Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

    Ondanks dat de single core performance iets lager is bij Ryzen, is de totale snelheid dramatisch hoger bij o.a. foto en videobewerking bij mulithreaded software (zoals de nieuwere Photoshop versies). Mijn AMD Ryzen 1700x is bijna 2x zo snel als mijn Core i7-6700K machine met vergelijkbare nVidia videokaart (aangezien ook CUDA wordt gebruikt bij video/fotobewerking). Nogal logisch met 2x zoveel cores en threads en extra L-3 cache. Overigens is sneller relatief: ik geloof tussen de 3-12% per klokcyclus (afhankelijk van de generatie Intel processor).

    Ik had vroeger ook een AMD FX-8350 8 Core processor, maar die was zelfs langzamer dan een 4-core I5-6600K. Dus AMD heeft met de Ryzen echt een beest van een processor geleverd die kan concurreren met Intel. Het feit dat Intel nu versneld allerlei 6 en 8 core processors (i7-8700K bijvoorbeeld) op de markt zet, bewijst dat ze de hete adem voelen van AMD. Het enige zwakke punt bij AMD is 1080p gaming, waar het soms 15-20% langzamer gaat. De architectuur van de Ryzen impliciert dat sneller geheugen ook snellere verwerking geeft. Wie 4K games met de snelste nVidia videokaarten (Geforce 1080 GTX bijvoorbeeld) zal merken dat de Ryzen soepeler draait dan een Core i7 met maar 4 cores.

    Kortom: het verhaal is genuanceerder.
    Last edited by stefaand; 23 februari 2018, 06:13.
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

    Comment


    • #17
      Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

      Met de Coffee-Lake processoren heeft Intel inderdaad gerepliceerd op de AMD Ryzen, maar omdat de prijs momenteel vergelijkbaar is vallen de meeste argumenten voor AMD weer weg.

      Ondertussen heeft Dell een promotie voor een XPS 8930 met i5-8400, 8GB RAM, GTX1050, 1GB disk met 16GB Optane cache aan €830 (deze week -€120).
      Mooi kastje, maar nogal volgepropt (nog een stuk kleiner dan mijn huidige Inspiron minitower).

      Ik ben (iets) meer kwijt aan losse stukken.
      Anderzijds ben ik niet veel met die disk met kleine cache, is die GPU al overkill voor mij (en te weinig voor een gamer) en moet ik direct 8GB RAM bijkopen (waardoor de 4 slots volzitten, iets wat ze altijd lappen).

      De reden om zelf een PC te bouwen is dat het wat evolutiever is.
      En dan kan ik meteen tegendraads zijn en met AMD in zee gaan.
      Voor de rest kan ik wat meer letten op het geluid en het energieverbruik, en wat meer plaats voor extra schijven ed.

      Ik ben al blij dat ik er niet overdreven veel meer ga voor betalen dan een kant-en-klaar model, want als ik die gamer toestanden zie dan denk ik dat sommigen daar een kleine auto tegenaan smijten (wat natuurlijk ook van de fotohobby kan gezegd worden ).

      Comment


      • #18
        Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

        Ik zou het belang van een grafische kaart niet onderschatten. Ik heb een Nvidia GTX1060 3GB en ik heb de indruk dat het ook voor dagdagelijks gebruik voordelen heeft. Openen van een webpagina of een Youtube filmpje openen gaat wat vlotter.
        En als je een 4K monitor overweegt zou ik er toch over nadenken. Zo'n GTX1050 kan al wonderen doen.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #19
          Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

          Die ryzen 1600 heb ik ook - en da's een goeie aankoop - zeker weten (vaak terug te vinden op tweakers en andere magazines in hun model-configs, dat wil iets zeggen) - nog één machine te vervangen (en ook die wordt een AMD ryzen- nl. m'n laptop).
          Je moet niet echt de top-GPU's kopen voor foto-bewerkingen - en zelfs voor video-encoding (tenzij 4K of hoger) volstaat ook een middenklasse kaart heel zeker (ik doe't zelfs met een entry Nvidia met 2GB).

          Comment


          • #20
            Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

            Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
            Die ryzen 1600 heb ik ook - en da's een goeie aankoop - zeker weten (vaak terug te vinden op tweakers en andere magazines in hun model-configs, dat wil iets zeggen) - nog één machine te vervangen (en ook die wordt een AMD ryzen- nl. m'n laptop).
            Je moet niet echt de top-GPU's kopen voor foto-bewerkingen - en zelfs voor video-encoding (tenzij 4K of hoger) volstaat ook een middenklasse kaart heel zeker (ik doe't zelfs met een entry Nvidia met 2GB).
            Ik zie toch dat voor gaming (niet mij interesse, ook video niet) en zeker voor dagelijks werk de Intel i5-8400 de laatste maanden beter uit de testen komt.
            Vermoedelijk is fotobewerking een beetje tussenin en zijn beide evenwaardig.

            Welk zijn je argumenten voor een Ryzen laptop ?

            Comment


            • #21
              Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

              Hier nog een leuke LINK plus vergelijkingen met iets oudere CPU's

              Comment


              • #22
                Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Hier nog een leuke LINK plus vergelijkingen met iets oudere CPU's
                Bedankt.
                Deze vergelijking is ook eens uitgevoerd tov CPU's van 2008, oa de i7-920.
                Wanneer ik extrapoleer met mijn huidige CPU dan zal een i5-8400 of een Ryzen 5 1600 3 tot 3,5 maal sneller gaan voor fotobewerking.

                Comment


                • #23
                  Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

                  En intussen al een aankoop gedaan?

                  Vorige zaterdag ben ik onderdelen gaan kopen: I7-8700K met bijpassend moederbord. Iets teveel RAM denk ik (32GB) maar wel een relatief bescheiden GPU genomen (Nvidia 1050Ti). Converteert dezelfde foto ongeveer 7x sneller dan de oude computer

                  Comment

                  Working...
                  X