Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe belasting op pensioen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe belasting op pensioen?

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
    Maak eens de berekening zonder die aftrekposten.
    Dan betaal ik iets bij, maar tegenover vorig jaar is er niets veranderd.
    Je kan discuteren over het nut van aftrekbare beleggingen en investeringen na je pensioen, maar dat is het verhaal van de krekel en de mier.
    We kunnen nog heel lang leven (en hopen dat het zo zal zijn).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Vul dit allemaal maar eens in voor je mekaar verder om de oren slaat:

http://www.centrumvoorsociaalbeleid....mensverdeling/
      Wel rekening houden dat het om bedragen van 2010 gaat.

Er wordt ook enkel vergeleken met de armoedegrens wat inkomen betreft, niet wat onkosten betreft.

Ik zou bijvoorbeeld liever 1200€ netto verdienen en gezond zijn dan 1500€ maar elke maand 500€ medische kosten hebben.

Ik heb dit ook eens ingevuld voor mijn overleden moeder.
      Mijn vader is overleden op zijn 46 en mijn moeder heeft alles alleen mogen betalen de rest van haar leven.
      Ze is gestorven na 12 jaar kanker, jaren niet meer kunnen eten, drinken, ruiken, voelen, zien en de laatste jaren bijna niet kunnen spreken.
      Ze kon ook niet alleen op verplaatsing maar, moest drie keer per week naar het ziekenhuis ... kon alleen met een taxi waar de tussenkomst miniem voor is.
      Boodschappen of wat ook moest ze laten doen, even naar de bank of de post of apotheker zat er niet in, laten doen en extra betalen was de enige mogelijkheid.
      Idem voor alle onderhoud binnen en buiten ... betalen om te laten doen.
      Als ik haar toenmalige inkomsten ingeef kom ik uit op een resultaat van 2 en had ze volgens die berekening nog 4,7% over om niet in armoede te leven.
      Ik kan u anders met 100% zekerheid garanderen dat zij met haar officieel inkomen niet ver zou komen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Dan betaal ik iets bij, maar tegenover vorig jaar is er niets veranderd.
        ...
        Ik spreek over de verandering van "de verandering" die bij mij merkbaar opviel 'sinds 2015.
        Er zijn maar 2 code's die ik moet ingeven.
        Ik heb nooit iets moeten bijbetalen, maar meestal terug gekregen.
        En nu ±400€ bijbetalen, dat valt op dacht ik. Moet je geen wiskundig genie voor te zijn.
        Last edited by w00ha; 19 mei 2019, 07:09.

Comment

Het is niet belangrijk wat je terugkrijgt of bij moet betalen, maar wat je totaal netto-inkomen is. Maandelijks netto-bedragen +bij te betalen ( in negatief) of terug te krijgen (positief).

Als je daarnaast wil weten hoeveel belasting je jaarlijks moet betalen, dan tel je al de betaalde bedrijfsvoorheffing op en tel je hierbij het bedrag op dat je moet bijbetalen of trek je af wat je terugkrijgt.

Al de rest is niet relevant.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
            Ik spreek over de verandering van "de verandering" die bij mij merkbaar opviel 'sinds 2015.
            Er zijn maar 2 code's die ik moet ingeven.
            Ik heb nooit iets moeten bijbetalen, maar meestal terug gekregen.
            En nu ±400€ bijbetalen, dat valt op dacht ik. Moet je geen wiskundig genie voor te zijn.
            Ik ben pas in 2015 op pensioen gegaan, ik vul nu pas mijn derde jaar met pensioeninkomsten in.
            Een beetje meer codes weliswaar, maar bij gelijkblijvende inhoud heb ik tov de 2 vorige jaren geen significant verschil gezien.

PS: tot nu toe is de plotse belastingsverhoging van de mevrouw in kwestie nog niet opgeklaard. Waarschijnlijk kwam zij dit jaar over de magische grens van €15618.88 en/of had zij één of ander desnoods gering ander inkomen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Wel rekening houden dat het om bedragen van 2010 gaat.

Er wordt ook enkel vergeleken met de armoedegrens wat inkomen betreft, niet wat onkosten betreft.

Ik zou bijvoorbeeld liever 1200€ netto verdienen en gezond zijn dan 1500€ maar elke maand 500€ medische kosten hebben.

Ik heb dit ook eens ingevuld voor mijn overleden moeder.
              Mijn vader is overleden op zijn 46 en mijn moeder heeft alles alleen mogen betalen de rest van haar leven.
              Ze is gestorven na 12 jaar kanker, jaren niet meer kunnen eten, drinken, ruiken, voelen, zien en de laatste jaren bijna niet kunnen spreken.
              Ze kon ook niet alleen op verplaatsing maar, moest drie keer per week naar het ziekenhuis ... kon alleen met een taxi waar de tussenkomst miniem voor is.
              Boodschappen of wat ook moest ze laten doen, even naar de bank of de post of apotheker zat er niet in, laten doen en extra betalen was de enige mogelijkheid.
              Idem voor alle onderhoud binnen en buiten ... betalen om te laten doen.
              Als ik haar toenmalige inkomsten ingeef kom ik uit op een resultaat van 2 en had ze volgens die berekening nog 4,7% over om niet in armoede te leven.
              Ik kan u anders met 100% zekerheid garanderen dat zij met haar officieel inkomen niet ver zou komen.
              Klopt, de correctie voor 2019 is 1.19.

Ik heb deze berekening aangehaald omdat het rekening houdt met de verminderde kosten wanneer verschillende mensen samenwonen.

Onze mevrouw waarmee het draadje gestart is zou met € 1092 in deciel 2 terechtkomen.
              Wanneer zij samen zou wonen (dat kies je spijtig genoeg niet altijd zelf) met een andere persoon met hetzelfde pensioen zou het al deciel 4 zijn, nog altijd niet florissant.

Tommie met een niet-werkende echtgenote en 4 studerende kinderen moet vandaag al € 5000x1.19 = 5950 netto verdienen om in deciel 4 te komen, met € 7000, nu 8330 zit hij in deciel 7.
              Met dat laatste kom je rond zonder geldzorgen, maar baad je hoegenaamd niet in luxe.

Dit om één en ander in perspectief te plaatsen.

Comment

PS: tot nu toe is de plotse belastingsverhoging van de mevrouw in kwestie nog niet opgeklaard. Waarschijnlijk kwam zij dit jaar over de magische grens van €15618.88 en/of had zij één of ander desnoods gering ander inkomen.
                Volgens de getoonde papieren zit ze op 16.176,96€ met de som van de twee pensioengedeelten (overlevingspensioen + eigen).
                Maar men zou inderdaad ook de vorige aangifte moeten kennen om te vergelijken.
                Ook moet men zien wat men maandelijks gekregen heeft en de totale som maken van gans het jaar inclusief de belasting in plus of min.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Volgens een kennis is dit een algemeen voorkomend probleem bij veel (of vooral de) gepensioneerden en in dit topic zijn we begonnen met 2 quasi identieke gevallen. Het gaat inderdaad om de (lichte) overschrijding van het grensbedrag. Zo hoog is dat bedrag nu ook weer niet, nietwaar?

De regering heeft of zou hebben gesleuteld aan de belastingverminderingen en daarnaast speelt ook nog eens de complexiteit van de gewestelijke belastingen in het nadeel van (vooral) de gepensioneerde.
                  Een meer "kapitaalkrachtig" iemand voelt dat ook in zijn portemonnee, maar minder.

Comment

Ik zie de dame wel ergens deze week. Ik ga dan eens vragen om de rekening van vorig jaar terug boven te halen.
                    Ik heb de afrekeningen gezien van vorig jaar en die was idd 0. Maar hoeveel ze nu exact meer heeft van inkomen tov vorig jaar ben ik vergeten.

Comment

...Waarschijnlijk kwam zij dit jaar over de magische grens van €15618.88 en/of had zij één of ander desnoods gering ander inkomen.
                      Bij mijn weten heeft ze geen andere inkomens.

Comment

Interessant artikel dat de problematiek belicht (dateert van april 2017, maar principe blijft): https://www.gezinsbond.be/Gezinspoli...iscaliteit.pdf
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                          Interessant artikel dat de problematiek belicht (dateert van april 2017, maar principe blijft): https://www.gezinsbond.be/Gezinspoli...iscaliteit.pdf
                          Zeer volledig artikel.
                          Alhoewel extra inkomsten niet de reden waren voor de plotse verhoging van onze mevrouw, zijn er al velen hierdoor onaangenaam verrast.

Het perverse: hoe verder van (onder of boven) de magische grens (het maximale bedrag van de werkloosheidsuitkeringen), hoe kleiner de "schade" door extra inkomsten.

Deze problematiek is reeds lang gekend, het enige wat je kan doen (buiten het verkopen van alle onroerend goed buiten de gezinswoning) is extra aftrekken voorzien (langetermijnsparen na 65j, nu ook dividenden op aandelen).
                          En als je nog (legaal) wenst te werken dan enkel als vrijwilliger, onder de nieuwe klusregeling of via een vennootschap.

Na de verkiezingen zullen de spelregels weer eens aangepast worden, het is dus helemaal niet zeker of de aangehaalde "verdedigingsmaatregelen" in de toekomst steek houden.

zoals reeds gezegd:

Fiscaliteit is zoals een voetbalmatch ,waar tijdens de rust het reglement verandert, en de tegenpartij ineens met 13 of 14 mag spelen.
                          Het verandert altijd.
                          Last edited by palombian; 20 mei 2019, 10:31. Reden: zinswendingen

Comment

Working...
                          X