Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

    Inderdaad!
    Die test is echt onaangepast.
    Ze zouden altijd de waardes moeten vergelijken met een standaardtabel die aangepast is per auto met de diverse bandenmaten. Maar dat is gewoon te moeilijk.

    Comment


    • #62
      Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Inderdaad!
      Die test is echt onaangepast.
      Ze zouden altijd de waardes moeten vergelijken met een standaardtabel die aangepast is per auto met de diverse bandenmaten. Maar dat is gewoon te moeilijk.
      Ze werken toch met computers? [emoji1]

      Elke wagen werd ooit goedgekeurd voor hij op de markt kwam en dus getest met alle toegelaten bandenmaten ... dan zouden ze op dat moment de referenties kunnen uploaden naar een centrale database.

      Bewijs dus dat er nog veel mank loopt. [emoji41]
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #63
        Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

        Nog een bewijs dat de test van de ophanging onaangepast is :
        Echtgenote kocht een auto, maar de vering was keihard. Hiervoor is de auto meermaals terug naar de garage geweest, maar er was niets mis mee volgens hen.
        "U hebt gekozen voor een sportieve versie, en die vering is altijd zo hard", was de verklaring.
        Na 4 jaar gaat de auto voor de eerste keer naar de keuring en komt erdoor zonder opmerking.
        2 jaar later ging ik er zelf mee naar de keuring. Controleur vroeg hoe lang ik die auto al had en ik moest mee onderaan de auto komen kijken.
        Met een tang trok hij aan beide kanten 2 getande rubbers van tussen de veren. Dat waren volgens hem transportrubbers om te vermijden dat de spoiler beschadigd wordt wanneer de auto door de transporteur geleverd wordt. Opnieuw een schokdempertest gedaan en het resultaat was en 98% van de nieuwwaarde (na 6 jaar en 80.000km). Die schokdempers hadden nog nooit kunnen werken met de rubbers tussen de veren ! Na de TC naar de garage gereden en die rubbers op de toog gelegd. Het onderdeel konden ze niet vinden in hun computer. Een receptionist, 2 magazijniers en 2 mecaniciens zijn er naar komen kijken. Pas de laatste mecanicien wist waarvoor die rubbers dienden, en dat ze normaal moesten verwijderd worden bij aflevering van de auto.
        De auto was ieder jaar in de garage geweest voor service en uiteindelijk heeft een wakkere inspecteur (een kerel van een jaar of 25) het probleem met de ophanging opgelost. Dat heeft hij bij de visuele inspectie opgemerkt, maar de effectieve schokdempertest met de apparatuur gaf geen probleem aan.

        Comment


        • #64
          Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

          Ze bekijken wel je éénvormigheidsattest.Daar staan de toegelaten bandenmaten op,en ze controleren ook wat erop ligt.
          Wist je ook dat die metalen band rond hun garageput er niet alleen is omdat je er niet zou inrijden.
          Die heeft de hoogte van de minimale toegelaten vrije ruimte onder je voertuig.Als je wagen verlaagd is,en je blijft eraan hangen of je sleept er over,dan ben je niet conform meer.En daarvoor moeten ze dus niet zitten meten.
          Wat ik dan wel belachelijk vind,is als je niet in de wagen zit,maar hem erover duwt,en hij blijft niet hangen,dan is het OK.Maar welke auto rijdt nu zonder iemand in??
          De TC is ook niet mijn beste vriend,maar het is toch allemaal niet zo onnozel.
          Maar soms vraag je toch af waarmee ze bezig zijn.Er kruipen er uit de put en gaan een deur binnen.Er komen anderen uit een andere deur,kruipen in dezelfde of andere put,maar verder gebeurt er in 15 minuten niets meer.Raadsel.

          @Notex:Je moet je garagist dankbaar zijn.Door die rubbers hebben je schokdempers nooit maximaal kunnen inveren,en zijn ze nog in zo een goede staat.Het heeft je misschien nog enkele spoilers gespaard.
          Nu versleten schokdempers slaan door en pompen,en dat meten ze.Als ze wat hard zijn en niet pompen,dan is dat voor TC geen probleem,wel voor jou.Maar je garagehouder zou dit wel moeten gezien hebben,tenzij je een eerder exclusief model hebt,waarvan zij maar zeldzaam één of geen verkopen,en dan kun je dit wel wel verstaan.
          Last edited by demuro; 20 maart 2018, 15:59.

          Comment


          • #65
            Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            Ze bekijken wel je éénvormigheidsattest.Daar staan de toegelaten bandenmaten op,en ze controleren ook wat erop ligt.
            Eerlijk gezegd nog nooit geweten dat ze naar de bandenmaat keken, maar dat zal weer de ene tegen de andere zijn.
            Het gelijkvormigheidsattest is vooral om te zien dat je het hebt ... veel lezen hebben ze nog nooit gedaan.

            Wist je ook dat die metalen band rond hun garageput er niet alleen is omdat je er niet zou inrijden.
            Die heeft de hoogte van de minimale toegelaten vrije ruimte onder je voertuig.Als je wagen verlaagd is,en je blijft eraan hangen of je sleept er over,dan ben je niet conform meer.En daarvoor moeten ze dus niet zitten meten.
            Bij ons op de TC is geen put en dus ook geen rand. [emoji16]

            Wat ik dan wel belachelijk vind,is als je niet in de wagen zit,maar hem erover duwt,en hij blijft niet hangen,dan is het OK.Maar welke auto rijdt nu zonder iemand in??
            Wat als er dan 5 mensen van 150 kg in zitten tegenover eentje van 45 kg?
            Trouwens als de schokdemper ingeduwd worden door een drempel of zo, dan is hij nog lager.

            Nu versleten schokdempers slaan door en pompen,en dat meten ze.Als ze wat hard zijn en niet pompen,dan is dat voor TC geen probleem,wel voor jou.
            Lees mijn eerder reactie nog eens waar ze de banden aflieten omdat de vering te hard was.
            Ze maken daar op de TC wel degelijk een punt van.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #66
              Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

              Lijkt mij een interessante TC daar bij jullie.
              Niet naar de banden kijken?Leg maar eens twee verschillende soort of maat van band op dezelfde as.Je zult snel weten dat ze ernaar kijken.
              Motorkap opendoen;om de katten er uit te jagen zeker.Je chassisnummer staat daar,en dat staat ook op dat attest dat ze nooit lezen en dat moet nu toevallig ook nog hetzelfde zijn.
              En als je chassisnummer daar niet staat ,dan moet je zelf kunnen aanwijzen waar het staat.
              Als je nog eens naar de TC gaat,kijk maar eens goed rond.Er valt daar veel te leren.
              Last edited by demuro; 20 maart 2018, 22:16.

              Comment


              • #67
                Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Eerlijk gezegd nog nooit geweten dat ze naar de bandenmaat keken, maar dat zal weer de ene tegen de andere zijn.
                Het gelijkvormigheidsattest is vooral om te zien dat je het hebt ... veel lezen hebben ze nog nooit gedaan.
                Bij de TC Antwerpen/Noorderlaan controleert men altijd de lastindex en snelheidsindex. Indien die te laag is, krijg je niet alleen maar een opmerking op je keuringsbewijs. Je moet binnen de 14 dagen terug op controle komen met de juiste banden. Alleen voor winterbanden mag je een lagere snelheidsindex hebben.
                Je moet dan een sticker met verkeersbord van maximum toegelaten snelheid op je dashboard kleven met bv. 240 erop

                Comment


                • #68
                  Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                  sorry, dubbel gepost
                  Last edited by notex; 20 maart 2018, 23:11.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    Bij de TC Antwerpen/Noorderlaan controleert men altijd de lastindex en snelheidsindex. Indien die te laag is, krijg je niet alleen maar een opmerking op je keuringsbewijs. Je moet binnen de 14 dagen terug op controle komen met de juiste banden. Alleen voor winterbanden mag je een lagere snelheidsindex hebben.
                    Je moet dan een sticker met verkeersbord van maximum toegelaten snelheid op je dashboard kleven met bv. 240 erop
                    Ik weet het ... in principe moeten ze dat allemaal doen, maar zelf nog niet meegemaakt.
                    Zal dus afhangen van wie het doet.
                    Net als alle gordels vastmaken ... de ene vraagt het, da andere niet.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #70
                      Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                      <knip>
                      Nog nooit heb ik ze de dikte van de remschijven zien meten ...
                      Ik één keer. Dat was voor een tweedehandskeuring.

                      Comment


                      • #71
                        Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                        En daar zeg je het.
                        Maar je weet helaas niet wie die dag op dat uur in en onder jouw auto kruipt.
                        Zou geen verschil mogen uitmaken,maar soms zit er toch wat rek op.

                        Comment


                        • #72
                          Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                          Gelukkig zijn er nog mensen bij de TC die hun job ernstig opvatten. Bij mij hebben ze gezien dat de beide voorbanden deskundig met een zeer scherp voorwerp (Stanley mes ?) waren bewerkt. Er was een verticale insnede gemaakt van ongeveer 25cm lang en 20mm hoog in de zijflank. Ik had het zelf nog niet opgemerkt.
                          Om dat te zien moest je er met je neus vlak voor zitten. 't Moet zijn dat iemand het op notex heeft gemunt, ofwel was het een hele groene ecologist die dat gedaan heeft. Heeft me 2 nieuwe banden gekost terwijl de beschadigde nog 8mm profiel hadden.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                            Toen ik mijn Patrol kocht was hij verhoogd met progressieve veren. Nooit een opmerking gekregen tenzij verleden jaar : rode kaart. De reden : een van de veren zat omgekeerd. Ik zou best wel eens willen weten waar staat dat dit zo moet maar ja, als je lmastig doet ben je de pineut. Nog zo'n verhaal uit eerste hand : de achterschokdempers van mijn Audi 100 zeiden ze. Wablief ? Ik duw duw een paar keren op de achterkant en die gedraagt zich normaal. Dus ik zeg : "die amortisseurs zijn NIET kapot". "Ze zijn WEL kapot, kijk maar op de monitor". Toen begon ik lastig te doen "als er iets kapot is dan is het uw machien". Het escaleerde tot de stationschef er bij kwam en wat bleek ? Het machien moest gereset worden.... Natuurlijk is de TC een gouden zaak, maar die wispelturigheid....
                            Nu, ik versta het wel ergens, er worden af en toe steekproeven gedaan met een directe herkeuring, dus als die mannekes een fout laten doorglippen....
                            Wat me in ieder geval opvalt is de regelmatige personeelswissel en het feit dat het allemaal jonge mannekes zijn (toch in Brugge).

                            Nog ene : voor mij op de rookkeuring stond er een camionette en omwille van de een of andere reden kon hij met zijn sonde niet in de uitlaat (vraag me niet waarom). Hij ging op zijn knieën zitten en riep "geef eens gas, nog eens". Het was in orde....

                            Allemaal niet van horen zeggen hoor

                            Comment


                            • #74
                              Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
                              Ik één keer. Dat was voor een tweedehandskeuring.
                              Vreemd. Ik zou zelf niet weten waar de limiet ligt voor mijn schijven. Hebben die mannen dan een grote verzameling technische gegevens ? Betreft schijven heb ik ooit eens een mondelinge opmerking gehad dat ik er beter eens naar zou kijken, dat was na 400.000 km.

                              Ik ga niet klagen, tegenwoordig zijn er vandaag de dag die het amper 100.000 km uithouden.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                                Gelukkig zijn er nog mensen bij de TC die hun job ernstig opvatten. Bij mij hebben ze gezien dat de beide voorbanden deskundig met een zeer scherp voorwerp (Stanley mes ?) waren bewerkt. Er was een verticale insnede gemaakt van ongeveer 25cm lang en 20mm hoog in de zijflank. Ik had het zelf nog niet opgemerkt.
                                Om dat te zien moest je er met je neus vlak voor zitten. 't Moet zijn dat iemand het op notex heeft gemunt, ofwel was het een hele groene ecologist die dat gedaan heeft. Heeft me 2 nieuwe banden gekost terwijl de beschadigde nog 8mm profiel hadden.
                                Ik had nog niet zolang (een jaar of zo) andere banden op mijn Audi en we zaten op de autosnelweg naar Zweden toen ik voelde dat er iets mis was met de uitweging. Je kent dat wel. Dus gecontroleerd en de gewichtjes zaten er nog op, vreemd.
                                We zaten al een eind in Zweden tot ik het niet meer betrouwde. Een onooglijke garage binnen waar ze -tot mijn verbazing- de band eraf namen. Het eerste wat die man zei : "you have been very lucky" en hij toont me de band. Blijkbaar een fabricagefout, je kon gewoon de staaldraden zien zitten toen hij de band samen kneep. Nooit eerder gezien. Was wel even slikken ....

                                Comment

                                Working...
                                X