Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het klimaat.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het klimaat.

Het hele klimaat verhaal hier in België is hip, het wordt nu ook gekoppeld aan vrouwenrechten en zwaarlijvigheid.

Ik doe er niet aan mee. Zelfs als iedereen in België helemaal niet meer met de auto zou rijden, geen fossiele brandstoffen meer zou gebruiken (en dus ook geen plastic, maar daar heeft niemand het over) etc dan nog zal er aan klimaatverandering niets veranderen. Twee redenen: klimaat evolueert voortdurend, en de grootste impact komt niet van hier maar van Azië en Noord-Amerika.
    Qua overbevolking: ja, er komen steeds meer mensen bij. Maar toch vooral in Azië en Afrika, waar tussen haakjes de katholieke kerk iedereen aanspoort om maar zoveel mogelijk kinderen te maken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
      "We zijn met te veel op aarde" klopt niet.
      Wat wel klopt natuurlijk is dat onze planeet het niet aankan om het consumptiepatroon van de 20% westerlingen uit te breiden naar de overige 80%.
      (cijfers kunnen er beetje naast zitten, maar dat is wel de essentie)

mvg
      Filip
      Tiens, ik hoorde toch ooit Prof Dumont (ecologie UG) zeggen dat de aarde ecologisch gesproken ong 3 miljard mensen een deftig leven kan geven. We zijn met meer dan 7 miljard.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
        Wijlen Etienne Vermeersch vatte het als het volgt samen: we zijn gewoon met teveel op aarde.
        "De ogen van de panda", staat hier tussen de (vele) andere boeken. Eerlijk gezegd : ik heb prof Vermeersch nooit op enige denkfout kunnen betrappen....

Comment

Het klimaat probleem oplossen kan enkel op dezelfde manier waardoor al de oorlogen stoppen...

De mens uitroeien........

--
          mlap.
          T.T.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
            Het klimaat probleem oplossen kan enkel op dezelfde manier waardoor al de oorlogen stoppen...

De mens uitroeien........

--
            mlap.
            T.T.
            Nee, de mens roeit uiteindelijk zichzelf uit en het probleem lost zich vanzelf op.
            We weten enkel niet wanneer.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

soorten komen, soorten gaan en dat zal ook met de primaten zo zijn
              Albums
              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Ik heb vooral het bericht van Wim met heel veel belangstelling gelezen en ik kan er geen speld tussen krijgen. Als je het nu wil horen of niet maar prof Vermeersch had gelijk, ik bijna zeggen zoals zo dikwijls. Stilzwijgend gaan we aan een aantal zaken voorbij, klimaat hoort daar idd bij, tenzij het opeens weer begint te hypen (zoals nu). Waar is de laatste 3 weken het ozongat gebleven, de zure regen, de plasticvervuiling ???? Ikzelf krijg de kolieken als ik soms het misbruik zie van cijfermateriaal, een paar dagen geleden hoorde of las ik ergens dat het geboortecijfer wereldwijd nog nooit zo laag is geweest. Kan wel zijn, maar als het van 7 naar 6 kinderen gaat, is het probleem dan opgelost ? Ik hoorde ooit een of andere politieker een gelijkaardige semi-goed-nieuws-story vertellen : de stijging van de staatsschuld is gedaald ....
                De natuur werkt met enorm veel terugkoppelingsmechanismen op alle vlakken, ook op het gebied van populaties, alleen vrees ik dat we in stilte als mensheid daar immuun aan zijn en dat de J-curve zal stijgen tot ... ja tot waar willen we ze eigenlijk laten stijgen ?
                Let wel : ik sta niet vijandig tov het groene gedachtengoed, integendeel, maar ze moeten dan eerst eens leren rekenen hé. Betreft CO2 uitstoot : het staat als een paal boven water dat de ppm's CO2 al jarenlang stijgen sinds het begin van de metingen bij Mauna Loa, het staat als enen paal boven water dat CO2 IR slecht doorlaat (IR zeg : warmte), het staat als een paal dat de gletsjers afsmelten (tenzij een of andere in een stuk microklimaat en die ze dan aanhalen om dit te ontkrachten). Ik zag heel recent zo'n CO2 curve, de typische zaagtand winter/zomer. Wat me meteen opviel was dat de PPM's op de Y-as beginnen vanaf 400, tsja zo krijg je natuurlijk een indrukwekkend beeld van steilheid, het geeft aan iemand die niet gewoon is om grafieken te interpreteren de indruk dat het op 10 jaar verdubbeld is. Het doet me een beetje denken aan een ver verleden, ik was nog een klein ventje en tijdens de ronde van Frankrijk brachten ze iedere dag "het gazetje". Daarin stond er altijd een grafiek die de stijging in de bergen moest aantonen. Ik snapte gewoon niet dat je die steile pieken op kon zonder er af te vallen, ik had nog nooit een berg gezien. Tja, je kan moeilijk de assen in proportie tekenen hé, een horizontale afstand van pakweg 200 km tegenover een stijging van 2 km. Bepaalde zaken zijn nu eenmaal niet in de juiste proporties weer te geven. Collega aardrijkskunde had in de volle breedte van zijn klas vooraan een model van het zonnestelsel getekend en ik heb er meerdere malen mee gelachen : "Luc je bent de boel aan het belazeren". Terwijl ik net hetzelfde deed met het atoommodel, allemaal, van de eerste tot de laatste zijn ze op een gelijkaardige manier misleidend, maar ja, wat is de oplossing, er is geen oplossing.
                Nog zo'n bv van uit proportie trekken dmv wishfull thinking is het proberen aan te praten van het diesel-schuldgevoel. Jawel jawel, ik rij met een oude diesel, een hele dikke dan wel, een 6 cilinder 2.8 bovendien en -o horror- nog een 4x4 ook. Hoeveel keer ik moest horen dat ik het was die het klimaat naar de filistijnen hielp is te gek voor woorden... "Hoeveel verbruikt dat niet ?" Ik zal het zeggen : 13 l/100 km. Oeieoeie, zie je wel ! Voor de rest van het verhaal zijn ze doof. Ik heb de laatste keer getankt op 8 oktober maar komende week zal het nog eens zo ver zijn. Het gaat hier meer bepaald over 80 l. En ja ik ken voldoende van chemie om uit te rekenen hoeveel g CO2 dat vertegenwoordigt. Wanneer ik mijn oldtimer nog heb volgetankt weet ik zelfs niet meer, het kan een jaar geleden geweest zijn. Deze morgen nog zag ik een triomfantelijk bericht entrent het grootste zonnecellenpark ter wereld (Marokko). Het eerste wat ik deed was zoeken naar de benodigde oppervlakte (600 ha of zo) en het geleverde vermogen (overdag) : 72 MW. Wel, alleen Doel 4 levert al een vermogen van 1000 MW. Nog zo'n hype is het klimaat redden door elektrische wagens : CO2 uitstoot NUL !!!! Enkel TA was zo eerlijk om in een van hun laatste nummers de CO2 uitstoot van zowat 50% van de elektrische centrales in ons land mee te rekenen. Er zijn mensen die denken dat de CO2 afgevangen wordt via de filters, niks daarvan. Geert heeft hier al meerdere keren de rekening gemaakt van die hype : wie een accumulator heeft is de vijand, wie met een tesla rijdt redt het klimaat. Ik heb daar steeds meer last mee. In het klimaat zelf spelen ook zeer grote, doch onvoorspelbare actoren mee : vulkanen zijn van de belangrijkste daarin, wanneer gaan ze daar tegen betogen vraag ik me dan af.
                Let wel : het is een feit dat de gemiddelde t° op aarde langzaam stijgt en dat er vreemde dingen aan het gebeuren zijn op een abnormaal korte termijn. Ik wou dat die algebraische idioten die zich politiekers noemen zich in de eerste plaats eens zouden willen bezig houden met ernstiger problemen waar er wél een relatief gemakkelijke oplossing voor is : plasticvervuiling in en buiten de winkels, de gooi-en smijt mentaliteit van zoveel producten tegengaan door niet repareerbare producten te verbieden. Ik zal maar zwijgen over iedereen die denkt het klimaat te zullen redden door om de 4 jaar een nieuwere wagen te gaan kopen en mensen die denken dat recyclage een 100% recyclage is, met slechts een paar uitzonderingen is er altijd een downgrading, zelfs met glas is dat zo. Ewel Mr Juncker ???
                Ik zal maar niet beginnen over de uitputting van bepaalde grondstoffen die NIET vernieuwd kunnen worden.
                Last edited by opapol; 29 januari 2019, 11:50.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                  Nee, de mens roeit uiteindelijk zichzelf uit en het probleem lost zich vanzelf op.
                  We weten enkel niet wanneer.
                  Dat is een doemdenkscenario natuurlijk. Ik denk dat reeds veel eerder de J-curve van de populatie van onze soort dramatisch zal instorten, naar analogie van wat dit soort curven in de natuur altijd doet. Enkel in de wiskunde lopen deze functies tot in oneindig, in de natuur stabiliseren ze zelfs nooit (in ieder geval : ik ken geen enkele): ze storten in. Die pandemie komt heus wel hoor, die meteoor ook en die supervulkaan eveneens, we weten idd alleen niet wanneer....

Comment

Twee oplossingen die alles weer in evenwicht zullen brengen maar niet uit te voeren zijn vrees ik :
                    Verbod op fossiele brandstoffen en een absolute stop op de wereldbevolkingsaangroei....
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Hier een lage ecologische voetafdruk .
                      Wat ik mij afvraag, voor de reizen bv, waarom moeten de treinreizen naar buitenland zo duur zijn of helemaal afgeschaft (slaaptreinen) ?
                      Is er iets zo milieuvriendelijk als de trein ?
                      Edit, de NMBS en andere treinmaatschappijen zouden in navolging van de vliegtuigmaatschappijen eens ook een prijzenslag moeten doen, bv 50 Euro naar Italia of een ander EU land .
                      Last edited by toerist; 29 januari 2019, 16:07.
                      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                      George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                        Het hele klimaat verhaal hier in België is hip, het wordt nu ook gekoppeld aan vrouwenrechten en zwaarlijvigheid.

Ik doe er niet aan mee. Zelfs als iedereen in België helemaal niet meer met de auto zou rijden, geen fossiele brandstoffen meer zou gebruiken (en dus ook geen plastic, maar daar heeft niemand het over) etc dan nog zal er aan klimaatverandering niets veranderen. Twee redenen: klimaat evolueert voortdurend, en de grootste impact komt niet van hier maar van Azië en Noord-Amerika.
                        Qua overbevolking: ja, er komen steeds meer mensen bij. Maar toch vooral in Azië en Afrika, waar tussen haakjes de katholieke kerk iedereen aanspoort om maar zoveel mogelijk kinderen te maken...
                        Ondanks het mooie overzicht van Wim.Vanmaele slaag je er in om op enkele regels alle klassiekers nog eens te berde te brengen:

- ontkenning van de consensus van 97% tussen experten dat CO2 uitstoot de aarde opwarmt (en sneller dan oorspronkelijk gedacht)
                        - bezorgdheid voor het klimaat is voor progressief denkenden (de watermeloen)
                        - we kunnen er toch niets aan doen, dus doen we maar voort zoals we bezig zijn
                        - het zijn weeral eens de anderen (blijkbaar ook de katholieke kerk, niet alleen de sossen )

Ik weet ook niet hoe we het gaan oplossen en mijn ecologische voetafdruk is beslist veel te groot, maar als iedereen voor eigen deur begint te vegen kan de schade misschien nog beperkt worden.

Voor mijn part is dit een maatschappelijke discussie en mag direct gesloten worden.
                        Maar ban dan meteen ook "winterbanden" en degelijke hier niets ter zake doende draadjes waar de toon regelmatig neigt naar "ikke en de rest kan stikken".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                          sorry, maar een dergelijk debat voeren op een forum lukt niet, kan niet en leidt gegarandeerd tot fustratie.
                          Hoeft niet als de deelnemers uitgaan van het gegeven dat absoluut gelijk niet bestaat.

Klimaat, weer, milieu. We zetten met zijn allen deze planeet onder druk.
                          Als hongersnood en obesitas samen een probleem vormen, en armoede en absurde rijkdom een even groot contrast, dan lijkt in mijn ogen een herverdeling de enige oplossing.
                          Simplisties (Koot&Bie voor wie ze nog kent) natuurlijk, en wie gaat zijn nek uitsteken?

Enkele vaststellingen (dat doen politici graag: vaststellen)
                          - we zijn met teveel, we krijgen het voedsel niet meer geproduceerd voor de hele aardkloot
                          - we laten de derde wereld aan zijn lot over, maar bij ons mogen ze niet komen
                          - we willen wel de kledij aan de goedkoopste prijzen ook al worden er mensen door uitgebuit
                          - we kiezen voor onszelf, onze streek, onze provincie, eigen....(stop!, maar 't is realiteit)

Talent zit overal, laat degene die het kan oplossen maar rechtstaan.
                          ...leeg...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                            Hier een lage ecologische voetafdruk .
                            Wat ik mij afvraag, voor de reizen bv, waarom moeten de treinreizen naar buitenland zo duur zijn of helemaal afgeschaft (slaaptreinen) ?
                            Is er iets zo milieuvriendelijk als de trein ?
                            Edit, de NMBS en andere treinmaatschappijen zouden in navolging van de vliegtuigmaatschappijen eens ook een prijzenslag moeten doen, bv 50 Euro naar Italia of een ander EU land .
                            Ik bewonder je.

Net even uitgerekend met 2 personen van Leuven naar Nice en terug (afgerond):

- trein 9-10h, €800 + €100 lokale verplaatsingen = €900 (3 overstappen)
                            - trein + vliegtuig 2h (in de praktijk dus 4-5), €500 + €100 lokale verplaatsingen = €600 (2 overstappen)
                            - auto 12h, €350 enkel brandstof+peage, €600 incl 2 overnachtingen, resp €600 en €900 met werkelijke autokosten (van deur tot deur, en auto ter plaatse)

Direct uit de portemonnee is de trein het duurste en de auto maximum even duur als het vliegtuig.
                            De trein en het vliegtuig moet ik nu vastleggen, met de auto vertrek ik wanneer ik kan en wil (of niet).
                            Met het vliegtuig kan het nog goedkoper als ik mijn vluchtdata kan aanpassen.

De stress en vermoeidheid, hoeveelheid bagage ed reken ik gemakshalve hetzelfde, dat hangt van persoon tot persoon af.

Als echte Belg zal ik waarschijnlijk met de auto gaan (zolang het nog kan) .
                            Last edited by palombian; 29 januari 2019, 21:05.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                              Twee oplossingen die alles weer in evenwicht zullen brengen maar niet uit te voeren zijn vrees ik :
                              Verbod op fossiele brandstoffen en een absolute stop op de wereldbevolkingsaangroei....
                              Ik vrees het ook Francis. Maar je hebt idd de nagel vol op de kop. Korter en beter is het niet samen te vatten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                                Maar ze zorgen samen wel voor de oplossing: als de olie op is (eerste probleem opgelost) zullen we elkaar wel om zeep helpen (twede probleem opgelost).

Dat het vliegtuig zo goedkoop is en de trein zo duur is historisch en politiek. De spoorweg maatschappijen hebben elkaar tot voor kort tegengewerkt door eigen systemen en reglementering. Europa is daar veel te laat gekomen, treinen moeten nu nog altijd rijden met verschillende veiligheidssystemen voor elk land etc. We zijn daar nog altijd bezig om overal ECTS te krijgen. Door dan de verplichte splitsing van infrastructuur en aanbod is de prijs nog eens omhoog gegaan (wat we ook zien bij de elektriciteit). Vliegtuigen daarentegen hebben van in het begin op een andere manier in concurentie met elkaar gegaan. En op vliegtuig kerosine is geen tax, vergeet dat ook niet.

Comment

Working...
                                X