Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moet ik nu schrik krijgen of niet...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Moet ik nu schrik krijgen of niet...

    Zoals James Veitch zegt aan het einde van het eerste filmpje 'Al wat ik doe is ze bezighouden zodat ze andere mensen gerust laten'.
    Dat is ook wat ik doe als er weer eens iemand belt met de dringende boodschap dat ze willen helpen om een probleem met de computer op te lossen.
    Mijn record is 7 minuten en 49 seconden. Toen begon ze te vragen 'Are you kidding me ? Zoals op al haar vragen was mijn antwoord 'Yes'. Na het nog eens te vragen en hetzelfde antwoord brak ze het gesprek af. De onbeleefderik ! Ik blijf proberen om aan de acht minuten te geraken.

    Comment


    • #47
      Re: Moet ik nu schrik krijgen of niet...

      Oorspronkelijk geplaatst door cewe Bekijk bericht
      Ik blijf proberen om aan de acht minuten te geraken.
      Als je oude computer altijd crasht en het duurt lang om terug op te starten geraak je gemakkelijk aan 20-25 minuten. Ten slotte bellen ze omdat er van alles mis is met je computer... ah ja, een virus waardoor die altijd crasht, hé.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #48
        Re: Moet ik nu schrik krijgen of niet...

        Ik kreeg eergisteren een vergelijkbare mail van ParibasFortis, zag er heel geloofwaardig uit. Ik heb zelfs gebeld naar de kantoordirecteur. Bedrog.

        Comment


        • #49
          Re: Moet ik nu schrik krijgen of niet...

          Nu heb ik al heel wat overheidsinstanties gehoord maar dit is een nieuwe:

          US National Central Bureau of Interpol,
          CYBER CRIMES UNIT Liasian Office,
          Police Chief, vol. LXXVIII, no. 6, June 2011.
          Copyright held by the International Association of Chiefs of Police,
          950 Pennsylvania Avenue, NW Washington, DC 20530-
          0001, e-Mail: spammerdespam@gmail.com


          Blijkbaar bestaan die wel maar hebben ze een usdoj.gov i.p.v. gmail

          En dan willen die Amerikanen mij nog "G.B.P 5, 500, 000 .00 (FIVE
          MILLION FIVE HUNDRED THOUSAND GREAT BRITISH POUND) " geven omdat ik opgelicht zou geweest zijn.

          Ze hebben natuurlijk mijn onbestaand e-mailadres maar niet mijn naam, adres of andere gegevens... Blijkbaar zijn het slechte speurders
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #50
            Re: Moet ik nu schrik krijgen of niet...

            Nu beginnen ze via de telefoon "i am calling you about Microsoft...", in een dialect dat overeen komt met een Indiër die Engels spreekt.
            Vorige week belden ze voor het eerst, toen heb ik het gesprek meteen verbroken, net kreeg ik weer zo'n telefoontje en heb ik gezegd "nu weeral, jullie zijn oplichters" en toen werd het gesprek meteen verbroken vanaf de andere kant...

            Vorige week kreeg ik ook nog een mail van de "bank waar ik klant ben" (ik heb er zo ook al gekregen van andere banken waar ik niets mee te maken heb), het ging over de betaling van net geen 50 euro (helemaal juist weet ik het niet meer, ik heb de mail al weggedaan), en het zag er op het eerste zicht wel "echt" uit, maar er stond "beste klant" in plaats van mijn eigen naam, en dat is meteen al een teken dat er iets fout zit. Verder wist ik zeker dat ik nergens iets besteld had via een overschrijving...
            In die mail zaten een paar links, maar ik heb er niet op geklikt, je weet maar nooit wat er allemaal binnen komt als je dat probeert.

            Ze blijven langs alle kanten proberen om mensen op te lichten, en ik denk dat ze er toch nog geregeld succes mee hebben, anders blijven ze dat niet volhouden.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #51
              Re: Moet ik nu schrik krijgen of niet...

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Nu beginnen ze via de telefoon "i am calling you about Microsoft...",
              Ze beginnen niet, ze zijn al jaren bezig. Meestal een korte periode met meerdere oproepen, dan een tijd stilte en dan weer een aantal oproepen. Als je tijd en zin hebt en je Engels is goed genoeg (om ze te verstaan, niet om iets te zeggen) kan je ze altijd een tijdje bezig houden. Laat ze zeker altijd wachten tot je (trage) PC opgestart is
              Ik elk geval nooit Teamviewer op hun vraag installeren en de gegevens ervan doorgeven. Ze kunnen dan niets doen. De tijd dat je hen laat verspillen is tijd dat ze niemand kunnen oplichten.

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ze blijven langs alle kanten proberen om mensen op te lichten, en ik denk dat ze er toch nog geregeld succes mee hebben, anders blijven ze dat niet volhouden.
              Jammer genoeg. Als 0.0001% is spam/scam/phishingmails trapt is dat goed en snel verdiend natuurlijk.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #52
                Re: Moet ik nu schrik krijgen of niet...

                Ze hebben net nog eens gebeld (de tweede keer vandaag dus) van "Microsoft":
                "My name is Peter Wilson and i'm calling you from Microsoft" (en dan heb ik nog eens herhaald dat het oplichters zijn)

                Ze hebben blijkbaar niets anders te doen vandaag...
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #53
                  Re: Moet ik nu schrik krijgen of niet...

                  Je moet een volgende keer eens voor een stilte zorgen... ze lijken daar in een serieus "call center" te zitten met veel volk dat simultaan zit te bellen. Als een paar "hits" op een dag hebben hebben ze winst, hé.

                  Ze hebben inderdaad niets anders te doen, het is hun job, x uren per dag telefoontjes doen, PC's overnemen, gegevens stelen en rekeningen plunderen.
                  bye, Maurice
                  https://on4bam.com/
                  Nikon D7500

                  Comment


                  • #54
                    Re: Moet ik nu schrik krijgen of niet...

                    Meestal zal ik dan in het Nederlands antwoorden; hoewel ik vloeiend Engels spreek, zal ik zeggen: no iengliesh, no iengliesh.
                    Een standaardantwoord van ons is ook: wij hebben geen computer!
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #55
                      Re: Moet ik nu schrik krijgen of niet...

                      Ze mogen proberen om teamviewer hier op die Gentoo met LXQT te installeren. Heb nog wel enkele dingen die ze mogen aan het werken krijgen

                      Comment


                      • #56
                        Re: Moet ik nu schrik krijgen of niet...

                        Ik heb nog nooit zulke telefoontjes gekregen.
                        Hoe geraken ze aan je nummer ?

                        Mails is wat anders, de meeste gaan vanzelf in de junk mail en de ongewenste e-mails.

                        Ik ben ook overgeschakeld op de Cliqz browser en Ghostery, in de hoop dat er wat minder op mijn PC rondgeneusd wordt.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Moet ik nu schrik krijgen of niet...

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Hoe geraken ze aan je nummer ?
                          Gewoon op goedvallend uit een nummer vormen en zien of iemand opneemt.

                          Vroeger kwamen ze ook vaak aan gegevens via o.a. een Whois.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #58
                            Re: Moet ik nu schrik krijgen of niet...

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Ik heb nog nooit zulke telefoontjes gekregen.
                            Hoe geraken ze aan je nummer ?
                            Telefoonboek/gids waarschijnlijk. Ze kenden alleszins mijn achternaam (voornaam niet, die staat ook niet in "den boek")

                            Mails krijg ik uitzonderlijk op mijn "echt" email adres, wel meer op niet bestaande adressen op mijn domein. Ik laat ondertussen ook info@ en abuse@ gewoon bouncen.
                            Nu en dan maak ik wat extra filters aan op de server zodat er minder doorsijpelt naar mijn spamfolder. Ik schat dat er ongeveer 50-60 spammails bouncen per dag, een 5-tal gaan in de spamfolder en er komen 1-2 mails in de catchall mailbox per week.
                            bye, Maurice
                            https://on4bam.com/
                            Nikon D7500

                            Comment


                            • #59
                              Re: Moet ik nu schrik krijgen of niet...

                              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                              Telefoonboek/gids waarschijnlijk. Ze kenden alleszins mijn achternaam (voornaam niet, die staat ook niet in "den boek")
                              Lang geleden dat ze hier nog gebeld hebben, anders staat ons privé-nummer nergens in een telefoongids of dergelijke.
                              Ze vormen ook echt op goed geluk een nummer en de meeste mensen antwoorden meteen met hun naam.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #60
                                Re: Moet ik nu schrik krijgen of niet...

                                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                ...
                                Ze blijven langs alle kanten proberen om mensen op te lichten, en ik denk dat ze er toch nog geregeld succes mee hebben, anders blijven ze dat niet volhouden.
                                Het is zoals de postbode die aan zijn vriend zei "ieder keer dat ik moet aanbellen om iets af te leveren, en er komt een mooie vrouw open doen, dan vraag ik of het "iets méér" mag zijn", waarop zijn vriend antwoordt "amaai, dan heb ge al dikwijls een pak slaag gekregen zeker?" waarop de postbode antwoordde "ja, maar ge moest eens weten hoeveel keren ik geen slaag kreeg"
                                Ergo het is een kwestie van grote aantallen en van statistische opdeling.
                                FWIW ... ik had eergisteren ook zo een Indische trien aan de lijn ... "Microsoft en blah blah blah" knip, FOFF!

                                Comment

                                Working...
                                X