Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is er nou met mijn hifi, versterker kaputt?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wat is er nou met mijn hifi, versterker kaputt?

Als ik er goed over nadenk - mijne Sansui versterker is ondertussen ook al 32 jaar oud, dat ding blijft het goed doen (we zullen maar hout vasthouden - want al het andere materiaal heeft het zo lang niet uitgezongen).
    Ik heb ooit twee Sansui versterkers binnen gekregen voor herstelling.

Na het inschakelen viel soms de versterker terug uit. Als hij dan terug inschakelde speelde hij de rest van de dag.
    Bij de eerste heb ik er weken naar gezocht, want de fout kwam maar af en toe voor en als na het uitschakelen de versterker terug inschakelde leek alles weer normaal.
    Uiteindelijk bleek er diode van een paar cent slecht te zijn.deze diode vervangen en geen klachten meer gehoord.

een paar jaar later kreeg ik dus de tweede versterker binnen met dezelfde klacht.
    Na een paar minuten was deze hersteld.

En wat een geluid gaven deze versterkers.....

mvg
    nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Al bij al heel spijtig dat Kenwood ermee gestopt is hun deftige toestellen te maken, ook al werden ze er grotendeels toe gedwongen.
      Die micro-ketens werken ook wel goed maar zijn toch niet hetzelfde en niet vergelijkbaar.
      De tijd dat ze nog in Nossegem zaten ging geen enkel toestel ondersteld buiten op de technische dienst, dat was echt nog een klantendienst.
      Die tijden zullen nooit meer terugkomen spijtig genoeg.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Efkes op aansluiten dat ik ook met zo'n probleem zat/zit, ik heb namelijk een combinatie tuner/cd/dubbel casettedeck dat nu op zolder staat omdat de tuner het ineens begaf.
        Alle andere componenten werken nog, was een combinatie uit 1995 en de tuner werkte tot in 2012 (zal 's moeten kijken welk merk, maar ben niet thuis).
        Ik heb nu iets iets soortgelijk maar zonder casettedeck , maar met usb aansluiting.
        De vraag : zou het een gewone zekering kunnen zijn of is er meer aan de hand, want het was **dorie een prima toestel.
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

Comment

De kans is klein dat het een zekering gaat zijn.
          Eigenlijk heb ik nog maar zelden meegemaakt dat de tuner het niet meer doet.

Wel valt het al eens voor dat de afregeling van de tuner is verlopen, waardoor er geen lock is van de zender, en daardoor geen geluid.
          Doet de tuner helemaal niets?
          Of geeft deze nog een aanduiding van bv stereo?

Mvg
          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Als ik thuis ben zal ik eens naar zolder gaan en terug uitproberen .
            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
            George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
              De voorversterker heeft geen hoofdtelefoon uitgang.
              Ik heb de versterkers nogmaals aangezet (zonder dat de Chromecast spanning kreeg) en wat aan de volumeknop gedraaid. Dit met de cd-speler als bron. Er gebeurde niks gedurende 30 sec. Toen weer een schelle knal (maar geen muziek). Dus de boxen zijn nog OK denk ik. Ik heb ook de zekering vd tweeters gecheckt en die lijken ook OK.
              Ergens lijkt zich dus een zekere spanning op te bouwen, die dan iets later resulteert in een knal !

Ik heb wat twijfels over die Chromecast Audio: eerder probeerde ik een Logitech Bluetooth Audio Adapter voor het streamen naar mijn hifi maar die produceerde een brom. Toen hoorde ik van iemand "dat de versterker bromt heeft te maken dat de receiver en de voeding van de blue tooth geen gemeenschappelijke aarding hebben. Hierdoor komt er een 50herz signaal van de bluetoothvoeding via de data kabel in de input van de versterker".
              Ik heb dan die BT Audio Adapter geruild voor de ChromeCast Audio.
              Dus is het daar te zoeken, zoals Bart ook als mogelijkheid aangeeft.

Dat beestje is idd 35 jaar oud, Tommie1 en Sieg.
              Enerzijds denk ik aan vervanging door een receiver/netwerkaudiospeler (multiroom capaciteiten, streaming Spotify…) zoals deze https://tweakers.net/pricewatch/4677...zwart/reviews/
              maar aan de andere kant kan ik moeilijk afscheid nemen en vrees ik voor een stepdown in kwaliteit. En dit zijn intussen wel echt vintage toestellen, en nog mooi uitzien ook.

Van mijn versterker combinatie was de testcommentaar in het Duitse STEREO tijdschrift destijds (2/1983) " Zelden was het zo eenvoudig om een onvoorwaardelijke aanbeveling te doen, zoals in het geval van de Kenwood-versterker BASIC C1 / M1. Beide bieden topprestaties voor een prijs die op dit moment waarschijnlijk niet zal worden geëvenaard."
              In maart 2017 schrijft nog iemand "Het lijkt des te verbazingwekkender dat deze combinatie vandaag 35 jaar later zo goed werkt."

Deze commentaar, inclusief uitgebreid fotoverslag van een reparatie, staat hier: http://www.good-old-hifi.de/kenwood-...geld-von-1982/

Voorlopig ga ik hem niet wegdoen en eens de Kerstman contacteren

Zijn er nog ideeën ivm probleemdetectie, rekening houdende met de laatste ervaring: eerst stilte, dan de nieuwe knal.
              Ik begrijp de sentimentele waarde maar tenzij je een enthousiaste technicus en de benodigde onderdelen kan vinden, zou ik hier niet teveel energie meer in stoppen. De meeste interne componenten zijn gewoon op. Hoe vaak speel(de) je trouwens nog met deze set?

Ik zou misschien een stapje hoger mikken met de Yamaha R-N803D? Heeft DAB+ aan boord

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Ik begrijp de sentimentele waarde maar tenzij je een enthousiaste technicus en de benodigde onderdelen kan vinden, zou ik hier niet teveel energie meer in stoppen. De meeste interne componenten zijn gewoon op. Hoe vaak speel(de) je trouwens nog met deze set?
                Ik zou misschien een stapje hoger mikken met de Yamaha R-N803D? Heeft DAB+ aan boord
                Veel heeft die niet gespeeld de laatste jaren. Door omstandigheden en de microbe was een beetje weg. Vandaar dat ik in eerste instantie een Chromecast Audio had aangeschakeld om via Spotify wat muziek te verkennen en weer wat appetijt te krijgen.
                Een enthousiaste technicus vinden zal idd niet makkelijk zijn.
                Die R-N803D is 't overwegen waard. Nu heb ik immers niets (tenzij een miniketentje in de keuken)

Comment

Als je op dit ogenblik investeert in een tuner/versterker, dan is het inderdaad wel beter om te kiezen voor eentje met DAB+, want ze zijn van plan om binnen een paar jaar te stoppen met FM uitzendingen.
                  Dan kan je nog wel op een of andere manier een DAB-tuner aansluiten op de verouderde tuner/versterker, maar als dat nu al ingebouwd is, dan kan je nu al naar heel wat zenders luisteren via DAB (betere geluidskwaliteit dan FM).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Als je op dit ogenblik investeert in een tuner/versterker, dan is het inderdaad wel beter om te kiezen voor eentje met DAB+, want ze zijn van plan om binnen een paar jaar te stoppen met FM uitzendingen.
                    Dan kan je nog wel op een of andere manier een DAB-tuner aansluiten op de verouderde tuner/versterker, maar als dat nu al ingebouwd is, dan kan je nu al naar heel wat zenders luisteren via DAB (betere geluidskwaliteit dan FM).
                    Zijn er niet veel mensen die hun tuner aan de kabel hangen zodat ze niet via antenne hoeven gaan?
                    Hier al meer dan 25 het geval.
                    Via antenne is DAB zeker beter.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

De kogel is door de kerk: ik heb een Yamaha R-N602 gekocht, dit na het lezen van een lovende review op hifi.nl

Al bij al tevreden, alhoewel bij wat grondiger luisteren thuis met muziek die ik weer opgegraven heb (ben lange tijd niet met muziek bezig geweest) was er toch een duidelijk kwaliteitsverschil met mijn oude combinatie. Dat was al meteen duidelijk bij Also sprach Zarathustra door Cincinnatie Pops Orchestra op de Telarc sampler cd.
                      Maar voor mijn nieuwe muziekbeleving en Spotify voldoet mijn aankoop prima.
                      Het staat wel vast dat mijn Kenwood niet naar de schroothoop gaat en wie weet wel eens hersteld geraakt.

Comment

Ziet een een degelijk toestel uit - hier ook een Yamaha (AV-versterker)
                        En ja, "gebruiksgemak" telt nu ook, en is soms ten koste van iets kwaliteitsverlies, maar eenvoud en plezier in gebruik is nu ook eenmaal belangrijk.
                        Veel plezier met je nieuwe speelgoed !
                        Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Working...
                        X