Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Mobiele Airco Delonghi WE 171 INV
Collapse
X
-
-
Re: Mobiele Airco Delonghi WE 171 INV
Ik vind wel van Bart dat hij altijd heel correct is met zijn uitleg en die komt dan ook overeen met mijn ervaring.. ook nu met de beschadigde condenser van mijn toestel.
Het gaat als volgt:
Het is niet mijn eerste mobiele Airco en ik heb nog een kleiner model op onze slaapkamer staan (8500 btu).
We hebben in het verleden (20j. geleden ook nog rommel gehad dat van geen kanten werkte)
Onze eerste goed werkende Mobiele Airco was ook een Delonghi met verbonden buitenunit die ik dan via het raam op de vensterbank zette (Split dus).
Dit toestel was efficiënter dan onze huidige (de in dit topic gerepareerde dus) ondanks dat het split model 12000 btu was (3500w) en de nieuwe 17000 btu (5000w)
Echter een beetje experimenteren leidt als volgt:
Bij Delonghi wordt er een hulpstuk meegegeven om in een schuifraam te zetten waar je dan het uiteinde van je slang insteekt.
Op die manier is je schuifraam met de slang volledig afgesloten.
Of dit efficiënt is.. da's een ander vraag.
Nu ik heb geen schuifraam, dus wordt bij ons de slang op de klassieke manier door het raam gestoken met het raamdeur op een kier.
Via die kier wordt uiteraard warmte naar binnen getrokken.
Ik heb dan een plaat gemaakt met opening waar het uiteinde van de slang in past, met tochtband aan de randen zodat er geen lucht naar binnen kan.
Geen goed idee dus.
Met een gesloten kamer deur (kamer 16 m2) hoor je dat het toestel geforceerd tewerk gaat. Met als gevolg nog eens het fluiten van luchtverplaatsing onder de deur.
De Deur op een kier zetten gaat ook niet want die wordt er telkens tegen aan gezogen.
Als ik de deuren van de (2)slaapkamers laat openstaan zodat heel de bovenverdieping meegeniet van verkoeling (ong 45 m2 met slaaphal) dan wordt er lucht onttrokken via de deur beneden en via de spleten van het zolder luik, met als gevolg dat na een dagje draaien de geur van de zolder verspreid is in onze kamers.
Dus zo'n airco heeft wel een serieuze impact met luchtverplaatsing als je de venster volledig afsluit waar de slang door moet.
Ook het resultaat van koeling is op die manier voelbaar veel minder en een raam openzetten in één van de andere kamers (tegenover) is ook al zeker geen goed idee, want de trek je die warme lucht volledig door de bovenverdieping.
Dus mijn ervaring voor zo goed mogelijke koeling en ontvochtigen, gewoon de slang door de venster met een kier en niet de venster volledig afsluiten bij dit soort systemen.Last edited by Funcky; 18 februari 2018, 10:50.Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk berichtIk vind wel van Bart dat hij altijd heel correct is met zijn uitleg en die komt dan ook overeen met mijn ervaring.. ook nu met de beschadigde condenser van mijn toestel.
Het gaat als volgt:
Het is niet mijn eerste mobiele Airco en ik heb nog een kleiner model op onze slaapkamer staan (8500 btu).
We hebben in het verleden (20j. geleden ook nog rommel gehad dat van geen kanten werkte)
Onze eerste goed werkende Mobiele Airco was ook een Delonghi met verbonden buitenunit die ik dan via het raam op de vensterbank zette (Split dus).
Dit toestel was efficiënter dan onze huidige (de in dit topic gerepareerde dus) ondanks dat het split model 12000 btu was (3500w) en de nieuwe 17000 btu (5000w)
Echter een beetje experimenteren leidt als volgt:
Bij Delonghi wordt er een hulpstuk meegegeven om in een schuifraam te zetten waar je dan het uiteinde van je slang insteekt.
Op die manier is je schuifraam met de slang volledig afgesloten.
Of dit efficiënt is.. da's een ander vraag.
Nu ik heb geen schuifraam, dus wordt bij ons de slang op de klassieke manier door het raam gestoken met het raamdeur op een kier.
Via die kier wordt uiteraard warmte naar binnen getrokken.
Ik heb dan een plaat gemaakt met opening waar het uiteinde van de slang in past, met tochtband aan de randen zodat er geen lucht naar binnen kan.
Geen goed idee dus.
Met een gesloten kamer deur (kamer 16 m2) hoor je dat het toestel geforceerd tewerk gaat. Met als gevolg nog eens het fluiten van luchtverplaatsing onder de deur.
De Deur op een kier zetten gaat ook niet want die wordt er telkens tegen aan gezogen.
Als ik de deuren van de (2)slaapkamers laat openstaan zodat heel de bovenverdieping meegeniet van verkoeling (ong 45 m2 met slaaphal) dan wordt er lucht onttrokken via de deur beneden en via de spleten van het zolder luik, met als gevolg dat na een dagje draaien de geur van de zolder verspreid is in onze kamers.
Dus zo'n airco heeft wel een serieuze impact met luchtverplaatsing als je de venster volledig afsluit waar de slang door moet.
Ook het resultaat van koeling is op die manier voelbaar veel minder en een raam openzetten in één van de andere kamers (tegenover) is ook al zeker geen goed idee, want de trek je die warme lucht volledig door de bovenverdieping.
Dus mijn ervaring voor zo goed mogelijke koeling en ontvochtigen, gewoon de slang door de venster met een kier en niet de venster volledig afsluiten bij dit soort systemen.
Wat Bart en ik zeggen klopt dus volledig met de ervaring van Funcky.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk berichtVoila bevestiging van de gebruiker zelf
Wat Bart en ik zeggen klopt dus volledig met de ervaring van Funcky.
Je blijft naast de kwestie van wat ik aangekaart heb.
Zijn ervaring klopt ... daar niet van, maar gaat niet over dezelfde inhoud.
Mijn eerste reactie was op Bart zijn uitleg dat geen enkele airco voor huishoudelijk gebruik een kamer in zodanige onderdruk zet dat die niet meer werkt of dat er vacuüm ontstaat.
Verder heb ik aangekaart dat een verwarming met verbranding niets te maken heeft met een airco.
En nog dat niet bij iedereen zijn opstelling de warmte door het raam terug binnen komt.
Niemand onder ons kan ooit bevestigen dat een airco alle lucht wegtrekt en vacuüm veroorzaakt.
Verder heb ik nooit ontkend dat Bart technische kennis heeft.
Dus alvorens iets onterecht te gebruiken als verdediging, lees en begrijp eens wat mensen echt schrijven of zeggen.Last edited by VerSeg; 18 februari 2018, 16:06.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk berichtAllez,schijnt hier de zevende dag te zijn.
Iedereen haalt zijn gelijk.
Alleen is het hier wat meer onderbouwd.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtDus alvorens iets onterecht te gebruiken als verdediging, lees en begrijp eens wat mensen echt schrijven of zeggen.
waar X aantal kubieke meter naar buiten wordt geblazen, dat daar die lucht vervangen wordt
door hetzelfde aantal kubieke meter lucht, die meestal onrechtstreek of rechtstreeks van buiten komt.
Vandaar het slechtere rendement van die toestellen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk berichtIk wil hier helemaal niets verdedigen Freddy, ik zeg enkel dat bij dit type mobiele toestellen
waar X aantal kubieke meter naar buiten wordt geblazen, dat daar die lucht vervangen wordt
door hetzelfde aantal kubieke meter lucht, die meestal onrechtstreek of rechtstreeks van buiten komt.
Vandaar het slechtere rendement van die toestellen.
Klopt dat er lucht binnen komt langs allerlei wegen, maar een mens doet ook al eens een (binnen)deur open overdag ... die deur openen we ook met een split systeem, dan komt er door diezelfde deur toch dezelfde warmte binnen en veel meer dan door een kier?
Wat rendement betreft ... die mobiele zijn toch redelijk geëvolueerd de laatste jaren moet ik zeggen.
Eens eentje in leen gehad toen onze airco niet werkte en die kreeg de kamer sneller koel dan onze split.
In het geheel over de woning wint de split omdat inderdaad meerdere ruimten gekoeld worden.
Was natuurlijk ook veel recenter en aan de split hangen 3 binnenunits.
En ook niet van de Brico maar Daikin. [emoji4]Last edited by VerSeg; 18 februari 2018, 22:45.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Onze voorgaande 16 jaar oude Split Mobiele Delonghi koelde met zijn 12000 btu veel beter dan de nu gerepareerde Airco 17000 btu met slang.. ondanks dat de bij het split model ook de venster open stond op een kier om de verbindingsleiding door te laten.
Last edited by Funcky; 20 februari 2018, 23:14.Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtDie mobiele split had in het totaal vermoedelijk ook veel grotere elementen en/of ventilator dan de mobiele monoblock?
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk berichtNeen Freddy, die "pompt" de gekoelde lucht niet naar buiten uit de ruimte waar hij staat.
Die ventilator van een split is misschien vijf keer groter, die warme en koude elementen liggen verder uiteen en zijn groter, ... die lucht is maar een kleine impact en heeft ook deels een voordeel.
Het element dat warm wordt en zijn warmte dus kwijt moet geraken ... dat wordt sneller gekoeld met koudere binnenlucht dan met warme buitenlucht.
Een nadeel voor het ene, een voordeel voor het andere.
Dat een split beter is, nooit ontkend dat het zo is en dat die luchtuitvoer geen impact heeft ook niet ... maar niet alles op die luichtuitvoer steken hé, het ontwerp heeft er ook veel mee te maken.Last edited by VerSeg; 21 februari 2018, 14:01.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
Comment