Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het (lekkere) fruit topic .

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Het (lekkere) fruit topic .

    En toch vind ik die uit Melsele en omstreken de beste !
    Bedoel de lekkerste
    Last edited by toerist; 9 juni 2018, 09:24.
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

    Comment


    • #17
      Re: Het (lekkere) fruit topic .

      Druiven (witte), kersen, frambozen, aardbeien, appel (niet te zuur), abrikozen, bananen, ... gaat allemaal.
      Maar niets mag overrijp zijn, dan moet ik het niet hebben.

      Maar krieken moet ik niet van hebben, al is een echte goede Kriek wel een van de enige bieren dat ik om de zoveel jaar nog eens durf drinken.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: Het (lekkere) fruit topic .

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Druiven (witte), kersen, frambozen, aardbeien, appel (niet te zuur), abrikozen, bananen, ... gaat allemaal.
        Maar niets mag overrijp zijn, dan moet ik het niet hebben.

        Maar krieken moet ik niet van hebben, al is een echte goede Kriek wel een van de enige bieren dat ik om de zoveel jaar nog eens durf drinken.
        Ikke ook niet - bananen, nét niet meer groen, als ze nog lekker hard zijn - zo heb ik ze het liefst. Ook geen zure appels, gewone Jonagold nog het liefst.

        En druiven....als ze geperst, gegist en gebotteld zijn.....en dan nog efkes laten liggen - hé ja - dat moet dan wél "rijp" zijn voor mij.
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #19
          Re: Het (lekkere) fruit topic .

          Veel kiwi's

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #20
            Re: Het (lekkere) fruit topic .

            Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
            Jammer genoeg hebben we reeds geruime tijd veel uitval bij de bananen: bruin-zwarte verkleuring van de kern. Soms moeten we tot 3/4 vd banaan weggooien. Toch lijkt dat niet de schimmel van de Cavendish banaan te zijn (zie de link).
            We kopen ze eerder onrijp, dan eventueel heel even laten bijrijpen op kamertemperatuur en daarna in de koelkast bewaren tot consumptie. Zijn hier nog dergelijke ervaringen met bananen?

            (http://www.blikopnieuws.nl/wetenscha...elziektes.html)
            Ik weet wel iets over bananen. Ik ben dikwijls naar Zuid-Amerika geweest (Columbia, Peru, Nicaragua, Guatemala, Ecuador, Costa Rica) om de koelinstallaties op de koelschepen af te regelen.
            De bananen worden grasgroen geplukt. Dan worden ze gedompeld in een vloeistof tegen de insecten.
            Ze worden gesorteerd om iedere banaan die nog maar een tikkeltje rijpheid vertoont eruit te halen.
            Dan worden ze verpakt in dozen (18kg) en naar het koelschip vervoerd en geladen. Het plukken en het laden van de bananen gebeurt binnen de 24 uur.
            Bananen worden per schip vervoerd bij 13,2°C (+ of - 0,1°C). De koelruimen zijn luchtdicht en worden met stikstof gevuld. De atmosfeer van elk ruim wordt continu gesampled. Als er teveel koolmonoxide wordt gemeten, betekent dit dat er ergens een broeihaard is van rijpende bananen. Dan vaart men zo snel mogelijk naar een nabije haven terwijl de rederij probeert om daar die bananen van dat luik te verkopen voor het te laat is. Soms kiepert men 30.000 dozen rijpe bananen overboord omdat dit goedkoper is dan ze op legale manier aan land te dumpen. Wanneer het schip met de lading op zijn bestemming aankomt, worden alle temperaturen van gedurende de reis gecontroleerd.
            Indien onderweg de temperatuur onder de 12,5°C of boven de 14,4 is geweest dan mag de koper van de bananen de inhoud van het volledige ruim weigeren.
            Bananen die onder de 12,5°C zijn geweest, noemt men "frozen". Koop dus nooit bananen op de markt in de winter.
            Als die een halve dag bij 7°C op het marktkraam lagen, zien ze er perfect uit maar 2 dagen later zijn ze donkerbruin en hebben binnenin ook verkleuring.

            De bananen worden gelost in de aankomsthaven en elke doos wordt gecontroleerd op rijpe bananen. 1 rijpe banaan in de doos van 18kg en de volledige doos gaat naar het stort (na vermaling). Dan gaan de dozen in de koelruimte op 13,2°C die ook weer met gas gevuld wordt om het rijpingsproces te vertragen (kan tot een maand vertraagd worden).
            Is er een koper (bv een supermarktketen) die 20 ton bananen wil, dan worden de 20 ton gedurende enkele uren behandeld met een gas dat het rijpingsproces (van grasgroen naar geel met nog een klein beetje lichtgroen) in gang zet. Dit kunstmatig rijpingsproces duurt minder dan een dag. Dan worden ze naar de klant vervoerd.

            Een banaan kan je het best eten net voor ze helemaal rijp is. Een rijpe (of overrijpe met bruine stippen) bevat een ongezonde hoeveelheid suiker.

            Naar mijn ervaring komen de beste bananen uit Ecuador. Chiquita heeft in Ecuador zijn eigen plantages.
            Wanneer er buiten vol oogstseizoen te weinig Chiquita bananen zijn, dan worden die geleverd door ondermeer Bonita.
            Van dezelfde boom gaan dan de bovenste (grootste) trossen in Chiquita dozen en de rest gaat in Bonita dozen.
            Het enige verschil is dat de Bonita's 2 cm korter zijn en 2 keer goedkoper. Bonita spendeert dan ook geen miljoenen aan publiciteit.

            De bananen uit Ecuador worden veel minder besproeid met insecticiden dan bv. in Columbia waar ze eindeloos moeten sproeien omdat er anders spinnen hun eitjes leggen in het uiteinde van de banaan.
            In Ecuador worden de bananen die te rijp zijn om te verpakken fijngemalen. Bij iedere verpakkingsfirma staan er bassins met scampi's. De gemalen bananen dienen als voer voor de scampi's.
            Last edited by notex; 10 juni 2018, 22:08.

            Comment


            • #21
              Re: Het (lekkere) fruit topic .

              Dank voor deze mooie uitleg.
              Spontaan dacht ik ook aan deze.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #22
                Re: Het (lekkere) fruit topic .

                Wow, dank U Notex - heel interessant om eens te lezen!
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #23
                  Re: Het (lekkere) fruit topic .

                  Ik heb hier eens in de fruitschaal gekeken. Allemaal Chiquita, maar de ene banaan uit Panama en de andere uit Cosa Rica
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #24
                    Re: Het (lekkere) fruit topic .

                    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Ik heb hier eens in de fruitschaal gekeken. Allemaal Chiquita, maar de ene banaan uit Panama en de andere uit Cosa Rica
                    Dat komt omdat nu het bananenseizoen voorbij is. Dan varen de koelschepen van het ene land naar het andere om de voorraden op te kopen. Als er ergens minimum 25.000 dozen beschikbaar zijn, varen ze daar naartoe. Als ze minimum 250.000 dozen geladen hebben, dan steken ze de oceaan over ( maar nog liever met 400.000 dozen)
                    In het hoogseizoen laadt men in Guayaqil (Ecuador) dagelijks 2 tot 3 koelschepen vol bananen (bijna 1.000.000 dozen) en als er te weinig bananen zijn laadt men in de resterende koelruimte mango's.
                    Volgens mijn beoordeling komt Ecuador op de eerste plaats en daarna Costa Rica. Panama-bananen verschillen niet veel van smaak, maar daar wordt samen met Columbia het meeste bespoten. In Panama heb ik zelfs gezien dat men daar vanuit vliegtuigjes insecticides sproeide terwijl men op de velden aan het oogsten was.
                    Niemand had een masker op, terwijl de giftige nevel op hen neerviel.

                    Voor ananas is het merk Delmonte ( Amerikaanse firma) van Costa Rica zowat het beste wat op de markt is.
                    Wat bananen betreft is de beste koop het merk Bonita ( van de plantages in Ecuador). Als je op de doos "Guyaquil" ziet staan, niet twijfelen want daar wordt bijna niet met insecticides gesproeid. 15 jaar geleden moest men in een straal van 100km rond Guyaquil helemaal niet sproeien. Die straal werd alle jaren kleiner en nu moet men daar ook sproeien, zij het maar een fractie van in Columbia of Panama. In Columbia sproeit men tegen de insecten, maar in Panama is het vooral tegen de schimmels.

                    Hier in Spanje verkoopt men bananen van Tenerife (klein formaat), en in de supermarkten bananen uit India. Ik zou die bananen uit India eens moeten proeven, maar de hygiënische en sanitaire omstandigheden in India kennende, durf ik er niet aan beginnen.
                    Last edited by notex; 9 juni 2018, 23:37.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Het (lekkere) fruit topic .

                      Misschien een superdomme vraag: worden bananen nooit met vliegtuigen (naar Europa ) getransporteerd ? Of is dat economisch niet haalbaar ?
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #26
                        Re: Het (lekkere) fruit topic .

                        Er moet toch een ongellooflijk groot deel van die bananen verloren gaan tussen de plantage en de consument.

                        En transport per vliegtuig kan niet rendabel zijn voor de grote hoeveelheden. Transport kost dan meer dan het product.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Het (lekkere) fruit topic .

                          Notex, bedankt voor de erg interessante bananen info...weer wat geleerd...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Het (lekkere) fruit topic .

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Er moet toch een ongellooflijk groot deel van die bananen verloren gaan tussen de plantage en de consument.
                            Ja, dacht ik ook toen ik de uitleg van Notex las.
                            Maar het blijft ongelooflijk lekker fruit.

                            Neemt niet weg dat we eigenlijk zoveel mogelijk van eigen bodem moeten trachten aan te kopen - zou onze ecologische voetafdruk zeker ten goede komen.
                            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                            Si non, on devient bonbon
                            Et les gens nous mangent !"

                            Comment


                            • #29
                              Re: Het (lekkere) fruit topic .

                              Ik koop mijn aardbeien, asperges en witloof bij een lokale boer. Ik weet waar de aardbeien staan.
                              Vroeger verkochten ze enkel dit, nu hebben ze een echte groenten hoevewinkel met een vrij compleet gamma aan fruit en groenten. Korte keten!

                              Maar zelfs dan is er bij die aardbeien behoorlijk wat verlies. Een paar dagen warm weer, en ze krijgen niet geoogst wat er rijp wordt, of verkocht wat er geoogst wordt. Een deel gaat dan naar de veiling, maar op die momenten zijn de veilingprijzen dan zo laag dat het soms de moeite niet is.
                              Nu maken ze ook appel aardbeisap.

                              Ik ben vooral gek op hun asperges en vollegrondwitloof. Smaakt gewoon beter als je weet dat het gekweekt wordt op minder dan een km van je huis.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Het (lekkere) fruit topic .

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                Ik koop mijn aardbeien, asperges en witloof bij een lokale boer. Ik weet waar de aardbeien staan.
                                Vroeger verkochten ze enkel dit, nu hebben ze een echte groenten hoevewinkel met een vrij compleet gamma aan fruit en groenten. Korte keten!

                                Maar zelfs dan is er bij die aardbeien behoorlijk wat verlies. Een paar dagen warm weer, en ze krijgen niet geoogst wat er rijp wordt, of verkocht wat er geoogst wordt. Een deel gaat dan naar de veiling, maar op die momenten zijn de veilingprijzen dan zo laag dat het soms de moeite niet is.
                                Nu maken ze ook appel aardbeisap.

                                Ik ben vooral gek op hun asperges en vollegrondwitloof. Smaakt gewoon beter als je weet dat het gekweekt wordt op minder dan een km van je huis.
                                Vandaag zijn 't hier ook asperges. Yummie. Het seizoen is bijna gedaan, dus moeten we er van profiteren.
                                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                                Si non, on devient bonbon
                                Et les gens nous mangent !"

                                Comment

                                Working...
                                X