We zijn wat aan het rondkijken voor een nieuwe wagen. Topfavoriet is (voorlopig) een Citroën C4 Cactus Shine.
Bij verscheidene merken kan je nu ook de auto leasen op bv. 48 maanden (4 jaar). Je betaalt dan een vast bedrag per maand waar alles inzit, behalve banden en brandstof.
Lijkt me een vrij aantrekkelijke formule met één groot nadeel: na 4 jaar MOET je de auto afgeven aan de verkoper en heb je dus geen restwaarde in handen.
Langs de andere kant betaal je tijdens de looptijd ongeveer de waarde van de auto in 48 keer, maar bespaar je ongeveer 6000 euro aan kosten die je bij aankoop wél moet ophoesten: BIV, Rijtaks, Omnium verzekering gedurende 4 jaar en alle onderhoud en herstellingen van eventuele defecten.
En stel dat hij total-loss geraakt in een ongeval waar je in fout bent, dan ben je weer goed af met die formule denk ik.
Er wordt me ook gemeld door mensen wiens opinie ik vraag dat op het einde van het contract de auto bijna met een microscoop zou onderzocht worden op krasjes of deukjes waarvan de herstelling zou aangerekend worden.
Ik vermoed dat dit laatste wat overdreven is (de garagehouder zegt natuurlijk dat zo'n eindcontrole vrij oppervlakkig is en dat ze niet de volledige kost van zo'n eventuele reparaties aanrekenen).
Zijn er lezers die zich al met succes aan zo'n private lease gewaagd hebben ? Of er dik spijt van hebben ?
Bij verscheidene merken kan je nu ook de auto leasen op bv. 48 maanden (4 jaar). Je betaalt dan een vast bedrag per maand waar alles inzit, behalve banden en brandstof.
Lijkt me een vrij aantrekkelijke formule met één groot nadeel: na 4 jaar MOET je de auto afgeven aan de verkoper en heb je dus geen restwaarde in handen.
Langs de andere kant betaal je tijdens de looptijd ongeveer de waarde van de auto in 48 keer, maar bespaar je ongeveer 6000 euro aan kosten die je bij aankoop wél moet ophoesten: BIV, Rijtaks, Omnium verzekering gedurende 4 jaar en alle onderhoud en herstellingen van eventuele defecten.
En stel dat hij total-loss geraakt in een ongeval waar je in fout bent, dan ben je weer goed af met die formule denk ik.
Er wordt me ook gemeld door mensen wiens opinie ik vraag dat op het einde van het contract de auto bijna met een microscoop zou onderzocht worden op krasjes of deukjes waarvan de herstelling zou aangerekend worden.
Ik vermoed dat dit laatste wat overdreven is (de garagehouder zegt natuurlijk dat zo'n eindcontrole vrij oppervlakkig is en dat ze niet de volledige kost van zo'n eventuele reparaties aanrekenen).
Zijn er lezers die zich al met succes aan zo'n private lease gewaagd hebben ? Of er dik spijt van hebben ?
Comment