Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

batterij elektrische fiets

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: batterij elektrische fiets

    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
    Zou je een Apple watch dan ook beperkt moeten opladen?
    80 % lijkt me nog nipt, maar tot 90 % bv?
    Geen zorgen in maken Marc, blijkbaar zit dat er bij de betere merken ingebouwd, 100%
    is in wezen maar 80% de Ipads van ons kleinkinderen worden reeds 3 à 4 jaar dagelijks
    volledig opgeladen, nog niets van merkbare achteruitgang van de batterijen.

    Comment


    • #17
      batterij elektrische fiets

      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
      Zou je een Apple watch dan ook beperkt moeten opladen?
      80 % lijkt me nog nipt, maar tot 90 % bv?
      Dat is de grootste zever dat de ronde doet ... als je op een deftig toestel zoals een iPhone, iPad of AW 100% ziet staan, dan is dat nooit 100% van de capaciteit van de batterij ... de fabrikant heeft er al zelfvernietiging marge ingebouwd.
      Idem voor Samsung en anderen.
      Ge moogt zelfs 24 uur op de lader laten staan, je zal die nooit overladen.
      Als je op het display dan stopt aan 80%, dan is dat bijvoorbeeld 80% van 80% en heb je maar 64% van de capaciteit van de batterij benut ... wat op zich ook niet goed is want dan moet je te vaak laden.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: batterij elektrische fiets

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Dat is de grootste zever dat de ronde doet ... als je op een deftig toestel zoals een iPhone, iPad of AW 100% ziet staan, dan is dat nooit 100% van de capaciteit van de batterij ... de fabrikant heeft er al zelfvernietiging marge ingebouwd.
        Idem voor Samsung en anderen.
        Ge moogt zelfs 24 uur op de lader laten staan, je zal die nooit overladen.
        Als je op het display dan stopt aan 80%, dan is dat bijvoorbeeld 80% van 80% en heb je maar 64% van de capaciteit van de batterij benut ... wat op zich ook niet goed is want dan moet je te vaak laden.
        Pas op ik wil je gaat geloven. Maar waar staat dat bewezen?
        En als we over elektrische fietsen spreken?

        Comment


        • #19
          Re: batterij elektrische fiets

          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
          Pas op ik wil je gaat geloven. Maar waar staat dat bewezen?
          Stel dat 100% laden zo slecht is ... waarom zouden fabrikanten van gerenommeerde merken dit dan toelaten en slechte reclame krijgen? [emoji6]

          Sinds jaar en dag hang ik mijn toestellen ‘s avonds aan de lader en haal ze er pas af wanneer ik die terug nodig heb, de laatste 10 jaar nog nooit met een platte batterij gezeten.
          Mijn iPhone 7 plus was twee jaar toen ik die verkocht, ik merkte geen enkel verschil met de eerste dag.
          Tablets omgekeerd ... overdag aan de lader op werkdagen en ‘s avonds er pas af.

          Weet dat er ook apps bestaan om tot 80% te laden ... de meeste zijn fake en veranderen enkel de weergave op het display van 100% naar 80%.
          Maar mensen zijn dan content dat ze zien wat ze willen zien.

          Wat de fiets betreft ... volg de instructies van de fabrikant, die weet heus wel wat goed is en zal wel de juiste combinatie batterij/kader leveren/aanraden om geen problemen te veroorzaken. [emoji6]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Re: batterij elektrische fiets

            Mijn Apple watsj en mijn kudde tablets staan in feite 's nachts ook permanent op de lader.
            Wel een goede nest rooksensoren hier.
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #21
              Re: batterij elektrische fiets

              Ik rij vaak met mijn elektrische fiets (Flayer) en maak me niet druk wanneer de batterij leeg gefietst is, want fietsen met mijn fiets kun je ook zeer goed zonder trapondersteuning. Ik zet hem ook vaak uit omdat ik ook wel eens wat weerstand wil. Fietsen met trap ondersteuning is ideaal wanneer je tegenwind hebt of tegen een helling op moet.
              Wanneer ik hem aan de lader zet hoef ik niet bang te zijn dat de accu schade oploopt of overladen wordt: accu vol dan stopt het laden automatisch.

              Comment


              • #22
                Re: batterij elektrische fiets

                Marc,
                Hier hetzelfde hoor.
                Alleen, het gaat hier in weze over een fiets-accu. En ik denk niet dat de fabrikant van mijn fiets (Stromer) 20% verloren kan laten gaan (80% lading ipv 100 en 100 aangeven..)
                Met een elektrische fiets, zeker als je een 1kw accu hebt, wil je een grote range, anders koop je wel een kleinere accu.

                Comment


                • #23
                  Re: batterij elektrische fiets

                  Goede merkbatterijen hebben een ingebouwde laadcontroller met dito lader,
                  ik zou mij daar zeker geen zorgen in maken, of het nu gaat om een fiets, een laptop
                  smart ding, boormachine of eender wat, goede merken kunnen zich dat heus niet
                  veroorloven.

                  Comment


                  • #24
                    Re: batterij elektrische fiets

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Alleen, het gaat hier in weze over een fiets-accu. En ik denk niet dat de fabrikant van mijn fiets (Stromer) 20% verloren kan laten gaan (80% lading ipv 100 en 100 aangeven..)
                    Waarom zou je het dan zelf gaan doen?
                    Want dat was toch de vraag?

                    Een deftige fabrikant maakt het echt wel veilig en correct ... waarom dan anders doen?
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: batterij elektrische fiets

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                      Marc,
                      Hier hetzelfde hoor.
                      Alleen, het gaat hier in weze over een fiets-accu. En ik denk niet dat de fabrikant van mijn fiets (Stromer) 20% verloren kan laten gaan (80% lading ipv 100 en 100 aangeven..)
                      Met een elektrische fiets, zeker als je een 1kw accu hebt, wil je een grote range, anders koop je wel een kleinere accu.
                      Om de volle capaciteit te halen zal de lader elke cel laden tot 4,2V , en ik denk ook niet dat ze er een accu in steken waar maar 80% van kan worden gebruikt.
                      Dat is ook niet zo bij elektrische auto's, want daar wil iedereen een accu waarmee er zover mogelijk kan worden gereden.
                      Als ze daar een 20% grotere accu in steken, dan wordt dat accupack nog eens 20% zwaarder (en 20% duurder), en het gewicht blijft bij elk voertuig een heel belangrijke factor.
                      Daarom mag je er heel zeker van zijn dat die fietsaccu ook werkelijk tot 4,2V per cel wordt geladen als je de lader de kans geeft om te blijven laden tot het laadproces door de lader zelf wordt onderbroken.

                      De beste lithium-ion cellen kunnen er tegenwoordig ook beter tegen om tot 4,2V te worden geladen, de veroudering gaat dan nog wel wat sneller, maar het is lang niet meer zo'n groot probleem als een paar jaar geleden.
                      Dat zie ik ook bij camera-accu's, die gaan hier tegenwoordig veel langer mee dan bij de eerste digitale camera's die ik ooit heb gekocht.
                      Ik gebruik nog geregeld de Canon S90 (= 10 jaar oud), de originele accu werkt nog altijd prima, de spotgoedkope "compatibele" accu's hebben een paar jaar goed gewerkt, maar ondertussen zijn die helemaal onbruikbaar geworden.
                      De accu van die S90 is meestal geladen op 100% net voor ik de camera nodig had, die is bijna nooit weggelegd terwijl ze 100% geladen was.
                      De eerste lithium-ion accu's die ik ooit gebruikte gingen zo ongeveer 4-5 jaar mee, en dan was de werkelijke capaciteit zo ver gezakt dat ze onbruikbaar waren.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: batterij elektrische fiets

                        Dan ook voor u dezelfde vraag Bart ... waarom zou men dan zelf stoppen met laden aan 80%?
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: batterij elektrische fiets

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Om de volle capaciteit te halen zal de lader elke cel laden tot 4,2V , en ik denk ook niet dat ze er een accu in steken waar maar 80% van kan worden gebruikt.
                          Dat is ook niet zo bij elektrische auto's, want daar wil iedereen een accu waarmee er zover mogelijk kan worden gereden.
                          Als ze daar een 20% grotere accu in steken, dan wordt dat accupack nog eens 20% zwaarder (en 20% duurder), en het gewicht blijft bij elk voertuig een heel belangrijke factor.
                          Daarom mag je er heel zeker van zijn dat die fietsaccu ook werkelijk tot 4,2V per cel wordt geladen als je de lader de kans geeft om te blijven laden tot het laadproces door de lader zelf wordt onderbroken.

                          De beste lithium-ion cellen kunnen er tegenwoordig ook beter tegen om tot 4,2V te worden geladen, de veroudering gaat dan nog wel wat sneller, maar het is lang niet meer zo'n groot probleem als een paar jaar geleden.
                          Dat zie ik ook bij camera-accu's, die gaan hier tegenwoordig veel langer mee dan bij de eerste digitale camera's die ik ooit heb gekocht.
                          Ik gebruik nog geregeld de Canon S90 (= 10 jaar oud), de originele accu werkt nog altijd prima, de spotgoedkope "compatibele" accu's hebben een paar jaar goed gewerkt, maar ondertussen zijn die helemaal onbruikbaar geworden.
                          De accu van die S90 is meestal geladen op 100% net voor ik de camera nodig had, die is bijna nooit weggelegd terwijl ze 100% geladen was.
                          De eerste lithium-ion accu's die ik ooit gebruikte gingen zo ongeveer 4-5 jaar mee, en dan was de werkelijke capaciteit zo ver gezakt dat ze onbruikbaar waren.
                          Dus dat is ook de motivatie bij mij om eventueel de 80% regel te gebruiken. Af en toe 100%, maar als het niet nodig is 80%. In feite doe ik wat de "betere" laadcyclussen automatisch doen.
                          Het effect is natuurlijk niet direct meetbaar, ga ik er 1% levenduur mee winnen, dan is het eigenlijk onzin, win ik er 20% levensduur mee, dan maakt dat misschien het verschil tussen wel of niet een dure accu op een "oudere" fiets te moeten kopen. (zal met deze fiets toch tot 10.000km / jaar rijden)

                          Comment


                          • #28
                            Re: batterij elektrische fiets

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Dan ook voor u dezelfde vraag Bart ... waarom zou men dan zelf stoppen met laden aan 80%?
                            Als de accu meteen na het laden terug wordt gebruikt, dan is de tijd dat de cellen tussen 4 en 4,2V zitten beperkt, en dan zal het met de degradatie van de cellen ook wel meevallen.
                            Maar er zijn heel veel elektrische fietsen in gebruik die na elk ritje terug aan de lader worden gehangen, en die maar een paar keer per maand buiten komen, dat is een heel andere zaak dan een elektrische fiets die dagelijks wordt gebruikt.
                            En als die fiets dagelijks wordt gebruikt voor ritjes die de accu maar voor een klein stukje opgebruiken, dan is het helemaal niet nodig om die ook elke keer opnieuw bij te laden tot 100%.
                            In dat geval zou een "80% - instelling" op de lader een heel goede zaak kunnen zijn, dat je ervoor kan kiezen om de lader zo in te stellen, en dan is het geen probleem om de accu elke dag opnieuw tot 80% te laden (af en toe 100% is wel nodig om alle cellen terug gelijk te zetten).

                            Op het werk zitten we met een ander probleem, in een heftoestel zitten semi-tractie accu's, dat zijn loodaccu's die zo gemaakt zijn dat ze niet meteen kapot gaan als ze wat dieper worden ontladen (dat is iets wat je met een gewone auto-accu beter niet doet).
                            Maar voor die accu's is het ook aangeraden om zo weinig mogelijk onder de 50% te gaan, anders gaat de levensduur heel snel achteruit.
                            Loodaccu's, en dus ook deze semi-tractie accu's hebben er geen probleem mee dat ze geregeld terug tot 100% worden geladen, dat gebeurt trouwens ook elke keer met een auto-accu als de auto wordt gebruikt (zolang er geen druppellader aan zit, want dat is ook niet goed, dan wordt de spanning dikwijls net iets te hoog gehouden, voor loodaccu's is het veel beter dat de lader volledig stopt met laden wanneer de maximale spanning is bereikt).
                            Het probleem is dus dat de mensen die met dat apparaat werken, dat die helemaal geen verstand hebben van accu's, en hoe ze die het best kunnen gebruiken zodat ze zo lang mogelijk meegaan.
                            Daardoor gebeurt het geregeld dat die accu's helemaal leeg zijn voor ze terug worden geladen, en dan gaan die maar 2-3 jaar mee terwijl ze in die toepassing (dat heftoestel wordt niet intensief gebruikt) met het juiste onderhoud meer dan 10 jaar zouden moeten kunnen meegaan.
                            Die semi-tractie accu's zijn een heel stuk duurder dan auto-accu's, daarom probeer ik de gebruikers van dat heftoestel er op te wijzen dat ze de accu's elke week een keer moeten bijladen in plaats van ze op te gebruiken tot het toestel niet meer werkt (ze kunnen er ongeveer een maand mee werken als dat ondertussen niet bijgeladen wordt...).
                            Maar tot nu toe lukt het niet echt om ze zover te krijgen dat ze de stekker van de lader één keer per week insteken (en dan moet ik die accu's binnen een paar jaar weer vervangen...).
                            Last edited by Black B@ndit; 7 april 2019, 07:53.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #29
                              batterij elektrische fiets

                              Bart, u vergelijkt twee onvergelijkbare situaties met heel andere toestellen en batterijen.

                              In een deftig toestel wordt een batterij trouwens nooit volledig ontladen door normaal gebruik, nog voor het einde van de batterij zal het toestel zich uitschakelen.

                              Langs de andere kant zal telkens maar deels laden ervoor zorgen dat de batterij op den duur niet verder meer geladen kan worden en het percentage op het toestel foutief weergegeven kan worden, ook al heeft dit type batterijen geen geheugen-effect.

                              Dat batterijen geen 100% lading moeten hebben voor langdurige stockage klopt volledig, maar wat is langdurige stockage?
                              Dat gaat hem dan eerder op maanden dan dagen of weken.

                              Stromer heeft het dan over “maanden” met een bewaar-percentage tussen de 40 en 60% en om de 4 à 8 weken controleren/bijladen.
                              Voor normaal gebruik raden ze zelfs aan om na elke rit, zelfs een korte, opnieuw 100% te laden!

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              En als die fiets dagelijks wordt gebruikt voor ritjes die de accu maar voor een klein stukje opgebruiken, dan is het helemaal niet nodig om die ook elke keer opnieuw bij te laden tot 100%.
                              In dat geval zou een "80% - instelling" op de lader een heel goede zaak kunnen zijn, dat je ervoor kan kiezen om de lader zo in te stellen, en dan is het geen probleem om de accu elke dag opnieuw tot 80% te laden (af en toe 100% is wel nodig om alle cellen terug gelijk te zetten).
                              Wat normaal gebruik betreft spreekt u ook tegen wat o.a. de fabrikant Stromer aanbeveelt, deze raadt aan om ook na een korte rit terug volledig te laden!



                              “The ST2 is equipped with a heavy-duty lithium-ion battery. It supplies the drive system and all other electronic components with power. 78 individual standard battery cells supply a total of 814 Wh.- The battery management system (BMS) developed by Stromer protects the battery against overvoltage and undervoltage and optimizes the service life of the lithium-ion battery.

                              You can fully recharge the ST2 battery after every ride, which increases the service life of the battery and ensures that you are always ready for the next ride. There is thus no need to ride the battery until it is empty each time, as there is no memory effect. Perform as many partial charges as possible, do not ride the battery until it is completely empty and recharge it even after a short rides.”
                              Last edited by VerSeg; 7 april 2019, 11:48.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: batterij elektrische fiets

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                You can fully recharge the ST2 battery after every ride, which increases the service life of the battery and ensures that you are always ready for the next ride. There is thus no need to ride the battery until it is empty each time, as there is no memory effect. Perform as many partial charges as possible, do not ride the battery until it is completely empty and recharge it even after a short rides.”
                                Dit is in de geest van helemaal leeg rijden is slecht, en altijd klaar staan voor 100% gebruik. Maar ik heb slechts 50% nodig voor mijn traject. Dus denk ik nog beter te kunnen doen met regelmatig 80% te laden. Je ziet het ook bij de auto's met li-ion's, als je niet de full range nodig hebt, hoef je die ook niet vol te laden.

                                Comment

                                Working...
                                X