Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Electronisch stemmen (eerste keer)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    We zitten nu op glad ijs wat de forumregels betreft denk ik.
    Als de opkomstplicht (er is geen kiesplicht) vrij zou zijn dan ga ik stemmen, easy as that, dan moeten ze me later ook niet attaqueren.
    Wat niet betekent dat ik het eens ben met de opkomstplicht, totaal niet.
    Opkomstplicht vind ikzelf ook geen slecht idee, doch vind ik het wel spijtig dat het op een zondagmorgen is.
    Veel beter zoals in Nederland waar je op donderdag mag gaan kiezen en dit van 's morgens vroeg tot 's avonds heel laat
    Laat gewoon de mensen hun weekend voor zichzelf houden vind ik dan, daar kunnen ze van mij al een stem door winnen.

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Foefelen kan altijd natuurlijk. Sommige kiessystemen zijn daar wel gevoeliger voor omdat kleine verschuivingen grote gevolgen kunnen hebben.

Nu moet je wel bedenken dat een van de grootste producenten van die elekctronicshe kiessystemen ook een grote fabrikant van bankautomaten is. En er zijn grote gaten in de beveiliging van de kiesautomaten gevonden. Dus al die bancontactautomaten, die hebben waarschijnlijk even grote gaten.
      Er is wel een groot verschil: kiezen gebeurt één keer om de zoveel jaar en er is geen systematische controle of de uitvoering wel klopt met de invoergegevens.
      Alhoewel het mij logisch lijkt dat er steekproeven worden gedaan. Ik ga er alsnog van uit dat de medewerkers van binnenlandse zaken die de verkiezingen organiseren competent en betrouwbaar zijn.

Als een bankautomaat zou gehackt worden is er een gat in het systeem en dat is binnen de kortste keren geweten.

Je moet de nodige voorzichtigheid aan de dag leggen, maar ongegronde beweringen over de betrouwbaarheid van systemen hebben een destabiliserend effect.
      Verderop gaan we over de grens van de forumregels.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Je moet de nodige voorzichtigheid aan de dag leggen, maar ongegronde beweringen over de betrouwbaarheid van systemen hebben een destabiliserend effect.
        Verderop gaan we over de grens van de forumregels.
        Klopt, maar in het buitenland wordt er wel aandacht aan die zaken besteed. België is vroeg met die zaken gestart maar ik heb hier nog nooit gehoord dat er onderzoek gedaan is naar de systemen die wij gebruiken. Alhoewel we hier zeker capabele mensen hebben om dat te doen. Teveel vertrouwen is ook nooit goed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
          Nog sneller is gewoon thuis blijven.
          Politiek kan me gestolen worden, denken alleen maar aan één ding, en dat is hunne portemonnee.
          En hun dik pensioen later. Ik bemoei me er dan ook niet mee.
          En zakkenvullers krijg je natuurlijk niet wanneer je gewoon thuisblijft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
            En zakkenvullers krijg je natuurlijk niet wanneer je gewoon thuisblijft.
            Net daarom dat het eigenlijk niet uitmaakt wat je doet.
            Een partij mag zoveel stemmen hebben maar doordat er coalities gevormd worden blijft deze partij buiten de keuze, eigenlijk een voorbeeld dat niet zou mogen
            Politiek is iets eigenaardig, iets waar de gewone werkende mens weinig goeds zal van ondervinden
            Is al heel veel jaren zo en zal altijd zo blijven

grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Amaai, efkes gaan kijken, voor elk bureau een rij wachtenden van zo'n 150 a 200 mensen. Zoveel nooit meegemaakt met "papier".
              We zullen eerst maar iets gaan eten en dan nog eens een poging wagen. 😐
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

15min binnen en buiten, met 30 man voor mij, lang leven het computer stemmen
                Life is beautiful, take pictures to remember

Comment

Net terug. Met de fiets naar 2 bureaus en 45 minuten later terug. In totaal een 8-tal Km gefietst.
                  1e bureau direct binnen en stemmen, 2e bureau 2 mensen voor mij.

Wel gemerkt dat de computer traag reageerde. het was lang drukken op de knoppen eer er reactie was, een korte "tik" zoals op een tablet gaf geen reactie.
                  bye, Maurice
                  https://on4bam.com/
                  Nikon D7500

Comment

Elke keer duurt het wat langer hier. Vroeger in 5 minuten binnen en buiten. Vorige keer 15 minuten wachten, deze keer een goed half uur. Enkel het gevolg van de organisatie van het bureau. Hier waren het allemaal nederlands onkundigen waar dan iemand ze in het frans moest zeggen welk nummertje ze moesten aankruisen. Dit in het Vlaams gewest. Was nog 1 bureau waar het slechter ging, eentje zoals het mijne en dan een ander waar er misschien 5 man stond te wachten.

En warm... mijn t-shirt plakte aan mijn rug toen ik buiten kwam.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                      Net terug. Met de fiets naar 2 bureaus en 45 minuten later terug. In totaal een 8-tal Km gefietst.
                      1e bureau direct binnen en stemmen, 2e bureau 2 mensen voor mij.

Wel gemerkt dat de computer traag reageerde. het was lang drukken op de knoppen eer er reactie was, een korte "tik" zoals op een tablet gaf geen reactie.
                      Ja, bij deze schermen moet je je vinger al wat langer op het scherm houden. Of het aan de kwaliteit van het scherm ligt of een instelling, dat weet ik niet, maar is in feite voor het stemmen wel aan te raden. Zodoende is de kans dat je verkeerd klikt kleiner daar je doelbewust je vinger langer op 1 plaats moet houden.

Is natuurlijk wel vervelend als je gewoon bent met touchscreens te werken en je de gewoonte hebt om een snelle tik te geven.
                      Last edited by Rudy Mas; 26 mei 2019, 14:33.
                      Mvg,
                      Rudy Mas
                      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Trouwens, in een vorig bericht las ik iets van twijfel over de fraude gevoeligheid van elektronisch stemmen. Wel, die is er niet, als iedereen zijn werk goed doet.

Het papiertje dat uit het toestel komt bevat niet enkel een QR-code, maar ook een tekstversie van welke stem er is uitgevoerd. Als kiezer ben je verplicht deze informatie zelf na te kijken en bij een afwijking van je keuzes dit dadelijk te melden aan de verantwoordelijke van het stembureau.

Bij twijfel aan de elektronische resultaat, is het nadien dus altijd mogelijk om alle stemmen manueel te gaan tellen aan de hand van de afdrukken die zijn verzameld. Fraude is dus uitgesloten, als iedereen zijn werk doet en het papiertje even controleert of de juiste keuzes er ook opstaan.

En ja, je moet natuurlijk wel vertrouwen op de mensen die de stemmen nadien tellen, maar dat is ook zo voor de bureaus waar en nog met potlood en papier wordt gestemd.
                        Mvg,
                        Rudy Mas
                        Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Amaai, efkes gaan kijken, voor elk bureau een rij wachtenden van zo'n 150 a 200 mensen. Zoveel nooit meegemaakt met "papier".
                          We zullen eerst maar iets gaan eten en dan nog eens een poging wagen. ��
                          Om kwart na twee nog 5 wachtenden voor ons. De "deurwachter" wist ons te vertellen dat het tussen 8 en 12 uur aan één stuk een echte tsunami was aan elk bureau.

De afhandeling vrij vlot al snap ik niet waarom op zo'n vrij groot scherm er absoluut een tussenstop moet zijn met de keuze van een lijst. Waarom niet direct de volledige kieslijst ? Vroeger moest je tenslotte ook niet eerst een kiesbriefje nemen met de lijst van uw voorkeur. Het stemmen zelf gaat volgens mij hoegenaamd niet sneller met al die "bevestigingen" die nodig zijn.
                          Buiten die voor mij tijdrovende (niet voor één persoon, maar wel vertraging bij duizenden kiezers) tussenstap is het stemmen zelf een vrij vlotte bedoening.
                          Voor mij lijkt er toch maar één voordeel te zijn (allez anderhalf):
                          1) Geen telbureau's meer nodig
                          1,5) Je kan een vergissing nog rechtzetten.
                          Met alle respect voor andere opinies.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

hier in Borgerhout, omgeving waterbouwkundig laboratorium, deze ochtend om 9 ging mijn echtgenote direct binnen en buiten, omstreeks 10 voor mij even vlot. geen drie minuten binnen geweest niets aan te schuiven.
                            Hier wordt wel al jaren elektronisch gestemd en ik denk dat de mensen daardoor ook heel gespreid komen. De laatste keer dat ik een half uurtje moest aanschuiven was toen we de laatste keer met papier moesten stemmen. Leve de vooruitgang zullen we maar zeggen en een beetje vertrouwen in de mensen die moeten zetelen mogen we toch wel hebben zeker.
                            Albums
                            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Om 10:45 gaan stemmen, één persoon voor mij en mijn vrouw na mij ... in totaal geen 5 minuten binnen geweest. [emoji106]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                                De afhandeling vrij vlot al snap ik niet waarom op zo'n vrij groot scherm er absoluut een tussenstop moet zijn met de keuze van een lijst. Waarom niet direct de volledige kieslijst ? Vroeger moest je tenslotte ook niet eerst een kiesbriefje nemen met de lijst van uw voorkeur.
                                Dat maakt het net sneller, je moet niet in een enorme lijst kijken, maar enkel in deze van uw interesse.
                                Verder is dat scherm ook minstens vier keer kleiner dan een papieren versie.
                                En een papieren versie zag men ook niet meteen heel de lijst, die moest men eerst openvouwen, daarna ook nog eens correct terug toevouwen. [emoji6]

Buiten die voor mij tijdrovende (niet voor één persoon, maar wel vertraging bij duizenden kiezers) tussenstap is het stemmen zelf een vrij vlotte bedoening.
                                Zoveel vertraging kan dat anders niet geven mits er minstens 1 stemhokje per 150 kiezers moet voorzien worden.
                                Stel dat het zou vertragen ... met 2 seconden per klik, 6 seconden per kiezer maakt dat dan 900 seconden vertraging op de looptijd van de verkiezing ... 15 minuten dus voor een gans land.
                                En neen, je moet niet alle kiezers samen tellen want ze gaan per 150 naar een ander stemhokje. [emoji6]

Familie is ergens gaan kiezen met papier ... meer dan een uur aanschuiven.
                                Tel daar eens de tijd om de drie papieren open te plooien, dicht te plooien en in drie verschillende bussen te steken ... dat is veel meer tijdverlies hoor. [emoji16]
                                Last edited by VerSeg; 26 mei 2019, 20:32.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X