Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voer voor techneuten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Voer voor techneuten

    Deze wil ik nog even kwijt. Een jaar of 5 geleden (tijd gaat snel) op de technische keuring van Brugge. Naast mij bij de CO en de remmen een Mazda RX-8. Iedere technieker in volle bewondering onder die motorkap (geen plaats mee voor mij). Volgende gebouw in voor de rest van de controles, te beginnen met de veringen. Problemen naast mij, ik zie dat ze de RX-8 aan de kant duwen dus ik naar die mens. "Ewel man ?" Hij (ziedend) : "ik heb hen nog gezegd dat ze hem niet mochten afleggen", ik kreeg een hele uitleg daarover waar ik de ballen van begreep. Maar toen ik buiten was stond hij er nog hoor.

    Comment


    • #17
      Re: Voer voor techneuten

      Gebeurt niet enkel met een wankel hoor. Heb ik jaren geleden meegemaakt op de keuring in Zellik met een vrachtwagen met oplegger. De hele uitrit geblokkeerd en dat duw je niet aan de kant....

      Comment


      • #18
        Re: Voer voor techneuten

        Wat ik onthouden heb van een technische uitleg van Mazda die ik ooit gelezen heb:
        1) - De dichtingen van de rotor zijn met de jaren zodanig verbeterd dat de motor een levensduur kan hebben volgens de huidige (commerciële) normen.
        Dank zijn nieuwe materialen en de juiste smering. De smering blijft een aandachtspunt voor de gebruiker van de auto bij koude start.
        2) - De levensduur van de motor is heel (sterk) afhankelijk van de opwarmperiode en methode bij een koude start. Bij een koude start loopt de smering achter. Je hebt een lange levensduur (boven de 300.000km bewezen) als je die motor voorzichtig behandelt als die koud is, die smeerolie dus.....
        3) - Het verbruik is, en blijft, een probleem omdat de zijwanden van het motorblok een relatief groot oppervlak heeft waardoor veel warmte (lees energie), ongebruikt ontsnapt. Door het concept van de motor is daar niet zo heel veel aan te doen. (noot van Skitch: Al van in 1975 wist ik dat er , o.a. door G.M., proeven gedaan werden met motoren in ceramiek. Die hadden zogezegd geen koeling nodig...... maar isolatie materiaal :-) :-) MAAR: ze zijn nog altijd niet op de markt.....)
        4) - Een wankelmotor geeft heel veel vermogen af volgens de grootte en dus het GEWICHT van die motor.
        5) - De Mazda ingenieurs spelen dus met het idee dat het meerverbruik dat een elektrische wagen nodig heeft om een zware (diesel?) zuigermotor mee te slepen verminderd wordt door een heel kleine lichtgewicht Wankelmotor in te bouwen. Met gelijkaardig vermogen.
        Last edited by Skitch; 19 april 2019, 00:46.
        " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

        Comment


        • #19
          Re: Voer voor techneuten

          In 1991 won Mazda na verschillende nederlagen Le Mans.
          Het was de eerste Japanse autofabrikant die dat deed.
          En dat deden ze in een sportwagen …………… met rotatiemotor.
          Niemand had dit ooit gepresteerd voor Mazda.
          Het zou in feite een briljante motor moeten zijn en toch gaat die in de RX-8 maat 170.000 km mee.
          Dan moet hij binnen om te herstellen en het is een erg dure herstelling, daarom dat de meeste RX-en al verdwenen zijn.
          Nu kost de RX-8 in occasie tussen de 2 à 3.000 euro. Ik heb meer gekregen voor mijn 13 jaar oude 323F Trsi full options.
          De eerste in massa geproduceerde sportwagen met Wankel motor was een Mazda Cosmo Sport gebouwd vanaf mei 1967 tot in juli 1968. Er volgde een tweede serie in juli 1968 tot in september 1972.
          Van de eerste serie werden er 343- en van de tweede serie werden er 833 gebouwd. De tweede serie was al uitgerust met een sterk verbeterde motor.
          En nog iets over de Renesis Wankelmotor die in de RX-8 zat, die begon pas aan 9.000 OPM in het rood te gaan.
          Mazda werkt nu aan een volgende RX, de Skyactiv-R rotatiemotor het is echter nog niet geweten wanneer die er komt.
          Last edited by Red Falcon; 19 april 2019, 03:56.


          Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

          Comment


          • #20
            Re: Voer voor techneuten

            Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
            Wat ik onthouden heb van een technische uitleg van Mazda die ik ooit gelezen heb:
            1) - De dichtingen van de rotor zijn met de jaren zodanig verbeterd dat de motor een levensduur kan hebben volgens de huidige (commerciële) normen.
            Dank zijn nieuwe materialen en de juiste smering. De smering blijft een aandachtspunt voor de gebruiker van de auto bij koude start.
            2) - De levensduur van de motor is heel (sterk) afhankelijk van de opwarmperiode en methode bij een koude start. Bij een koude start loopt de smering achter. Je hebt een lange levensduur (boven de 300.000km bewezen) als je die motor voorzichtig behandelt als die koud is, die smeerolie dus.....
            3) - Het verbruik is, en blijft, een probleem omdat de zijwanden van het motorblok een relatief groot oppervlak heeft waardoor veel warmte (lees energie), ongebruikt ontsnapt. Door het concept van de motor is daar niet zo heel veel aan te doen. (noot van Skitch: Al van in 1975 wist ik dat er , o.a. door G.M., proeven gedaan werden met motoren in ceramiek. Die hadden zogezegd geen koeling nodig...... maar isolatie materiaal :-) :-) MAAR: ze zijn nog altijd niet op de markt.....)
            4) - Een wankelmotor geeft heel veel vermogen af volgens de grootte en dus het GEWICHT van die motor.
            5) - De Mazda ingenieurs spelen dus met het idee dat het meerverbruik dat een elektrische wagen nodig heeft om een zware (diesel?) zuigermotor mee te slepen verminderd wordt door een heel kleine lichtgewicht Wankelmotor in te bouwen. Met gelijkaardig vermogen.
            Ja, precies.
            Dat van die keramische motoren hoorde ik ook nog. Idem voor de koeling die ze niet nodig zouden hebben. Ik heb het daar nog altijd heel moeilijk mee, temeer opdat de t° en de druk zo hoog oplopen in de verbrandingskamers, en hoedanook heb je verlies in termen van hete-gassen-uitstoot.
            Ik dacht dat Honda tijdens de ontwikkeling van de 500 cc 4-takt NR-500 racemotor nog veel gebruikt heeft gemaakt van keramiek. NR stond voor New Racer maar dat werd op de duur Never Ready, zo herinner ik me nog de zeer bizarre ovale zuigers. Enfin, doodgeboren project.

            Maar feit is dat ze in de loop der jaren ongelofelijk veel motortypes hebben uitgedacht, het ene concept al zotter dan het andere, maar de Wankelmotor vind ik nog altijd een van de mooiste in termen van : "kom denk je daar nu godsnaam aan ?"
            Ergens in mijn garage ligt er een Puch 2takt. Ooit moest die open omdat er een segment gebroken zat. Ik neem die cilinderkop er af en tot mijn stomme verbazing zie ik TWEE zuigers en maar EEN bougie. Die motor had maar EEN drijfstang, een gevorkte waardoor die twee zuigers niet synchroon liepen, te gek voor woorden.

            Geert heeft me ooit eens een ontwerp van een "kugelmotor" doorgestuurd, een werkelijk bewegend model (hoewel opengewerkt), DAT was pas crazy.

            Ik ben wel bijzonder jaloers op het technisch inzicht van die ingenieur-ontwerpers maar soms moet ik toegeven dat ze in de ogen van een mechanicien-sleutelaar soms de meest waanzinnige denkfouten maakten, het zou me veel te ver leiden om er over te beginnen....

            In ieder geval : ik heb het meeste vertrouwen in de Japanse, de Duitse en de Zweedse ingeneering.

            Oja, betreft die koudstart-smering : ik denk dat dit geldt voor alle verbrandingsmotoren (maar idd ZEKER voor de Wankel). Er zijn mensen die iedere zuigermotor op 100.000 km de nek omgewrongen hebben.

            Comment

            Working...
            X