Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Dankzij een vervelende blessure van wielrenner Francisco Ventoso is de discussie over schijfremmen opnieuw opgelaaid. De Spanjaard viel zondag tijdens Parijs-Roubaix en sneed zich lelijk aan zo'n dunne, metalen schijf op de fiets van een andere renner. Volgens zijn ploeg Movistar moet hij terug naar Spanje na een operatie aan de wond aan zijn linkerbeen.
.../...
Maar voor privé gebruik zal het wel niet zo erg zijn want men rijdt niet op dezelfde manier.
en al die beweringen zijn allemaal van tafel geveegd
dit is nooit effectief bewezen geweest dat die verwondingen effectief door de schijven gekomen zijn
aan een racefiets zijn er meer scherpe onderdelen die zo'n verwondingen kunnen veroorzaken
de platte spaken
de tandwielen
...
bij een val ga je die al veel sneller eerst raken dan de schijven die een pak verder naar achter zitten
Weet ook dat de remblokken van schijfremmen erg sletig zijn, en dat deze slijtage moeilijk te detecteren is, en dat de blokjes moeilijk zelf te vervangen zijn. Gelukkig heb ik een goede fietsenmaker waar ik om de 500 km langs ga om eens naar mijn remblokken te laten kijken.
Vervangen is veel duurder dan klassieke remblokjes en moet zo ongeveer elke 2000 km. Laatst moesten ook mijn schijven vervangen (na 16000 km op 2 jaar): 250€, asjeblieft!
schijven kosten los €30 het stuk max
remblokken kosten rond de €25 per rem
deze vervang je zelf binnen de 10 minuten
wel deftig inremmen voordat je ermee in slechte omstandigheden mee gaat fietsen (regen,modder...)
dan gaan deze een pak langer mee dan 2000km
en al die beweringen zijn allemaal van tafel geveegd
dit is nooit effectief bewezen geweest dat die verwondingen effectief door de schijven gekomen zijn
aan een racefiets zijn er meer scherpe onderdelen die zo'n verwondingen kunnen veroorzaken
de platte spaken
de tandwielen
...
bij een val ga je die al veel sneller eerst raken dan de schijven die een pak verder naar achter zitten
Het heeft weinig of niets te maken met vallen en jezelf bezeren, maar met in peloton bij een valpartij met de schijf op andere renners inrijden en dus anderen verwonden.
Natuurlijk zijn er nog zaken die kunnen zorgen voor verwondingen.
Last edited by VerSeg; 30 april 2018, 12:25.
Reden: Typfout: zagen = zaken
Het heeft weinig of niets te maken met vallen en jezelf bezeren, maar met in peloton bij een valpartij met de schijf op andere renners inrijden en dus anderen verwonden.
Natuurlijk zijn er nog zagen die kunnen zorgen voor verwondingen.
en jij bent zelf een prof renner zeker dat je dit allemaal weet?
en jij bent zelf een prof renner zeker dat je dit allemaal weet?
[emoji57]
En jij bent de hele wereld? [emoji19]
Want blijkbaar wat voor u geldt, dat geldt voor heel de mensheid. [emoji107]
Ik ben geen profrenner, maar heb wel leren lezen op school en logisch redeneren lukt tot op heden ook nog.
Er zijn al veel artikels verschenen van renners die zware letsels opgelopen hebben en men moet daar niet ver over nadenken om dat te begrijpen.
Een schijfrem is als een mes en steekt uit, veel meer dan eender welk ander onderdeel.
Ja, tandwielen steken ook uit ... zover ken ik ook nog iets van een fiets.
Maar als een groep renners ten val komt of men rijdt er op in, dan is dat zo goed als altijd met het voorwiel eerst en ook heel vaak tegen het been van de voorganger.
Als op dat voorwiel dan een schijf staat, dan fungeert dit als een mes op die zijn been.
En zonder profrenner te zijn, zie ik ook wel de valpartijen waar ze met verschillende renners op elkaar knallen ... hier hebben ze de TV al uitgevonden.
En met profrenner bedoel ik deze dat professioneel wedstrijden rijden, niet de zondagsterroristen die denken dat van café naar café rijden een koers is en welke hun banden allergisch zijn voor fietspaden.
Trouwens hebben die geen remmen nodig, die stoppen zelfs niet voor rood of een stop ... vermoedelijk wordt anders hun pint warm.
In elk geval wens ik u nog veel veilige overwinningen als profrenner. [emoji106]
ik heb jaren aan topcompetie gedaan
zowel bij het mountainbiken als bij het wielrennen,paar jaar semi prof geweest bij het mountainbiken, tijdens de zomer wat meegedraaid in het gewone wielrennen bij wedstrijden om snelheid te kweken
dus ja ik weet waarover ik praat
maar jij totaal niet
en zoals gewoonlijk is uw mening de waarheid
en kan je niet tegen kritiek en ik ben niet de enige die dit opmerkt
en zoals gewoonlijk is uw mening de waarheid
en kan je niet tegen kritiek en ik ben niet de enige die dit opmerkt
En jij dan?
Alleen uw mening is dan waarheid?
Lees nog eens goed mijn eerdere reacties ... ik verwijs naar reacties van profrenners ... zij beweren dat, niet alleen ikzelf.
Maar ge hebt gelijk, al de profrenners die schijfremmen wel gevaarlijk vinden zijn niet zo slim als u want ze verkondigen onzin.
Zoals op elk forum zijn reacties normaal gezien persoonlijke meningen, geen kritiek op anderen.
Allen moeten sommigen zoals jij altijd persoonlijk reageren en laten blijken dat anderen er niets van kennen.
Kleinzielig gedrag noem ik dat.
schijven kosten los €30 het stuk max
remblokken kosten rond de €25 per rem
deze vervang je zelf binnen de 10 minuten
wel deftig inremmen voordat je ermee in slechte omstandigheden mee gaat fietsen (regen,modder...)
dan gaan deze een pak langer mee dan 2000km
ik zet erbij wat het normaal gezien wat kost
zonder ketting en cassette
en zoveel werk is daar niet aan tov van v-brake remmen
ik heb wat met alles gereden kwestie remmen op een fiets
na magura hs remmen zijn schijfremmen het makkelijkste om remblokken te vervangen
Ik heb vandaag deze besteld, Merida Speeder 500. Dat is eigenlijk een koersfiets maar met een recht stuur. En ik wou ook schijfremmen en dan kwam ik uit op deze Merida.
Gewicht is 9.21kg en heeft een Shimano Ultegra groepset. Ik heb 150€ korting gekregen en heb dus 1000€ betaald.
Mijn huidige mountainbike weegt 16kg dus dat zou ik toch moeten voelen. Volgende week krijg ik hem.
Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50 Mijn bird foto's en urbex foto's
Dit is hem dan. Ik heb 500km gereden en niemand die mij heeft ingehaald. Ik heb al enkele 'wielrenners' ingehaald en zelfs een groepje van 5.
Mijn snelheid op het vlakke is van 27 naar 31km/u gegaan. Die 6kg minder en de smallere 28mm banden maken een heel verschil.
Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50 Mijn bird foto's en urbex foto's
Comment