Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag voor de computerfanaten:plaatsen SSD???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vraag voor de computerfanatenlaatsen SSD???

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Freddy, er zijn nog altijd veel mobo's in gebruik die niet meer dan 16GB RAM aankunnen, en die zijn niet eens heel oud hoor.
    Een moederbord dat maar 16GB aan kan, dat is hier toch heel lang geleden hoor.
    Mijn PC is nu 7 jaar oud en daar steekt vanaf dag 1 al 32 GB in en dat is zeker niet het maximum dat die aan kan.
    Dat wil niet zeggen dat ze daarvoor niet meer bestaan.
    Ik kies bij zelfbouw steeds voor de betere versies van Asus.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Op mijn Windows 10 pc zit 16GB werkgeheugen en dat is al veel meer dan wat ik ooit zal gebruiken.
      Omdat ik geen extreem complexe fotobewerkingen maak met een heleboel lagen is die 16GB dus meer dan voldoende (ik ben er redelijk zeker van dat ik niet veel verschil zou merken als er maar 8GB in zou zitten).
      Waarom zou men grote foto’s moeten bewerken om het geheugen te benutten?
      Start gewoon Windows 10 op en kijk hoeveel geheugen in gebruik is, start dan een programma op en kijk nog eens aan hoeveel je al zit.
      Er is ook het virtueel geheugen of wisselbestand (swap-file) ... ook al sneller met een SSD natuurlijk.
      Natuurlijk hangt alles af van uw gebruik.
      Op een 32 bit systeem moet men natuurlijk geen 32 GB RAM gaan installeren. [emoji6]
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Tijdens surfen deze morgen deze topic tegen gekomen:
        Mac start langzaam op na installtie van MOJAVE.
        Voorlopig geen oplossing.
        Dus men weze gewaarschuwd.
        Dat was het probleem dat ik ook al had na Sierra naar HighSierra.
        Vandaar mijn terughoudendheid om naar Mojave te upgraden.
        @Verseg:
        Is inderdaad i7 ipv. van 17

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
          4 gb 1600 Mhz DDR3
          Daar heb je het antwoord eigenlijk al. Upgrade je RAM naar 16Gb en je zal versteld staan.

Comment

Iedereen bedankt voor de antwoorden.
            De oplossing zal liggen in een SSD en de RAM wat op te drijven.
            Nu even kijken wat dat allemaal kost en of dit nog de moeite waard is.

Comment

Iedereen bedankt voor de antwoorden.
              De oplossing zal liggen in een SSD en de RAM wat op te drijven.
              Nu even kijken wat dat allemaal kost en of dit nog de moeite waard is.
              De prijs valt heel goed mee en is zeker de moeite ... het zal blijken alsof u een nieuw toestel heeft.
              Zeker niet waard om daarvoor een nieuw toestel te kopen.
              En zoals eerder gemeld, koop die stukken niet bij Apple ... een SSD is overal hetzelfde. [emoji6]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Vraag voor de computerfanatenlaatsen SSD???

Tijdens surfen deze morgen deze topic tegen gekomen:
                Mac start langzaam op na installtie van MOJAVE.
                Voorlopig geen oplossing.
                Dus men weze gewaarschuwd.
                Men moet dan ook de specificaties van zijn toestel bekijken ... trage HDD, weinig RAM, schijf bijna vol, ... speelt allemaal een rol.
                Hier helemaal geen last van traag opstarten.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Ik zie dat je in 2016 al 'issues' had met je MBP, en intussen zijn we 2,5 jaar later. Volgens MacTracker (een app die ik zeker aanbeveel) kun je 8GB RAM steken (wat Apple zegt) of 16GB (wat de praktijk zegt).
                  In de Apple discussions wordt aanbevolen om Etrecheck ( https://etrecheck.com ) te downloaden en te installeren. Dat levert een rapport op, waarin je mogelijk de oorzaak van de vertraging kunt vinden. Zeker als je 'slechte' dingen als MacKeeper of CleanMyMac hebt geïnstalleerd, zijn dat wellicht oorzaken. Nu, een MBP van mid 2012 begint wel een beetje oud te worden vandaag de dag; ik werk met een late 2012 iMac (gegevens in mijn signature), die misschien niet direct maar in de nabije toekomst plaats zal moeten maken voor een recenter model. Een SSD is uiteraard sneller dan een HD.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Nu, een MBP van mid 2012 begint wel een beetje oud te worden vandaag de dag;
                    In jaartallen misschien wel, maar het is toch een i7 en die zou met voldoende geheugen en een snelle schijf of SSD toch nog veel vlot moeten kunnen laten werken.
                    Wat de iMac betreft, het is nog maar recentelijk dat een nieuwere processor dan de i7 wordt gebruikt.

Idem met Windows PC’s, een i7 mag voor de meeste programma’s geen probleem vormen, ook al is die al enkele jaren.

Echter 7 jaar geleden waren schijven zeker nog niet zo snel en werd er in het algemeen vaak ook minder geheugen gestoken vanwege de prijs.

OK, een nieuw toestel zal sneller zijn, maar die (de betere) hebben dan ook al meteen een SSD en wat meer geheugen.
                    Het valt te overwegen natuurlijk en ieder zijn keuze daarin wat de beste oplossing zal zijn.

Sommige PC’s worden trouwens ook trager doordat de koeling verstoot geraakt of niet meer ideaal werkt.
                    En zoals je aankaart ... bepaalde software kan ook veel doen.

Is die CleanMyMac zo slecht?
                    Ze raden dat op veel plaatsen aan, anderen hebben er miserie mee.
                    Niet geprobeerd, nog geen nut tot nu toe.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

@LesC.

Inderdaad,ik heb al een hele tijd hier een probleem.Als ik mij goed herinner,heb ik je toen een rapport opgestuurd,en dat liet eigenlijk niets verkeerd zien.
                      Toen hij begon vast te lopen,bij opstarten binnengestoken bij LaB9.
                      Kon toen opnieuw opstarten,maar bleef even langzaam als voordien.Reden ??Geen uitleg.
                      Ik veronderstel dat zij toen dat ook helemaal nagekeken hebben, want dat was toen het probleem.
                      Sindsdien niets geinstalleerd.Geen CleanMyMac etc.
                      Ik gebruik die Mac sporadisch.Ik heb een goed en snel werkende Win10,waarom zou ik nog op zo'n traag mormel werken??
                      Mijn vrouw gebruikt hem wel regelmatig,ik soms eens.En nu begint die traagheid dat mij wat te ergeren.
                      Vandaar mijn vraag.
                      Als ik hem met wat oplapwerk sneller maak,en nog een 2-3 tal jaar vlot kan werken,geen probleem?
                      Als ik nu een nieuwe koop,dan krijg ik binnen vier jaar te horen krijgen,dat hij wel een beetje oud is.
                      Apple is nu éénmaal Apple.

NB:Het is niet de bedoeling om een discussie uit te lokken tussen Win en Apple.
                      Last edited by demuro; 10 juni 2019, 13:04.

Comment

Hallo,

Ik heb nog een MBP Late 2012 i7, vergelijkbaar met jouw model.

Ik heb die drie jaar geleden geüpgrade naar 16 GByte geheugen en een Samsung EVO 850 van 1 TByte.

Dit ipv de aankoop van een nieuwe.

Verschil van dag en nacht tussen voor en na. En weinig verschil tussen mijn gepimpte 2012 en een model van 2016.

Voor de upgrade, op YouTube een aantal upgrade filmpjes gezocht en bekeken.

en er dan de meest volledige uitgekozen als leidraad.

Voor Mac ben ik recent geüpgrade naar een nieuwere MBP maar de oude draait nog altijd heel vlot Windows 7 en CAD.

Als je toch gaat vijzen, zou ik zowel een SSD als het geheugen aanpakken.

De 16 ipv 8 geeft veel meer ademruimte aan je processor.

TWDigit.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
                        EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
                        EOS 10 Glas 28-105 70-210

Comment

@LesC.

Inderdaad,ik heb al een hele tijd hier een probleem.Als ik mij goed herinner,heb ik je toen een rapport opgestuurd,en dat liet eigenlijk niets verkeerd zien.
                          Toen hij begon vast te lopen,bij opstarten binnengestoken bij LaB9.
                          Kon toen opnieuw opstarten,maar bleef even langzaam als voordien.Reden ??Geen uitleg.
                          Ik veronderstel dat zij toen dat ook helemaal nagekeken hebben, want dat was toen het probleem.
                          Sindsdien niets geinstalleerd.Geen CleanMyMac etc.
                          Ik gebruik die Mac sporadisch.Ik heb een goed en snel werkende Win10,waarom zou ik nog op zo'n traag mormel werken??
                          Mijn vrouw gebruikt hem wel regelmatig,ik soms eens.En nu begint die traagheid dat mij wat te ergeren.
                          Vandaar mijn vraag.
                          Als ik hem met wat oplapwerk sneller maak,en nog een 2-3 tal jaar vlot kan werken,geen probleem?
                          Als ik nu een nieuwe koop,dan krijg ik binnen vier jaar te horen krijgen,dat hij wel een beetje oud is.
                          Apple is nu éénmaal Apple.

NB:Het is niet de bedoeling om een discussie uit te lokken tussen Win en Apple.
                          Ik denk dat een stuk van je 'ergernissen' betreffende traagheid juist te maken hebben met het hoofdzakelijk gebruik van een ander toestel. Ik werk met een late 2012 iMac, maar als ik af en toe iets moet doen op de MBP van mijn vrouw (een mid 2009), dan vind ik ook dat die zo traag gaat, terwijl mijn vrouw -omdat zij enkel dat toestel gebruikt- er geen hinder van ondervindt.
                          Dat gezegd zijnde, kun je effectief wat sneller werken met meer RAM en SSD ipv HD. Gewoon afwegen wat kan, en wat het kost. Omdat ikzelf niets aan hardware doe, laat ik zoiets over aan de  winkel, en dat kost natuurlijk veel meer geld dan als je het zelf doet, of een betrouwbare hobbyist vindt.
                          Ik heb geen idee van de kunde van het Lab9 personeel; ik was vroeger vrij tevreden van Easy-M, maar sinds dat Switch geworden is, zijn dat hoofdzakelijk van die jonge gasten die niet eens geboren waren toen ik met Mac begon te werken!
                          Zij zijn goed op de hoogte van de nieuwere spullen (iPad, iPhone), maar ik kan er een aantal nog een lesje leren wat Mac OS betreft.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Mijn grootste ergernis is dat na de upgrade van Sierra naar HighSierra de boel niet goed meer loopt.
                            En dat die upgrades zomaar continu op je scherm verschijnen en compatiebel zijn met je systeem.Nu Mojave.
                            Maar als je ze installeert,je problemen krijgt.
                            En ik heb de indruk dat Apple zijn upgrades zo in mekaar steekt,dat de boel niet goed meer draait op een wat ouder systeem,en uiteindelijk uit miserie,je een nieuwere koopt.
                            Mijn dochters hebben dat ook met I-phones,geen 5 jaar oud,maar bepaalde apps doen het niet meer.
                            Dus maar een nieuwe kopen zeker.
                            Heeft natuurlijk niets te maken met de kwaliteit van hun OS,maar wel met hun visie op marketing.

De ideale oplossing zou zijn om terug te gaan naar Sierra.
                            Maar blijkbaar is dit niet mogelijk.Of althans wat ze mij gezegd hebben.
                            Als je daar een éénvoudige oplossing voor weet?? Laat het maar weten
                            Geen Time-machine etc....
                            Last edited by demuro; 10 juni 2019, 16:39.

Comment

Mijn grootste ergernis is dat na de upgrade van Sierra naar HighSierra de boel niet goed meer loopt.
                              En dat die upgrades zomaar continu op je scherm verschijnen en compatiebel zijn met je systeem.Nu Mojave.
                              Maar als je ze installeert,je problemen krijgt.
                              Er is een groot verschil tussen compatibel zijn en vlot werken.
                              Als uw systeem al langs de zwakke kant is, dan zal elke lichte extra belasting merkbaar zijn.
                              Heb je wat reserve, dan zal een update geen merkbare impact hebben.
                              Bij aanschaf van een toestel miet men best vooruitziend zijn, beter wat reserve voorzien dan op de limiet starten.
                              Of zoals hier zien dat men wat kan upgraden zodat men weer een tijd mee kan.
                              Vanaf 2 GB RAM kan men een OS installeren ... maar daarom is dat niet echt een ideale configuratie.
                              En elke update betekent niet altijd een verhoging verzwaring voor het systeem, soms werkt een nieuwe versie ook vlotter.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

En ik heb de indruk dat Apple zijn upgrades zo in mekaar steekt,dat de boel niet goed meer draait op een wat ouder systeem,en uiteindelijk uit miserie,je een nieuwere koopt.
                                Heb je al eens gechronometreerd in hoeveel seconden hij opstart?

Mijn MBP i5, 8 GB RAM en SSD van 256 GB start op in 23,86 seconden, gemeten vanaf indrukken powerknop tot het login scherm en Mojave.
                                Mijn 7 jaar oude Windows 10 PC met i7, 32 GB RAM en eveneens SSD opstartschijf doet er met zijn snellere processor drie seconden minder over.

Men kan dan toch moeilijk zeggen dat de hardware het OS niet meer aan kan?
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X