Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Internet snelheid en tarieven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Internet snelheid en tarieven

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
    Er bestaat wel een verschil tussen 14 dagen op vakantie gaan, of 10 maanden per jaar in Spanje wonen.
    Als je 10 maanden in het buitenland woont, dan ga je je levensstandaard niet verminderen tegenover deze van je thuisland.
    Daarom hier ook een vaste internetaansluiting (met gratis vaste lijn erbij). Ik ga niet met een tablet of smartphone spelen in een restaurant, supermarkt, of op een terras van een café. Verschrikkelijk als je ziet dat mensen op restaurant heel de tijd met hun smartphone bezig zijn, en geen oog hebben op wat ze eten.

Alhoewel ik al 5 jaar met pensioen ben, krijg ik nog meermaals per week mails uit India en China van technici die ik daar heb opgeleid. Daar horen soms handleidingen of plans van 100 pagina's bij. Die vallen moeilijk te bekijken op een smartphone of tablet, en regelmatig moet ik daarvan een aantal pagina's printen.
    Vannacht om 4 uur rinkelde mijn smartphone nog. Ik heb niet geantwoord op het Chinees nummer, maar om 8 uur heb ik hun mail gelezen. Ik zal ze nog eens iets moeten wijsmaken over tijdszones.

Proximus en Telenet zijn geblokkeerd voor het buitenland, maar dat is voorlopig nog te omzeilen met een VPN verbinding.

Spaanse digitale TV ? Nee, bedankt. We hebben hier via de landantenne 40 Spaanse posten waar we nooit naar kijken. Er is een wet waardoor ze maximaal 22 minuten per uur publiciteit mogen uitzenden. Van die 22 minuten maken ze dankbaar gebruik. Geen seconde langer want dat kost 17000€ boete per seconde.

Voor televisie hebben we TV Vlaanderen. "Thuis" wordt iedere avond opgenomen en 1 keer per week worden de 5 afleveringen door mijn echtgenote bekeken.
    Ikzelf kijk soms naar het VRT nieuws. Voor de rest staat de tv hier bijna nooit op.
    Vorige maand waren we in een huis waar de bewoners geen 10 maar toch 4 à 5 maand per jaar verblijven en we vroegen ons af waarom ze nu toch geen vast internet namen.
    Maar zij hebben daar geen behoefte aan, en zoals gezegd heb ik het ook niet gemist (maar ik zal hen de hint geven dat je volgens jou maar 6 maand per jaar moet betalen, idem voor de VPN ).

Zolang we in paniek geraken als we niet 24h verbonden zijn profiteren de providers er van.
    Vroeger kocht ik voor het buitenland data roaming kaarten voor een maand of zo.
    Sinds de roamingskosten in Europa zijn afgeschaft vind je die bijna niet meer.
    U kan toch uw nationale volume gebruiken mijnheer ? Maar hier in België heb ik dat nauwelijks nodig, en ik ga geen 12 maanden een duurder abonnement nemen voor 3 maand in het buitenland (ik mag niet klagen) ?
    Zodoende ben ik tot de constatatie gekomen dat ik ook zonder kan.
    Als dat de trend wordt moet de telecomsector maar even nadenken (ik heb trouwens mijn Proximus aandelen een tijdje geleden verkocht).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      In tegenstelling met Telenet hebben de Proximus gebruikers geen spotnamen (ze bedenken er zelf wel als ze een beetje Tut... zijn) dat zou er wel op kunnen wijzen dat de algemene tevredenheid hoger is.

....
      Dat is maar schijn .. het proximus "forum" staat bol van de klachten en schijnbaar heeft proximus geen enkele echte infrastructuur om daar daadwerkelijk een mouw aan te passen, dweilen met de kraan open .. verder heb ik de indruk dat ze hun telefonische helpdesk ge-outsourced hebben en daar zit een zooitje ongeregeld aan de telefoon die er niet tegen opziet om de telefoon gewoon dicht te gooien als ze er genoeg van hebben of het niet weten ... schijnbaar is die onvrede ook al geventileerd op "klachten.be" zo zegt men (maar "men" zegt zoveel ... zelf heb ik niet echt slechte ervaringen met PX voor de zeldzame keren dat ik raad/interventies nodig had van Proximus ..)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        FWIW Proximus heeft recentelijk en op de lijnen die het technisch aankunnen (afstand tot ROP en demping) de upload snelheid opgedreven ... mijn lijn in hun "zone 2" kan theoretisch een 85/20 profiel aan en dat heb ik ondertussen ook effectief. Zuiver theoretisch kan mijn lijn net 101Mbps down en 30 up aan maar dat gaan ze nooit riskeren wegens te weining marge ...
        Of men met de snelheden waar iedereen zo vrolijk mee wappert ook nog wat zinnigs doet is een vraag die zelden aan bod komt ... ttz wie heeft er nood aan een 200Mbps down lijn ??
        Jij bent daar veel beter van op de hoogte, ik heb er mij eerlijk gezegd nooit zorgen over gemaakt omdat alles altijd vlot gewerkt heeft.

Over de kwaliteitsvereisten van de lijn heb ik onlangs toch iets bijgeleerd.
        We hadden de living opnieuw geschilderd en omdat ik holle afschroefbare plinten heb (waarin kabels liggen) vond ik het gemakkelijker om ze te demonteren dan af te plakken.
        Bij het terugplaatsen hield ik het internet in het oog om te zien of de kabel intact bleef.
        Geen probleem maar na een paar uur kregen we boodschappen van mensen die ons probeerden te bereiken op de vaste lijn dat dit niet ging.
        Naar Proximus gebeld die bevestigden dat er een probleem was met de lijn (het klopt dat er op de achtergrond nogal heen en weer werd gevraagd, maar is dat op zich zo slecht, ze deden toch de moeite). Er kon een technieker langskomen maar als het aan de binneninstallatie lag zou het aangerekend worden.
        Toch even nagekeken en er zat een schroef dwars door de draad. Let wel: internet en TV geen probleem.
        Kabel had wat speling, stukje afgeknipt en alles terug OK.
        Dus een 100 jaar oud galvanisch systeem faalt waar VDSL met gigantisch veel meer gegevens vlotjes verder gaat.
        Last edited by palombian; 17 december 2017, 20:09.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          ....
          Dus een 100 jaar oud galvanisch systeem faalt waar VDSL met gigantisch veel meer gegevens vlotjes verder gaat.
          Ik heb dat hier nogal aangehaald .. ik heb een telefoonlijn uit de jaren stillekes ... nog met "gekrulde bote draden" in mijn garage (zogenoemde "cat whiskers") en moest ik 200m dichter bij de ROP zitten (bvb die die op 50m van mijn voordeur staat) en met een lijn die niet zomaar los in de grond ligt, dan had ik zeker nog een veel hoger verbindingsprofiel ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Bij Telebrol moet je goed de klein letterkes lezen.
            De opgegeven snelheden zijn snelheden die je eventueel, ja eventueel en lees dus NOOIT kan halen bij de meest optimale opstelling en werking.
            Geen enkele provider kan dat garanderen, het gaat hem altijd om maximum mogelijke snelheden omdat de effectieve snelheid van veel andere factoren afhangt.

Net als een wagen maximum 250km/u kan volgens het boekje ... nergens staat dat je dit altijd kan doen en er nooit een tragere in uw weg rijdt.

Als je wil downloaden van een server dat maar een upload van 100Kb/s toelaat, dan mag je nog de snelste internetverbinding hebben dat er bestaat, je zal niet boven de 100Kb/s geraken vanaf die server.

En daar heeft de provider geen enkele invloed op, dus kunnen ze dat ook nooit garanderen.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Geen enkele provider kan dat garanderen, het gaat hem altijd om maximum mogelijke snelheden omdat de effectieve snelheid van veel andere factoren afhangt.

Net als een wagen maximum 250km/u kan volgens het boekje ... nergens staat dat je dit altijd kan doen en er nooit een tragere in uw weg rijdt.

Als je wil downloaden van een server dat maar een upload van 100Kb/s toelaat, dan mag je nog de snelste internetverbinding hebben dat er bestaat, je zal niet boven de 100Kb/s geraken vanaf die server.

En daar heeft de provider geen enkele invloed op, dus kunnen ze dat ook nooit garanderen.
              Dat is in termen van "wat betaal ik en wat krijg ik" totaal irrelevant ... Een "klassieke" speedtest naar een snelle referentieserver leert u wat de best haalbare snelheid is over uw lijn ttz het geeft u een duidelijke indikatie of ge inderdaad krijgt waar ge voor betaalt (of toch ongeveer, "overhead" in acht genomen) ... dat uw latere verbinding naar Timboektoe of Chakamakka maar 5Kbps haalt is in deze totaal onbelangrijk en idd afhankelijk van "de rest van de wereld" ...
              Wat wel een miserie is dat is dat men de mensen "snelle" abonnementen aansmeert daar waar de infrastructuur ter plaatse niet eens die snelheden aankan en dat er later niets aan gedaan wordt ttz men belooft u een 100/20 profiel en uw lijn geraakt met moeite aan een 16/4 omdat er geen benodigde infrastructuur is ... ttz ge krijgt dus nooit waarvoor ge betaalt ... ongeacht of ge nu naar Timboektoe wil of niet ...

Comment

In elk geval weet ik dat Telenet wel de snelheden haalt.
                Ik ken veel meer mensen die met Proximus niet de beloofde snelheden halen, al zeker niet wanneer ze met speedtesten gaan spelen.

Mijn vader heeft Scarlet, en daar heb je nog een stevige vertraging van het internet als je tegelijk TV kijkt.
                En in elk geval is de helpdesk van Telenet een pak beter dan die van Scarlet!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  In elk geval weet ik dat Telenet wel de snelheden haalt.
                  Ik ken veel meer mensen die met Proximus niet de beloofde snelheden halen, al zeker niet wanneer ze met speedtesten gaan spelen.

Mijn vader heeft Scarlet, en daar heb je nog een stevige vertraging van het internet als je tegelijk TV kijkt.
                  En in elk geval is de helpdesk van Telenet een pak beter dan die van Scarlet!!
                  Dan zit uw vader wel op een heel slechte lijn of heeft hij een brakke decoder, maar ik heb geen idee wat men bij Scarlet, als dochter van proximus, uitvreet ... Bij Proximus zijn de TV en de Internet kanalen duidelijk gescheiden (tenminste op een bbox-3). Het is mij al een paar keer overkomen dat het Internet volledig maar kort uitvalt terwijl mijn (2) TV's gewoon verder blijven spelen ... vreemd genoeg is dat dan dikwijls een DSL probleem.
                  Ik weet niet of telenet nog dezelfde infrastructuren heeft als vroeger maar bij zwaardere belasting van een node viel toen de gehaalde snelheid drastisch terug.

Comment

Wat wel een miserie is dat is dat men de mensen "snelle" abonnementen aansmeert daar waar de infrastructuur ter plaatse niet eens die snelheden aankan en dat er later niets aan gedaan wordt ttz men belooft u een 100/20 profiel en uw lijn geraakt met moeite aan een 16/4 omdat er geen benodigde infrastructuur is ... ttz ge krijgt dus nooit waarvoor ge betaalt ... ongeacht of ge nu naar Timboektoe wil of niet ...
                    Als je op lijntest.be kijkt zal je de te verwachten snelheid wel correct kunnen zien. De tijd dat je moest afwachten welke snelheid je kan halen ligt al heel lang achter ons maar het fabeltje blijft opduiken, meestal door mensen die geen VDSL hebben. In uitzonderlijke gevallen moet er een interventir gebeuren om een beschadigde kabel te herstellen maar 16/4 krijgen als lijntest 100/20 geeft kan niet meer.
                    Het blijft een feit dat je voor een correcte meeting de modem op het intropunt moet aansluiten en bekabeld moet testen. Je kan ook de lijnwaarden uitlezen of laten testen. Heb je een brakke binnenbekabeling dan moet je niet klagen over de lage snelheden maar het probleem (laten) oplossen.
                    Ik haal zelf wel 100/20 met een "attainable" van 126/36Mbps dus eens de DLM voorbij komt zal mijn upload nog stijgen naar 30 of 35 (EDPnet heeft geen caps).
                    bye, Maurice
                    https://on4bam.com/
                    Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                      Als je op lijntest.be kijkt zal je de te verwachten snelheid wel correct kunnen zien. De tijd dat je moest afwachten welke snelheid je kan halen ligt al heel lang achter ons maar het fabeltje blijft opduiken, meestal door mensen die geen VDSL hebben. In uitzonderlijke gevallen moet er een interventir gebeuren om een beschadigde kabel te herstellen maar 16/4 krijgen als lijntest 100/20 geeft kan niet meer.
                      Het blijft een feit dat je voor een correcte meeting de modem op het intropunt moet aansluiten en bekabeld moet testen. Je kan ook de lijnwaarden uitlezen of laten testen. Heb je een brakke binnenbekabeling dan moet je niet klagen over de lage snelheden maar het probleem (laten) oplossen.
                      Ik haal zelf wel 100/20 met een "attainable" van 126/36Mbps dus eens de DLM voorbij komt zal mijn upload nog stijgen naar 30 of 35 (EDPnet heeft geen caps).
                      Correct maar dat bedoel ik niet ... de kwestie is dat indien men de site van Proximus raadpleegt ivm met de zogezegde aangeboden snelheid op het adres waar men woont, men uitgerekend cijfers te zien krijgt waarvan Proximus niet eens schijnt te weten dat ze daar mogelijk niet gehaald kunnen worden. De klachten op het Proximus forum zijn legio. Er zijn tal van klanten die nadat ze een contract afsloten met Proximus en na klachten, te horen krijgen dat er helaas infrastructuurwerken dienen uitgevoerd te worden om hun de "gekochte" snelheden aan te bieden. In sommige gevallen is VDSL niet eens beschikbaar ... ik neem dat allemaal met een grove korrel zout omdat veel mensen niet eens weten hoe fatsoenlijk hun lijn te testen maar als men de klachten reduceerd tot 10% van het totaal als gefundeerd, dan is het er nog ver over ...
                      Maar zelfs lijntest.be gooit er deels met de klak naar ... de "voorspelling" voor mijn lijn is 98,2 Mbps down en 39,4 up ... toch suggereert men mij een abo van 100/40 ... jaja .. daar zal volk komen naar kijken als ik die snelheden haal ... met DLM krijg ik daar gegarandeerd een stabiele 85/20 oid als einde verhaal, maar dan ook niets méér. (Schijnbaar is Proximus een aantal caps voor upload aan het weghalen ...)
                      Ik blijf er echter bij dat véél beloven en minder geven ... etc ... jammer maar helaas.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                        - Mobiel: De 2 volwassen kids en mijn partner zitten op Mobile Vikings voor misschien ook nog eens tesamen 35 euro per maand.
                        Mits voor je partner en kids een Hello Bank rekening (gratis) te openen en te koppelen aan MV breng je dat terug naar 20 euro. Je moet die rekening dan we een tiental keer gebruiken per maand. (en ze koppelen aan MV)
                        Ik veronderstel dat je VikingDeals kent (Hello Bank is er één van).
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Hoi,

ik zit al jaren bij Scarlet en in het verleden haalde ik altijd een (veel) hogere snelheid dan mijn broer die bij Proximus zat en vlak bij mij woont.

Een tijdje terug is hij ook op de zelfde centrale aangesloten en haalt hij dezelfde snelheid.

Het is wel zo dat Proximus en dus ook scarlet van de beloofde 100Mb/s ongeveer 50 Mb/s reserveert voor hun TV aanbod.

Ik heb onlangs Scarlet tv genomen, omdat dit toch gratis is bij je normale internet abonnement, en mijn snelheid is teruggevallen van 100Mb/s naar 48Mb/s.

mvg
                          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht

Het is wel zo dat Proximus en dus ook scarlet van de beloofde 100Mb/s ongeveer 50 Mb/s reserveert voor hun TV aanbod.

Ik heb onlangs Scarlet tv genomen, omdat dit toch gratis is bij je normale internet abonnement, en mijn snelheid is teruggevallen van 100Mb/s naar 48Mb/s.
                            Dat is het eerste wat ik daar over hoor. Normaal krijg je je volle snelheid maar heeft TV voorrang op de andere traffic. 50 Mb is sowieso overkill om TV te kijken tenzij je 10 streams gelijk wil zien.
                            Waar heb je de info van dat de helft van je bandbreedte voor TV zou dienen?
                            bye, Maurice
                            https://on4bam.com/
                            Nikon D7500

Comment

heb zelfde ervaring gehad

scarlet internet a 25 euro voor m'n dochter in gent was sneller dan scarlet trio thuis a 35 euro

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk
                              There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                              | Lumix S1 en S9 | Sigma 16-28 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 |

Comment

Dat is in termen van "wat betaal ik en wat krijg ik" totaal irrelevant ...
                                Als je wat begrijpend wil lezen, dan is dat 100% relevant.

Met een speedtest haalt men van een goede server altijd een redelijk resultaat.
                                Maar vele mensen downloaden iets van een exotische server en aanzien dat als hun internetsnelheid en klagen dan bij hun provider.

Als men met bijvoorbeeld speedtest.net een andere server kiest, dan heeft men ook kans op een slecht resultaat.
                                De ene verbinding is de andere niet.

Maar als bewijs is het wat ingewikkelder dan wat velen denken ... zeker deze met minder kennis van zaken.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...