Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Netgear Orbi RBK50 multiroomwifi

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Netgear Orbi RBK50 multiroomwifi

    Oorspronkelijk geplaatst door gervaisbob Bekijk bericht
    Heb je zelf zo'n set Tommie?
    Ik heb net Alfa Centauri via mail nog wat extra informatie verschaft en één van de punten die ik daarbij aanhaalde was het feit dat bij de verbinding tussen de Orbi router module en één van de satellieten doorheen twee muren van ongeveer 60cm dik moet gaan en dat ik dan (via wifi verbonden op die satelliet - duidelijk te bekijken in de admin pagina's van de Orbi) nog steeds snelheden van 170Mbps haal...

    Bob
    Dank je Bob, mail gelezen en reeds een bedankje / antwoord gestuurd !
    Ik heb héél veel reviews gelezen en ben heus niet over 1 nacht ijs gegaan hoor
    Anderzijds: Tommie probeert ook te helpen waarvoor dank.

    Het probleem is dat er nog maar weinig mensen in België zo'n Orbi hebben - alhoewel hij al van 2016 bestaat dacht ik - maar nu heeft ie ook mesh-functionaliteit.
    Stel dat je 2 Apple-routers koopt, ben je méér geld kwijt. Dus het is allemaal een beetje relatief. Ik wil naast een vlotte verbinding ook een zekere verbinding.
    En als ik zo na ga heb ik heus wel wat dingen in huis die wifi vragen, dus denk ik wel dat het ( voor mij alleszins ) de inverstering waard is.

    Maar ik aanvaard hier alle hulp - ik weet dat ze steeds goed bedoeld is.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #17
      Re: Netgear Orbi RBK50 multiroomwifi

      Oorspronkelijk geplaatst door gervaisbob Bekijk bericht
      Heb je zelf zo'n set Tommie?
      Ik heb net Alfa Centauri via mail nog wat extra informatie verschaft en één van de punten die ik daarbij aanhaalde was het feit dat bij de verbinding tussen de Orbi router module en één van de satellieten doorheen twee muren van ongeveer 60cm dik moet gaan en dat ik dan (via wifi verbonden op die satelliet - duidelijk te bekijken in de admin pagina's van de Orbi) nog steeds snelheden van 170Mbps haal...

      Bob
      Nee, ik heb ze niet.
      Wat ik wel weet is dat mijn Linksys EA6900 door een muur en een plafond geraakt onder 45°, en dat ik dan nog 150 mbps haal.
      Die kost nu ca 110-120€.

      Comment


      • #18
        Re: Netgear Orbi RBK50 multiroomwifi

        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Ah voila, dat wist ik weer niet
        Ik veronderstel dat de Orbi gebruiken in AP modus dan nog de beste optie is.
        Een modem met de Orbi zal uiteindelijk hetzelfde resultaat geven als een router met de Orbi in AP modus.
        Verschil is vooral dat als je problemen krijgt met de configuratie niet bij TN moet aankloppen om uw Router te configureren met de modem only.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: Netgear Orbi RBK50 multiroomwifi

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Nee, ik heb ze niet.
          Wat ik wel weet is dat mijn Linksys EA6900 door een muur en een plafond geraakt onder 45°, en dat ik dan nog 150 mbps haal.
          Die kost nu ca 110-120€.
          En dat is deze dat hier binnenkort de deur uitvliegt omdat hij niet het resultaat biedt dat zou moeten.
          Mogelijks verschil tussen de versienummers?
          Nu vastlopen doet die wel niet, slechts een keer of twee moeten herstarten.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Re: Netgear Orbi RBK50 multiroomwifi

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Klopt, alles kan, maar dan kan het zijn dat de toestellen die aan je Orbi hangen (draad of wifi) niet in hetzelfde privé netwerk zitten als de toestellen die verbonden zijn met je telenet modem.
            Ik mag veronderstellen dat je de TN router bedoelt in combinatie met een eigen router?
            Mogelijks lopen reacties hier wat dooreen, vandaar de vraag.
            Met een modem only en eigen router, dan hangt juist alles wel in hetzelfde netwerk.
            Tenzij ik dat verkeerd heb? [emoji6]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: Netgear Orbi RBK50 multiroomwifi

              Wat ik denk dat voor Marc de beste oplossing is (rekening houdend met zijn historiek), dat is op plaatsen waar het kan een extra AP hangen dat via UTP verbonden is met zijn TN router.

              Zelf zou ik nooit iets installeren dat op het repeater systeem gebaseerd is.

              Maar iedereen doet daarin wat hij wil natuurlijk.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #22
                Re: Netgear Orbi RBK50 multiroomwifi

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                En dat is deze dat hier binnenkort de deur uitvliegt omdat hij niet het resultaat biedt dat zou moeten.
                Mogelijks verschil tussen de versienummers?
                Nu vastlopen doet die wel niet, slechts een keer of twee moeten herstarten.
                Welk probleem heb je daar mee?

                Comment


                • #23
                  Re: Netgear Orbi RBK50 multiroomwifi

                  Is een AP een repeater systeem??? Ik dacht een repeater de snelheid halveerde? Dat doet een AP toch niet?
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #24
                    Re: Netgear Orbi RBK50 multiroomwifi

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Wat ik denk dat voor Marc de beste oplossing is (rekening houdend met zijn historiek), dat is op plaatsen waar het kan een extra AP hangen dat via UTP verbonden is met zijn TN router.

                    Zelf zou ik nooit iets installeren dat op het repeater systeem gebaseerd is.

                    Maar iedereen doet daarin wat hij wil natuurlijk.
                    En zou jij dan opteren om de routerfunctie door de Netgear te laten doet of versta ik dat verkeerd?
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • #25
                      Re: Netgear Orbi RBK50 multiroomwifi

                      Oorspronkelijk geplaatst door gervaisbob Bekijk bericht
                      ... doorheen twee muren van ongeveer 60cm dik moet gaan ...

                      Bob
                      Laat me raden .. u woont in een middeleeuws burcht or een abdij uit dezelfde periode ?

                      Comment


                      • #26
                        Re: Netgear Orbi RBK50 multiroomwifi

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Wat ik denk dat voor Marc de beste oplossing is (rekening houdend met zijn historiek), dat is op plaatsen waar het kan een extra AP hangen dat via UTP verbonden is met zijn TN router.

                        Zelf zou ik nooit iets installeren dat op het repeater systeem gebaseerd is.

                        Maar iedereen doet daarin wat hij wil natuurlijk.
                        Hiermee geef je eigenlijk aan de specificaties van het Orbi systeem niet te kennen. De Orbi systemen van Netgear gebruiken een apart kanaal om de backhaul (het netwerkverkeer) tussen router en satellieten te sturen en dat heeft dus geen enkele impact op de beschikbare bandbreedte voor de clients. Repeater systemen doen dit niet en halveren daadwerkelijk de bandbreedte beschikbaar voor de clients.

                        In professionele omgevingen zal men (waar het mogelijk is) uiteraard ook altijd opteren voor een situatie met een wireless controller (fysiek of virtueel of cloud managed - denk maar aan Meraki managed access points) met daaraan gekoppeld bekabelde access points , maar dit betekent wel dat de infrastructuur van het gebouw dit toe moet laten (denk aan verlaagde plafonds of systeem vloeren om al die bekabeling in weg te werken).

                        In de situatie van Alfa Centauri is het duidelijk dat een bekabelde oplossing absoluut geen mogelijkheid is (waardoor blijven suggereren dat een extra AP via UTP de beste optie is nogal zinloos is want naast de kwestie), en dan moet er gewoon een alternatieve oplossing bedacht worden. Laat dan de Netgear Orbi set een goede maar (en daar ga ik niet tegen in) dure mogelijkheid zijn.

                        ik ben niet van plan om hier verder in te gaan argumenteren en beweer ook niet alles te weten, maar merk wel dat er veel argumenten worden gegeven zonder dat men enige ervaringen heeft met de oplossing zelf.
                        Wie zich vragen stelt bij waar ik dan wel een beetje ervaring en kennis vandaan haal: mijn nickname is weinig verhullend en een korte zoektocht op het wereldwijde web kan dan inzicht geven in mijn achtergrond.

                        Prettige avond,

                        Bob

                        Comment


                        • #27
                          Re: Netgear Orbi RBK50 multiroomwifi

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Laat me raden .. u woont in een middeleeuws burcht or een abdij uit dezelfde periode ?
                          Nee, ik woon in een woning gebouwd in Spaanse stijl en de buitenmuren daarvan zijn "vrij dik".
                          Wat deze opmerking te maken heeft met de discussie ontgaat me volledig, maar ik begin me wel te herinneren waarom ik me op dit forum onthoud van commentaren.

                          @Alfa Centauri: bij deze trek ik me terug uit dit topic. Je hebt mijn mail adres en bij vragen ben ik altijd bereid je te helpen, maar ik ga me niet laten verleiden tot dit soort zinloze discussies.

                          Bob

                          Comment


                          • #28
                            Re: Netgear Orbi RBK50 multiroomwifi

                            Bedankt iedereen en sorry voor eventuele misverstanden.
                            Ik ben géén ICT-er maar ik probeer me zo goed mogelijk in te lezen.
                            We hebben hier wel twee zeer vaste goede internetpunten, maar heel veel dingen gebeuren meer en meer "wireless" en naar de toekomst toe wil ik nu wel een deftig systeem.

                            Ik besef ook dat "een dummie" helpen niet altijd zo prettig is - je trekt heel wat vragen over je heen en het vraagt dan ook wat tijd. Mijn verontschuldigingen hiervoor - maar mijn dank is groot hoor

                            @ Bob: ik mail nog wel een keertje.
                            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                            Si non, on devient bonbon
                            Et les gens nous mangent !"

                            Comment


                            • #29
                              Re: Netgear Orbi RBK50 multiroomwifi

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Welk probleem heb je daar mee?
                              Die werkt correct, redelijk stabiel, maar beperkt in afstand en snelheid gaat snel naar beneden van zodra er meer dan twee toestellen connecteren.
                              Daarom is hij niet slecht voor de meeste toepassingen, maar voor ons gebruik niet goed genoeg.
                              Net als bij andere merken of modelletjes zullen er ondertussen wel al zijn met recentere hardware en mogelijks is dat daarbij verholpen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #30
                                Netgear Orbi RBK50 multiroomwifi

                                Oorspronkelijk geplaatst door gervaisbob Bekijk bericht
                                Hiermee geef je eigenlijk aan de specificaties van het Orbi systeem niet te kennen. De Orbi systemen van Netgear gebruiken een apart kanaal om de backhaul (het netwerkverkeer) tussen router en satellieten te sturen en dat heeft dus geen enkele impact op de beschikbare bandbreedte voor de clients. Repeater systemen doen dit niet en halveren daadwerkelijk de bandbreedte beschikbaar voor de clients.
                                Dit is volgens mij nog steeds een veredeld repeater systeem, men gaat nog steeds het signaal “zenden” naar een volgende module om van daaruit naar de clients door te “zenden”.
                                Hoe men dat draait of keert, het blijft twee keer doorzenden van het signaal.
                                Dat dit op een iets andere manier gebeurt dan bij een basis repeater klopt inderdaad.
                                Maar als het bereik in dat lokaal niet ideaal is, dan ook niet voor die module dat men in dat lokaal plaatst en zeker niet als men daar meerdere toestellen op gaat verbinden.
                                In dergelijk geval is dit systeem niet ideaal, net als een dergelijk systeem van Linksys, de Velop.
                                De bandbreedte tussen een mobiel toestel en een module van de Orbi mag dan nog beter zijn dan bij een standaard repeater, men krijgt er nooit meer data door dan wat er onderling tussen twee modules van de Orbi kan plaatsvinden.

                                In de situatie van Alfa Centauri is het duidelijk dat een bekabelde oplossing absoluut geen mogelijkheid is (waardoor blijven suggereren dat een extra AP via UTP de beste optie is nogal zinloos is want naast de kwestie), en dan moet er gewoon een alternatieve oplossing bedacht worden. Laat dan de Netgear Orbi set een goede maar (en daar ga ik niet tegen in) dure mogelijkheid zijn.
                                Bob
                                Marc heeft nu al een bekabelde AP staan, enkel is die ontoereikend en kan deze met gebruik van dezelfde bekabeling gewoon vervangen worden door een ander AP met beter bereik en hogere snelheid en gelijktijdige streams.
                                Een N versie vervangen door een deftige AC met meer en/of betere antennes zal al een enorm verschil uitmaken.

                                Ik dacht me verder te herinneren, tenzij ik me vergis, dat Marc een kruipkelder heeft.
                                Daarom is het nog niet zo gek om in het slechtste geval zelfs de mogelijkheid tot gebruik van een extra UTP te overwegen indien vervangen van de huidige AP 300N nog steeds onvoldoende zou zijn (vermoedelijk niet eens nodig).

                                Hoe men het draait of keert, niets gaat boven een bekabelde oplossing en zijn repeaters, mesh, power line adapters of zo maar noodoplossingen.

                                Natuurlijk is het aan Marc om daar zelf over te beslissen en ik verplicht niemand tot iets ... maar wil hem ook niet onnodig op hoge kosten jagen of onnodig veel toestellen in huis laten plaatsen.

                                Soit, mits ik er geen knijt van ken volgens u zal ik me maar onthouden van verdere logisch beredeneerde raad.
                                Last edited by VerSeg; 26 juni 2018, 02:48.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X