Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kenwood staafmixer te herstellen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kenwood staafmixer te herstellen?

De mixer is ongeveer 5 jaar oud, buiten de garantie dus... We hebben er nogthans enkel soep mee gemixt al die jaren, dus geen harde of dikke dingen die meer van de motor vergen dan waarvoor die eigenlijk gebouwd is. Kan ik die wikkelingen eigenlijk uitmeten om te achterhalen of er inderdaad ergens isolatie is verbrand? En als ik de motor loskoppel van de print, is het dan normaal dat ik een open circuit meet als ik de plus en min ingang van de motor doormeet? Misschien zitten er inderdaad thermische zekeringen in die krimpgaasjes aan de koolborstels? Zitten wel goed vastgelijmd die twee componenten, maar misschien wel de moeite om eens te bekijken.

En even voor de duidelijkheid, ik ben helemaal niet van plan een zekering door een draadje te vervangen, heb dat enkel gedaan om eens 2 seconden te kunnen kijken waar die vonken vandaan komen zonder dat mijn zekering springt. Het draadje was dus maar voor een zéér korte test en ligt er al weer uit.

Bedankt voor de reacties!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kenwood9206 Bekijk bericht
      De mixer is ongeveer 5 jaar oud, buiten de garantie dus... We hebben er nogthans enkel soep mee gemixt al die jaren, dus geen harde of dikke dingen die meer van de motor vergen dan waarvoor die eigenlijk gebouwd is. Kan ik die wikkelingen eigenlijk uitmeten om te achterhalen of er inderdaad ergens isolatie is verbrand? En als ik de motor loskoppel van de print, is het dan normaal dat ik een open circuit meet als ik de plus en min ingang van de motor doormeet? Misschien zitten er inderdaad thermische zekeringen in die krimpgaasjes aan de koolborstels? Zitten wel goed vastgelijmd die twee componenten, maar misschien wel de moeite om eens te bekijken.
      Gezien je zegt "de plus en de min" zit er dus een DC motortje in, dus kan het goed zijn dat deze elektronisch op een lagere spanning en via PWM gestuurd wordt.
      Maar dan nog mag je géén open circuit rechtstreeks op de motor meten.
      Een anker meten doe je best met een AC magneetblok in een V, (kan je ook op een démagnetisator) leg het anker in de V blok en op het anker
      leg je een magnetisch meetlatje of iets dergelijks, zet stroom op de AC spoel en draai het anker traag rond in het V blok terwijl je het latje
      op het anker laat slepen, is de trilling rondom hetzelfde, dan is je anker nog OK, voel je op bepaalde punten een verschil, dan is het kapot.
      Er van uitgaande dat je bovenstaande stukken niet in huis hebt, kan je ook het volgende doen, zet twee meetklemmen op de koolborstels
      en zet je anker in serie met een lamp van bv. 100 watt, regel de spanning via je variac zodat de lamp matig brandt en draai het anker rond,
      de lamp moet zich nu rondom gelijkmatig gedragen, zitten er uitschieters in, ook dan is het anker kapot.
      dat kan je ook met een milliohmmeter, maar niet met een gewone ohmmeter testen, simpelste is voor U de test met de lamp denk ik, je hoeft
      er je anker niet uit te nemen en je hebt het nodige in huis.

Comment

We kunnen 2017 alvast afsluiten met een vrolijk draadje. (doordenkertje)

Comment

Working...
        X