Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Regenton

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Regenton

Ik heb er twee van elk 1000 l, type dat je wel eens ziet op bouwwerven zonder watervoorziening, wordt ook gebruikt voor chemische vloeistoffen in bulk. PE-kubusvorm op palet met galvanisé rond. Twee keer niks betaald. Mits enig improviseren krijg je dat probleem met die kraan wel opgelost, ik heb er bolkranen op gestoken want die plastieken dinges betrouw ik niet te ver, vroeg of laat rij je daar met de kruiwagen tegen. Onderaan zit een groot gat met een (plastieken) vlinderklep die zeer onhandig is. Ik heb gewoon een mof gelast op een inox rondsel met dezelfde buitendiameter als de opening van het gat, daarop de bolkraan, afdichting met kraag en grote O-ring (klinkt moeilijker dan het is). Staan hier al 30 jaar. Als ze vol zijn laat ik ze in de vijver lopen. Beide kuipen staan op een gemetste sokkel van zo'n 30 cm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Beter een kraan met een groot gat, die druk is echt niets, 0,1 bar per meter waterkolom Marc.
      Ja, idd, zoiets. p=rhoxgxh.
      Torricelli wist dus heel goed waarom hij kwik gebruikte in zijn barometer en geen water (hoewel het met water ook zou lukken).
      Met dergelijke kleine drukken is er maar één optie als je een deftig debiet wil hebben : grote diameters gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        Torricelli wist dus heel goed waarom hij kwik gebruikte in zijn barometer en geen water (hoewel het met water ook zou lukken).
        Met dergelijke kleine drukken is er maar één optie als je een deftig debiet wil hebben : grote diameters gebruiken.
        Geert, Pol, kan je die druk niet op drijven door dat geheel een meter hoger te zetten ? Dan wordt dat 2 meter of niet ?
        (Sjeem on joew Wim, sjeem on joew, haaw deir joew )
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
          Geert, Pol, kan je die druk niet op drijven door dat geheel een meter hoger te zetten ? Dan wordt dat 2 meter of niet ?
          In feite is dit een mooie vraag Wim.

Comment

Ja Wim, op voorwaarde dat je er dan een stuk buis naar beneden aan hangt.

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            Inderdaad Paul een kwikbarometer is 13,546 keer korter dan een waterbarometer.

Maar qua diameter komen we op dezelfde berekeningen als in de fotografie (diafragma)

Diameter maal wortel 2 geeft het dubbele debiet dus 14,1mm diameter laat dubbel zoveel water door per tijdseenheid dan diameter 10mm.
            Last edited by Guest42; 7 augustus 2019, 11:49.

Comment

Bijkomende vraag:

Er moet water IN de regenton, maar er moet ook een "overloop" zijn voor als de ton nokvol zit.
              In de winter raden ze aan om de ton leeg te maken.

Maar bestaan daar speciale systemen voor ? Ik bedoel iets dat er voor zorgt dat het water tijdens de winter rechtstreeks naar de overloop vloeit ?
              Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Hier ervaring met een kleinere ronde ton, zo'n 250 liter.

Kraantje onderaan wordt zo goed als nooit gebruikt, het is voor ons veel sneller om via het grote gat bovenaan een volle gieter te "scheppen". Moet er wel bij zeggen dat onze tuin niet groot is, dus gieters zijn de gemakkelijkste oplossing voor ons.
                Gat bovenaan doet ook dienst om de ton een keer of wat per jaar zuiver te maken: er komt aardig wat bezinksel in terecht.
                Een kraantje is overigens gemakkelijk geplaatst; er zijn oplossingen genoeg te koop in de tuincentra.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                  Bijkomende vraag:

Er moet water IN de regenton, maar er moet ook een "overloop" zijn voor als de ton nokvol zit.
                  In de winter raden ze aan om de ton leeg te maken.

Maar bestaan daar speciale systemen voor ? Ik bedoel iets dat er voor zorgt dat het water tijdens de winter rechtstreeks naar de overloop vloeit ?
                  Overloop rechtstreeks aansluiten aan de aanvoer ...., ofwel gewoon de kraan laten open staan
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

Comment

Overloop rechtstreeks aansluiten aan de aanvoer ...., ofwel gewoon de kraan laten open staan
                    Ik denk ook dat je dit soort dingen best niet te gecompliceerd maakt. Om eerlijk te zijn heb ik me daar in al die jaren nog geen zier van aangetrokken. Als overloopbeveiliging kan je toch gewoon een buis gebruiken ? De regentoevoer kan je toch niet stoppen.

Comment

Ik heb op mijn plat dak een cubitainer zoals dit gezet:

Onze regenwaterput is 6000l en is elke zomer een paar keer leeg. Om 1000l buffer te hebben, en nu mijn testopstelling perfect werkt, binnenkort nog ééntje ernaast en doorverbinden.
                      Vullen via de bestaande afvoerbuis via dit: https://www.bol.com/nl/p/verbinding-...52478899/?s2a=
                      Even simpel als geniaal

en om het geheel te versieren zodat mijn buren niet op een lelijke cubitainer moeten kijken heb ik er namaakklimop rond gedraaid. van op de grond valt dit nauwelijks op. en dat het geen echte is weet alleen ik want je kan het niet zien.

Wanneer de kranen, WC's of wasmachine sputteren of uitvallen klim ik even naar boven, open de kraan en laat 1000l op het plat dak in de afvoer lopen... welke ook in de regenwaterput uitkomt.

Groeten!
                      Bart

Comment

FWIW .. Ik heb 2 recup vaten van 250 liter ... en een kleine "regenton" dompelpomp van een bekend tuinmerk, slang en sproeikop er op, werkt perfect voor mijn hobbyplanten. Maar het regent niet genoeg, Ik krijg mijn vaten niet meer vol daar waar ze vroeger constant over liepen.

Comment

Amai, slimme mensen hier !
                          Bart, ik heb ook even gedacht aan een cubitainer, maar nu heb ik een vat van 520 l besteld, morgen in huis.
                          Dit volstaat want we hebben ook een regenput. Maar de laatste jaren is die snel leeg.
                          Dus wat extra is welkom.
                          In geval van nood kan er nog een tweede naast, maar ik denk niet dat het nodig zal zijn.

De cubitainer vond mijn echtgenote niet mooi + ik had zo 123 geen oplossing om hem hoog genoeg te zetten zodat er een emmer onder kon.

Nu kan ik gewoon met de emmer scheppen. Of ik hang er een pompje in - ook van een bekend merk.

( ze zijn goedkoper te vinden hoor )

Het is dus zo eentje geworden:

Rechthoekige regenton 520Liter met kraantje. Rechthoekig modelDeksel inbegrepenMet kraantje (PS002)Voet wordt niet meegeleverd
                          Last edited by Alfa Centauri; 7 augustus 2019, 22:34.

Comment

Yup, hier zou ik de overloop ook wat verder in de tuin laten uitkomen.
                            Met de aansluitingen die ze aanbieden is geen overloop nodig.
                            Het stuk dat op de afloop van het dak komt, dat sluit af van zodra de ton bijna vol is.
                            Informeer u maar in die winkel. [emoji6]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Met de aansluitingen die ze aanbieden is geen overloop nodig.
                              Het stuk dat op de afloop van het dak komt, dat sluit af van zodra de ton bijna vol is.
                              Informeer u maar in die winkel. [emoji6]
                              Maar gaat het daarna dan weer open ? Raar ? Enfin, morgen weet ik het hoor
                              Toch bedankt voor de info

Comment

Regenton

Kijk op de website van uw winkel Marc, zelfs op uwentube te vinden. [emoji16]

Deze

Of deze
                                Last edited by VerSeg; 7 augustus 2019, 23:06.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X