Vooraleer er weer voor de zoveelste keer reply komt van "nete heeft toch altijd problemen": IK HEB GEEN PROBLEEM, de betrokken mensen nu ook niet meer.
Kennissen van ons hebben een aantal jaren aan de zee gewoond, maar zijn nu verhuisd naar Heusden Oost-Vlaanderen.
Ze zijn al die jaren klant bij Proximus.
Zij hebben een desktop PC van een paar jaar oud die aan de kust draadloos connectie had op een Bbox, via uiteraard een kanaal in de 2,4 GHz band.
Ik wordt gevraagd of ik eens wil komen kijken in hun nieuw appartement want hun internet werkt niet.
Wat vind ik ter plaatse: een Bbox in de technische ruimte, een TV decoder bij de TV en daarbovenop een "bakje" waar Technicolor op staat en waar enkel een code en netwerk opstaat in de 5GHz band.
In een naastliggende bergruimte plaats nog zo'n Technicolor geval, weerom in de 5 GHz band.
Natuurlijk hadden die mensen er geen internet want geen van hun toestellen "kent" de 5 GHz band.
Ik laat de mensen Proximus bellen en zeggen dat zij met die 5GHz band niks kunnen aanvangen en vragen om de zaak te switchen naar de 2,4 GHz band.
Gisteren is er een tweede "technieker" geweest, vanmorgen eventjes gaan kijken en wat heeft die nu gedaan: bij de Bbox een Powerline adapter geplaatst op 2,4 GHz en in de living een draadloze Powerline adapter. Nabij de desktop nog een Powerline adapter en daaraan de desktop met een UTP kabel aangesloten. De "technicolorbakjes" 5 GHz hebben ze gewoon laten staan.
Zijn TV staat in de ene hoek van de living, de eerste "technieker" had daar een telefoonkabel van meters lang verbonden, het telefoontoestel meters verder op de grond geplaatst en dan de voedingsadapter nog eens meters verder in een stopcontact gestoken, TERWIJL er achter de TV nog een stopcontact vrij was. Hij had dan wel een dikke en een minder dikke adapter van plaats moeten wisselen in de daar aanwezige dominostekker.
Ik denk dat we hier wel het woord "technieker" eerder kunnen vervangen door "robotje". Waarschijnlijk hebben die techniekers iets van bv. 27 minuten en 25 seconden of zo per klant.
Nu, alles werkt voorlopig bij die mensen, ze hebben wel de "belofte" gekregen dat ze zo'n 90 euro zullen moeten betalen voor die powerline adapters. Terwijl zij enkel een verhuis hebben gevraagd met een indentieke installatie als in Oostende.
Ziet iemand klaarder in zo'n Proximus installatie, waar een kat op de duur zijn jongen niet meer in vind ? En het waarom ze enkel 5GHz gaan aanbieden, zeker bij oudere mensen en zonder verwittigen ?
Tot slot: er zullen bij Telenet etc... soms ook wel van die zonderlinge oplossingen uitgedokterd worden, dus ik wil hier zeker niemand de steen werpen.
Kennissen van ons hebben een aantal jaren aan de zee gewoond, maar zijn nu verhuisd naar Heusden Oost-Vlaanderen.
Ze zijn al die jaren klant bij Proximus.
Zij hebben een desktop PC van een paar jaar oud die aan de kust draadloos connectie had op een Bbox, via uiteraard een kanaal in de 2,4 GHz band.
Ik wordt gevraagd of ik eens wil komen kijken in hun nieuw appartement want hun internet werkt niet.
Wat vind ik ter plaatse: een Bbox in de technische ruimte, een TV decoder bij de TV en daarbovenop een "bakje" waar Technicolor op staat en waar enkel een code en netwerk opstaat in de 5GHz band.
In een naastliggende bergruimte plaats nog zo'n Technicolor geval, weerom in de 5 GHz band.
Natuurlijk hadden die mensen er geen internet want geen van hun toestellen "kent" de 5 GHz band.
Ik laat de mensen Proximus bellen en zeggen dat zij met die 5GHz band niks kunnen aanvangen en vragen om de zaak te switchen naar de 2,4 GHz band.
Gisteren is er een tweede "technieker" geweest, vanmorgen eventjes gaan kijken en wat heeft die nu gedaan: bij de Bbox een Powerline adapter geplaatst op 2,4 GHz en in de living een draadloze Powerline adapter. Nabij de desktop nog een Powerline adapter en daaraan de desktop met een UTP kabel aangesloten. De "technicolorbakjes" 5 GHz hebben ze gewoon laten staan.
Zijn TV staat in de ene hoek van de living, de eerste "technieker" had daar een telefoonkabel van meters lang verbonden, het telefoontoestel meters verder op de grond geplaatst en dan de voedingsadapter nog eens meters verder in een stopcontact gestoken, TERWIJL er achter de TV nog een stopcontact vrij was. Hij had dan wel een dikke en een minder dikke adapter van plaats moeten wisselen in de daar aanwezige dominostekker.
Ik denk dat we hier wel het woord "technieker" eerder kunnen vervangen door "robotje". Waarschijnlijk hebben die techniekers iets van bv. 27 minuten en 25 seconden of zo per klant.
Nu, alles werkt voorlopig bij die mensen, ze hebben wel de "belofte" gekregen dat ze zo'n 90 euro zullen moeten betalen voor die powerline adapters. Terwijl zij enkel een verhuis hebben gevraagd met een indentieke installatie als in Oostende.
Ziet iemand klaarder in zo'n Proximus installatie, waar een kat op de duur zijn jongen niet meer in vind ? En het waarom ze enkel 5GHz gaan aanbieden, zeker bij oudere mensen en zonder verwittigen ?
Tot slot: er zullen bij Telenet etc... soms ook wel van die zonderlinge oplossingen uitgedokterd worden, dus ik wil hier zeker niemand de steen werpen.
Comment