Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale meter komt er toch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Digitale meter komt er toch

    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Zo leven wij al sinds deze zomer Enkel onze zoon kan zich maar moeilijk aanpassen met zijn gaming PC (700-800W) en die sleurt de thuisbatterij soms vroegtijdig leeg.

    Nog een tip: ipv op willekeurige momenten een waterkoker op te zetten voor thee, kan je dat doen terwijl de zon schijnt. Dit water kan dan makkelijk in 1 of meerdere thermosflessen op temperatuur gehouden worden.
    Wij drinken maar één keer per dag thee, maar mijn vrouw bakt wel koekjes wanneer de zon schijnt of wanneer het er naar uitziet dat de batterij snel vol zal zijn en er stroom zal geïnjecteerd worden.
    Die 20ct/kWh (waarmee Ecopower plots een genereuze leverancier is geworden ) is wat ik nu ook voor gas betaal, dus dat is geen echt verlies (alhoewel wanneer de zon schijnt de verwarming hier niet brandt).
    Voor de warmtepomp droogkast gaat dat ook op.
    Snelkokers, broodroosters, microgolfovens ed staan maar een paar minuten aan en hebben niet direct invloed op het capaciteitstarief (daarvoor moet je gedurende 1 kwartier meer dan 2500/4=625Wh in totaal verbruiken).

    Wij zijn dit jaar trouwens nog maar één keer over de 2,5 kW piek geweest, zelfs in de winter.
    Bovendien kan mijn batterij nu ingesteld worden om een deel van de capaciteit te reserveren om de afname niet boven 2,5 kW te laten komen.

    PS: mijn PC verbruikt ongeveer 20 keer minder (maar die van je zoon verwarmt wel zijn kamer).
    Last edited by palombian; 14 november 2022, 20:15.

    Comment


    • Re: Digitale meter komt er toch

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Het is inderdaad zo dat voor veel bestaande installaties de terugdraaiende teller voordeliger is dan de digitale meter, maar het verlies is minder groot dan men zich inbeeldt.
      Het verschil tussen terugdraaiende teller en digitale teller is anders wel de moeite, uiteraard niet voor iemand zoals u dat alle comfort laat vallen om het uiterste te besparen of waarvoor 2000€ de moeite niet is om over te spreken. [emoji848]
      Al de rest van uw reactie heb ik achterwege gelaten wegens te veel onzin.
      Het is niet omdat men over iets praat of een mening geeft, dat men daarom opeens ongelukkig is.
      Ik zorg ervoor dat we alles betalen zoals voorheen met hier en daar wat opletten, maar voor de rest leven we redelijk normaal verder.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Digitale meter komt er toch

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Het verschil tussen terugdraaiende teller en digitale teller is anders wel de moeite, uiteraard niet voor iemand zoals u dat alle comfort laat vallen om het uiterste te besparen of waarvoor 2000€ de moeite niet is om over te spreken. [emoji848]
        Al de rest van uw reactie heb ik achterwege gelaten wegens te veel onzin.
        Het is niet omdat men over iets praat of een mening geeft, dat men daarom opeens ongelukkig is.
        Ik zorg ervoor dat we alles betalen zoals voorheen met hier en daar wat opletten, maar voor de rest leven we redelijk normaal verder.
        Ik had niets anders verwacht, maar waarom vindt u het dan nodig om vermeende problemen en onwaarschijnlijke voorspellingen te posten (over onzin gesproken) ?
        Dat werkt enkel destabiliserend, dat gebeurt al genoeg op sociale media (alhoewel u het denk ik voor uw plezier doet zonder kwade bedoelingen ).
        Last edited by palombian; 14 november 2022, 21:09. Reden: dt fout

        Comment


        • Re: Digitale meter komt er toch

          Dus als ik de laatste posts zo eens overlees heb ik mijn bedenkingen, dus eigenlijk is dan het capaciteitstarief dus uitgevonden voor mensen met veel tijd of mensen die in pensioen zijn.
          Want elke andere werkende mens komt 's avonds van zijn/haar werk en pas dan moet de verwarming aangezet worden, moet het eten gemaakt worden, moet de televisie aan, gaat de elektrische auto in het stopcontact, enz ...
          Een wasje kan je uiteraard geprogrammeerd overdag laten draaien, doch al de rest ....

          Dit bewijst toch maar weeral eens dat het puur om het geld om doen is en dat er niet gekeken wordt naar de gewone mens
          Dus eigenlijk net zoals al hetgeen waar we hier al over gesproken hebben

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • Re: Digitale meter komt er toch

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Ik had niets anders verwacht, maar waarom vindt u het dan nodig om vermeende problemen en onwaarschijnlijke voorspellingen te posten (over onzin gesproken) ?
            Dat werkt enkel destabiliserend, dat gebeurt al genoeg op sociale media (alhoewel u het denk ik voor uw plezier doet zonder kwade bedoelingen ).
            Neen, u reageert steeds met vernederende belachelijke en onterechte en niet ondersteunde reacties.
            U kent ons verbruik niet, maar u kan wel een berekening maken? [emoji848]
            Ik heb zelf de berekening gemaakt via de tool met correcte gegevens, ik heb dezelfde berekening laten maken door mijn energieleverancier en na discussie met de VREG kwamen zij tot dezelfde resultaten.
            Het verschil naar een digitale meter heeft een enorme impact voor ons en dat was nog niet met de hoogste tarieven voor elektriciteit.
            Dat het capaciteitstarief volgens u 50 tot 150€ extra gaat kosten per jaar is maar een peulschil tegenover de meerkost door de digitale teller.
            Nu is er het prosumententarief (412€ dit jaar), met een digitale meter kwamen we aan minstens 2000€ maar dat is ondertussen fors toegenomen met de nieuwe tarieven sinds oktober (prijsaanpassing bij verlenging contract) en zal eerder op een 3000€ komen.
            Opwekken van energie is het laagst in de winter, verbruik net het hoogst.
            Licht brandt wanneer het donker is en geen opbrengst.
            Wagen laden is vooral tijdens de avond en nacht, niet als men er overdag mee weg is.
            Rechtstreeks verbruik is daarom ook niet zo hoog en de vergoeding voor injectie is extreem laag tegenover verbruik (minder dan 1/10).
            Niet enkel de energieprijs gaat omhoog, door de DM gaan ook de vergoedingen omhoog.
            Als jij het prijsverschil met het prosumententarief minimaal vindt, dan ben je ofwel schatrijk ofwel stekeblind.
            Wie heden zonnepanelen legt, die maakt een bewuste keuze en zal uiteraard ook minder elektriciteit betalen, maar de investering telt ook.
            Hoeveel je ook nog reageert, net als met de meeste eerdere reacties sla je er volledig naast!
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Digitale meter komt er toch

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Een wasje kan je uiteraard geprogrammeerd overdag laten draaien, doch al de rest ....
              Dat zou in theorie mogelijk zijn, maar veilig is toch wat anders.
              Ondertussen al lang geleden maar toch al twee keer iets gehad met een wasmachine.
              Bij mijn ouders een keer eentje in brand gevlogen en hier eens een leiding stuk.
              Best kan men ook eens de verzekeringspolis nakijken, daar staat meestal in dat men alles als een goede huisvader moet beheren en geen overbodige risico’s nemen.
              Soms staat er letterlijk bij dat men machines niet onbeheerd mag laten werken.
              Ik weet het, ge kunt niet alles uitsluiten maar hier draait een wasmachine, droger of vaatwas alleen als we thuis zijn.
              Ik kan ene zijn reactie al voorspellen … doe het dan op zaterdag … als er dan maar voldoende zon is. [emoji848]
              Inderdaad zoals je aankaart, wie altijd thuis is en tijd over die kan dat wel wat meer doen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Digitale meter komt er toch

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Actuele luchtkwaliteit:

                https://www.vmm.be/lucht/actuele-luchtkwaliteit

                Maar omdat er niet veel meetstations zijn zal dat maar een gemiddelde zijn, en niet een lokale situatie.

                Tot nu toe valt het hier mee, in rijwoningen en appartementen is er niet zoveel plaats voor houtstapels, en als je het in de supermarkt moet kopen kan je beter met gas blijven stoken.
                Idem voor pellets trouwens.

                Terug on track: tot op vandaag heeft 1/3 van de Vlamingen een digitale meter gekregen, waarmee ze hun energiegebruik nauwgezet kunnen opvolgen.
                Je kan daar mee lachen maar het helpt.
                Klopt,ik heb zo'n 12 jaar tamelijk goedkoop kunnen stoken met mijn pelletkachel.Vorige winter bijna heel de winter aan 3,80 euro gestookt per zak van 15 kg.Op het einde van de winter,ergens eind maart was de prijs gestegen naar 4,8O euro per zak.Had ik toen maar een grote hoeveelheid gekocht,maar ik dacht binnenkort zomer en geen pellets meer nodig.Momenteel bij mijn leverancier 12 euro per zakje van 15 kg.Schandalig.

                Comment


                • Re: Digitale meter komt er toch

                  Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                  Klopt,ik heb zo'n 12 jaar tamelijk goedkoop kunnen stoken met mijn pelletkachel.Vorige winter bijna heel de winter aan 3,80 euro gestookt per zak van 15 kg.Op het einde van de winter,ergens eind maart was de prijs gestegen naar 4,8O euro per zak.Had ik toen maar een grote hoeveelheid gekocht,maar ik dacht binnenkort zomer en geen pellets meer nodig.Momenteel bij mijn leverancier 12 euro per zakje van 15 kg.Schandalig.
                  Gelukkig zitten we vanaf 7 januari in de tropen,lekker warm daar.Geen pellets of mazout nodig,wel gas om te koken in bussen.Nog even volhouden dus.

                  Comment


                  • Re: Digitale meter komt er toch

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Neen, u reageert steeds met vernederende belachelijke en onterechte en niet ondersteunde reacties.
                    U kent ons verbruik niet, maar u kan wel een berekening maken? [emoji848]
                    Ik heb zelf de berekening gemaakt via de tool met correcte gegevens, ik heb dezelfde berekening laten maken door mijn energieleverancier en na discussie met de VREG kwamen zij tot dezelfde resultaten.
                    Het verschil naar een digitale meter heeft een enorme impact voor ons en dat was nog niet met de hoogste tarieven voor elektriciteit.
                    Dat het capaciteitstarief volgens u 50 tot 150€ extra gaat kosten per jaar is maar een peulschil tegenover de meerkost door de digitale teller.
                    Nu is er het prosumententarief (412€ dit jaar), met een digitale meter kwamen we aan minstens 2000€ maar dat is ondertussen fors toegenomen met de nieuwe tarieven sinds oktober (prijsaanpassing bij verlenging contract) en zal eerder op een 3000€ komen.
                    Opwekken van energie is het laagst in de winter, verbruik net het hoogst.
                    Licht brandt wanneer het donker is en geen opbrengst.
                    Wagen laden is vooral tijdens de avond en nacht, niet als men er overdag mee weg is.
                    Rechtstreeks verbruik is daarom ook niet zo hoog en de vergoeding voor injectie is extreem laag tegenover verbruik (minder dan 1/10).
                    Niet enkel de energieprijs gaat omhoog, door de DM gaan ook de vergoedingen omhoog.
                    Als jij het prijsverschil met het prosumententarief minimaal vindt, dan ben je ofwel schatrijk ofwel stekeblind.
                    Wie heden zonnepanelen legt, die maakt een bewuste keuze en zal uiteraard ook minder elektriciteit betalen, maar de investering telt ook.
                    Hoeveel je ook nog reageert, net als met de meeste eerdere reacties sla je er volledig naast!
                    Wie erop had gerekend om eeuwig de stroom van in de zomer in de winter te kunnen gebruiken doet natuurlijk geen goede zaak.
                    Maar dat is mijn fout toch niet ?
                    Elke zinnige mens had toch kunnen zien dat dit te mooi was om waar te zijn en dat dit sprookje niet eeuwig zou duren ?
                    De digitale meter is een Europese verplichting (en ja, oa in Nederland en in Wallonië stelt men het ook altijd uit).

                    Ik leg enkel uit hoe en waarom deze is ingevoerd, ik sla er helemaal niet naast.

                    Comment


                    • Digitale meter komt er toch

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Wie erop had gerekend om eeuwig de stroom van in de zomer in de winter te kunnen gebruiken doet natuurlijk geen goede zaak.
                      Maar dat is mijn fout toch niet ?
                      Als men 12.000€ investeert met de regeling van terugdraaiende teller, daarna passen ze de regels aan naar prosumententarief, dan limiet op 15 jaar en daarna schaffen ze dat ook nog eens af, dan is dat toch wel een heel andere zaak.
                      Trouwens in de zomer verkopen ze onze gratis verkregen injectie aan buren zonder panelen en op de hoop toe betalen we er prosumententarief op.
                      Gratis is dat helemaal niet, de klant betaalt dat!

                      Elke zinnige mens had toch kunnen zien dat dit te mooi was om waar te zijn en dat dit sprookje niet eeuwig zou duren ?
                      Met die 15 jaar had ik nog kunnen leven, dan was de investering tenminste terugverdiend voordat ze de regels een zoveelste keer veranderen.
                      Het gaat hem niet zomaar om denken maar om iets dat vastgelegd werd, gepubliceerd en in een regelgeving gegoten werd.
                      Het prosumententarief is er ook plots bijgekomen.

                      De digitale meter is een Europese verplichting (en ja, oa in Nederland en in Wallonië stelt men het ook altijd uit).
                      De digitale teller op zich is ook geen probleem want men zou injectie van verbruik aftrekken, nadien dus ook afgeschaft.
                      Trouwens is het nu ook niet gratis, men betaalt prosumententarief en de overschot hebben ze gratis en verkopen ze aan vol tarief aan een buur, hun geld hebben ze.

                      Ik leg enkel uit hoe en waarom deze is ingevoerd, ik sla er helemaal niet naast.
                      Neen dat doe je niet, je probeert vooral aan te tonen hoe slim jij bent en hoe dom anderen zijn.
                      Maar wacht maar tot jij ook dik gaat betalen op uw batterij en het voordeel ervan ook grotendeels verdwijnt, ook dat zijn ze al langer aan het berekenen.
                      Doel is dat iedereen evenveel betaalt met of zonder verbruik, enkel om de inkomsten van de leveranciers te garanderen.

                      Normale veranderingen gebeuren steeds volgens een datum van invoegetreding en wie daarna aanschaft.
                      Mensen eerst doen investeren en ze daarna dubbel laten betalen is niet correct.
                      Vergeet niet dat ze mensen aangemoedigd hebben zonnepanelen te plaatsen, goed voor het milieu, minder centrales nodig en/of minder invoer, … ook daar verdienen ze veel mee.
                      Ze willen gewoon twee keer langs de kassa passeren.
                      En de technische uitleg dat de VREG steeds aankaart van belasten van het netwerk en dergelijke is dikke zever.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Digitale meter komt er toch

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Als men 12.000€ investeert met de regeling van terugdraaiende teller, daarna passen ze de regels aan naar prosumententarief, dan limiet op 15 jaar en daarna schaffen ze dat ook nog eens af, dan is dat toch wel een heel andere zaak.
                        Trouwens in de zomer verkopen ze onze gratis verkregen injectie aan buren zonder panelen en op de hoop toe betalen we er prosumententarief op.
                        Gratis is dat helemaal niet, de klant betaalt dat!

                        Met die 15 jaar had ik nog kunnen leven, dan was de investering tenminste terugverdiend voordat ze de regels een zoveelste keer veranderen.
                        Het gaat hem niet zomaar om denken maar om iets dat vastgelegd werd, gepubliceerd en in een regelgeving gegoten werd.
                        Het prosumententarief is er ook plots bijgekomen.

                        De digitale teller op zich is ook geen probleem want men zou injectie van verbruik aftrekken, nadien dus ook afgeschaft.
                        Trouwens is het nu ook niet gratis, men betaalt prosumententarief en de overschot hebben ze gratis en verkopen ze aan vol tarief aan een buur, hun geld hebben ze.

                        Neen dat doe je niet, je probeert vooral aan te tonen hoe slim jij bent en hoe dom anderen zijn.
                        Maar wacht maar tot jij ook dik gaat betalen op uw batterij en het voordeel ervan ook grotendeels verdwijnt, ook dat zijn ze al langer aan het berekenen.
                        Doel is dat iedereen evenveel betaalt met of zonder verbruik, enkel om de inkomsten van de leveranciers te garanderen.

                        Normale veranderingen gebeuren steeds volgens een datum van invoegetreding en wie daarna aanschaft.
                        Mensen eerst doen investeren en ze daarna dubbel laten betalen is niet correct.
                        Vergeet niet dat ze mensen aangemoedigd hebben zonnepanelen te plaatsen, goed voor het milieu, minder centrales nodig en/of minder invoer, … ook daar verdienen ze veel mee.
                        Ze willen gewoon twee keer langs de kassa passeren.
                        En de technische uitleg dat de VREG steeds aankaart van belasten van het netwerk en dergelijke is dikke zever.
                        De ziekte is spijtig genoeg ongeneeslijk .

                        Je mag hier nog 20 keer je gal spuwen in de overtuiging dat jou het grootste onrecht is aangedaan, dat gaat er niets aan veranderen.
                        Als dat je oplucht kunnen we nog even verderdaan, maar ik wil de andere forumleden hier niet verder mee vervelen.

                        Comment


                        • Re: Digitale meter komt er toch

                          Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                          Klopt,ik heb zo'n 12 jaar tamelijk goedkoop kunnen stoken met mijn pelletkachel.Vorige winter bijna heel de winter aan 3,80 euro gestookt per zak van 15 kg.Op het einde van de winter,ergens eind maart was de prijs gestegen naar 4,8O euro per zak.Had ik toen maar een grote hoeveelheid gekocht,maar ik dacht binnenkort zomer en geen pellets meer nodig.Momenteel bij mijn leverancier 12 euro per zakje van 15 kg.Schandalig.
                          Ook die voorraad zou opgeraakt zijn, net zoals bij wie nog een vast energiecontract had is het uitstel van executie.

                          Wij zijn dit voorjaar ook eens gestopt bij een verkoper van pelletkachels, maar die man gaf ons al weinig illusies dat we dit jaar er nog één zouden geleverd krijgen.
                          De prijs was er ook niet naast.
                          We wilden ook onze buren niet hinderen met de rook (alhoewel dat blijkbaar al beter is dan een houtkachel).

                          Ik heb dan besloten om dat geld te steken in verdere isolatie, luchtdichtheid en een ventilatiesysteem met warmteterugwinning, maatregelen die de energiebehoefte blijvend verminderen, met gelijk welke bron of opwekker.

                          De pelletprijs is per kWh nu niet veel onder die van gas, geluk dus dat we dat niet gedaan hebben.
                          De rest zullen we zien na de winter.

                          Er is een goede kans dat de keteltemperatuur laag genoeg zal komen voor een lucht/water warmtepomp, maar omdat 1 kWh elektriciteit momenteel 3 keer duurder is dan 1 kWh gas moet de COP daarvan al hoger zijn dan 3 om er niet aan te verliezen.
                          Dat kan veranderen wanneer gas hoger belast wordt, we zien wel, maar ik heb in elk geval enkele opties open.

                          Wachten tot energie goedkoper wordt heeft denk ik niet veel zin.

                          PS: voor wie dat weer in twijfel trekt: ik doe tenminste iets, in plaats van mij kwaad te maken of bang te zijn voor de rekening.
                          Last edited by palombian; 15 november 2022, 11:47.

                          Comment


                          • Re: Digitale meter komt er toch

                            Er voor zorgen dat je woning zo weinig mogelijk energie nodig heeft is altijd een goede oplossing, wat je niet verbruikt moet je ook niet betalen.

                            Morgen komen ze hier de zonnepanelen plaatsen, het zullen wel andere panelen zijn dan die oorspronkelijk besteld waren, omdat de meeste panelen tegenwoordig helemaal zwart zijn had ik daar ook voor gekozen, maar die hebben ze dus niet in voorraad.
                            Die moesten vorige week binnengekomen zijn, maar dat is verschoven met een maand...
                            De panelen die ze wel hebben zijn er van hetzelfde merk die 5Wp meer leveren (nu 410Wp in plaats van 405Wp), ze zijn wat duurder, maar ze worden aan dezelfde prijs geplaatst als de panelen die eerst op de offerte stonden.
                            Dat die panelen niet helemaal zwart zijn, dat maakt hier niet veel uit, ze komen toch op een plat dak, en daardoor liggen ze ook niet zo in het zicht.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Re: Digitale meter komt er toch

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Er voor zorgen dat je woning zo weinig mogelijk energie nodig heeft is altijd een goede oplossing, wat je niet verbruikt moet je ook niet betalen.

                              Morgen komen ze hier de zonnepanelen plaatsen, het zullen wel andere panelen zijn dan die oorspronkelijk besteld waren, omdat de meeste panelen tegenwoordig helemaal zwart zijn had ik daar ook voor gekozen, maar die hebben ze dus niet in voorraad.
                              Die moesten vorige week binnengekomen zijn, maar dat is verschoven met een maand...
                              De panelen die ze wel hebben zijn er van hetzelfde merk die 5Wp meer leveren (nu 410Wp in plaats van 405Wp), ze zijn wat duurder, maar ze worden aan dezelfde prijs geplaatst als de panelen die eerst op de offerte stonden.
                              Dat die panelen niet helemaal zwart zijn, dat maakt hier niet veel uit, ze komen toch op een plat dak, en daardoor liggen ze ook niet zo in het zicht.
                              Bwa beter dat dan moeten kijken op die nieuwe windmolens vlak bij ons. Die staan gelukkig niet hinderlijker geplaatst dan de hoogspanningslijn die al jaren de horizon siert
                              Last edited by frank207be; 15 november 2022, 16:39.

                              Comment


                              • Re: Digitale meter komt er toch

                                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                                Bwa beter dat dan moeten kijken op die nieuwe windmolens vlak bij ons. Die staan gelukkig niet hinderlijker geplaatst dan de hoogspanningslijn die al jaren de horizon siert
                                Die windmolens zie ik al vanaf Oostmalle terwijl ik van het werk naar huis fiets, ze staan hier ook heel dichtbij (maar ik zie ze niet vanuit mijn woning omdat ik aan die kant geen ramen heb).
                                Wat die hoogspanningslijn betreft, ik had eigenlijk verwacht dat ze die weg zouden doen nadat ze hier vlakbij een ondergrondse hoogspanningslijn hebben aangelegd van Beerse naar Rijkevorsel, het ziet er naar uit dat die nieuwe lijn geen vervanging is van de bovengrondse, de nieuwe is dus een aparte verbinding voor de serres met warmtekrachtkoppeling.
                                Langs de baan tussen Rijkevorsel en Oostmalle zijn ze ook nog zo'n ondergrondse hoogspanningslijn aan het aanleggen.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X