Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nfc - nuttig?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: nfc - nuttig?

Bij de bancontact app moet het scherm aan staan dus 'toevallig zonder merken' zal moeilijk gaan
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
      dag Lieven,

Veel beterschap voor je vrouw.
      Is die app voor diabetici dan geen dure grap met die nieuwe licenties zoals ik begrepen heb uit wim zijn post ?

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
      Er is zoiets als een conventie, als je hemoglobine A1c goed staat (een maatstaf voor de manier waarop je jezelf verzorgt) is veel gratis.
      De smartphone valt daar wel niet onder natuurlijk.
      En als je, zoals wij, veel meemaakt en aan de maximumfactuur zit, zal het ziekenfonds extra tegemoet komen. Terugbetalingstarief noemt men dat ook.
      ...leeg...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
        Er is zoiets als een conventie, als je hemoglobine A1c goed staat (een maatstaf voor de manier waarop je jezelf verzorgt) is veel gratis.
        De smartphone valt daar wel niet onder natuurlijk.
        En als je, zoals wij, veel meemaakt en aan de maximumfactuur zit, zal het ziekenfonds extra tegemoet komen. Terugbetalingstarief noemt men dat ook.
        Sorry Lieven, heeft niets te maken met de hemoglobine A1c. Het heeft eerder te maken met de mogelijkheden die er zijn om die waarde goed te krijgen. Gemakkelijk regelbare diabeten vallen sneller van de aanvaardingsboot dan de moeilijk regelbare op voorwaarde dat men kan bewijzen dat ze wel de moeite doen
        Ik ben een verschrikkelijk moeilijk regelbare diabeet type 1. Mijn waarden schommelden vroeger tussen de 12 en 14 alhoewel ik acetisch leefde en leef. Ik drink niets, snoep niets, weeg alles af bij eten en toch is de regeling verduveld moeilijk. Mijn insuline-nood is afhankelijk van de minuut van de dag en indien ik zware inspanningen doe, riskeer ik twee dagen met suikerwaarden te zitten die op een likstok gelijken. Doe ik geestelijke arbeid, dan moet ik oppassen of ik continue opsuikeren ..
        Vroeger werd er geregeld met sticks. Ik prikte me op bepaalde ogenblikken meer dan 8 tot 10 x per dag en toch lukte het me niet.
        Met behulp van ultra-snelwerkende insuline, een insulinepomp, een cgm (Continue glucose meting) slagen we er uiteindelijk in om de waarden binnen het aanvaardbare te houden. Dit betekent dan ook dat ik de bijnaam gekregen heb van de 'Digital bionic man' op het werk. Om het half uur snel een controle met de smartphone, continue de pomp bij regelen ... en steeds je verstand gebruiken wanneer je iets moet eten en de ogen dicht houden en op je tanden bijten als er drank, snoep, ... wordt aangeboden. Stialaan kom je aan de rand van het 'sociale' gezelschap te zitten.
        De conventie is er gelukkig om mensen met zware complicatie te helpen of dit juist te voor komen. Het is de bedoeling goede aanvaardbare waarden te verkrijgen, maar ze is geen voorwaarde om er te kunnen mee op starten.
        Type 2 - diabeten (men spreekt ook over de zwaarlijvige diabeten) kunnen zich het gelukkig nog permiteren eens naast de lijn te lopen. De free style libre die in het buitenland door iedereen die het wil kan worden aangekocht, komt op de Belgische markt enkel ter beschikking via ziekenhuizen. Helaas is daar het aanbod beperkt (door overheid) en moet men selecteren. Dit betekent dan ook dat je een conventie ondertekent met het ziekenhuis, ziekenkas en uzelf waarbij je verklaart dat je op consultatie zal gaan ...
        De selectie wordt ook al opgelegd doordat niet alle ziekenhuizen FSL, en andere middelen ter beschikking krijgen voor het opvolgen van diabeten. (Zal ook zo wel zijn voor andere ziektes)
        Op zich is dit goed of slecht, maar ik vind het raar dat een sensor zoals de Free Style Libre niet zoals in andere landen vrij kan gekocht worden. Veel medische wetenschap is er niet nodig om die te gebruiken. MAAR, de FSL is NIET accuraat genoeg om je insulines (lees vooral type 1) erop te gaan berekenen. Meten is weten zegt men altijd en dat kan ik dus ook bewijzen. GLIMP die we gebruiken om de FSL uit te lezen kan je kalibreren en dat is echt wel nodig. De eigen toepassing van FSL kan en doet dat niet. Waarom een nodige kalibratie ? Het kan tot 5 dagen duren eer de FSL goede waarden af geeft. Is FSL dan slecht ? Neen, helemaal niet, maar het is een trendsetter voor wat betreft je suikerwaarden. Helaas geen waardemeter. Men zegt dat FSL-gebruikers niet meer moeten prikken. Niets is minder waar, maar, dank zij de conventie wordt het aantal vingersticks beperkt tot 25 per maand. EN met die hoeveelheid kan je als type1 diabeet en die het ernstig meent het helaas niet doen.
        Ik ben uit mizerie afgestapt van de FSL en zit nu met een performanter systeem. Waarden schelen amper 2 à 5% van de vingerprik, maar, dat toestel moet ik wel dagelijks kalibreren. Het is ook 4x zo groot als de FSL.
        Het verschil met de vingerprik is verklaarbaar en door iedereen gekend .
        ALs je aan de maximumfactuur zit (ook ik zit daar tegen aan), betaal je ook meer aan de ziekenkas en krijg je een documentje dat je dan onder de neus van behandelende artsen kan schuiven waarin de vraag staat om je iets goedkoper te behandelen... Een schande, maar soit.
        Helaas, diremaal helaas, onder het toeziend oog van super-Magy, een artse, is er veel, heel veel naar de kl*ten geholpen om zogezegd het totale kostenplaatje te verlagen.
        bv. Jaarlijks moet je bij de arts om het digitale register te hervalideren. Doe je dat niet, krijg je geen conventie door de ziekenkas. Kost je 40 EUro die je globaal terug krijgt, lee, wordt door iedereen betaald. Er zijn artsen die het goed menen daarmee en het gebruiken, maar er zijn er ook vele die daar geen karakter in intypen, noch vervolledigen, noch lezen ...

Enfin, genoeg hierover ..

Neem het niet als kwaad bedoeld, maar velen denken nu echt dat FSL gratis is, en vooral, dat het een tovermiddel is om toch maar mee te kunnen stappen in de suikerverslaving van velen. Wanneer ik ergens kom en zeg dat ik diabeet ben, dan kijken ze even geschrokken. Zeg ik dat ik CGM heb, een insulinepomp en daarbij een rugzak vol met medisch materiaal (spuit, suiker, meetsticks, ... voor eventueel pomp-falen, sensorfalen, ...) dan is het precies of je dan als een normaal persoon alles kan en alles mag doen. Niets is minder waar.

Tenslotte GLIMP, de app waarmee ik indertijd FSL uit las is GRATIS. Het zijn de sensoren ... die zo duur zijn.
        Last edited by Wim.Vanmaele; 3 januari 2019, 07:55.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
          Sorry Lieven, heeft niets te maken met de hemoglobine A1c.
          Alle diabeten type 1 hebben het moeilijk hoor, dus ook mijn vrouw.
          Zo krijgt ze in Sint-Raphael (nu Gasthuisberg) slechts terugbetaling van het product dat ze in inspuiten (in haar ogen, jawel) als haar A1c onder 8 is.
          Ze heeft 6,7 nu, vorige meting was 6. En toch heeft ze schade.

Terug naar NFC, ook van de FSL moet de batterij geladen worden om te kunnen meten. Een smartphone is dan handig.
          ...leeg...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
            NFC is betrouwbaar maar je kan contactloos betalen net zo goed met je bankkaart en het lijkt mij nog altijd sneller.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
            Ik ben niet iemand zoals bij velen waar de telefoon aan hun hand zit vast geplakt: ik vergeet hem wel eens mee te nemen en mijn betaalpas waarin nfc heb ik altijd bij me. Bij een telefoon heb je ook het probleem dat de batterij op het gekste moment leeg is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
              Alle diabeten type 1 hebben het moeilijk hoor, dus ook mijn vrouw.
              Zo krijgt ze in Sint-Raphael (nu Gasthuisberg) slechts terugbetaling van het product dat ze in inspuiten (in haar ogen, jawel) als haar A1c onder 8 is.
              Ze heeft 6,7 nu, vorige meting was 6. En toch heeft ze schade.

Terug naar NFC, ook van de FSL moet de batterij geladen worden om te kunnen meten. Een smartphone is dan handig.
              Lieven, de FSL is een sensor waar een heel klein batterijtje in zit. Na 14 dagen moet de sensor vervangen worden (toch wanneer je de reader van FSL gebruikt), dus je vervangt automaisch het batterijtje.
              Ik heb tsten gedaan en de FSL kan tot 4 weken mee ipv 4, maar dan zonder gebruik te maken van de bij de sensoren geleverde FSL-reader. DIe houdt intern 3 serienummers van sensoren in geheugen. Bij giimp slaan we geen serienummers van sensoren op.
              Euh, met CGM haal ik met heel veel moeite 7,8 en met FSL zat ik aan 8 à 9. De tendens is nu wel dalende omdat ik nu ook nog eens een nieuwere ultrasnelwerkende insuline aan het uittesten ben.
              Het geneesmiddel, lees eerder het medicijn dat ze in haar ogen inspuiten ... 't ja, ik heb ook weet van bepaalde mensen die pas een medicijn krijgen wanneer waarden een bepaalde waarde hebben en dat voelt niet goed.
              De ene lukt het al iets makkelijker (wat's in a word) dan de andere maar zijn ze daarom minder druk bezig met hun aandoening ? Ik denek veelal dat iedereen die type 1 is even intens bezig is. Mar gezondheid is niet te koop, kan je niet ruilen en vaak is het een obespreekbaar item.
              Ik heb periodes gehad waar ik per week tot 3 à 4 dagen tot 2 hypo's deed midden in de nacht. SUikerwaarden van 35mg/L waar bij aankomst in het ziekenhuis mijn echtgenote de politie op bezoek kreeg om na te gaan of er soms niets ...
              Ik heb het geluk gehad om als eerste patient de pomp te kunnen uit testen waardoor het leven beter werd (geen hypo's of bijna niet meer 's nachts).
              Misschien moeten we eens rond tafel zitten om er over verder te bomen. Ik leer graag bij. EN misschien moeten we dit even open trekken naar andere ook geïnteresseerden ..
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

Comment

Working...
              X