zit. Het went veel te snel.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Flam gashaard valt steeds uit..

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Omdat CO inderdaad niet veel verschilt van lucht ga je die best op "long hoogte" zetten. Dus 1.2m tot 1.5m of iets lager in de slaapkamer.

                        Een rookmelder die afgaat op propaan lijkt me echt wel sterk. De oude radioactieve al zeker niet. Gewone optische rook detectoren werken met backscatter en met een optisch doorzichtig gas zoals CO gaan die ook niet op reageren. Misschien dat een IR transmissie detector iets "ziet" maar zelfs dan. Een thermische brand detector ziet zeker geen propaan. (heb 4 jaar in detectie van brand en gassen gewerkt)

                        Normale detectoren van brandbare gassen werken met verhitte bolletjes, eentje met katalysator en eentje zonder. Maar die zien geen rook. CO is ook brandbaar trouwens, maar je bent al lang vergiftigd voor het gevaarlijk wordt.

                        En de tijd dat er mercaptaan aan aardgas werd toegevoegd is ondertussen ook al lang voorbij. Was nochtans veel "beter" om te ruiken. Wat ze er nu aan toevoegen is waardeloos als je van in het begin in een kleine lek zit. Het went veel te snel.
                        Ik weet echt niet wat voor type rookmelder ze hadden maar ik snapte er ook geen snars van. Dat van de ethylmercaptaan die er niet meer inzit wist ik ook niet.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Flam gashaard valt steeds uit..

                          Wat heel bizar is, is dat de standaard katalytische detectoren voor brandbare gassen goed reageren in het begin van de ophoping van gas, bij lage concentraties. Maar zodra er veel gas is, worden die ongevoelig omdat er niet genoeg zuurstof meer is. Heel bizar. Logisch eenmaal je er over nadenkt, die detectoren werken door gas te "verbranden" en die temperatuursverhoging te detecteren. Maar niet intuïtief. Dus even een aansteker er onder houden om te testen werkt niet. Oh ja, en eender wat met siliconen(olie) in de buurt van die dingen en die zijn naar de filistijnen. Handcrème met siliconen in is al genoeg om ze compleet te "vergiftigen".

                          CO detectoren werken op een chemisch princiepe. Het is eigenlijk een soort batterij die de aanwezigheid van CO omzet in een (heel kleine) elektrische spannning die gedetecteerd wordt. Probleem is dat die dus "verslijten". Elke CO die gedetecteerd wordt verbruikt de chemische bestanddelen in de detector. Dus na een tijd is die ongevoelig geworden. Je kan die enkel testen door een gekende hoeveelheid CO aan de detector te geven en de reactie te zien. Die moet je dus vervangen na een detectie of aan het einde van hun levensduur.

                          Boeiende materie.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Flam gashaard valt steeds uit..

                            Ik heb wat meer informatie gezocht, het maakt inderdaad niet veel uit op welke hoogte een CO melder wordt geplaatst (en dat wist ik dus niet).
                            In het filmpje op deze website krijg je meer uitleg: https://support.brandbeveiligingshop...laatsen-video-

                            Ik wist dat ook niet.Jaren ben ik in de waan geweest,door verhalen van brandweerlui en ook een wetsdokter,dat bij een CO-intoxicatie met de dood tot gevolg,het scenario was,dat deze mensen zich onwel voelden,recht stonden,het bewustzijn verloren,vielen en zo in een nog hogere concentratie terecht kwamen door de hogere CO, die laag tegen de vloer aanwezig was.
                            Niet waar dus.
                            Opapol geeft aan dat de CO niet zwaarder is dan lucht.Black@bandit komt met zijn filmpje.
                            Even op de zolder mijn cursus gerechtelijke geneeskunde van de jaren 70 (prof.Thomas) gezocht:
                            Inderdaad CO diffundeert zeer snel in de lucht.Dus niks hogere concentratie tegen de grond.
                            Dus hoogte van CO-melder speelt geen rol.
                            Last edited by demuro; 11 december 2019, 14:33.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Flam gashaard valt steeds uit..

                              Juist.

                              Of hoe een 1 (CO) of een 2 (C02) een verschil kan maken tussen leven en dood.....

                              Comment


                              • #45
                                Re: Flam gashaard valt steeds uit..

                                Ik had ook altijd dezelfde uitleg gehoord dat CO eerder laag tegen de grond zou hangen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X