Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mobiele Airco Delonghi WE 171 INV

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mobiele Airco Delonghi WE 171 INV

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    Kan er mij iemand het werkingsmechanisme of hetgeen er achter zit eens uitleggen?
    Ik versta wel dat door die lamellen het koeloppervlak groter wordt,en als je daar nog water opspuit dat door verdamping nog meer warmte wordt onttrokken,maar dat verdampt toch.
    Als ik zie hoeveel water mijn mobiele airco uit de lucht trekt bij plakkerig weer,en niet alleen de temperatuur maar ook de vochtigheid van de lucht bepaalt hoe aangenaam je het aanvoelt,dan kan ik even niet goed meer volgen dat je er nog water opspuit en verdampt en de vochtigheidsgraad nog gaat opdrijven.
    Ik weet het,dit lost de Ts zijn probleem niet op,maar puur uit nieuwsgierigheid hoe dat werkt.
    De condensor staat als eerste achter de compressor, en wordt relatief warm, dus is extra koeling
    door deze nat te houden een truc om het rendement te verhogen, bedoeling is dat die lucht naar buiten blaast.
    Daarmee dat ik zei dat her water afkomstig van de verdamper hopelijk niet wordt gebruikt om de condensor
    te koelen, want condensatiewater is zeker niet aan te raden, wordt namelijk zuur water.
    Ook water uit een droogtrommel bv. nooit gebruiken in een stoomstrijkijzer.
    Last edited by Guest42; 23 januari 2018, 13:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      De condensor staat als eerste achter de compressor, en wordt relatief warm, dus is extra koeling
      door deze nat te houden een truc om het rendement te verhogen, bedoeling is dat die lucht naar buiten blaast.
      Daarmee dat ik zei dat her water afkomstig van de verdamper hopelijk niet wordt gebruikt om de condensor
      te koelen, want condensatiewater is zeker niet aan te raden, wordt namelijk zuur water.
      Ook water uit een droogtrommel bv. nooit gebruiken in een stoomstrijkijzer.
      Het water voor koeling komt uit een aparte reservoir van 10 liter (met kalkfilter). Het toestel is net geen 5 jaar en valt nog onder garantie. Bij herstelling is het een forfaitaire prijs die je betaalt. Maar hier is er nog garantie .... dus ik heb contact opgenomen met Delonghi. Bedankt voor de reactie.
      Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
        Kan er mij iemand het werkingsmechanisme of hetgeen er achter zit eens uitleggen?
        Ik versta wel dat door die lamellen het koeloppervlak groter wordt,en als je daar nog water opspuit dat door verdamping nog meer warmte wordt onttrokken,maar dat verdampt toch.
        Als ik zie hoeveel water mijn mobiele airco uit de lucht trekt bij plakkerig weer,en niet alleen de temperatuur maar ook de vochtigheid van de lucht bepaalt hoe aangenaam je het aanvoelt,dan kan ik even niet goed meer volgen dat je er nog water opspuit en verdampt en de vochtigheidsgraad nog gaat opdrijven.Of zie ik dat totaal verkeerd.
        Of loopt dat water door die dikkere buizen,met daarop koelvinnen en wordt er niets opgespoten ?
        Ik weet het,dit lost de Ts zijn probleem niet op,maar puur uit nieuwsgierigheid hoe dat werkt.
        Bij dat plakkerige weer begin je zelf te zweten, doordat het zweet (water) verdampt onttrekt het warmte aan je lichaam (een beetje wind zorgt dan nog voor meer afkoeling omdat het zweet dan sneller verdampt).

Dat is hetzelfde principe dat toegepast wordt op die condensor bij hoge omgevingstemperaturen.
        Het is niet echt het water dat voor extra koeling zorgt, het verdampen van het water op de oppervlakte van de condensor zorgt voor veel meer afkoeling.
        De verdampingswarmte van water is 2256 KJ/kg, als er 1 liter water "opgebruikt" is door de airco, dan heeft die liter water voor 2265 KJ extra koeling gezorgd zonder dat de koelcompressor daarvoor harder heeft moeten werken. Hoe lager de condensatietemperatuur, hoe hoger het rendement van een koelinstallatie, de airco verbruikt dus minder stroom doordat er water verdampt op de condensor. En bij heel hoge omgevingstemperaturen zal het water ervoor zorgen dat de koeling optimaal blijft werken, zonder verdampend water is het zelfs mogelijk dat de koeling uitvalt op de hogedruk pressostaat om te vermijden dat de wikkelingen van de compressormotor verbranden. Als de wikkelingen verbranden, dan is de airco-unit alleen nog bruikbaar voor recyclage want een reparatie zal dan veel duurder zijn dan een nieuw toestel.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Als je het mij vraagt is dit echt niet normaal. Zeker niet voor een toestel die niet oud is.
          Normaal kan je dit soort schade / slijtage verwachten na pakweg 20 of 30 jaar!!
          Dat dit nu al zo ver gekomen is zou ik niet pikken en zeker laten afhandelen als een garantiegeval.
          Laat je niet in het riet sturen met een kluitje want het rendement is al zeker met 20% gezakt. En wie weet waar je staat binnen pakweg 2 a 3 jaar. Kan hij zo het containerpark op.

Ik zou garantie inroepen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Als je het mij vraagt is dit echt niet normaal. Zeker niet voor een toestel die niet oud is.
            Normaal kan je dit soort schade / slijtage verwachten na pakweg 20 of 30 jaar!!
            Dat dit nu al zo ver gekomen is zou ik niet pikken en zeker laten afhandelen als een garantiegeval.
            Laat je niet in het riet sturen met een kluitje want het rendement is al zeker met 20% gezakt. En wie weet waar je staat binnen pakweg 2 a 3 jaar. Kan hij zo het containerpark op.

Ik zou garantie inroepen.
            Heb ik gedaan, ik zal bericht krijgen van Delonghi ivm de dag dat ze hem komen halen.

Wat rendement betreft weet ik niet of je informatie juist is.
            Hij heeft de zomermaanden nog gedraaid en alles leek normaal. Misschien was het verbruik nu hoger door de lagere efficientie ? ... maar dat laatste kan ik moelijk controleren.

Ik laat hier nog wel een bericht na als de herstelling achter de rug is.

Comment

Voor zover ik op de foto kan zien is er alleen aan de buitenkant van het lamellenblok een beetje van de lamellen weg.
              Dat is volgens mij zeker geen 20%, het zal eerder 2% van de totale oppervlakte zijn die er niet meer is.
              Deze beschadiging is minder erg dan dat de condensor helemaal vol stof zit.

Ik heb al condensors gezien die veel zwaarder beschadigd waren, en daar was ook niet meteen capaciteitsverlies te zien (die persluchtdrogers werkten bij hoge omgevingstemperaturen ook nog zonder problemen).
              Maar we hebben ooit wel een persluchtdroger terug gekregen waarbij alle aluminium en koper heel zwaar aangetast was omdat die gebruikt werd in een omgeving met ammoniakdampen.
              Er zat zelfs geen koelgas meer in omdat de koperen leidingen lekten door de corrosie.
              Die was nog geen jaar oud, en rijp voor de schroothoop (geen garantie in dit geval...).
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Voor zover ik op de foto kan zien is er alleen aan de buitenkant van het lamellenblok een beetje van de lamellen weg.
                Dat is volgens mij zeker geen 20%, het zal eerder 2% van de totale oppervlakte zijn die er niet meer is.
                Van hetgeen we kunnen zien is ongeveer 1/5 beschadigd, dat is volgens mij toch ook eerder 20% dan 2%.
                Zelfs als langs de binnenkant de lamellen er nog allemaal zouden zijn, dan toch nog een 10% van de lamellen-oppervlakte.
                Dat het rendement zoveel niet verminderd is, dat is een ander punt.
                Maar of het nu 1%, 20% of 100% is ... maakt weinig uit om te zeggen dat er iets aan scheelt.

Als er morgen door een fabricagefout 5 cm lak van mijn wagen zou vallen, dan zou ik ook klagen ... zelfs met veel minder dan 1% beschadiging en geen rendementsverlies.

Waarom zouden we een beschadigde airco moeten aanvaarden tijdens de garantieperiode?
                Er natuurlijk van uitgaande dat de schade vanzelf ontstaan is zonder gebruiksfout.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Van hetgeen we kunnen zien is ongeveer 1/5 beschadigd, dat is volgens mij toch ook eerder 20% dan 2%.
                  Zelfs als langs de binnenkant de lamellen er nog allemaal zouden zijn, dan toch nog een 10% van de lamellen-oppervlakte.
                  Dat het rendement zoveel niet verminderd is, dat is een ander punt.
                  Maar of het nu 1%, 20% of 100% is ... maakt weinig uit om te zeggen dat er iets aan scheelt.
                  Je ziet dat er aan de buitenkant een paar millimeter van de lamellen weg is, het grootste deel dat tussen de buizen zit is er nog.
                  Als je de totale oppervlakte van de lamellen bekijkt (en niet alleen het stukje dat je ziet op de foto), dan is er zeker geen 20% van de totale oppervlakte van de hele condensor verdwenen, het is véél minder dan dat. En daarom zal je al heel nauwkeurig moeten meten (met vaste parameters) om enig verschil te kunnen zien tussen die condensor en een zonder beschadigingen.

Ik ben het wel met je eens dat die beschadiging niet normaal is voor een apparaat dat nog binnen de garantieperiode zit.
                  Ik heb al eerder geschreven dat het waarschijnlijk een fout in de (blauwe) coating is waardoor de lamellen de kans kregen om te oxideren.
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Je ziet dat er aan de buitenkant een paar millimeter van de lamellen weg is, het grootste deel dat tussen de buizen zit is er nog.
                    Dat schreef ik toch ook?

"Van hetgeen we kunnen zien" is ongeveer 1/5 beschadigd
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

De verklaring van Black B@ndit komt overeen met de technieker die al eens langs is geweest.

Het is wel degelijk kalkafzetting die de lamellen op een geconcentreerde plaats scheef duwt en doet verbrokkelen.
                      Ook de lamellen die achter de buisjes zitten ter hoogte van "het gat" kan je zo weg duwen of verwijderen tussen duim en wijsvinger.
                      MAW.. ze staan eigenlijk al los.

Normaal vind ik het zeker ook niet.

Het is zeker geen zeldzaam probleem want....
                      Ik heb een andere Delonghi Pac 125 gehad en die had na een jaar ook al kalkafzetting op de lamellen (zelfde systeem met water)
                      Deze heb ik verkocht omdat het rendement te laag was volgens de ruimte. (12500 BTU) tegenover de 17000 btu.
                      Alhoewel het vermogen hier weinig voorstelt want deze mobiele airco's is een beetje dweilen met de kraan open.
                      Deze geven koude lucht af vooraan boven maar zuigen warme lucht achter terug naar binnen die binnenkomt via het raam waar hij geplaatst is.

Voor de slaapkamer van mijn dochter heb ik een PAC 85 met alleen luchtkoeling en daar is geen enkel probleem met de lamellen.
                      Dat toestel heeft zelfs maar één afneembaar rooster en een vast rooster voor de wat hier waarschijnlijk condensor wordt genoemd.

Mijn eerste mobile airco was ook een Delonghi toestel van het Split-type.
                      Ook hier nooit problemen gehad met de lamellen... zelfs niet na 16 jaar.

Dinsdag komen ze het toestel ophalen.
                      Misschien is het deze keer een andere technieker = mogelijk andere diagnose

Ik ben zelf benieuwd hoe het verder verloopt en ook welke mening ik nog verder kan geven over de service van Delonghi zelf.... als het apparaat teruggeleverd wordt.

Maar een garantie van 5 jaar op Airco's is alleszins al een pluspunt (zonder bijbetaling)

Wel een beetje jammer dat er dit soort problemen met het toestel komen opduiken want dit is toch al één van de duurdere modellen van het gamma (rond 1100 euro)
                      Last edited by Funcky; 26 januari 2018, 22:58.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                        Alhoewel het vermogen hier weinig voorstelt want deze mobiele airco's is een beetje dweilen met de kraan open.
                        Deze geven koude lucht af vooraan boven maar zuigen warme lucht achter terug naar binnen die binnenkomt via het raam waar hij geplaatst is.
                        Bizarre airco dan.
                        In het verleden een paar mobiele airco's gehad en die koelden binnen en de warme lucht werd door een slang afgevoerd naar buiten.
                        Nog nooit ene gehad dat buiten lucht nam.
                        Maar daarom bestaat het mogelijks wel, alleen vind ik dat bizar.
                        Zeker dat men dan vervuilde lucht mee naar binnen zuigt.

Een vaste airco is wel nog iets heel anders, kost wel meer maar een beter rendement met minder lawaai.
                        Maar in een huurhuis of zo heeft men daartoe niet de kans.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Bizarre airco dan.
                          In het verleden een paar mobiele airco's gehad en die koelden binnen en de warme lucht werd door een slang afgevoerd naar buiten.
                          Zeker dat men dan vervuilde lucht mee naar binnen zuigt.

Een vaste airco is wel nog iets heel anders, kost wel meer maar een beter rendement met minder lawaai.
                          Maar in een huurhuis of zo heeft men daartoe niet de kans.
                          Ik denk dat je het niet goed begrijpt of misschien druk ik mij niet goed uit.
                          Bij mobiele airco's wordt er altijd warme lucht van buiten naar binnengetrokken, daar waar je slang door het raam hangt.
                          Dit is bij elk model het geval. (monoblock)
                          Aangezogen lucht moet van ergens komen.
                          En ja .. zoals je zegt "vervuilde lucht" ... ik veronderstel dat je stof bedoeld.. vandaar de stof-filters (die regelmatig moeten gereinigd worden)
                          Daarom zijn mobiele Airco's niet zo efficiënt als vaste installaties.
                          Het is een beetje dweilen met de kraan open. (bij manier van spreken)

Comment

30 Januari is de technieker geweest en ik heb het toestel deze keer wel meegegeven.
                            Technieker formuliertje opgemaakt met serienr. en heeft het apparaat meegenomen.
                            Vandaag 15 februari.. toestel terug geleverd en herstelt in garantie (nog net geen 5 jaar)
                            Netjes herstelt en opnieuw koelmiddel opgezet.
                            Prima Service en kudos voor Delonghi.

Hier het resultaat (opvallend dat de coating van de vervangende condenser een andere kleur heeft)

Voor Herstelling

Na herstelling

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                              Ik denk dat je het niet goed begrijpt of misschien druk ik mij niet goed uit.
                              Bij mobiele airco's wordt er altijd warme lucht van buiten naar binnengetrokken, daar waar je slang door het raam hangt.
                              Dit is bij elk model het geval. (monoblock)
                              Aangezogen lucht moet van ergens komen.
                              Sorry maar mogelijks druk ik me ook onvoldoende duidelijk uit.

Wij hebben hier in het verleden verschillende mobiele toestellen gehad en allen hadden de uitlaat van warme lucht naar buiten.

Bij een split model is het de buitenunit dat de warmte afvoert naar buiten.
                              Bij mobiele toestellen in monoblock vorm is dat natuurlijk niet zo en dat wordt opgelost door een uitlaat via een darm door het raam.

Een mobiel toestel heeft dan 3 delen ... warme lucht vanuit de kamer dat door het koude element terug in de kamer wordt geblazen (logisch) en de onttrokken warmte dat naar buiten wordt geblazen.

Hopelijk zitten we op één lijn. [emoji1]

Voor de rest blij dat het voor u opgelost is zonder kosten.
                              Als ze zo soepel zijn, dan zal het mogelijks een gekend probleem zijn.
                              In elk geval een correcte service.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Bizarre airco dan.
                                In het verleden een paar mobiele airco's gehad.
                                Als je 50 kubieke meter lucht naar buiten blaast, dan moet er ook 50 kubieke meter lucht
                                in de plaats komen Freddy, die zal dus van buiten terug binnen moeten komen.
                                Daarom dat Funcky zegt een beetje dweilen met de kraan open.
                                Een splitt is en blijft het beste systeem als je de plaatsingsmogelijkheden hebt.
                                In mijn werkplaats heb ik hier een systeem staan met een chiller, een voorraad gekoeld glycol water blijft dus buiten
                                in de unit en vraagt de thermostaat koelte, dan wordt er ijswater door een binnenunit gepompt,
                                voordeel, het koelgas circuit heeft niets met de binnenunit te maken, dus heel gemakkelijk
                                te monteren of te demonteren, enkel het glycol circuit aan of afkoppelen houdt dus niets in.

Comment

Working...
                                X