Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mosselen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mosselen

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Vorige week nog Goudmerk gekocht en klaargemaakt. Het waren de duurste en grootste die we vonden. 10€ per kg.
    Schelpen waren goed gevuld, en de smaak was perfect.

Als er alleen kleine mosseltjes zijn, dan koop ik er geen.
    Dat is netto € 30.- 2/3 van die kilo gooi je weg. Ik ben een mossel liefhebber maar ik heb er dit seizoen nog geen gekocht. Vorig jaar betaalde ik nog € 4,95 tot €6,95 voor twee kilo in de supermarkt. Nu kosten ze daar € 6,95 tot 9,95 voor twee kilo. Dan maar geen mosselen. U betaalt € 10 voor een kilo, wanneer een restaurant voor die prijs moet inkopen dan kost een mosselpotje bij hen minstens €40 . Enige jaren geleden hielden we in ons café af en toe een mosselavond met frites en stokbrood voor de vaste klanten, zij konden eten totdat ze vol zaten voor €8.- We hoefde er niet aan te verdienen. We haalde zelf de mosselen in Zeeland voor € 1,50 per kilo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Ik kan hier niet meteen een antwoord vinden op de vraag van TS, maar mogelijks kijk ik er over.
      Hierbij de volledige link:

Vriendelijke groeten

Peter

Comment

'Zeeuwse' mosselen komen helemaal niet uit Zeeland. De mosselen worden opgevist uit de Waddenzee in Friesland en verscheept naar Zeeland waar ze uitgezet worden in percelen in de Ooster Schelde. De percelen zijn eigenlijk magazijnen in de Schelde om de mosselen vers of levend te houden. Het mosselzaad komt wel uit Zeeland waarna ze voor de groei naar de Waddenzee gebracht worden en wanneer ze volwassen zijn weer terug naar Zeeland in de percelen.
        Last edited by Binnenuit; 8 november 2018, 01:12.

Comment

Wat me ook een beetje opvalt:verleden week eerder toevallig in een Lunchgarden mosseltjes gegeten. Doorgaans zijn dat vrij kleine mosselen, deze keer kon je ze bijna naast "Goudmerk" leggen.
          Er kwam ook een dame vragen of ze nu "nog lekker" waren. Ik denk dat de doorsnee belg denkt dat het mosselzeizoen loopt van juli tot ergens september ?
          Vandaag jumbo's meegebracht vanuit Delhaize, weerom zéér grote en lekkere exemplaren.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

de volksmond zei vroeger dat je mosselen enkel mocht eten in maanden met een R. Mogelijk komt dat omdat het toen moeilijker was om ze vers te houden.
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
              de volksmond zei vroeger dat je mosselen enkel mocht eten in maanden met een R. Mogelijk komt dat omdat het toen moeilijker was om ze vers te houden.
              Nog nooit van melkmosselen gehoord dus.
              ...leeg...

Comment

Mosselen zijn eigenlijk heel intelligente weekdieren.
                Ze kunnen predatoren, die een naburige mossel aan het verorberen zijn, 'vastlijmen' tegen diens schelp zodat deze niet meer slachtoffers kan maken in de groep.

Dit soort 'intelligentie' zomaar in kokend water gooien is dus een beetje dubieus.
                Maar dat is het uiteindelijk met alles wat dierlijk is en onze smaakpapillen positief prikkelt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
                  Mosselen zijn eigenlijk heel intelligente weekdieren.
                  Ze kunnen predatoren, die een naburige mossel aan het verorberen zijn, 'vastlijmen' tegen diens schelp zodat deze niet meer slachtoffers kan maken in de groep.

Dit soort 'intelligentie' zomaar in kokend water gooien is dus een beetje dubieus.
                  Maar dat is het uiteindelijk met alles wat dierlijk is en onze smaakpapillen positief prikkelt...
                  't Ja.
                  En de gevangen vis stikt gewoon
                  En garnalen worden ook wel levend ...
                  En de vliegen, muggen worden lekker dood geklopt ...
                  Lang leve de veganisten ... Petatten worden ook gekookt, de tomaat wordt levend geschild, ... of is het plantenleven geen leven ? (Ik weet wel, dit is een belachelijk standpunt, maar het is en blijft leven)
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    't Ja.
                    En de gevangen vis stikt gewoon
                    En garnalen worden ook wel levend ...
                    En de vliegen, muggen worden lekker dood geklopt ...
                    Lang leve de veganisten ... Petatten worden ook gekookt, de tomaat wordt levend geschild, ... of is het plantenleven geen leven ? (Ik weet wel, dit is een belachelijk standpunt, maar het is en blijft leven)
                    Rustig, rustig. Ik geef geen kritiek.
                    Ben zelf ook geen veganist. Gaf het maar mee omdat misschien niet iedereen weet heeft van dit 'mosselgedrag'.

En idd, op een bepaald punt heeft alles wel 'iets' en moet er geleefd worden.
                    Maar 'leven' of kilo's 'à volonté' binnenschrokken is ook een verschil

Laat ons zeggen dat ik daar soms wel over struikel: het gemiddeld, onnodig 'vreetgedrag' door velen waardoor massa's meer dieren dan echt nodig is dienen af te zien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
                      Rustig, rustig. Ik geef geen kritiek.
                      Ben zelf ook geen veganist. Gaf het maar mee omdat misschien niet iedereen weet heeft van dit 'mosselgedrag'.

En idd, op een bepaald punt heeft alles wel 'iets' en moet er geleefd worden.
                      Maar 'leven' of kilo's 'à volonté' binnenschrokken is ook een verschil

Laat ons zeggen dat ik daar soms wel over struikel: het gemiddeld, onnodig 'vreetgedrag' door velen waardoor massa's meer dieren dan echt nodig is dienen af te zien.
                      Ben rustig hoor (vandaar dat ik schreef dat ik een belachelijk standpunt in nam), ik wou enkel duiden naar consequent zijn en geen oogkleppen op te hebben ...
                      Trouwens, kan er geen verklaring zitten in de globale naam omdat meer en meer kleine mosselboeren samensmelten in een grote coöperatieve ? Analogie naar landbouwers.
                      En de naam Zeeuwse mossel is een naam zoals zoveel andere namen. Indertijd is er een hetze geweest omdat Delhaize een product verkocht als chocolade en waar helemaal geen chocolade nog in zat ...
                      De echte chocoladefabrikanten steigerden, maar trokken aan het kortste end.
                      Last edited by Wim.Vanmaele; 19 november 2019, 09:58.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                        Nog nooit van melkmosselen gehoord dus.
                        inderdaad nooit van gehoord.
                        Wat ik wel heb meegemaakt een kleine halve eeuw geleden: mijn versbakken vrouwtje ging voor het eerst mosselen maken voor mij en vroeg wat info aan een oude buur. Deze schavuit vertelde haar dat ze de mosselen een tijdje in melk moest zetten, omdat ze dan gingen zingen. Een paar uur later belde zij naar deze buur dat ze waarschijnlijk slechte mosselen had want dat ze niet zongen. Geschater aan de andere kant van de lijn natuurlijk. ���� Sindsdien maakt ze de mosselen klaar zonder melk. ����
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Working...
                        X