Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale meter komt er toch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Digitale meter komt er toch

    Ergens krijg ik toch een heel wrang gevoel als ik dit nog eens lees: https://www.tijd.be/ondernemen/algem...kt/730819.html

    Door de liberalisering is er plaats voor meerdere spelers op de markt. Bedrijven en gewone consumenten zijn niet langer verplicht klant te blijven bij Electrabel of Luminus. De concurrentie tussen de verschillende leveranciers zou naar goedkopere tarieven en een betere dienstverlening moeten leiden.

    Comment


    • Re: Digitale meter komt er toch

      Want -en dan reageer ik eer uit een sociaal-politieke visie- ‘goedkoper’ en ‘beter service’ is zelden of nooit het gevolg geweest. IMO.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

      Comment


      • Re: Digitale meter komt er toch

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Daar gaan we weer .

        Die cos-phi is een eeuwig broodje aap verhaal, en de injectietarieven gaan zo op en neer dat de netkosten de zaak niet zullen maken.
        Blijft het capaciteitstarief, als blijkbaar het gemiddelde piekvermogen 4,15 kW is en maar 2,5 wordt aangerekend aan wie geen DM heeft is dit een nadeel (van ong €82/jaar).
        Alhoewel hierover nog niet het laatste is gezegd.

        Bovendien zijn de meeste thuisbatterijen nu geprogrammeerd om dit op te vangen (wat het verlies door het capaciteitstarief - de nettoprijs van aangekochte stroom wordt lager - gedeeltelijk kan compenseren, zaag ik daarover ?)

        Het heeft ook geen zin om op de DM te foeteren, vroeg of laat krijg je er toch één.
        De terugdraaiende teller is en blijft een oneerlijk systeem, 1 kWh in de zomer is NIET gelijk aan 1 kWh in de winter, punt.
        Wie zijn verbruikspatroon (waarschijnlijk te goeder trouw) hierop heeft gebaseerd moet zich realiseren dat hij deze winter zijn huis verwarmt (om over sauna's en jacuzzi's te zwijgen) op kosten van de gebruikers die niet de mogelijkheid of de middelen hadden om zonnepanelen te leggen (wat des te harder bijt bij hoge prijzen).

        De opmerking dat daarvoor het prosumententarief is ingevoerd houdt al een deel van het antwoord in, dit valt weg met een DM en bovendien krijg je geld voor injectie.
        Weliswaar aan marktprijs en niet de volle pot.
        Er zijn trouwens om die reden al een aantal leveranciers die extra balanskosten (zie boven) aanrekenen voor klanten met PV en terugdraaiende teller.
        U spreekt niet als een consument/gebruiker Jan, op deze spreek je zoals één van de grote energieleveranciers.
        Maar dat weten we ondertussen eigenlijk al

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • Re: Digitale meter komt er toch

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          U spreekt niet als een consument/gebruiker Jan, op deze spreek je zoals één van de grote energieleveranciers.
          Maar dat weten we ondertussen eigenlijk al

          grts
          Sieg
          Sieg, ik vertel gewoon hoe het zal zijn, ik begrijp echt niet dat jullie je druk blijven maken over iets dat er toch komt en waaraan je niets kan doen.

          En ik die dacht dat met de dure elektriciteit de zonnepaneelvlaming blij zou zijn dat hij veel minder betaalt dan wie geen panelen heeft, nee, hij is nooit tevreden.

          Goedenavond, en bedankt om mee te werken aan deze kleine opiniepeiling .

          Comment


          • Re: Digitale meter komt er toch

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Sieg, ik vertel gewoon hoe het zal zijn, ik begrijp echt niet dat jullie je druk blijven maken over iets dat er toch komt en waaraan je niets kan doen.

            En ik die dacht dat met de dure elektriciteit de zonnepaneelvlaming blij zou zijn dat hij veel minder betaalt dan wie geen panelen heeft, nee, hij is nooit tevreden.

            Goedenavond, en bedankt om mee te werken aan deze kleine opiniepeiling .
            Jan, je slaat wederom de bal eens mis ...
            Mijn buurman heeft geen zonnepanelen en geen warmtepomp maar hij verwarmt met pellets, en hij betaald een héél pak minder aan z'n energierekening dan mij
            Zelfs nog niet eens de helft van wat ik betaal.
            Plus hij krijgt dan ook nog eens 250€ verwarmingspremie van onze regering voor deze winterperiode.
            Is dat een antwoord voor je opiniepeiling ?

            grts
            Sieg
            Last edited by Sieg; 14 november 2022, 01:27.
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • Re: Digitale meter komt er toch

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Sieg, ik vertel gewoon hoe het zal zijn, ik begrijp echt niet dat jullie je druk blijven maken over iets dat er toch komt en waaraan je niets kan doen.

              En ik die dacht dat met de dure elektriciteit de zonnepaneelvlaming blij zou zijn dat hij veel minder betaalt dan wie geen panelen heeft, nee, hij is nooit tevreden.

              Goedenavond, en bedankt om mee te werken aan deze kleine opiniepeiling .
              Het gaat hem om wat ze steeds veranderen aan de voorwaarden en het is niet omdat we er niets aan kunnen veranderen dat we er niet over mogen praten.

              Realiteit is dat we met zonnepanelen minder verbruiken van het net, dus ze verdienen minder aan ons en dat mag niet, ze willen dat we evenveel blijven betalen als wie geen heeft om hun inkomsten te garanderen.

              Hetzelfde zou zijn dat je minder rijdt met de wagen maar dat je moet betalen aan de pomp voor hetgeen je niet verbruikt om hun inkomsten te garanderen.

              Om het door te trekken naar isolatie, dan gaat men logischerwijze minder moeten verwarmen en dus minder verbruiken.
              Dus volgens hun redenering ook hoge tijd dat ze dat kunnen compenseren door wie isoleert een extra vergoeding (gelijkaardig aan prosumententarief) te laten betalen om hun inkomsten te garanderen.

              Zo ook wordt er gezocht om het bezit van een batterij te belasten omdat ook dat voor minder verbruik zorgt en dus minder inkomsten … blijven betalen ook al verbruik je niets is wat ze willen.

              Dat prijzen hoger zijn geworden, daar kunnen we zelf weinig aan doen, maar steeds moeten aanvaarden dat we overal van alles moeten betalen wat we niet consumeren is er wel wat over.

              Het blijft niet bij energie alleen, ook de overheid en gemeenten laten ons steeds meer betalen voor iets wat we niet mogen doen of gebruiken.

              Kunnen we er iets aan doen?
              Uiteraard niet individueel, maar ik heb ook nog niet gezien dat de Belgen massaal op straat komen om iets te proberen. [emoji6]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Digitale meter komt er toch

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Het gaat hem om wat ze steeds veranderen aan de voorwaarden en het is niet omdat we er niets aan kunnen veranderen dat we er niet over mogen praten.

                Realiteit is dat we met zonnepanelen minder verbruiken van het net, dus ze verdienen minder aan ons en dat mag niet, ze willen dat we evenveel blijven betalen als wie geen heeft om hun inkomsten te garanderen.

                Hetzelfde zou zijn dat je minder rijdt met de wagen maar dat je moet betalen aan de pomp voor hetgeen je niet verbruikt om hun inkomsten te garanderen.

                Om het door te trekken naar isolatie, dan gaat men logischerwijze minder moeten verwarmen en dus minder verbruiken.
                Dus volgens hun redenering ook hoge tijd dat ze dat kunnen compenseren door wie isoleert een extra vergoeding (gelijkaardig aan prosumententarief) te laten betalen om hun inkomsten te garanderen.

                Zo ook wordt er gezocht om het bezit van een batterij te belasten omdat ook dat voor minder verbruik zorgt en dus minder inkomsten … blijven betalen ook al verbruik je niets is wat ze willen.

                Dat prijzen hoger zijn geworden, daar kunnen we zelf weinig aan doen, maar steeds moeten aanvaarden dat we overal van alles moeten betalen wat we niet consumeren is er wel wat over.

                Het blijft niet bij energie alleen, ook de overheid en gemeenten laten ons steeds meer betalen voor iets wat we niet mogen doen of gebruiken.

                Kunnen we er iets aan doen?
                Uiteraard niet individueel, maar ik heb ook nog niet gezien dat de Belgen massaal op straat komen om iets te proberen. [emoji6]
                Kan u even definieren wie "ZE" dan wel zijn ?
                Ik vrees dat dit een gevaarlijk politiek onderwerp is, beste forumleden.

                Comment


                • Re: Digitale meter komt er toch

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Kan u even definieren wie "ZE" dan wel zijn ?
                  Ik vrees dat dit een gevaarlijk politiek onderwerp is, beste forumleden.
                  Waarom begin je nu over politiek?
                  Er werd nergens naar politiek verwezen in mijn reactie.
                  Of hoop je ons daarmee de mond te snoeren? [emoji848]

                  Wie een beetje dit topic volgt of even nadenkt over wat er allemaal verandert, dan weet die heel goed waarover het gaat.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Digitale meter komt er toch

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Waarom begin je nu over politiek?
                    Er werd nergens naar politiek verwezen in mijn reactie.
                    Of hoop je ons daarmee de mond te snoeren? [emoji848]

                    Wie een beetje dit topic volgt of even nadenkt over wat er allemaal verandert, dan weet die heel goed waarover het gaat.
                    Uw repliek is een opeenstapeling van misschien terechte frustratie (aanleiding tot de blijkbaar ongeneeslijke zonnepaneelziekte, een diep gevoel van onherstelbaar onrecht gepaard gaande met het ontkennen van de realiteit ) aangevuld met doemdenkerij.

                    Een belasting op isolatie bestaat niet, het kadastrale inkomen kan niet verhoogd worden om die reden.
                    Wanneer u verhuurt laat een gunstig energielabel u toe te indexeren, en er is nog altijd geen belasting op huurgelden.
                    Deze bewering is dus niet waar.

                    U hebt geen batterij, de eventuele belasting hierop is dus niet uw zorg.
                    Ik zie vooreerst eerder extra inkomsten (door oa een vergoeding voor netstabilisatie).

                    Aansluitend op uw laatste zin: alhoewel we allemaal gevallen kennen (en over gelezen hebben in de media) van onbetaalbare energierekeningen hebben cijfers uitgewezen dat het zo'n vaart niet loopt.
                    De mensen zetten de thermostaat lager, de lonen worden geïndexeerd en er worden subsidies gegeven, één vijfde van de bevolking heeft het sociaal tarief.
                    En de prijzen dalen (althans voorlopig).
                    Het is dus eerder geruststellend dat de Belgen niet massaal op straat komen (en dat u daar als ik u goed versta ook niet naar uitkijkt).

                    Het is inderdaad zo dat voor veel bestaande installaties de terugdraaiende teller voordeliger is dan de digitale meter, maar het verlies is minder groot dan men zich inbeeldt.
                    De huidige gekte in zonnepanelen, met sterk verhoogde prijzen en lange wachttijden tot gevolg, is het duidelijkste bewijs dat een digitale meter niet als nadeel wordt gezien (en er ook geen is).

                    Zoals de titel van dit draadje zegt, hij komt er toch, hou eindelijk eens op om hierover te zagen en maak er het beste van.

                    En vergeef me mijn sarcasme over jullie aandoening, er kunnen erger dingen gebeuren in het leven.
                    Last edited by palombian; 14 november 2022, 13:09. Reden: zinswending

                    Comment


                    • Re: Digitale meter komt er toch

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Aansluitend op uw laatste zin: alhoewel we allemaal gevallen kennen (en over gelezen hebben in de media) van onbetaalbare energierekeningen hebben cijfers uitgewezen dat het zo'n vaart niet loopt.
                      De mensen zetten de thermostaat lager, de lonen worden geïndexeerd en er worden subsidies gegeven, één vijfde van de bevolking heeft het sociaal tarief.
                      En de prijzen dalen (althans voorlopig).
                      Het is dus eerder geruststellend dat de Belgen niet massaal op straat komen (en dat u daar als ik u goed versta ook niet naar uitkijkt).

                      Het is inderdaad zo dat voor veel bestaande installaties de terugdraaiende teller voordeliger is dan de digitale meter, maar het verlies is minder groot dan men zich inbeeldt.
                      De huidige gekte in zonnepanelen, met sterk verhoogde prijzen en lange wachttijden tot gevolg, is het duidelijkste bewijs dat een digitale meter niet als nadeel wordt gezien (en er ook geen is).

                      Zoals de titel van dit draadje zegt, hij komt er toch, hou eindelijk eens op om hierover te zagen en maak er het beste van.

                      En vergeef me mijn sarcasme over jullie aandoening, er kunnen erger dingen gebeuren in het leven.

                      Ongelofelijk toch dat U steeds alles omdraait

                      De verwarming wordt lager gezet omdat men bang is voor de hoge energiefactuur die gaat komen

                      Loon indexatie is eigenlijk helemaal niks, moeste de indexatie evenredig zijn aan de energieprijsverhoging dan zouden de lonen nu onbetaalbaar zijn
                      En ondanks die loonidexatie blijven we hier in België nog steeds één van de laagste nettolonen hebben

                      Zoals U zelf schrijft heeft 1/5 van de bevolking een sociaal tarief, dat is nog stijgende, U bekijkt dit precies als een voordeel maar dat is een bewijs dat het er steeds erger aan toe gaat.
                      Ik raad je aan om eens te spreken met de voedselbank, steeds meer mensen komen zich in schaamte aanbieden, zelfs tweeverdieners !
                      In een westerse moderne samenleving is dat niet normaal, tevens zijn ook die cijfers stijgende !

                      De huidige gekte in zonnepanelen is omdat mensen hun elektriciteitsrekening naar beneden willen halen, die digitale meter moeten ze erbij nemen, dat is geen keuze.
                      Men grijpt in deze tijden naar alles als men maar minder energie moet betalen, het bewijs is de stijgende verkoop van milieuonvriendelijke verwarmingstoestellen.
                      Met het gevolg ook stijgende doden door CO vergiftiging

                      En mensen durven/kunnen niet meer op straat komen om te betogen, iedereen moet werken om zijn rekeningen te kunnen blijven betalen.
                      Je zou schrikken hoeveel mensen, ook die met twee gaan werken, op het randje leven van hun inkomsten.
                      Het simpelste voorbeeld is een staking op het werk bvb, véél mensen willen/kunnen hier niet aan mee doen wegens inkomstenverlies !
                      Ik heb het genoeg meegemaakt hier in één van de grootse bedrijven van Vlaanderen

                      grts
                      Sieg
                      Last edited by Sieg; 14 november 2022, 15:54.
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • Re: Digitale meter komt er toch

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        Co2 bestaat niet. Co wel, CO ook, CO2 ook, CO32- ook
                        Hartelijk dank voor uw uiterst constructieve bijdrage aan deze discussie.

                        Comment


                        • Re: Digitale meter komt er toch

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Ongelofelijk toch dat U steeds alles omdraait

                          De verwarming wordt lager gezet omdat men bang is voor de hoge energiefactuur die gaat komen

                          Loon indexatie is eigenlijk helemaal niks, moeste de indexatie evenredig zijn aan de energieprijsverhoging dan zouden de lonen nu onbetaalbaar zijn
                          En ondanks die loonidexatie blijven we hier in België nog steeds één van de laagste nettolonen hebben

                          Zoals U zelf schrijft heeft 1/5 van de bevolking een sociaal tarief, dat is nog stijgende, U bekijkt dit precies als een voordeel maar dat is een bewijs dat het er steeds erger aan toe gaat.
                          Ik raad je aan om eens te spreken met de voedselbank, steeds meer mensen komen zich in schaamte aanbieden, zelfs tweeverdieners !
                          In een westerse moderne samenleving is dat niet normaal, tevens zijn ook die cijfers stijgende !

                          De huidige gekte in zonnepanelen is omdat mensen hun elektriciteitsrekening naar beneden willen halen, die digitale meter moeten ze erbij nemen, dat is geen keuze.
                          Men grijpt in deze tijden naar alles als men maar minder energie moet betalen, het bewijs is de stijgende verkoop van milieuonvriendelijke verwarmingstoestellen.
                          Met het gevolg ook stijgende doden door CO vergiftiging

                          En mensen durven/kunnen niet meer op straat komen om te betogen, iedereen moet werken om zijn rekeningen te kunnen blijven betalen.
                          Je zou schrikken hoeveel mensen, ook die met twee gaan werken, op het randje leven van hun inkomsten.
                          Het simpelste voorbeeld is een staking op het werk bvb, véél mensen willen/kunnen hier niet aan mee doen wegens inkomstenverlies !
                          Ik heb het genoeg meegemaakt hier in één van de grootse bedrijven van Vlaanderen

                          grts
                          Sieg
                          Sieg, ik strijd niet af wat jij hier vertelt, alhoewel het niet door cijfers onderbouwd is en ik nog wel wat anders zie, maar soit, ik woon blijkbaar in een rijke streek.
                          Maar de thermostaat staat hier ook lager, ik werk nog op mijn 72 jaar en isoleer eigenhandig mijn huis verder.

                          De bijdrage van @VerSeg was van een heel ander gehalte.

                          Maar met dat alles heeft de digitale meter niet zoveel te maken.

                          Hij wordt wel als zondebok genomen voor alles wat er mis gaat.
                          Vorig jaar weigerden bv 30% van de mensen ZONDER zonnepanelen toegang aan de installateur.
                          De publieke opinie was toen zo gedemoniseerd dat er niemand nog panelen wou leggen (en ze de helft kostten van vandaag).

                          Het meest verwachte nadeel van de DM zal het capaciteitstarief zijn, maar wie even rustig narekent zal dat een impact van 50 tot hooguit 150 € hebben voor wie veel elektrische apparaten tesamen gebruikt (50€/jaar per kW maandpiek boven 2,5 kW gemiddeld over het jaar, -15% op elke aangekochte kWh) en voor wie even oplet kan de rekening zelfs dalen.
                          Dit is niet leuk maar verhoudingsgewijs weinig.
                          Anderzijds is het een instrument om de energieleveranciers beter te controleren (bv op de toepassing van de maandelijkse tarieven die binnenkort verplicht zijn) en meer inzicht te krijgen in het eigen gebruik.
                          De "hoge energiefactuur die gaat komen" is dan al wat beter te voorzien wat het gevoel van defaitisme kan verminderen.

                          Ik blijf erbij dat je met doemdenken niet verder komt en dat in plaats van de mensen tegen verandering op te zetten dat het beter is ze te informeren hoe ze er toch voordeel kunnen mee halen.

                          Als in dit draadje enkel wordt gepraat over hoe slecht het toch gaat in de wereld verander dan de titel.
                          Last edited by palombian; 14 november 2022, 17:18. Reden: zinswending

                          Comment


                          • Re: Digitale meter komt er toch

                            En ik ben momenteel vanalle simulaties met verschillende verbruiken aan het te doen om uit te vissen naar welke 'fatsoenlijker' leverancier ik ga overstappen nadat "het lokaas" van een aantrekkelijker injectievergoeding is uitgewerkt. Een verschil van > €1000 op jaarbasis volgens de huidige tarieven bij mijnenergie is toch iets om over na te denken...

                            Comment


                            • Re: Digitale meter komt er toch

                              Voor iedereen die zonnepanelen heeft in combinatie met een digitale meter is het ook aan te raden om overdag het verbruik zoveel mogelijk te spreiden om zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom te kunnen verbruiken.
                              Dan zet je dus ook beter de wasmachine, droogkast, afwasmachine... niet allemaal tegelijk op, want als je meer verbruikt dan wat de zonnepanelen op dat ogenblik opbrengen dan moet je de rest ook nog aankopen.
                              En met een accu is het maximum dat je tegelijk mag aanzetten om geen stroom te moeten kopen beperkt tot het maximumvermogen dat de omvormer vanuit de accu (als daar voldoende stroom in zit) plus de zonnepanelen op het net kan zetten.
                              Als je daar over gaat, dan moet je ook stroom aankopen.

                              De meeste huishoudens zullen de hogere capaciteitstarieven die er nog aankomen kunnen vermijden door er goed op te letten om niet teveel apparaten tegelijk aan te zetten.
                              De meeste huishoudelijke apparaten verbruiken ook niet continu het maximale vermogen, zo zal een wasmachine bijvoorbeeld alleen tijdens het eerste deel wan de was cyclus het meeste verbruiken omdat dan het water opgewarmd wordt, daarna zakt het verbruik heel sterk, alleen tijdens het zwieren verbruikt de motor weer wat meer stroom (maar dat is dan nog altijd veel minder dan de verwarmingsweerstand die het water opwarmt).
                              Een inductiekookplaat (of een andere kookplaat) zal je tijdens het koken ook niet de hele tijd op de hoogste stand zetten, daar zakt het verbruik ook heel sterk als je het "vuur" lager zet als bijvoorbeeld de aardappelen aan het koken zijn.
                              De maximale temperatuur van kokend water blijft bij atmosferische druk 100°C, ook als je de kookplaat op de maximale stand zet, je kan dus veel minder verbruiken door de kookplaat geleidelijk lager te zetten en het deksel zoveel mogelijk op de kookpot te houden terwijl de aardappelen koken (ik moest hier nieuwe kookpotten kopen voor de inductiekookplaat, en ik heb gekozen voor potten met glazen deksels zodat ik duidelijk kan zien wanneer ik het vuur lager kan zetten om zo weinig mogelijk energie te verspillen).
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • Re: Digitale meter komt er toch

                                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Voor iedereen die zonnepanelen heeft in combinatie met een digitale meter is het ook aan te raden om overdag het verbruik zoveel mogelijk te spreiden om zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom te kunnen verbruiken.
                                Dan zet je dus ook beter de wasmachine, droogkast, afwasmachine... niet allemaal tegelijk op, want als je meer verbruikt dan wat de zonnepanelen op dat ogenblik opbrengen dan moet je de rest ook nog aankopen.
                                En met een accu is het maximum dat je tegelijk mag aanzetten om geen stroom te moeten kopen beperkt tot het maximumvermogen dat de omvormer vanuit de accu (als daar voldoende stroom in zit) plus de zonnepanelen op het net kan zetten.
                                Als je daar over gaat, dan moet je ook stroom aankopen.

                                De meeste huishoudens zullen de hogere capaciteitstarieven die er nog aankomen kunnen vermijden door er goed op te letten om niet teveel apparaten tegelijk aan te zetten.
                                De meeste huishoudelijke apparaten verbruiken ook niet continu het maximale vermogen, zo zal een wasmachine bijvoorbeeld alleen tijdens het eerste deel wan de was cyclus het meeste verbruiken omdat dan het water opgewarmd wordt, daarna zakt het verbruik heel sterk, alleen tijdens het zwieren verbruikt de motor weer wat meer stroom (maar dat is dan nog altijd veel minder dan de verwarmingsweerstand die het water opwarmt).
                                Een inductiekookplaat (of een andere kookplaat) zal je tijdens het koken ook niet de hele tijd op de hoogste stand zetten, daar zakt het verbruik ook heel sterk als je het "vuur" lager zet als bijvoorbeeld de aardappelen aan het koken zijn.
                                De maximale temperatuur van kokend water blijft bij atmosferische druk 100°C, ook als je de kookplaat op de maximale stand zet, je kan dus veel minder verbruiken door de kookplaat geleidelijk lager te zetten en het deksel zoveel mogelijk op de kookpot te houden terwijl de aardappelen koken (ik moest hier nieuwe kookpotten kopen voor de inductiekookplaat, en ik heb gekozen voor potten met glazen deksels zodat ik duidelijk kan zien wanneer ik het vuur lager kan zetten om zo weinig mogelijk energie te verspillen).
                                Zo leven wij al sinds deze zomer Enkel onze zoon kan zich maar moeilijk aanpassen met zijn gaming PC (700-800W) en die sleurt de thuisbatterij soms vroegtijdig leeg.

                                Nog een tip: ipv op willekeurige momenten een waterkoker op te zetten voor thee, kan je dat doen terwijl de zon schijnt. Dit water kan dan makkelijk in 1 of meerdere thermosflessen op temperatuur gehouden worden.

                                Comment

                                Working...
                                X