Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderhoud Airco

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Onderhoud Airco

    De temperatuur van de lucht die uit de verdamper komt is afhankelijk van verschillende factoren.
    Als de buitentemperatuur niet zo heel hoog is, en als de binnentemperatuur vrij laag ingesteld is, dan is het mogelijk dat de "uitblaastemperatuur" rond de 8°C wordt.
    De hoeveelheid lucht die over de verdamper wordt geblazen is ook een belangrijke factor, als de ventilator niet op de maximale snelheid is ingesteld (om minder lawaai te maken bijvoorbeeld) dan zal de uitblaastemperatuur ook lager zijn dan wanneer de ventilator op de maximale snelheid draait. Dat wil daarom nog niet zeggen dat de kamer sneller koud wordt op de lagere ventilatorsnelheid, want als er minder lucht over de verdamper gaat dan zakt het maximale koelvermogen en het rendement gaat ook naar beneden.

    Met een infraroodtemperatuurmeter kan je een oppervlaktetemperatuur meten (bijvoorbeeld van de muur die achter de uitblaasopening van de verdamper zit), voor luchttemperatuur heb je een andere thermometer nodig, daarvoor reageert een voeler met een zo klein mogelijke massa het snelst, en er zijn dus specifieke voelers voor het meten van bijvoorbeeld de temperatuur van de uitgeblazen lucht bij een airco. Met een ander type voeler gaat dat ook wel, maar dan duurt het veel langer vooraleer de juiste temperatuur weergegeven wordt op het meetapparaat.
    Op de meeste professionele thermometers kan je verschillende soorten voelers aansluiten, elk type voeler heeft dus een specifiek doel.

    Ik gebruik mijn infrarood thermometer thuis om te meten of de olie in de frietketel voldoende afgekoeld is vooraleer ik die opberg, zolang die nog te warm is wordt die niet verplaatst.
    Het is ook mogelijk om daarmee te meten of de koelkast of vriezer nog goed werkt, wat je dan moet doen is de oppervlaktetemperatuur meten van spullen die in de koelkast of vriezer zitten.
    Dat moet je wel meteen doen als de deur open wordt gedaan, dan meet je ongeveer de temperatuur die er in de kast was net voor je de deur open deed.
    Last edited by Black B@ndit; 25 november 2018, 14:34.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: Onderhoud Airco

      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Daikin Airco met 2 units geplaatst, we krijgen nu een onderhoudscontract aangeboden voor 180€ exclusief BTW per jaar met verlengde garantie tot 5 jaar.. Het eventueel bijvullen van de airco zit er zelfs niet bij.
      Toch een vrij dure zaak......de plaatsers zeiden ons zelf dat er tegenwoordig amper onderhoud is, naargelang het gebruik heel af en toe de filter eens reinigen.....
      Jaarlijks eens uitblazen van filters en condensor en je verdamper units eens ontsmetten door wat Dettol te verstuiven op de verdamper Francis.
      Zo doe ik het reeds jaren en zo deden wij het ook in de firma, voor de rest gerust laten en je niet laten vangen aan véél te dure onderhoudscontracten.

      Comment

      Working...
      X