Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

    Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
    Ik kreeg na mijn groot onderhoud (160.000km) enkele vrijblijvende offertes van Auto 5, naast de klassieker "nieuwe banden" (zie hieronder).
    Weet natuurlijk niet als ze graag extra offertes maken om bij te verdienen

    Zijn die 2 herstellingen belangrijk om door de autokeuring te geraken ?
    Wat houdt die 2e herstelling precies in, is deze echt nodig om erdoor te geraken en nog veilig om zonder die herstelling te rijden of wat kan er gebeuren indien niet hersteld ?


    Klinkt wel ernstig "draagarmen " en " remmen ".

    Je weet het eigenlijk pas als je naar de keuring gaat, Als het echt niet meer binnen de ( veilige) normen valt zal je het daar wel merken !

    Remmen, Tja als je er hebt zonder indicatie sensor .... Wel opletten want remschijven zijn duurder dan blokken !!
    Groetjes
    Luc

    En wat er kan gebeuren als je niet hersteld ? Uit de bocht gaan, tegen een muur botsen ... etc ...
    Groetjes

    Lukathi

    Comment


    • #17
      Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      De remmenreiniger is zo'n puntje waar ze altijd wel extra winst op maken, ze zullen er zeker geen hele bus op leegspuiten.
      En als ik remmenreiniger nodig heb, dan vind ik die voor de helft van de opgegeven prijs bij de Action (die gebruiken wij op het werk ook).
      Nu de remblokjes al jaren asbestvrij zijn, durven ze weer de klauwen met wat perslucht ontstoffen.
      De blokjes en de schijven zijn nieuw, en moeten niet gereinigd worden.
      Je betaalt dus hoogstwaarschijnlijk 5,99€ voor een zuchtje perslucht.

      Comment


      • #18
        Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

        Denk je dat men in een merkgarage de remklauw gaat vastzetten met een momentsleutel ? Dat doen ze gewoon met de eenvoudige slagmoersleutel waar ze ook je wielen mee monteren.

        Bij mij worden bij bandenwissel (zomer-winter)de wielen wel gemonteerd met een momentsleutel.
        Voor kleine klusjes minder dan een uur blijf ik er wel bij.Kan ik ook eens de onderkant van mijn wagen bekijken,en leer soms wel iets bij.
        Maar kan ook wel verhalen vertellen over grote merkgarages.
        Auto komt binnen,formulier wordt ingevuld door de één van de receptionisten,die dat met een magnetische kubus op het dak legt.Mecanicien komt de wagen ophalen en rijdt 30 meter verder prompt door de glazen scheidingswand van het magazijn,radiator verplaatst en voorzijde van de wagen verbouwd.Rede van binnenbrengenrobleem met de remmen.Was duidelijk.Formulier niet gelezen.Foutje.

        Comment


        • #19
          Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Na 160.000km kunnen de remschijven bij de ene auto versleten zijn (soms zelfs nog veel eerder), en bij een andere zijn ze nog lang niet, dat hangt volledig af van de rijstijl van de automobilist.
          Het zal nog meer afhangen van tijdig onderhoud en deftig materiaal.
          Rijden tot de remblokken te ver zijn of brolblokjes gebruiken dat zal de schijven nog sneller doen slijten.
          Of er overvloedig koud water over gieten als ze redelijk warm staan, dat komt vaak ook niet goed.
          OK, 160.000km is al redelijk veel.
          Bij sommige auto's zie je de stoplichten meer dan dubbel zoveel keren aan en uit gaan dan bij andere auto's, bij zo'n rijstijl zullen de remblokken en remschijven niet zo lang meegaan (en is het verbruik ook een stuk hoger) dan bij een rustigere rijstijl.
          Men kan 10 keer zachtjes remmen of 5 keer zeer krachtig ... het is de combinatie van aantal en kracht dat bepalend is.
          Wagens met cruise control (adaptief en/of remfunctie) laten de remlichten ook aangaan bij afremmen ... niet altijd gebonden aan een slechte rijstijl van de chauffeur.
          De remmenreiniger is zo'n puntje waar ze altijd wel extra winst op maken, ze zullen er zeker geen hele bus op leegspuiten.
          En als ik remmenreiniger nodig heb, dan vind ik die voor de helft van de opgegeven prijs bij de Action (die gebruiken wij op het werk ook).
          Het is dan ook een offerte voor als je het door hun laat doen.
          En op alles maken ze winst, anders waren ze al failliet. [emoji1]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
            Remmen, Tja als je er hebt zonder indicatie sensor .... Wel opletten want remschijven zijn duurder dan blokken !!
            Sensoren zitten er meestal voor de slijtage van de remblokjes, niet zozeer de slijtage van de schijven.
            Wat het hier gaat kosten, dat staat op de offerte. [emoji1]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Het zal nog meer afhangen van tijdig onderhoud en deftig materiaal.
              Rijden tot de remblokken te ver zijn of brolblokjes gebruiken dat zal de schijven nog sneller doen slijten.
              Of er overvloedig koud water over gieten als ze redelijk warm staan, dat komt vaak ook niet goed.
              OK, 160.000km is al redelijk veel.
              Men kan 10 keer zachtjes remmen of 5 keer zeer krachtig ... het is de combinatie van aantal en kracht dat bepalend is.
              Wagens met cruise control (adaptief en/of remfunctie) laten de remlichten ook aangaan bij afremmen ... niet altijd gebonden aan een slechte rijstijl van de chauffeur.
              Het is dan ook een offerte voor als je het door hun laat doen.
              En op alles maken ze winst, anders waren ze al failliet. [emoji1]
              Heel simpel vraagje en no offence : maar heb je zelf ooit schijven vervangen ?????

              Comment


              • #22
                Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                Hoe een voor remschijven en voor remblokken vervangen op een FORD FOCUS 2 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 [HANDLEIDING] | AUTODOCOp onze websi...


                Kijk zelf hoe simpel het is. Aan 1 kant remschijf en remblokken vervangen : 8 minuten inclusief demontage en montage van het wiel
                En daar rekent Auto5 89€ voor aan (16 minuten voor de 2 kanten) of een uurloon van 350€ .
                In een merkgarage gaat dat nog wat meer kosten want die receptionist moet ook betaald worden, zeker als de auto meer dan 130kW is.
                Om nog niet te spreken over de investering voor de toonzaal en werkplaats. Tegenwoordig worden kleine merkgarages gedumpt. Je moet als merkvertegenwoordiger al minstens een toonzaal voor 20 auto's hebben.

                Ik heb als willekeurig voorbeeld een Ford Focus genomen voor de werkwijze. Dat is voor elk merk gelijkaardig. Soms moet je de remklauw demonteren met een zeskant dopsleutel, maar het kan ook een inbus of een torx zijn.

                Om een prijsidee te geven van de onderdelen voor een Ford Focus 75kW :
                Bosch remschijf 1166001 : 34€/stuk
                Bosch remblokkenset vooras L + R : 33€

                Voor een auto van 130kw gaat dat een ietsje duurder zijn.
                Audi A4 140kW remschijf Bosch 37€/stuk
                Last edited by notex; 27 februari 2018, 21:02.

                Comment


                • #23
                  Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                  Ik deel notex's afkeer van merkgarages.

                  Tenslotte is het onderhoud van een auto af te lezen uit het boekje.
                  Wanneer ik mijn wielen wissel tussen zomer en winter kijk ik o.a. naar de remmen.
                  Remschijven zijn op te meten met een schuifmaat en de minimum dikte is gepubliceerd (alhoewel daar nog veel speling op zit: 25mm-8mm luchtspleet/2 = 8,5mm - 2mm sleet rest 6,5mm metaal, geen paniek).
                  Voor mijn auto kosten geventileerde schijven al gauw € 50 per stuk.
                  Mijn onafhankelijke VAG-garagist heeft vooraan de schijven (na 170.000 km) en blokken vervangen voor € 220.
                  Hij is gemiddeld 40% goedkoper dan een VW dealer (veel minder kosten).
                  Ik had daar dus hooguit één tankbeurt op bespaard door het zelf te doen.
                  Idem klein onderhoud om de 30.000 voor € 150 na aftrek van olie en alle filters (incl interieurfilter die bij VW in geen jaren ververst was aan meer dan het dubbel van de prijs).

                  En als er echt iets verkeerd is heb ik hem wel nodig.
                  Ik zie zonet dat mijn BA-verzekering ook een gratis afsleepdienst (België tot 100km over de grens) voorziet, dus daarvoor moet je ook al niet meer bij een merkgarage gaan.
                  Last edited by palombian; 27 februari 2018, 21:45.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Heel simpel vraagje en no offence : maar heb je zelf ooit schijven vervangen ?????
                    Ook no offence, maar wat heeft dit te maken met mijn vorige reactie? [emoji849]

                    Ik rij ongeveer 37 jaar en heb op al die jaren 3 keer remschijven (laten) vervangen.

                    De eerste keer op mijn allereerste wagen, een R14 ... tweedehands gekocht en de schijven waren diep gekrast doordat de vorige eigenaar de remblokken niet had vervangen en op ijzer had geremd.
                    In die tijd was er nog geen waarschuwing.

                    Een paar jaar geleden de 2 voorste schijven moeten vervangen van een moto na een bandenwissel.
                    De in motobanden gespecialiseerde bandencentrale had ze scheefgetrokken door de remklauwen (cylinders) open te wringen en de schijven als steun te gebruiken. 🤢

                    Een derde keer was op een wagen nadat er een dun maar hard voorwerp geklemd zat tussen de remklauw en schijf ... wat misschien 1 kans op een miljoen is dat dit gebeurt.

                    Ik heb altijd redelijk sportief gereden, maar op een menselijke en verantwoorde manier ... vlot rijden maar op tijd anticiperen op het verkeer, laten uitbollen, remmen op de motor en niet onnodig op de rem gaan.
                    Net vandaag een o derhoud van 50.000 km laten doen se, buiten standaard zaken als olie en filters en een set ruitenwissers niets speciaals ... nog steeds de originele remblokjes en remschijven.

                    Onze wagens krijgen een onderhoud volgens wat nodig is ... bij mijn eerste wagen deed ik het meeste zelf, daarna altijd door de garage laten doen.
                    Als men geld kan geven aan een wagen, dan ook aan onderhoud zeker?

                    Is het dit wat je wou weten, of is er nog iets anders?
                    Last edited by VerSeg; 27 februari 2018, 22:19. Reden: Typfout
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      En daar rekent Auto5 89€ voor aan (16 minuten voor de 2 kanten) of een uurloon van 350€.
                      Bijna al wat men zelf doet, is goedkoper maar de redenering is wat te simplistisch.

                      Wat u niet rekent dat zijn de extra kosten dat zij hebben.
                      Auto 5 moet daarvoor een gebouw hebben, personeel, administratie, verwerking (afvoer) van afval, verzekeringen, ...
                      Een paar minuten om uw wagen in ontvangst te nemen, uw wagen terug af te leveren, de factuur opstellen, ontvangen, uitleg verschaffen en bij sommige klanten een half uur naar gezaag luisteren.
                      De effectieve tijd is veel langer dan de wissel van de schijven alleen.

                      Als klant is alles te duur, maar er is ook steeds een andere partij. [emoji848]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Men kan 10 keer zachtjes remmen of 5 keer zeer krachtig ... het is de combinatie van aantal en kracht dat bepalend is.
                        Ik heb het wel over automobilisten die terwijl ze tussen het andere verkeer zitten dat tegen een redelijk constante snelheid rijdt de hele tijd op de rem moeten trappen omdat ze zoveel pk's onder hun rechtervoet hebben dat ze die niet in bedwang kunnen houden. Daar lijkt het toch op, ze komen altijd terug dichter op hun voorligger rijden en trappen dan even op de rem als ze bijna tegen de voorligger zitten die wel tegen een constante snelheid blijft rijden (meestal is dat de maximum toegelaten snelheid en wil de "remtrapper" die er achter hangt voorbij terwijl dat onmogelijk is omdat er teveel tegenliggers aankomen).
                        Dat soort nerveus rijgedrag zorgt wel degelijk voor sneller slijtende remmen (en een hoger verbruik) omdat er geremd wordt terwijl dat eigenlijk niet nodig is als die automobilist de snelheid regelt met het gaspedaal in plaats van met de remmen...
                        Ik heb de indruk dat er in sommige auto's een "aan-uit" schakelaar staat in plaats van een gaspedaal, daarom moet er in die auto's de hele tijd op de rem worden gedrukt om de voorligger niet van de baan te duwen.

                        Vorige zondag had ik er nog zo ene achter mij hangen, uiteindelijk kon hij toch voorbij, maar net toen hij voor mij reed gooide hij alles dicht omdat er een flitspaal stond, daardoor moest ik remmen omdat ik anders achter in zijn auto had gereden.
                        Bij mijn auto was de cruise-control ingeschakeld op 72km/h, dat komt overeen met ongeveer 70km/h op de GPS, dat is toch snel genoeg als de maximaal toegelaten snelheid op die plaats 70km/h is?
                        Dan vind ik het niet nodig dat ze achter mij komen "duwen", dat helpt niet bij mij, ik ga er niet sneller voor rijden.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Ook no offence, maar wat heeft dit te maken met mijn vorige reactie? [emoji849]

                          Ik rij ongeveer 37 jaar en heb op al die jaren 3 keer remschijven (laten) vervangen.

                          De eerste keer op mijn allereerste wagen, een R14 ... tweedehands gekocht en de schijven waren diep gekrast doordat de vorige eigenaar de remblokken niet had vervangen en op ijzer had geremd.
                          In die tijd was er nog geen waarschuwing.

                          Een paar jaar geleden de 2 voorste schijven moeten vervangen van een moto na een bandenwissel.
                          De in motobanden gespecialiseerde bandencentrale had ze scheefgetrokken door de remklauwen open te wringen en de schijven als steun te gebruiken. ��

                          Een derde keer was op een wagen nadat er een dun maar hard voorwerp geklemd zat tussen de remklauw en schijf ... wat misschien 1 kans op een miljoen is dat dit gebeurt.

                          Ik heb altijd redelijk sportief gereden, maar op een menselijke en verantwoorde manier ... vlot rijden maar op tijd anticiperen op het verkeer, laten uitbollen, remmen op de motor en niet onnodig op de rem gaan.
                          Net vandaag een o derhoud van 50.000 km laten doen se, buiten standaard zaken als olie en filters en een set ruitenwissers niets speciaals ... nog steeds de originele remblokjes en remschijven.

                          Onze wagens krijgen een onderhoud volgens wat nodig is ... bij mijn eerste wagen deed ik het meeste zelf, daarna altijd door de garage laten doen.
                          Als men geld kan geven aan een wagen, dan ook aan onderhoud zeker?

                          Is het dit wat je wou weten, of is er nog iets anders?

                          Nee. Als ik dit lees weet ik genoeg want tegen zoveel expertise kan ik niet zelf niet op.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                            Nee. Als ik dit lees weet ik genoeg want tegen zoveel expertise kan ik niet zelf niet op.
                            Waar zie jij iets van kennis, expertise of wat dan ook staan?
                            Ik deel enkel een ervaring wanneer ik remschijven heb moeten laten vervangen ... zit daar volgens u iets onlogisch tussen?
                            Te lang in de kou gezeten of zo? [emoji41]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Ik heb het wel over automobilisten die terwijl ze tussen het andere verkeer zitten dat tegen een redelijk constante snelheid rijdt de hele tijd op de rem moeten trappen omdat ze zoveel pk's onder hun rechtervoet hebben dat ze die niet in bedwang kunnen houden.
                              Wat hebben PKs daarmee te maken?

                              Er zijn er inderdaad die niet vlot volgen en steeds vooruit schieten en dan remmen, maar niet elk remlicht komt daarvan.

                              En die zo nerveus rijden, dat zijn er vaak ook met kleine bakskes.
                              Zondag zo ene specialist gezien ... Fiat 500. [emoji41]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                                [
                                QUOTE=notex;4628853 ] In een merkgarage gaat dat nog wat meer kosten want die receptionist moet ook betaald worden, zeker als de auto meer dan 130kW is.
                                Om nog niet te spreken over de investering voor de toonzaal en werkplaats. Tegenwoordig worden kleine merkgarages gedumpt. Je moet als merkvertegenwoordiger al minstens een toonzaal voor 20 auto's hebben.
                                [/QUOTE]
                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Bijna al wat men zelf doet, is goedkoper maar de redenering is wat te simplistisch.

                                Wat u niet rekent dat zijn de extra kosten dat zij hebben.
                                Auto 5 moet daarvoor een gebouw hebben, personeel, administratie, verwerking (afvoer) van afval, verzekeringen, ...
                                Een paar minuten om uw wagen in ontvangst te nemen, uw wagen terug af te leveren, de factuur opstellen, ontvangen, uitleg verschaffen en bij sommige klanten een half uur naar gezaag luisteren.
                                [emoji848]
                                Ik heb die overhead van een garage toch vermeld ? Zoals gewoonlijk weer gereageerd nadat je slechts de helft hebt gelezen

                                Bij mij gaat het over de zekerheid dat het werk correct gedaan is. Dat blijft steeds een vraagteken als je er niet bij blijft staan.
                                Als ik een olieverversing laat doen (8 liter 5W30 full synthetic @ 25€/liter), dan staat daar naast een oliefilter van 45€ nog een carterstop van 6€ mee op de rekening.
                                Ik vroeg waarom die carterstop vervangen was, en kreeg als antwoord dat het dichtingsringetje niet apart kan vervangen worden. Als ik dan 10 minuten later thuis onder de auto ga kijken, zie ik dat aan de carterstop hetzelfde zand hangt als aan de carterpan. Die carterstop is er zelfs niet af geweest en men heeft de olie opgezogen langs het gat van de peilstok. Op die manier blijft er nog minstens een liter van de oude olie in het carter. De volgende keer wisselde ik zelf de olie (identiek hetzelfde merk en type olie) die ik via internet aan huis geleverd krijg @ 8€/liter. De oliefilter die erin zat, was er een van Marelli die je voor 6€ koopt bij www.autodoc.be . De koperen dichtingsringetjes heb ik 3€ betaald voor een zakje van 10 stuks.
                                De bodemplaat onder de motor is bevestigd met 4 boutjes en 8 plastic pluggen. In de garage had men maar 4 plastic pluggen teruggeplaatst (die vallen er niet vanzelf uit).
                                In de garage kostte het 200€ voor de olie, 45€ voor de filter, 6€ voor de carterstop, 52€ voor het werkuur en 8€ voor het afvoeren van de olie. Samen 311€ voor een simpele oliewissel. Als je dan weet dat die olie 3€/liter kost als je ze zoals de garage met een drum van 200 liter koopt ...
                                Ikzelf heb de carterpan een half uur laten uitlekken tot er geen druppel meer uit kwam en de binnenkant van het filterhuis proper gemaakt.
                                Het heeft me 8x8 =64€ gekost voor de olie, 10€ voor een kwaliteits-oliefilter en 0,30€ voor een dichtingsringetje. Samen 74,30€.
                                Nu heb ik de voldoening dat de olie 99,5% ververst is in plaats van slechts 87% en dit voor een vierde van de garageprijs.
                                Ik ben met pensioen en ik factureer geen werkuren aan mezelf. Mijn garage (met smeerput) is al lang afbetaald.
                                Last edited by notex; 27 februari 2018, 22:55.

                                Comment

                                Working...
                                X