Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan draadloze lichtschakelaar aangesloten worden als 1 kabel nodig vr andere slpk ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kan draadloze lichtschakelaar aangesloten worden als 1 kabel nodig vr andere slpk

Zoals her er op deze foto uitziet, heb je dan nog licht in de kamer er naast en spanning op het stopcontact?
    Met die witte los.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Re: Kan draadloze lichtschakelaar aangesloten worden als 1 kabel nodig vr andere slpk

Ja enkel in de kamer zelf waar de spots zitten voorlopig nog geen licht, alle andere lichten in de wc (kabels linksboven) en kamer ernaast (kabels rechtsonder) werken.
      Ook het stopcontact onderaan in dezelfde kamer werkt nog steeds.

Als het draadloze bakje uit is gaan de lichten van de wc en kamer ernaast dus geen stroom krijgen als alles op dit bakje aangesloten is, dit moet ik proberen te vermijden.
      Dochter is nu gaan slapen, morgen eens verder puzzelen, not easy met al die mogelijk combinaties :-)

De kleuren zijn ook verwarrend, ipv simpelweg bruin, blauw en aarding, gebruiken ze ook nog wit en rood,... in oudere gebouwen
      Last edited by CanonYouCan; 26 februari 2018, 21:45.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
        Misschien was het wat vaag "draadloze lichtschakelaar", hier de links hoe het draadloos setje eruitziet.

Het gaat dus om deze ontvanger Trust ACM-1000 (werkt ook in de muur aan een lichtschakelaar staat er)

Met deze bijhorende afstandsbediening AYCT-102 :

Hieronder een foto hoe de kabels eruitzien (nog jaren 70 electriciteit )

Linksonder : de blauwe, witte en aarding komen van het stopcontact onderaan van dezelfde kamer.
        Bovenaan : deze 3 gaan of komen van/naar het toilet.
        Rechtsonder: deze 3 gaan de 2e kamer ernaast.

Dus nog heel wat combinatie-mogelijkheden te testen.
        De afstandsbediening met alle spots samen aan/uit heeft dus al eens gewerkt, maar dan werkte het licht van de 2e kamer niet meer, dus weer alles losgekoppeld.
        I know, ziet er niet te professioneel uit maar heb snel de kleuren samen veilig in rapidklemmen gestopt om later eens te herbeginnen.

Mijn eerste gedacht was alle gelijke kleuren in 3 rapidklemmen vast te maken en vandaar telkens 1 kabel naar blauw/bruin/aarding in dit bakje in de muur.
        Zal dit morgen nog eens testen, en als het weer werkt zoals ik eens had, dan eerst noteren wat waar te combineren + uitzoeken om het licht van de 2e kamer ernaast normaal te laten werken zonder dat deze draadloze schakelaar daar invloed op heeft.
        En waar zit de schakeldraad naar de verlichting in die kamer. Ik zie hier alleen maar een doorlussing van de spanning naar de andere ruimtes.
        En met die witte los kan er of geen spanning op het stopcontact zijn (als die als laatste zit) of geen spanning zijn op de andere leidingen als de spanning van het stopcontact afkomt.
        Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Zou het kunnen zijn dat die witte draad de schakeldraad is naar het stopcontact EN de verlichting.
          Dus, dat het stopcontact en de verlichting samen geschakeld worden via de ooit bestaande schakelaar.
          Maak het stopcontact ook eens open en kijk daar eens naar de bedrading.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
            En waar zit de schakeldraad naar de verlichting in die kamer. Ik zie hier alleen maar een doorlussing van de spanning naar de andere ruimtes.
            En met die witte los kan er of geen spanning op het stopcontact zijn (als die als laatste zit) of geen spanning zijn op de andere leidingen als de spanning van het stopcontact afkomt.
            Dat maak ik daar ook van.
            Vandaar mijn eerdere vraag of het stopcontact zo nog werkt.

Als dat stopcontact nog werkt en de spanning daar afgetakt is, dan moet al de rest uit zijn ... tenzij het schema er heel anders uitziet dan wat TS in gedachten heeft.

Of de bedrading loopt niet zoals het eruit ziet.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Helaas hebben wij geen electriciteitsschema en ja het stopcontact werkt nog zelfs als die witte kabel gewoon los in de muur zit, maar die witte is wel cruxiaal om stroom te geven aan de spots (zonder die werken de spots niet).
              Ik heb vandaag nog 2-3u getest maar ik heb het weer moeten opgeven, véél te ingewikkeld zootje met zoveel kabels en mogelijkheden

Vorige keer had ik het gevonden, maar vergeten op te schrijven (verdoeme!!!) en ik vind het totaal niet meer hoe de spots simpelweg aan/uit te doen.
              Ofwel brand er niets maar hoor je wel een klik vd afstandsbediening, ofwel brand alles constant en krijg ik niets meer uit met de afstandsbediening.
              Als de kabels van boven niet in het bakje zitten is er zelfs geen stroom, zonder de witte van linksbeneden werken de spots nooit.

Blauw linksboven + blauw linksonder
              Rood linksboven + wit linksonder
              Geeft constant licht in deze 3e kamer.
              Dus die witte is zeker noodzakelijk om stroom te geven.

De rode samen in rapidklem
              De blauwe samen in rapidklem geeft licht in onze 1e & 2e slaapkamer.
              De witte verbind ik dus niet of het licht brand constant.

Zelfs die goedkope OK lichtschakelaars om tijdelijk nog eens vast te maken zijn niet duidelijk en weet ik niet meer hoe vast te maken (zie foto hieronder)
              L1 zal wel fase (bruin) zijn, maar waar moet je dan de blauwe vastmaken, op de X1 in dezelfde lijn of rechts ervan.

Betreft het draadloos bakje is het normaal simpel.
              Links L = rood (en of wit) al geprobeerd
              De aarding zit in de muur met een andere aarding vast, er is hier ook een plaats voor in het bakje als "out", maar moet je niet gebruiken waarschijnlijk ?
              Rechts N is er een OUT & IN, daar heb ik al de blauwe kabels gestoken, van plaats gewisseld maar ik vind de werkende combinatie niet meer van het bakje gezien er zoveel kabel zijn

In die 2-3u heb ik het gevoel dat ik al alle combinaties heb geprobeerd, maar zal wel niet, want die ene keer dat het wel lukte heb ik niet meer tegengekomen
              Hier nog wat foto's moest iemand de magische tip kunnen geven...

Ik heb terug alle kleuren aan elkaar vastgemaakt, behalve de witte zodat de lichten van de andere kamers nog werken.
              Als ik de witte samen met de rode vastmaak brand het licht constant, maar voorlopig dus de witte los tot het opgelost is.

De blauwe & rode rechtsonder gaan dus naar de kamers ernaast en zijn het minst interessant.
              Als ik me goed herinner was de geslaagde combinatie zelfs zonder die 2, toen het licht in de 1e & 2e slpk niet werkte maar de spots wel.

Mijn vrouw haar oom heeft nog electriciteit gelegd in huizen en zal eens kijken.
              Maar ik betwijfel als hij het wel zal vinden gezien er geen plan is en het redelijk complex is.

Last edited by CanonYouCan; 4 maart 2018, 18:51.

Comment

Moeilijk zonder meten te zeggen welke draden je moet verbinden.
                Maar wat zeker is, is dat die schakelaar een wisselschakelaar is
                en dat je voor de draadloze ontvanger continue spanning op l en N
                moet voeren, anders kan die ontvanger niet werken.
                Dus volgens mij gewoon spanning op de twee buitente zetten en de witte
                aan dat soort X
                Verder alle kleuren terug verbinden zoals voorheen.
                Werkt het niet dan moet je de draden aan L en N wisselen indien er op die kamer geen tweede
                schakelaar voor die spots is is er wel een trekschakelaar, dan moet je deze gewoon eenmalis omschakelen.

Comment

Ah dat heb ik nog niet geprobeerd, ik dacht dat die X voor de aarding was, daar had ik nog geen kabel ingestoken vandaag.
                  Zal morgen nog eens proberen, bedankt voor de tip.

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Moeilijk zonder meten te zeggen welke draden je moet verbinden.
                  Maar wat zeker is, is dat die schakelaar een wisselschakelaar is
                  en dat je voor de draadloze ontvanger continue spanning op l en N
                  moet voeren, anders kan die ontvanger niet werken.
                  Dus volgens mij gewoon spanning op de twee buitente zetten en de witte
                  aan dat soort X
                  Verder alle kleuren terug verbinden zoals voorheen.
                  Werkt het niet dan moet je de draden aan L en N wisselen indien er op die kamer geen tweede
                  schakelaar voor die spots is is er wel een trekschakelaar, dan moet je deze gewoon eenmalis omschakelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                    Ah dat heb ik nog niet geprobeerd, ik dacht dat die X voor de aarding was, daar had ik nog geen kabel ingestoken vandaag.
                    Zal morgen nog eens proberen, bedankt voor de tip.

Volgens mij is het redelijk simpel, verbind alle rode draden met elkaar en verbind ook alle blauwe draden met elkaar,
                    leg van de blauwe verbindingen een draad naar N van je ontvanger en van de rode verbindingen een naar
                    de L van je ontvanger, dan zou het rode ledje op je ontvanger moeten branden, dan de ontvanger en zender op elkaar inleren, zie handleiding van dat ding, is gewoon met een tandenstoker het leerknopje kort indrukken en de zender
                    bedienen, je zal een klik horen en de led zien knipperen.
                    Werkt dat, steek dan de witte draad ik het X contact (dat eigenlijk een wisselstroomteken is met een schakelfunctie)
                    Volgens mij moet dat werken, werkt het niet, gewoon rood en blauw aan de ontvanger omwisselen.
                    Last edited by Guest42; 4 maart 2018, 22:43.

Comment

Volgens mij is die X een dimbare pool. Dus idd wel de schakeldraad.
                      De twee buitenste L en N zijn idd de spanningsdraden om de ontvanger te doen werken.
                      De twee binnenste zijn de twee draden die naar de lamp gaan en dimbaar zijn.
                      Als er een nul aan de lamp aanwezig is moet je alleen de zogezegde X gebruiken.

MAAR, zit die ontvanger in dat bakje in de muur of bij in het plafond bij de spots?
                      Last edited by rufus1964; 4 maart 2018, 22:19.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                        Volgens mij is die X een dimbare pool. Dus idd wel de schakeldraad.
                        De twee buitenste L en N zijn idd de spanningsdraden om de ontvanger te doen werken.
                        De twee binnenste zijn de twee draden die naar de lamp gaan en dimbaar zijn.
                        Als er een nul aan de lamp aanwezig is moet je alleen de zogezegde X gebruiken.

MAAR, zit die ontvanger in dat bakje in de muur of bij in het plafond bij de spots?
                        Dat type ontvangers zijn bij mijn weten niet dimbaar Rufus, is gewoon het schakelteken van die dingen.
                        De twee N contacten zijn normaal inwendig met elkaar verbonden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Dat type ontvangers zijn bij mijn weten niet dimbaar Rufus, is gewoon het schakelteken van die dingen.
                          De twee N contacten zijn normaal inwendig met elkaar verbonden.
                          Ah oké, ja dat kan. Die N zal idd wel doorverbonden zijn.

Comment

Zopas de witte draad in het x-tekentje gestoken, alle rode met elkaar verbonden en naar de L vastgemaakt, ook alle blauwe aan elkaar vastgemaakt en naar één van de 2 N's verbonden (eerst de eerste N en daarna de tweede N out).
                            Ook eens blauw en rood omgewisseld, werkt helaas niet...

Ja de draadloze schakelaar zit in de muur (dus niet rechtstreeks aan de spots ofzo, maar moet ook niet volgens het boekje).
                            Enige onduidelijkheid is dus dat ik 3 blauwe kabels heb en 2 N gaatjes (gewone N en N out), dus moet volgens mij toch 2 blauwe kabels in die 2 N's steken, niet ?

Comment

Ga in godsnaam een electriciën er bij halen....wat is duurder...een electriciën of een compleet nieuw huis...+ een hoop ellende. Blijf er gewoon af als je het niet weet.

Comment

Goede electriciens, waar vind je die nog...
                                Wij hebben er 6 gecontacteerd voor een offerte van de vernieuwing van onze electriciteit en slechts 1 heeft gereageerd.

Ik vroeg om 4 stopcontacten met usb aansluiting in de muur vast te maken, na 1 gaf hij het al op omdat het niet van het Niko merk was en vond het prutswerk, k'heb vorige week nog zelf één gelegd zonder probleem.
                                Ook de aarding was niet in orde,... geen vertrouwen meer in electriciens sorry...

Oorspronkelijk geplaatst door Mullie Bekijk bericht
                                Ga in godsnaam een electriciën er bij halen....wat is duurder...een electriciën of een compleet nieuw huis...+ een hoop ellende. Blijf er gewoon af als je het niet weet.
                                Last edited by CanonYouCan; 5 maart 2018, 19:19.

Comment

Working...
                                X