Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waterontharder

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Waterontharder

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Jij hebt duidelijk ofwel niet veel kalk of geen ontkalker/ontharder mits je het voordeel niet kent.
    Wij zijn bij de gelukkigen die er niet echt een nodig hebben Freddy, water hier heeft een hardheid van tussen 20 en 25 F°
    komt van Women of dat er iets mee te maken heeft weet ik niet.

Comment

Waterontharder

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Wij zijn bij de gelukkigen die er niet echt een nodig hebben Freddy, water hier heeft een hardheid van tussen 20 en 25 F°
      komt van Women of dat er iets mee te maken heeft weet ik niet.
      Dat is inderdaad heel streekgebonden, maar waar het water wel hard is en veel kalk bevat, daar heeft men wel redelijk voordeel aan een ontharder.
      Marc woont hier kortbij en heeft dus hetzelfde water als wij, enfin tenminste dezelfde afkomst en hardheid.
      Hier ligt dat tussen 31.8 en 42.8 volgens de maatschappij, effectief gemeten was het toen 38, al is dat mogelijks wat variabel.

Voor wij een ontharder hadden, dan zaten filters van de kraantjes op korte tijd dicht, zelfs Schell kraantjes verstopten op den duur.
      Mechanisme van spoelbak haperde, wasbakken en bad kregen kalkvlekken.
      Er moest redelijk wat wasverzachter gebruikt worden en glazen kregen snel een mat uitzicht van de kalk niettegenstaande het nodige zoutgebruik in de filter.
      Bij het koken viel het na een tijd zelfs op in de kookpotten en inderdaad had ook enige koffiezet daar last van.
      Planten kregen een witte waas na het besproeien en druppels die achterbleven op de wagen of ramen na het kuisen maakten kalkvlekken.

Het voordeel is dus redelijk groot, geen kalkvlekken meer, geen verstopte kraantjes of koffiezet meer, geen nieuwe filters meer in de kraantjes om de zoveel maand, geen zout meer in de afwasmachine, bijna geen wasverzachter meer, mooiere planten, glazen, servies en kookpotten dat veel netter ogen, ...
      Last edited by VerSeg; 21 maart 2019, 11:25.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Soms kan je verschieten hoeveel kalk zich kan opstapelen in de zwanehals van het toilet.
        in ons huurhuisje had ik net genoeg ruimte om te beginnen krabben/bijtelen tot de brokken van enkele centimeters er begonnen uit te komen...
        Dat gaf plots het verschil tussen altijd verstoppingen of vlot doorspoelen....

'k Heb nog nooit zo lang met mijn handen in de pot gezeten als toon....
        Kalk is een "smerig beestje" op dat vlak ;-)
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Het is wel degelijk schadelijk voor het toilet.
          Hier is het mechanisme in de spoelbal toch al enkele keren vervangen nav aantasting door kalk.
          Azijn in de spoelbak kappen is niet goed voor de rubbers van het mechanisme.
          Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
            Soms kan je verschieten hoeveel kalk zich kan opstapelen in de zwanehals van het toilet.
            in ons huurhuisje had ik net genoeg ruimte om te beginnen krabben/bijtelen tot de brokken van enkele centimeters er begonnen uit te komen...
            Dat gaf plots het verschil tussen altijd verstoppingen of vlot doorspoelen....

'k Heb nog nooit zo lang met mijn handen in de pot gezeten als toon....
            Kalk is een "smerig beestje" op dat vlak ;-)
            Ik weet het niet hoor.... je zegt wel : huurhuisje en toilet....
            Normaal gesproken is dat onmogelijk met gewoon zuiver koud water....natuurlijk ken je nooit de voorgeschiedenis.... ik zou veel eerder daar aan denken dan aan kalk in het water zelf....
            Mensen schilderen en pleisteren en kieperen makkelijk het overschot door het toilet....ik vrees dat je de erfgenaam was van een voorgaand gedrag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Ik ken ze niet, tenzij minder kalk in douche, bad, wasmachine, en daarom dat ik het (indien mogelijk) alleen op de badkamer zou installeren.
              En terecht. De kalkafzetting kan idd enkel een probleem vormen bij een hogere t°, dat is gewoon simpele chemie. Ik zal voor sommigen hier weer eens "wijsneuzerig ex-cathedra" klinken maar waarom zit iedere watertoren niet compleet vol van het kalk ? Zij voorzien ons toch voor 99% van water ?
              Waarom zitten al die moerbuizen van de waterleiding niet compleet vol kalk ? Maar ik merkte al eerder dat bepaalde vragen hier gewoon niet meer mogen worden gesteld...het zij zo.

Tommie1 heeft 100% gelijk, zeker weten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                En terecht. De kalkafzetting kan idd enkel een probleem vormen bij een hogere t°, dat is gewoon simpele chemie. Ik zal voor sommigen hier weer eens "wijsneuzerig ex-cathedra" klinken maar waarom zit iedere watertoren niet compleet vol van het kalk ? Zij voorzien ons toch voor 99% van water ?
                Waarom zitten al die moerbuizen van de waterleiding niet compleet vol kalk ? Maar ik merkte al eerder dat bepaalde vragen hier gewoon niet meer mogen worden gesteld...het zij zo.

Tommie1 heeft 100% gelijk, zeker weten
                Mag ik je dan misschien eens een domme vraag stellen Paul?
                Hoe komt het dat water vroeger wel koud werd ontkalkt via die goten
                in fabrieken met stoomketels bv.
                En hoe kan men koud kan ontkalken via harsen?
                Geen kritiek op je antwoord hoor, maar een vraag.
                Last edited by Guest42; 22 maart 2019, 18:30.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                  Ik weet het niet hoor.... je zegt wel : huurhuisje en toilet....
                  Normaal gesproken is dat onmogelijk met gewoon zuiver koud water....natuurlijk ken je nooit de voorgeschiedenis.... ik zou veel eerder daar aan denken dan aan kalk in het water zelf....
                  Mensen schilderen en pleisteren en kieperen makkelijk het overschot door het toilet....ik vrees dat je de erfgenaam was van een voorgaand gedrag.
                  Toen wij gaan samenwonen zijn, hebben we eerst drie jaar gehuurd en de eerste keer dat we het toilet gingen doorspoelen dan zat het al meteen vast.
                  De huisbaas erbij geroepen en er zat niets anders op dan de pot te demonteren ... die zat in het sifon bijna volledig dicht van de kalk.
                  Dat was ook de pakken er uitbreken zo veel het was.

Even Google erbij nemen leert me dat we zeker niet alleen zijn om dit probleem ondervonden te hebben.

Last van een verstopte afvoerbuis, maar geen idee wat de oorzaak is? Lees hier de meest voorkomende oorzaken en ontdek de oplossingen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Toen wij gaan samenwonen zijn, hebben we eerst drie jaar gehuurd en de eerste keer dat we het toilet gingen doorspoelen dan zat het al meteen vast.
                    De huisbaas erbij geroepen en er zat niets anders op dan de pot te demonteren ... die zat in het sifon bijna volledig dicht van de kalk.
                    Dat was ook de pakken er uitbreken zo veel het was.

Even Google erbij nemen leert me dat we zeker niet alleen zijn om dit probleem ondervonden te hebben.

https://www.dekeysermilieu.be/tips/o...pte-afvoerbuis
                    Meteen ook mijn gedacht Freddy, toiletten zijn een uitzondering op de regel, maar beter in de zwanenhals van
                    het toilet dan en je nieren of in je blaas.

In combinatie met kalk en zouten die in urine voorkomen, kan er zich urinesteen vormen. Bij langdurige ophopingen groeit de urinesteen tot een soort blokkade waardoor achterliggende leidingen verstoppen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Meteen ook mijn gedacht Freddy, toiletten zijn een uitzondering op de regel, maar beter in de zwanenhals van
                      het toilet dan en je nieren of in je blaas.
                      Hier zijn kraantjes waar enkel koud water kan uitkomen ... eentje ervan heeft een tijd gelekt ... je moest zien wat een kalkafzetting er was.

Kuisen we de wagen (afspoelen met de darm) en je hebt druppels die aflopen, dat maakt een heel wit spoor.
                      Doe hetzelfde met water van na de ontkalker en er is geen probleem.

Sproeit men planten met koud water, dat laat kalkvlekken achter.

En inderdaad wordt koud water ontkalkt door de ontkalker ... voor het verwarmd wordt.
                      Het klopt dat water verwarmen dit proces van kalkafzetting fors bevordert, maar het is zeker niet alleen bij warm water een probleem.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Waterontharder

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                        Het is wel degelijk schadelijk voor het toilet.
                        Hier is het mechanisme in de spoelbal toch al enkele keren vervangen nav aantasting door kalk.
                        Azijn in de spoelbak kappen is niet goed voor de rubbers van het mechanisme.
                        Volgens opapol en Tommie1 zou je dus met warm water je toilet doorspoelen. [emoji16]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

En inderdaad wordt koud water ontkalkt door de ontkalker ... voor het verwarmd wordt.
                          Het klopt dat water verwarmen dit proces van kalkafzetting fors bevordert, maar het is zeker niet alleen bij warm water een probleem.
                          Bij mijn weten wordt kalk bijgevoegd ter bescherming van hun eigen netwerk Freddy.
                          Ik kuis mijn auto altijd met regenwater, dus geen probleem met kalkstrepen,
                          ook wasmachiene vaatwas en toiletten staan hier op regenwater.
                          En het water van het net zit hier maar op een hardsheidswaarde van tussen 20 en 25 F°
                          meermaals getest bij ons op het werk hadden wij daar de middelen voor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                            Ik heb hier pas ook het doortrekmechanisme (de juiste naam ken ik niet) vervangen omdat de rubber afdichting onderaan niet meer goed was (als ik de dichting apart had kunnen vinden, dan was de reparatie nog goedkoper geweest, maar nu was het ook al niet duur).
                            In de waterbak hangt overal wel wat aanslag, maar dat is allemaal zacht spul, dat volgens mij zeker niet de oorzaak was van de defecte dichting, ik denk dat het gewoon slijtage was.
                            Heel juist weet ik het niet, maar ik denk dat het zo'n 10 jaar geleden is dat ik de oude bak vervangen heb door een "universele" met 3/6L spoelmechanisme.
                            Als ik één keer om de 10 jaar dat mechanisme moet vervangen, dan weegt de kostprijs daarvan helemaal niet op tegen de kostprijs van een waterontharder (aankoop, plaatsing, onderhoud, levensduur van dat apparaat...).
                            Bovendien ben ik er vrij zeker van dat kalk helemaal geen rol speelt voor dit defect.

Ik heb ook nog nooit een defect verwarmingselement gehad in de wasmachine, en in de wandketel is er ook nooit een probleem geweest met kalk (ook niet in de oude brander die waarschijnlijk meer dan 25 jaar oud was toen ik die vervangen heb door de condensatieketel).
                            Er is wel soms wat kalkaanslag te zien op de kranen in de badkamer, maar dat is ook zeker niet extreem, en ook zeker geen reden om een waterontharder te plaatsen.

Hier zit er volgens mij zeker niet overdreven veel kalk in het water, maar op sommige plaatsen kan dat inderdaad wel een probleem zijn.
                            Voor een beetje kalkaanslag is een waterontharder volgens mij een nutteloze investering, maar als er echt teveel kalk in het water zit dan kan het wel een goede investering zijn.

Hou er rekening mee dat een verkoper altijd probeert om zoveel mogelijk dingen te verkopen, en daarvoor gebruiken ze altijd wel "overtuigende argumenten" om die spullen ook daadwerkelijk verkocht te krijgen.
                            Dat is zo als je een nieuwe tv koopt (dan verkopen ze liefst de duurste HDMI kabeltjes die ze in huis hebben), en het is dus ook zo wanneer je een offerte laat maken voor een nieuwe verwarmingsketel.
                            Kijk dan eerst of er echt problemen zijn met kalk voor je beslist om zoveel geld uit te geven.
                            Een herstelling van 30-40 euro om de 5 of 6 jaar weegt niet op tegen de kost van de waterontharder.
                            Ik heb ook al een verwarmingselement van een wasmachine gezien waar altijd een product in gebruikt was om kalkaanslag tegen te gaan (dat spul waarvoor ze heel veel reclame maken), er hing geen kalk aan, maar er stonden wel kleine gaatjes in...(water zonder kalk kan agressief zijn tegenover bepaalde metalen).

Stel de temperatuur van het warm water bij de nieuwe wandketel niet in op de hoogst mogelijke temperatuur, want dan is er een veel grotere kans dat de platenwarmtewisselaar dicht komt te zitten met kalkaanslag.
                            Als je voor die temperatuur de maximumtemperatuur kiest waar je nog net je handen in kan steken tijdens de afwas, dan is de kans op verstopping van de warmtewisselaar in de wandketel héél klein.
                            Hier staat die ingesteld op 58°C, en dat is voor mij al zeker warm genoeg (eerst het leidingwater nog warmer maken om dan terug koud water toe te moeten voegen is volgens mij voor niets goed)
                            Bij een hogere temperatuur gaat het rendement van de brander toch naar beneden, er is dus geen enkel voordeel aan een hogere watertemperatuur
                            Als er een boiler in de installatie zit (warmwatervoorraad), dan is er wel een verplichte minimumtemperatuur vereist om legionella bacteriën te voorkomen, bij een doorstromer wordt de inhoud continu doorgespoeld met vers water, en dan is dat ook geen probleem.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Waterontharder

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Als ik één keer om de 10 jaar dat mechanisme moet vervangen, dan weegt de kostprijs daarvan helemaal niet op tegen de kostprijs van een waterontharder (aankoop, plaatsing, onderhoud, levensduur van dat apparaat...).
                              Bovendien ben ik er vrij zeker van dat kalk helemaal geen rol speelt voor dit defect.
                              Hier zit er volgens mij zeker niet overdreven veel kalk in het water, maar op sommige plaatsen kan dat inderdaad wel een probleem zijn.
                              .../...
                              Voor een beetje kalkaanslag is een waterontharder volgens mij een nutteloze investering, maar als er echt teveel kalk in het water zit dan kan het wel een goede investering zijn.
                              Zonder ontkalker begonnen de problemen hier wel heel snel hoor.
                              Kan best zijn omdat u in een regio woont waar het water veel zachter is en er dus veel minder nut is aan een ontkalker/ontharder.
                              De hardheid is volgens wat ik kan vinden bij u 18,3F°, hier minstens 38F° ... een enorm verschil.

Hou er rekening mee dat een verkoper altijd probeert om zoveel mogelijk dingen te verkopen, en daarvoor gebruiken ze altijd wel "overtuigende argumenten" om die spullen ook daadwerkelijk verkocht te krijgen.
                              Het is niet echt de verkoper dat Marc opdringt om een ontkalker te plaatsen, hij kreeg de prijs omdat hij er zelf om vroeg.

Een herstelling van 30-40 euro om de 5 of 6 jaar weegt niet op tegen de kost van de waterontharder.
                              Dat betreft uw geval waar het water zachter is, maar als men hard water heeft dan lopen de kosten toch veel hoger op hoor.
                              Veel meer zoutverbruik in de afwasmachine, veel meer wasverzachter, veel meer ontkalken van allerlei zaken, veel meer verstopte filters, ... en vooral ook het gemak.
                              Ik kap liever twee of drie keer per jaar een zak zout in de ontkalker dan elke twee maand alles te moeten ontkalken, filters te ontkalken of vervangen, ...

(water zonder kalk kan agressief zijn tegenover bepaalde metalen).
                              Te zacht is inderdaad niet goed, daarom wordt een ontkalker afgesteld op een bepaalde restwaarde.
                              Het is niet de bedoeling om te gaan overdrijven ... vandaar dat een ontkalker ook niet zo’n groot probleem is.
                              Last edited by VerSeg; 23 maart 2019, 02:12.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Volgens opapol en Tommie1 zou je dus met warm water je toilet doorspoelen. [emoji16]
                                Je kan niet geloven hoe comfortabel het is om op een warm toilet je behoefte te doen.

Je schept er toch ongelooflijk veel plezier in om iedereen voor onnozel te houden.

Comment

Working...
                                X