Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waterlek

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Waterlek

Ik zit hier met een waterlek aan de warmwaterkant van het bad, het is een T-stuk en alles in lood.
    Er komt zo'n dun maar venijnig straaltje water uit, hoe herstel ik dat het best ?
    Ik ga die loden leiding wel vervangen, maar ik wil eerst dat lek wel dichten, want ik verlies teveel water . Weet iemand raad hoe ik dat het best doe, ik heb enkele bevriende mensen die wat van loodgieterij afweten, maar die sturen allemaal hun kat (2 weken geleden al gevraagd) .
    Ps, de verzekering heeft al een lekdetectie laten uitvoeren .
    Last edited by toerist; 29 oktober 2018, 16:15.
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

Re: Waterlek

Een stukje rubber (binnenband fiets? dubbelgevouwen) met een spanring ? (collier de serrage) voorzichtig aanspannen tot het niet meer lekt ? (ja, ik weet dat het lood is ... )

Comment

Kan je er iets over schuiven langs de een of andere kant? Als dat kan zou ik eens naar een vakzaak gaan en raad vragen. Solderen is ook een optie maar dat is voor kenners en dat is een uitgestorven ras vrees ik.

Comment

Loden buizen solderen is inderdaad niet zo gemakkelijk, als je niet weet waarmee je bezig bent dan zal het kleine gaatje heel snel een groot gat worden...
        Ik heb er zelf ook geen ervaring mee, andere metalen (koper, messing, aluminium, staal, RVS) solderen of braseren, daar heb ik niet veel problemen mee, misschien zou ik die loden buis uiteindelijk ook wel dicht krijgen, maar heel zeker ben ik er toch niet van.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Bedankt voor de antwoorden, ik heb juist het bad verwijderd en zie dat er maar 40 cm loden buis over is. Die gaat over in een soort van witte buis en daar durf ik geen snelkoppeling in koper op te zetten (wellicht zo'n pressding). Die witte buis is vorig jaar geplaatst voor een ander lek in een koperen leiding , ik weet niet waarom men dan dat beetje loden buisleiding toen niet heeft vervangen (ik denk eigenlijk om de stevige verankering waaraan de badkraan zat).
          Ik wil het wel zelf vervangen, maar dan moet ik speciaal gereedschap kopen voor die ene klus, advies ?
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

Comment

Als de verzekering al een lekdetectie liet uitvoeren, betalen ze dan ook niet de herstelling?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Als de verzekering al een lekdetectie liet uitvoeren, betalen ze dan ook niet de herstelling?
              De verzekering betaald normaal enkel randschade veroorzaakt door een lek Freddy, leidingen blijven te laste van de klant.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                De verzekering betaald normaal enkel randschade veroorzaakt door een lek Freddy, leidingen blijven te laste van de klant.
                Dit is zeker niet de standaard, wij hebben een paar jaar geleden een lek gehad en de verzekering betaalde alles.
                Mijn moeder had ooit een groot lek en daar hebben ze eveneens alles betaald.
                Misschien afhankelijk van uw contract, maar altijd zo geweten in onze contracten.
                Opzoeken van lekken en herstellen ervan, volledig betaald uitgezonderd de eventuele vrijstelling.
                Een leiding herstellen zonder dat er bijkomende schade of onderzoeken nodig zijn is weer een andere zaak natuurlijk, maar een bad moeten verwijderen is op zich al iets bijkomend.
                Of de kosten opwegen tegen de vrijstelling is natuurlijk weer een andere kwestie … bijvoorbeeld 50 of 100€ is niet meteen iets dat men moet aangeven.
                Last edited by VerSeg; 30 oktober 2018, 13:45.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Dit is zeker niet de standaard, wij hebben een paar jaar geleden een lek gehad en de verzekering betaalde alles.
                  Mijn moeder had ooit een groot lek en daar hebben ze eveneens alles betaald.
                  Misschien afhankelijk van uw contract, maar altijd zo geweten in onze contracten.
                  Een verzekering die ALLES betaalt? Die wil ik nog tegenkomen. Hebben jaren geleden lek gehad in de verwarming. Enige dat ze betaald hebben zijn de kosten van de loodgieter om het lek te vinden en te dichten. Dat de hele vloer in de keuken en hal eruit moest daar heeft de verzekering zich geen bal van aangetrokken, laat staan een cent voor betaald.

Comment

Waterlek

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Een verzekering die ALLES betaalt? Die wil ik nog tegenkomen. Hebben jaren geleden lek gehad in de verwarming. Enige dat ze betaald hebben zijn de kosten van de loodgieter om het lek te vinden en te dichten. Dat de hele vloer in de keuken en hal eruit moest daar heeft de verzekering zich geen bal van aangetrokken, laat staan een cent voor betaald.
                    Dan heb jij ofwel een heel slechte polis afgesloten ofwel u goed laten doen.
                    Hier was de lek ook in de vloer en dat was geen enkel probleem.
                    Een brandverzekering of woningpolis zoals ze het ook noemen dient toch net voor alle schade aan uw woning?
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Mits enige oefening en zorgzaamheid kan je lood perfect solderen met tin.
                      Gebruik gewoon een gasbrander op propaan.
                      Zorg wel dat je een tin samenstelling hebt waar geen zilver in zit want die smelttemeratuur ligt hoger dan bij zacht tin.
                      Goed zuiver maken met een mes zodat het lood blinkt. Dan insmeren met soldeervet en voorzichtig opwarmen.
                      Breng reeds vooraf tin aan want het smelt iets vroeger dan lood.
                      De verschillen in smeltpunt liggen wel erg dicht bij elkaar dus je moet zeer voorzichtig zijn in het vinden van de balans bij het opwarmen van het lood dat net niet gaat smelten en het tin wel smelt.
                      Ga dus echt traag, voorzichtig en zorgzaam te werk.
                      Als tin gebruik ik tin dat ze gebruiken in de electronicaindustrie.
                      Maak je geen zorgen, dit lukt perfect!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                        Zorg wel dat je een tin samenstelling hebt waar geen zilver in zit want die smelttemeratuur ligt hoger dan bij zacht tin.
                        Goed zuiver maken met een mes zodat het lood blinkt. Dan insmeren met soldeervet en voorzichtig opwarmen.
                        Breng reeds vooraf tin aan want het smelt iets vroeger dan lood.
                        De verschillen in smeltpunt liggen wel erg dicht bij elkaar dus je moet zeer voorzichtig zijn in het vinden van de balans bij het opwarmen van het lood dat net niet gaat smelten en het tin wel smelt.
                        Ga dus echt traag, voorzichtig en zorgzaam te werk.
                        Als tin gebruik ik tin dat ze gebruiken in de electronicaindustrie.
                        Maak je geen zorgen, dit lukt perfect!
                        Toch eerst een keer oefenen...
                        Ik ken er die dat ook probeerden en eindigden met een gat ter grootte van een muntstuk van 1ct.
                        Dat krijg je niet meer dicht.

Beste oplossing is natuurlijk dat lood verwijderen en vervangen door koper of plastic.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                          En wat nog véél beter gaat is lood solderen met een TIG las toestel, daar heb je een veel
                          kleiner smeltbad dat zeer goed in de hand te houden is.
                          Wel je voorzorgen nemen met de lood dampen.

Comment

Beste mensen, ik heb het opgelost door tot waar ik koper vond, alles te vervangen door koper en ineens maar het koud water ook (waar nog lood was).
                            Alles met snelkoppelingen in messing en een nieuwe dubbele muurplaat, het was daar waar het lek zat .Toch allemaal bedankt voor het meedenken .
                            Edit, verzekering : nu nog lopend, maar bij vorig schadegeval: eerst lek gemaakt (ook lekdetectie vooraf, door verzek.gestuurd), dan bestek laten maken van de beschimmelde muren en vloer (laminaat), daarna kwam er iemand van de verzek. kijken, dan geld getrokken en de kosten van het lek maken was er bij. Momenteel nog geen last van schimmel, maar er is wel gemeten dat er vocht is.
                            Ps, de onderbuur had natuurlijk ook schade welteverstaan , maar alles was in orde gekomen en dat hopen wij nu natuurlijk ook .
                            Last edited by toerist; 31 oktober 2018, 15:48.
                            George Orwell

Comment

Working...
                            X