Doen jullie het zelf of liever naar de Car wash? Hoe frequent ? Vinden jullie dit belangrijk?
Als autofreak en liefhebber van mooie auto's ben ik mij met de jaren meer en meer gaan toeleggen op de kunst van het detailen van onze wagens. Een uit de hand gelopen interesse die nu meer een hobby is geworden. Voor de meesten onder jullie allicht onbegrijpelijk en vooral dan voor zij die een wagen enkel als gebruiksvoorwerp zien, nog min nog meer.
Laat het ons a.u.b. een beetje gezellig houden. Het automerk doet hier niks ter zake.
Bij mij gaat het er zo aan toe :
- Wagen krijgt een voorwas met een foam lance-fles op de HD-reiniger met daarin een ph-neutrale shampoo. Bij ergere vervuiling soms een keer herhaald.
Terwijl het schuim van de wagen afloopt worden de wielen en rubber onder handen genomen. Speciale borstels helpen om binnenkant van velgen te bereiken. Het wassen gebeurt telkens met 2 emmers, één met spoelwater, de andere met ph-neutrale shampoo.
- Bij erg vervuilde wagen wordt een tweede voorwas aangebracht.
- Met de schuimlaag die op de wagen achterblijft met een zachte washandschoen en weer twee emmers, waarvan één met nog een kleine hoeveelheid shampoo, de wagen van boven naar beneden afgewassen. Dit gebeurt met een zo klein mogelijke druk. Washandschoen wordt zeer veel uitgespoeld en nadien weer rijkelijk wat shampoo water voorzien.
- Grondig afspoelen met de HD-reiniger
- Hierna met een waterlans met weinig druk de achtergebleven druppels wegspoelen.
- Droogblazen met "Blaster" (2x4pk). Hiermee wordt ook alle water uit de kieren verwijderd. Binnenkant deuren, kofferdeksel, binnenkant motorkap...
- Ruiten schoonmaken met ontvettende spray.
- Lak afwerken met detailspray en super zachte microvezeldoek. Zeemvellen komen hier niet meer aan te pas. Die tijd is al lang voorbij gezien je daarmee enkel schade aan de lak toebrengt.





Als autofreak en liefhebber van mooie auto's ben ik mij met de jaren meer en meer gaan toeleggen op de kunst van het detailen van onze wagens. Een uit de hand gelopen interesse die nu meer een hobby is geworden. Voor de meesten onder jullie allicht onbegrijpelijk en vooral dan voor zij die een wagen enkel als gebruiksvoorwerp zien, nog min nog meer.
Laat het ons a.u.b. een beetje gezellig houden. Het automerk doet hier niks ter zake.
Bij mij gaat het er zo aan toe :
- Wagen krijgt een voorwas met een foam lance-fles op de HD-reiniger met daarin een ph-neutrale shampoo. Bij ergere vervuiling soms een keer herhaald.
Terwijl het schuim van de wagen afloopt worden de wielen en rubber onder handen genomen. Speciale borstels helpen om binnenkant van velgen te bereiken. Het wassen gebeurt telkens met 2 emmers, één met spoelwater, de andere met ph-neutrale shampoo.
- Bij erg vervuilde wagen wordt een tweede voorwas aangebracht.
- Met de schuimlaag die op de wagen achterblijft met een zachte washandschoen en weer twee emmers, waarvan één met nog een kleine hoeveelheid shampoo, de wagen van boven naar beneden afgewassen. Dit gebeurt met een zo klein mogelijke druk. Washandschoen wordt zeer veel uitgespoeld en nadien weer rijkelijk wat shampoo water voorzien.
- Grondig afspoelen met de HD-reiniger
- Hierna met een waterlans met weinig druk de achtergebleven druppels wegspoelen.
- Droogblazen met "Blaster" (2x4pk). Hiermee wordt ook alle water uit de kieren verwijderd. Binnenkant deuren, kofferdeksel, binnenkant motorkap...
- Ruiten schoonmaken met ontvettende spray.
- Lak afwerken met detailspray en super zachte microvezeldoek. Zeemvellen komen hier niet meer aan te pas. Die tijd is al lang voorbij gezien je daarmee enkel schade aan de lak toebrengt.






Comment