Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorruit auto zonder verwarming

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Voorruit auto zonder verwarming

    Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
    Een FORD kopen dan hebt ge voorruitverwarming.
    Tenminste als je die optie of afwerking genomen hebt.
    Als je een Ford zonder voorruitverwarming hebt en je wil er nadien eentje, dan is het niet voldoende om daar een andere ruit in te steken want de nodige bedrading ligt dan niet.
    Een collega heeft het ooit voor gehad, wagen zonder voorruitverwarming en ruit stuk, Carglass vergist zich en plaatst een ruit met verwarming … die werkte uiteraard niet.
    Hij dacht ook van vlug aan de garage te vragen dat draadje te leggen … was het maar zo simpel, dat kost even veel als de ruit zelf want het dashboard moet daarvoor uiteen en de ruit moest er terug uit.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #17
      Re: Voorruit auto zonder verwarming

      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
      Laat dat nou juist enorm afgeraden worden.
      Onnodige uitlaatgassen, slecht voor je motor / vermogen.
      leg dan gewoon een ijsdeken over je wagen?
      Dus stilstaan in een file en je auto laten draaien is ook slecht voor de motor.
      Komaan zeg.
      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

      Comment


      • #18
        Voorruit auto zonder verwarming

        Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
        Dus stilstaan in een file en je auto laten draaien is ook slecht voor de motor.
        Komaan zeg.
        Het klopt wel dat men laten draaien om op te warmen afraadt (vroeger toch), maar met koude motor te snel vertrekken is nog veel slechter.
        Niet echt op gelet, maar vroeger stond dat inderdaad zelfs in de handleiding (voor wie deze ooit bekeek).

        Ik rij anderzijds al 36 jaar en heb dat zelf ook al 36 jaar gedaan (laten warmen) zonder ooit een probleem.
        Inderdaad in files heeft men net hetzelfde.

        Ik heb de indruk dat dit dateert van de tijd dat er nog geen deftige koeling in de wagens zat.
        Soit, hij zal niet ontploffen. [emoji16]

        Er zijn nu zelfs wagens die men op afstand of met timer kan starten om warm te worden.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: Voorruit auto zonder verwarming

          Vroeger moest je de choke gebruiken om een koude benzinemotor in gang te krijgen, het benzine/lucht mengsel was dan zo rijk dat er overal in de verbrandingskamer roet werd afgezet, en tegelijk werd de olie weggespoeld van de cilinderwanden.
          Daarom was het vroeger helemaal geen goed idee om een benzinemotor warm te laten draaien met de choke uitgetrokken (als je die terug induwde, dan viel de motor stil als die te koud was).
          Als je dan zo snel mogelijk vertrok, dan kon je de choke al vrij snel een stuk terug induwen waardoor het mengsel minder rijk werd.
          Tegenwoordig wordt het mengsel automatisch aangepast via de computer van de motor, daardoor zal het mengsel nooit zo rijk worden dat het problemen veroorzaakt.
          Maar het blijft toch nog altijd beter om zo snel mogelijk te vertrekken nadat de motor gestart is, een motor laten opwarmen terwijl die stationair draait, dat duurt heel lang, en ondertussen wordt er brandstof verbruikt zonder dat er gereden wordt.
          Het gemiddelde brandstofverbruik loopt dan flink op, terwijl er eigenlijk geen enkele reden is om de motor op die manier op te laten warmen, want voor de motor zelf is het helemaal niet nodig.

          Bij de oude motoren moest je inderdaad voorzichtig zijn met het gaspedaal terwijl de motor aan het opwarmen was, de verschillende metalen van het motorblok (gietijzer) en de cilinderkop (aluminium) zetten niet uit op dezelfde manier, en daardoor werd de kans op een lekkende koppakking vrij groot als je dikwijls vol gas vertrok met een koude motor.
          Een moderne motor kan daar veel beter tegen, je kan er vrij vlot mee vertrekken als die nog koud is zonder dat dat voor problemen zorgt, maar de motor echt zwaar belasten (volgas geven) wordt toch ook nog afgeraden.
          Ik zie er geregeld die met een koude motor vlak voor mij de baan oprijden en dan een paar kilometer tegen 50-60km/h blijven rijden waar je 70km/h mag rijden (en dat is dan altijd op wegen waar je niet kan of mag voorbijsteken), dat is dus helemaal voor niets nodig (zelfs 120km/h is geen probleem zolang je met de koude motor geen volgas geeft om tot 120km/h te geraken).

          Vrijdag was ik met de auto aan het rijden en ik rook dat er ergens een ouderwetse auto met de choke uitgetrokken voor mij reed, ik zag die niet meteen omdat er een bestelwagen voor mij reed, maar later (in een bocht) zag ik dat er een oude Mini voor die bestelwagen zat, die had ik dus al geroken voor ik die had gezien.
          Gelukkig zijn de moderne auto's wat dat betreft dus een heel stuk beter geworden, anders zou er op koude dagen heel wat slecht verbrande benzine in de lucht hangen (vroeger wisten we ook niet beter, toen was dat normaal).
          Vroeger was het minder druk, met de huidige verkeersdrukte zou dat wel een heel groot probleem zijn als alle auto's nog een ouderwetse carburator zouden hebben in plaats van computergestuurde injectie met een lambdasonde en een katalysator in de uitlaat.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #20
            Voorruit auto zonder verwarming

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Vroeger moest je de choke gebruiken om een koude benzinemotor in gang te krijgen, het benzine/lucht mengsel was dan zo rijk dat er overal in de verbrandingskamer roet werd afgezet, en tegelijk werd de olie weggespoeld van de cilinderwanden.
            Op de 36 jaar dat ik rij heb ik nooit een wagen gehad met manuele choke.
            Ik ken dat nog wel van mijn vader zijn wagens, maar dat was in de jaren 70.
            Enkel mijn eerste bromfiets en moto had nog een manuele choke.

            Maar het blijft toch nog altijd beter om zo snel mogelijk te vertrekken nadat de motor gestart is, een motor laten opwarmen terwijl die stationair draait, dat duurt heel lang, en ondertussen wordt er brandstof verbruikt zonder dat er gereden wordt.
            Meestal doen de mensen dat omdat ze geen knijt zien door hun ruiten (aangedampt of aangevroren), het lijkt me dan toch beter om even te blijven staan tot het zicht voldoende is.
            De verluchting op maximum zetten is daar een goed hulpmiddel voor.
            Sommige wagens hebben een elektrische hulpverwarming en dat verbruikt veel stroom, ook beter dat de motor dan draait.

            Een moderne motor kan daar veel beter tegen, je kan er vrij vlot mee vertrekken als die nog koud is zonder dat dat voor problemen zorgt, maar de motor echt zwaar belasten (volgas geven) wordt toch ook nog afgeraden.
            Moet je dikwijls doen zo volgas geven met koude motor.
            Dat lukt zekers, maar later staan ze dan stom dat ze olie beginnen verbruiken.

            Vrijdag was ik met de auto aan het rijden en ik rook dat er ergens een ouderwetse auto met de choke uitgetrokken voor mij reed, ik zag die niet meteen omdat er een bestelwagen voor mij reed, maar later (in een bocht) zag ik dat er een oude Mini voor die bestelwagen zat, die had ik dus al geroken voor ik die had gezien.
            Dat betekent toch niet dat de choke op staat, kan toch ook een verkeerde afstelling zijn bij (oudere) motoren?
            Nog straffer is dat je ruikt van welke wagen het komt als er meerdere voor u rijden.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: Voorruit auto zonder verwarming

              Dus doordat de wagens tegenwoordig automatische chokes hebben, is er geen choke meer, of is die plots "optimaal", vanwaar dan de nood naar chiptuning voor alles echt optimaal te krijgen?

              Ik zou zeggen, ik verzin het niet.
              en bronnen genoeg op internet.

              verder dan dat: Ons milieu zal je dankbaar zijn om niet 5 a 10 minuten onnodig een motor te laten draaien.
              Een vergelijk met de file vind ik bizar, alsook zal de ultra moderne wagen dan toch ook al een start/stop hebben die je wagen stil legt.
              (of je doet het zelf, zoals ik ook deed met mijn oude clio).

              Maar goed.
              Ik zie de argumenten: ik doe het al x-aantal jaar dus het kan zeker geen kwaad.
              daar kan ik nooit iets tegen in brengen ;-)
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

              Comment


              • #22
                Re: Voorruit auto zonder verwarming

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Vroeger moest je de choke gebruiken om een koude benzinemotor in gang te krijgen, het benzine/lucht mengsel was dan zo rijk dat er overal in de verbrandingskamer roet werd afgezet, en tegelijk werd de olie weggespoeld van de cilinderwanden.
                Daarom was het vroeger helemaal geen goed idee om een benzinemotor warm te laten draaien met de choke uitgetrokken (als je die terug induwde, dan viel de motor stil als die te koud was).
                Als je dan zo snel mogelijk vertrok, dan kon je de choke al vrij snel een stuk terug induwen waardoor het mengsel minder rijk werd.
                Tegenwoordig wordt het mengsel automatisch aangepast via de computer van de motor, daardoor zal het mengsel nooit zo rijk worden dat het problemen veroorzaakt.
                Maar het blijft toch nog altijd beter om zo snel mogelijk te vertrekken nadat de motor gestart is, een motor laten opwarmen terwijl die stationair draait, dat duurt heel lang, en ondertussen wordt er brandstof verbruikt zonder dat er gereden wordt.
                Het gemiddelde brandstofverbruik loopt dan flink op, terwijl er eigenlijk geen enkele reden is om de motor op die manier op te laten warmen, want voor de motor zelf is het helemaal niet nodig.

                Bij de oude motoren moest je inderdaad voorzichtig zijn met het gaspedaal terwijl de motor aan het opwarmen was, de verschillende metalen van het motorblok (gietijzer) en de cilinderkop (aluminium) zetten niet uit op dezelfde manier, en daardoor werd de kans op een lekkende koppakking vrij groot als je dikwijls vol gas vertrok met een koude motor.
                Een moderne motor kan daar veel beter tegen, je kan er vrij vlot mee vertrekken als die nog koud is zonder dat dat voor problemen zorgt, maar de motor echt zwaar belasten (volgas geven) wordt toch ook nog afgeraden.
                Ik zie er geregeld die met een koude motor vlak voor mij de baan oprijden en dan een paar kilometer tegen 50-60km/h blijven rijden waar je 70km/h mag rijden (en dat is dan altijd op wegen waar je niet kan of mag voorbijsteken), dat is dus helemaal voor niets nodig (zelfs 120km/h is geen probleem zolang je met de koude motor geen volgas geeft om tot 120km/h te geraken).

                Vrijdag was ik met de auto aan het rijden en ik rook dat er ergens een ouderwetse auto met de choke uitgetrokken voor mij reed, ik zag die niet meteen omdat er een bestelwagen voor mij reed, maar later (in een bocht) zag ik dat er een oude Mini voor die bestelwagen zat, die had ik dus al geroken voor ik die had gezien.
                Gelukkig zijn de moderne auto's wat dat betreft dus een heel stuk beter geworden, anders zou er op koude dagen heel wat slecht verbrande benzine in de lucht hangen (vroeger wisten we ook niet beter, toen was dat normaal).
                Vroeger was het minder druk, met de huidige verkeersdrukte zou dat wel een heel groot probleem zijn als alle auto's nog een ouderwetse carburator zouden hebben in plaats van computergestuurde injectie met een lambdasonde en een katalysator in de uitlaat.
                Heb je daar ergens bewijzen, studies etc van?

                Er is ondertussen wel iets veranderd. Vroeger vlogen de joint-de-culasses er en masse af. En grote garage deed er toen wel een per week. Nu is dat eerder een paar gevallen per jaar of gewoon niks.

                Ik heb een collega die naast de autostrade woont. Die vertrekt met koude motor en moet direct de autostrade op. Die gaat geen plankgas geven, maar rijd gewoon de autostrade op en trekt op naar 120. Nooit problemen gehad. Om 120 te rijden heb je ook maar 30pk nodig, dus zo'n zware belasting is dat niet.

                En dat een motor te snel slijt van stationair draaien... komaan, we zijn in 2018, en niet in 1918 hé.
                Of dat nu met mijn eigen auto is, of met de firmawagen, ik rij gewoon weg, zonder overdreven vermogen te gebruiken, maar ik ga ook geen 50 rijden waar ik 70 mag.
                En ik heb nog nooit deftige motorschade gehad op meer dan 1 mio km.

                Comment


                • #23
                  Re: Voorruit auto zonder verwarming

                  Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                  Dus doordat de wagens tegenwoordig automatische chokes hebben, is er geen choke meer, of is die plots "optimaal", vanwaar dan de nood naar chiptuning voor alles echt optimaal te krijgen?
                  Wat heeft chiptuning met choke te maken?
                  Trouwens na een chiptuning voldoet de wagen niet meer aan de goedkeuring en als men erop uitkomt, dan kan hij in beslag genomen worden.

                  Ons milieu zal je dankbaar zijn om niet 5 a 10 minuten onnodig een motor te laten draaien.
                  Ik heb liever iemand dat 5 minuten zijn motor laat draaien dan iemand dat geen knijt ziet en u overhoop rijdt.
                  Of je hebt een garage en kent dat probleem niet, of je vertrekt soms met aangedampte ruiten.
                  Tenzij je geen wagen hebt natuurlijk of milieubewust het openbaar vervoer neemt. [emoji20]

                  Ik zie de argumenten: ik doe het al x-aantal jaar dus het kan zeker geen kwaad.
                  Een beetje “Ik ben heiliger dan de paus” mentaliteit?
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Voorruit auto zonder verwarming

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Een beetje “Ik ben heiliger dan de paus” mentaliteit?
                    Ok, ik zie dat je gelijk hebt.
                    Sorry!
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Voorruit auto zonder verwarming

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Wat heeft chiptuning met choke te maken?
                      Trouwens na een chiptuning voldoet de wagen niet meer aan de goedkeuring en als men erop uitkomt, dan kan hij in beslag genomen worden.

                      [emoji20]
                      Waarom zou de auto na chiptuning niet meer voldoen aan de goedkeuring ? Chiptuning betekent niet noodzakelijk een verhoging van het vermogen.
                      Je kan ook een "ECO tuning" laten doen, waarna de auto minder verbruikt zonder iets aan de pk's te veranderen.
                      De VW's, Audi's, Meredessen enz met sjoemelsoftware zijn goedgekeurd met de sjoemelsoftware. Na het programmeren met de nieuwe software zouden ze dus niet meer voldoen aan de goedkeuring ?

                      Comment


                      • #26
                        Re: Voorruit auto zonder verwarming

                        Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                        Dus stilstaan in een file en je auto laten draaien is ook slecht voor de motor.
                        Komaan zeg.
                        Een koude motor warm laten draaien zonder te rijden is zeer slecht voor de motor. Vergelijking met een stilstand in de file is onzin.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Voorruit auto zonder verwarming

                          Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                          Een koude motor warm laten draaien zonder te rijden is zeer slecht voor de motor. Vergelijking met een stilstand in de file is onzin.
                          Vertel mij nu eens wat er dan zo slecht aan is, kortom, wat gaat er kapot?
                          En het milieu..... tja, we zijn met teveel mensen op deze aardkloot.
                          Dat zal een grotere boosdoener zijn denk.
                          Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Voorruit auto zonder verwarming

                            De winter is een zwaar seizoen. Wegen sneeuwen onder, stromen vol. Het is koud en als je auto open en bloot buiten staat kan je iedere ochtend vegen en krabben. In een laatste poging de aarde nog een beetje op te warmen zet je de motor vast aan, heb je tenminste een beetje verwarming als […]

                            Comment


                            • #29
                              Re: Voorruit auto zonder verwarming

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Dat betekent toch niet dat de choke op staat, kan toch ook een verkeerde afstelling zijn bij (oudere) motoren?
                              Nog straffer is dat je ruikt van welke wagen het komt als er meerdere voor u rijden.
                              Als er voor mij een bestelwagen rijdt, dan zal dat zeker een diesel zijn, en die ruikt dus al niet naar een benzinemotor die veel te rijk afgesteld is (of op choke draait).
                              Voor die mini reden alleen veel recentere wagens, en die hebben allemaal injectie, lamdasonde, katalysator en een computer die het mengsel zo optimaal mogelijk maakt (of een dieselmotor met of zonder sjoemelsoftware...).
                              De kans dat het een van die andere auto's was zal eerder 1% geweest zijn tegenover 99% voor die Mini.
                              Toen die al wat langer had gereden verminderde de geur, daarom vermoed ik dat de bestuurder van de Mini ondertussen de choke terug had ingeduwd.
                              Ik heb zelf zo'n Mini gehad, die had een handmatige choke.
                              Ik heb trouwens in de 39 jaar dat ik met de auto rij nooit een auto gehad met een automatische choke op de carburator, vanaf de eerste auto met injectie moest ik zelf de choke niet meer uittrekken bij een koude start.
                              Dat was een Saab 99 GLS (2 carburators, met handmatige choke) waar we later een motor van een 99 EMS (Bosch K-jetronic) in hadden gestopt.
                              Last edited by Black B@ndit; 17 december 2018, 17:07.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Voorruit auto zonder verwarming

                                Bart, vorige week nog een wagen voor mij gehad die meer op olie dan benzine reed en dat was zeker geen oude wagen.
                                Ik wil maar zeggen dat ook bij recente wagens iets mis kan zijn.
                                Een choke laten opstaan kan een impact hebben, maar verkeerde afstelling komt vaak voor bij oudere wagens ... vooral in Brussel, Charleroi en Luik kom je dat veel tegen bij mensen die nooit eens een onderhoud doen en enkel met versleten wrakken rondbollen (vaak niet gekeurd).

                                Wat bestelwagens betreft, de meesten zijn inderdaad diesels, maar benzine bestaat toch ook nog wel.

                                Stel dat het een choke was ... als die pas vertrok, logisch dat hij die dan even op zet.
                                Een automatische choke zet zich ook niet meteen uit bij dergelijk koud weer.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X